Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wild verstoren?!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Crista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Wild verstoren?!

Ongelezen bericht door Crista »

Ik loop al een jaar of 3 met Mitch op een weiland hier in de buurt. Het ligt afgelegen en het is alleen grasland om te hooien in de zomer. De weilanden eromheen zijn bezaaid met mais of een ander gewas. Ik heb de boer van dit weiland destijds gevraagd of ik er met mijn hond mag lopen en dat was voor hem geen probleem, als ik het in de zomer s'avonds maar niet deed want dan wilde hij daar nog wel eens op vossen jagen.

Nou liep ik gisteren weer op het weiland (samen met Iris en Luna) en toen kwam de jachtopziener ons tegenmoet. Van hem mag ik niet meer op het weiland lopen met de honden omdat we zo het wild verstoren... ik ben ook wel voor de natuur maar vind dit toch wel heel vreemd. Ik vroeg hem waar we dan wel mochten lopen en zijn antwoord was 'langs de weg' :roll: Mitch is geen jager en luisterd goed als hij eenden of konijnen ziet, hij zal dus echt niet achter de dieren aangaan. Nou vraag ik me alleen af in hoeverre ik hier in mijn recht sta.. van de boer mag ik op zijn weiland lopen maar van de jachtopziener niet. Heeft iemand een idee hoe ik hierachter kan komen??

Ik heb ondertussen al een mail naar de gemeente gestuurd met de vraag waar hier de officiële losloopgebieden zijn. Dit heb ik een jaar geleden ook al eens gedaan en daarop kreeg ik een folder thuisgestuurd. In deze folder stond dat er wel 2 hondenpoepbakken in ons dorp staan!! Dat is de enige voorziening voor honden in ons dorp :80: ik vraag me dan toch af wat er met de hondenbelasting gedaan wordt..

Maargoed, eerst maar eens uitzoeken hoe het met de jachtopziener zit, alle tips zijn welkom :wink:
Mitch & Kiyo
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Re: Wild verstoren?!

Ongelezen bericht door fenneke »

Nanna schreef:Als dat weiland het eigendom is van die boer en jij zijn toestemming hebt om daar te lopen heeft die jachtopziener met zijn te strak ingesnoerde piemel er geen hol over te vertellen.

off topic hoor maar wat kom jij toch altijd weer raar over met dit soort storende opmerkingen
altijd moet je zoiets zeggen :denken:

ik stoor mij er erg aan
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Als dat weiland tot het jachtgebied van die jachtopziener hoort, zou hij het kunnen overleggen met jou. Er van uit gaand dat het dus tot een WBE hoort en dat die meneer het in beheer heeft.
Als hij een doodgewone meneer van Staatsbosbeheer is, mag hij je wel vertellen waar je wel of niet mag lopen, maar over privé terrein van de boeren heeft hij toch echt geen zeggenschap.

Eerst dus even overleggen met de boer van wie het land is, lijkt me.
Hij kan je vertellen of zijn land onder iemands WBE valt en zo ja, onder wie dan.
En als hij van mening is dat jij daar mag lopen zal de eventuele beheerde gewoon moeten overleggen moet jou.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

net hier navraag gedaan (bij instructeur st jachtopleidingen en met de opleiding BOA)

jij mag daar idd niet lopen met je hond, daar heeft de boer (ook al is die eigenaar) niets over te zeggen,
het is nl gewoon verboden om met je hond "in het veld" te lopen, de jager heeft dus gelijk, alleen is hij niet de enige die je hier op aan had kunnen spreken, ook iemand anders die niet dat stuk jacht heeft had je hier op aan kunnen spreken,
is idd voor het verstoren van het wild....
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:Nou, bij mij zou het weinig boeien met welke afkortingen je komt gooien. Een wei is een wei is een wei.
Je zoekt zelf maar uit hoe je je reetjes voor de loop krijgt. Daar hoef ik je niet bij te helpen.
is gewoon wetgeving hoor....toen wij hier "het veld" in moesten om onze steenarend te vangen hebben we hier ook vooraf toestemming moeten vragen aan bijzondere wetten bij de politie om na zonsondergang en voor zonsopgang daar te lopen, ondanks idd toestemming van zowel de boeren van wie dat land was als de jagers die die stukken land hadden,

t zelfde geld voor met je hond ergens in een weiland gaan lopen, dat is gewoon bij wet verboden idd vanwege het verstoren van wild (flora en fauna wetgeving)
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Dan zouden al die hondjes die hier in het veld van hun eigen boer lopen ook niet mogen?
Dat mag wet zijn, knappe jongen die dat tegenhoudt.
Dat zou een boer dus niks te zeggen hebben over zijn eigen land :piew:

