Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

jachttrainingen

Moderator: moderatorteam

daphneK
Actief
Mijn ras(sen): 2 langharige teckels en een leverkleurige flatcoated retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

jachttrainingen

Ongelezen bericht door daphneK »

er zal ongetwijfeld al een topic bestaan, maar het zijn er zoveel!

Op 9 mei krijgen wij een teckel pup, langharig, waar ik wel het een en ander mee wil gaan doen.
Ik wil alles een keer gedaan hebben. Ik weet dat agility niet voor een teckel bestemt is, dus ga ik als hij een half jaar oud is, en uiteraard (hopelijk) goed gehoorzaamt, speur en jacht trainingen doen.

wie kan mij het een en ander uitleggen over deze sporten, wat het inhoud, wat ze moeten kunnen etc ? :engel:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: jachttrainingen

Ongelezen bericht door ranetje »

Misschien heb je voor speuren iets aan dit topic? http://www.hondenforum.nl/plaza/jacht-e ... 72147.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zijn ook trainingen "zweetwerk" (opzoerken van aangeschoten of aangereden wild) maar die worden voornamelijk bevolkt door mensen met jachtacte geloof ik.

Ken je teckelmensen bij jou in de buurt die hun hondjes trainen?
Ik denk dat je daar (0f bij de fokker) misschien wat ondersteuning zou kunnen krijgen.
In welke buurt zit je?

Jammer genoeg kan de teckelclub er kennelijk niet voldoende steun voor vinden om zelf trsainingen te organiseren.
Dat is ook niet eenvoudig hoor, dus het is niet als verwijt bedoeld :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
daphneK
Actief
Contacteer:

Ze hebben bij de jachtschool hier, een ochtend met alleen maar teckels.
Ik moet daar nog een keer gaan kijken, maar omdat ik de pup pas over 3,5 week kan ophalen, heb ik er nog niet echt over na gedacht om te gaan kijken.
Ik woon zelf in almere

zweetwerk ga ik dus niet doen, omdat ik dat zelf geen fijne takt van de jachtsport vind.
Ik houd het gewoon op de trainingen, en speurwerk, maar niets met aangeschoten of aangereden wild....
misschien omdat het een princiepe kwestie is.

Ik wil er naast mijn paardensport nog iets anders erbij hebben, ja en dan zijn dit volgens mij wel de dingen die je het beste met een teckel kunt doen :E:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Als je aangeschoten wild en dergelijke niets vind kan je misschien apporteersport proberen? Dat is zoiets als jachttraining, dus vooral apporteren en dirigeren, apporteren met obstakels enzo maar dan met dummys in plaats van met wild. Heb geen idee of dat te doen is voor een Teckel hoor, het zijn van nature geen apporteerhonden natuurlijk. Maar ik heb met Nilo jachttraining gedaan toen hij pup was, toen deed er ook een Bouvier mee. Ze apporteerde minder snel dan de Retrievers, maar lol had ze wel!
ranetje
Zeer actief

Apporteertraining met teckels is prima te doen, als je het voor de hond leuk kunt houden.
Het dragen van het soms wat zwaardere wild lukt niet altijd even geweldig.
Dummy's van 500 gram kunnen ze prima dragen en zwaardere ook wel. :ok:

Een teckel is in principe ook niet bedoeld voor de apporteertraining, maar voor uitdrijven, zweet lopen en onder de grond werken. :8):
Een teckel werkt vóór het schot, niet er na. (behalve met zweet lopen)
Er zijn wel teckels die KNJV training doen, maar dat zijn er niet veel.
Eerlijk gezegd vind ik dat ook wel begrijpelijk. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
daphneK
Actief
Contacteer:

gelukkig hoef ik daar ook niet over na te denken, want ik ga geen zweetwerk doen :wink:

ik vroeg mij dus ook af, wat voor basis een hond moet hebben?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

daphneK schreef:gelukkig hoef ik daar ook niet over na te denken, want ik ga geen zweetwerk doen :wink:

ik vroeg mij dus ook af, wat voor basis een hond moet hebben?
Als basis is het handig om voldoende appèl te hebben op je hond.
Dat kan je op de training zelf gaan leren, maar als je het een beetje gestructureerd wil aanpakken is het misschien beter om dat op een "gewone" hondenschool te trainen.
Dus bij een Kynologenclub o.i.d. :wink:
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ik train bij de jachthondenschool Almere. En inderdaad hebben zij een aparte teckel groep op de zaterdagochtend. Je kan bij hen pas instromen nadat je hondje een basiscursus heeft doorlopen. Ze geven zelf geen puppyjachttraining helaas.

Ze doen het erg leuk vind ik. Lekker ontspannen en geen druk op de honden. Houden ook met elk type hond rekening. Heb daar met mijn stabij getraind en ik ook daar hadden ze heel veel geduld mee.

Gefeliciteerd in ieder geval met jullie pup!
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
daphneK
Actief
Contacteer:

sita, wat leuk !!
Ik heb idd contact gehad ook met de jachthondenschool in almere, en het klonk allemaal erg positief en leuk!
De bedoeling is dat eerst gewoon de normale cursussen doorlopen en daarna als hij ongeveer een half jaar oud is, eens een keer te gaan kijken of hij het al aankan.

wat bedoelde je precies met de basis training? in de richting van jacht training of iets anders?
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

daphneK schreef:sita, wat leuk !!
Ik heb idd contact gehad ook met de jachthondenschool in almere, en het klonk allemaal erg positief en leuk!
De bedoeling is dat eerst gewoon de normale cursussen doorlopen en daarna als hij ongeveer een half jaar oud is, eens een keer te gaan kijken of hij het al aankan.

wat bedoelde je precies met de basis training? in de richting van jacht training of iets anders?
Met basistraining bedoel ik de gewone gehoorzaamheidstrainingen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”