Afbeelding

Job
Zeer actief

Ongelezen bericht door Job »

mocht je er echt mogen lopen,
en we hebben hier in de buurt nergens losloopgebieden vrees ik,
dan kan je altijd nog naar Druten bij het pontje.
Officieel ook geen losloopgebied,
maar daar wordt het gedoogd.
Dat betekent wel in de auto met Mitch,
weet niet of dat al iets beter gaat?
https://www.facebook.com/Hope-for-Spani ... 355896998/
Geen woorden maar daden, blaten kan iedereen.
Job
Zeer actief

ik hou de honden ook iets langer binnen als er hier fazanten
of patrijsjes door de tuin/wei banjeren hoor.
Als het me te lang duurt dan ga ik zelf eerst naar buiten,
vogeltjes gaan er dan zelfstandig vandoor en daarna de honden los.
In de wei broeden trouwens de kwartels gewoon door terwijl
de honden er in lopen.
Schrik me iedere keer een hartstilstand als die beesten opvliegen
want dan ben je echt maar 30 cm van ze af ofzo.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
crutz schreef:net hier navraag gedaan (bij instructeur st jachtopleidingen en met de opleiding BOA)

jij mag daar idd niet lopen met je hond, daar heeft de boer (ook al is die eigenaar) niets over te zeggen,
En als de boer nou over zijn weiland loopt met zijn eigen hond?
dat is eigen en eigen terrein

en bv met een jachthond mag je met toestemming van de jachthouder (dus niet de boer) wel trainen op die terreinen, alleen mogen er dus gewoon wettelijk geen loslopende honden in het veld lopen
In de Flora- en Faunawet staat dat iedereen verplicht is te verhinderen dat een dier (dus ook alle honden) dat hem toebehoort of onder zijn toezicht staat, in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt (artikel 16, lid 3).

Met veld wordt volgens de Flora- en Faunawet bedoeld: stranden, schorren, gorzen, kwelders, slikken, wadden, binnenwateren en territoriale wateren alsmede wegen en paden, voor zover deze geacht kunnen worden deel uit te maken van een voor de uitoefening van de jacht bestemd of geschikt terrein.
Hieronder vallen bijvoorbeeld, bossen, wegen en paden waar bejaagbare soorten als konijn en fazant aanwezig zijn.

Dit is van toepassing voor iedere hondenbezitter, die zijn hond niet gebruikt in het kader van jacht of beheer en schadebestrijding.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

crutz schreef:
Nanna schreef:
crutz schreef:net hier navraag gedaan (bij instructeur st jachtopleidingen en met de opleiding BOA)

En als de boer nou over zijn weiland loopt met zijn eigen hond?
dat is eigen en eigen terrein

en bv met een jachthond mag je met toestemming van de jachthouder (dus niet de boer) wel trainen op die terreinen, alleen mogen er dus gewoon wettelijk geen loslopende honden in het veld lopen
In de Flora- en Faunawet staat dat iedereen verplicht is te verhinderen dat een dier (dus ook alle honden) dat hem toebehoort of onder zijn toezicht staat, in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt (artikel 16, lid 3).

Met veld wordt volgens de Flora- en Faunawet bedoeld: stranden, schorren, gorzen, kwelders, slikken, wadden, binnenwateren en territoriale wateren alsmede wegen en paden, voor zover deze geacht kunnen worden deel uit te maken van een voor de uitoefening van de jacht bestemd of geschikt terrein.
Hieronder vallen bijvoorbeeld, bossen, wegen en paden waar bejaagbare soorten als konijn en fazant aanwezig zijn.

Dit is van toepassing voor iedere hondenbezitter, die zijn hond niet gebruikt in het kader van jacht of beheer en schadebestrijding.
Maar als je daar loopt met je hond en doet het volgende níet: in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt (artikel 16, lid 3). Is er naar mijn idee niets aan het handje :mrgreen:
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Crutz heeft gelijk. Wij hebben speurtoestemming via een jachthouder op bepaalde delen van de Uiterwaarden, maar mogen met de honden beslist niet in de gedeeltes trainen waar beschermde weidevogels broeden. Dat deel is afgeschermd en er lopen paarden, maar ik mag bv. wel als verzorger van die paarden in de weilanden vertoeven. Maar de jachthouder mag wel weer toestemming verlenen om jachttrainingshonden met geleider toe te laten op dat terrein. Als honden daar gewoon los lopen, dan word je zonder pardon op een bon gezet.
Crista
Zeer actief

pff het wordt een lastig verhaal zo te lezen... ik dacht in eerste instantie ook dat de jachtopziener gewoon wat interessante dingen aanhaalde om mij daar weg te hebben maar zo te lezen staat hij dus wel degelijk in zijn recht. Ik ga deze week even contact opnemen met de eigenaar van het weiland om te kijken wat hij erover te zeggen heeft. Het vreemde aan het verhaal is dat ze daar ook bezig zijn om een enorm huis te bouwen op een naastgelegen stuk land, dat is nu in de vergunningfase en het ziet er naar uit dat dit doorgaat.. Ik ga er in ieder geval alles aan doen om er toch te blijven lopen met Mitch!!
Job schreef:mocht je er echt mogen lopen,
en we hebben hier in de buurt nergens losloopgebieden vrees ik,
dan kan je altijd nog naar Druten bij het pontje.
Officieel ook geen losloopgebied,
maar daar wordt het gedoogd.
Dat betekent wel in de auto met Mitch,
weet niet of dat al iets beter gaat?
Dat is nu juist het probleem :wink: we zijn druk aan het trainen om Mitch zijn autoangst eruit te krijgen en ik hoop over een paar weken weer een stukje te kunnen rijden. Tot nu toe kon hij nog lekker op het weiland loslopen zodat hij toch zijn energie kwijt kan, maar vanaf nu kan dat alleen nog op de doodlopende weg over het bruggetje :(
Mitch & Kiyo
Afbeelding
Job
Zeer actief

Crista schreef: Tot nu toe kon hij nog lekker op het weiland loslopen zodat hij toch zijn energie kwijt kan, maar vanaf nu kan dat alleen nog op de doodlopende weg over het bruggetje :(
O ja, en straks ligt het er weer vol visafval waar de mijnen zo graag in rollen. :kotz:
Kom op Mitch
een klein stukje autorijden voor heel veel renplezier!
Sterkte!
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Crista schreef:Dat is nu juist het probleem :wink: we zijn druk aan het trainen om Mitch zijn autoangst eruit te krijgen en ik hoop over een paar weken weer een stukje te kunnen rijden. Tot nu toe kon hij nog lekker op het weiland loslopen zodat hij toch zijn energie kwijt kan, maar vanaf nu kan dat alleen nog op de doodlopende weg over het bruggetje :(
Een hond kan toch ook loslopen op een weide zonder dat hij het wild verstoort in de zin van de flora en faunawet? Laat hem maar bewijzen dat je hond dieren opjaagt, ik wil wedden dat hij dat niet kan. Krijg je een boete, dan ga je in beroep, ik wil wedden dat je een hele goede kans maakt.
Crista
Zeer actief

Job schreef:
Crista schreef: Tot nu toe kon hij nog lekker op het weiland loslopen zodat hij toch zijn energie kwijt kan, maar vanaf nu kan dat alleen nog op de doodlopende weg over het bruggetje :(
O ja, en straks ligt het er weer vol visafval waar de mijnen zo graag in rollen. :kotz:
Kom op Mitch
een klein stukje autorijden voor heel veel renplezier!
Sterkte!
Inderdaad ook fijn al dat visafval :ugh: Gelukkig hebben we een aardig grote tuin, maar Mitch kan altijd zo heerlijk onbeperkt rennen op 't weiland :wink:
christo schreef:Een hond kan toch ook loslopen op een weide zonder dat hij het wild verstoort in de zin van de flora en faunawet? Laat hem maar bewijzen dat je hond dieren opjaagt, ik wil wedden dat hij dat niet kan. Krijg je een boete, dan ga je in beroep, ik wil wedden dat je een hele goede kans maakt.
Ik wil er heel ver voor gaan om in mijn gelijk te komen, maar een rechtzaak ga ik niet aan beginnen.. Ik ga eerst contact opnemen met de eigenaar van het land en kijken aan welke kant hij staat op dit moment. Het scheelt dat we hier al heel lang wonen en mijn ouders bijna alle boeren in de omgeving wel kennen :wink: Gelukkig heb ik nog een ander weiland achter de hand van een bevriende boer, maar daar kan ik alleen lopen als er geen paarden in staan.
Mitch & Kiyo
Afbeelding
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler

Ongelezen bericht door vania »

ik loop hier altijd over de weides, geen kip dat er naar kraait, ook de eigenaar niet
ik doe het wel niet als hij er in de late zomer koeien heeft op staan, maar dat is
eerder omdat mijn honden bang zijn van koeien :oeps: (tegen de schrikdraad lopen en
denken dat de koeien het waren :oohja: )

ik snap alleen iets niet?
als je niet in weides mag lopen, omdat je dan het fauna en flora verstoort (koeien er ook ff bij genomen) waarom jagen ze dan in een volle weide met (drachtige) koeien en schieten ze konijnen af (aja af niet, want de beestjes liepen nog "vrolijk" verder rond) op een paar meter afstand van die koeien en "onze" weide?
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

vania schreef:ik loop hier altijd over de weides, geen kip dat er naar kraait, ook de eigenaar niet
ik doe het wel niet als hij er in de late zomer koeien heeft op staan, maar dat is
eerder omdat mijn honden bang zijn van koeien :oeps: (tegen de schrikdraad lopen en

als je niet in weides mag lopen, omdat je dan het fauna en flora verstoort (koeien er ook ff bij genomen) waarom jagen ze dan in een volle weide met (drachtige) koeien en schieten ze konijnen af (aja af niet, want de beestjes liepen nog "vrolijk" verder rond) op een paar meter afstand van die koeien en "onze" weide?
Omdat er in het voorjaar vaak vogels broeden in de weides.
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Martijn schreef:
SandraH schreef: Als honden daar gewoon los lopen, dan word je zonder pardon op een bon gezet.
Dat is dan maar zo.
Dat je door een dwaling van bureaucratisch recht de mogelijkheid hebt gekregen om gewone mensen een beetje te gaan lopen zieken met je kutboetetjes betekent niet dat ik naar je pijpen ga lopen dansen. Ik zeg netjes dankuwel en loop door.

Je hebt de macht om geld uit mijn zak te kloppen. Net als de rest van de wereld.
Meer niet. Je blijft een klootzakje en ik luister niet naar klootzakjes. Daar zijn het er te veel voor.
Pardon? Ik behoor niet tot de partij van die klootzakjes die bonnen uitschrijven...
Maar om daarop terug te komen....dat varieert van gemiddeld 60 Euro tot zo'n 200 Euro als je de keren daarop nog steeds wordt gezien. Dat worden een hoop centjes, als je weet dat een kilometer verderop een groot losloopgebied zit. :denken:
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler

Ongelezen bericht door vania »

Neeltje schreef:
vania schreef:ik loop hier altijd over de weides, geen kip dat er naar kraait, ook de eigenaar niet

Omdat er in het voorjaar vaak vogels broeden in de weides.
kan ik in komen, maar waarom mogen ze dan wel jagen in een volle weide met drachtige koeien?? en konijnen afschieten op een paar meter afstand van die drachtige koeien?
dat wil dan zeggen dat die wilde vogels/konijnen belangrijker zijn dan de inkomsten van de boer? (wat als zo een koe schrikt en vroegtijdig bevalt en het kalfje gaat dood?)
trouwens hier (Belgie) mag alleen gejaagd worden vanaf (ik dacht) september tot februari, de boer zijn koeien stonden inderdaad in september/oktober nog steeds op zijn weide, een week er voor was er nog een kalfje geboren en er liepen nog altijd drachtige koeien rond

tijdens het "broedseizoen" lopen er hier nauwelijks koeien buiten, de meeste gaan pas buiten vanaf juli/augustus of zelfs nog later als je dan door/langst de weide loopt en er zijn vogels aan het broeden, moet je zelf uitkijken of ze vallen aan :piew: ook als je een meter of 10 op afstand blijft, onze honden zijn geen jagers (1tje wel, maar die blijft aan de lijn, omdat die zowiezo gaat lopen, konijnen of geen konijnen) hebben meestal de konijnen/hazen pas gezien als die al weg zijn :19:
Afbeelding
Sandor

Ongelezen bericht door Sandor »

Van hem mag ik niet meer op het weiland lopen met de honden omdat we zo het wild verstoren..
Jij mag het wild niet verstoren, zodat hij het kan afschieten?
funny:)

Als het gaat om een gebied waarin prooidieren enkel bejaagd worden door de mens en niet door roofdieren, doet je hond geen schade. In mei en juni zou'k wel wat opletten want dan worden er veel kindjes geboren bij reeen enzo, dan kan je hond gemakkelijk heel wat beestjes de kop afrukken.

Kan een jachtopziener je niet beboeten als hij ziet dat je een fout begaat? Hij is niet voor niets jachtopziener
Er zijn andere regels over landbouwgrond dan over tuinen. Die boer heeft je misschien toelating gegeven, maar dat verandert niets.

Ik kan Itoewa niet meer loslaten int veld, de laatste 3 keer is ie teruggekompen met een 2 fazanten en een duif.
Crista
Zeer actief

Iris123 schreef:Voor dat je andere stappen onderneemt zou ik eens kijken naar hoe de jachtopziener en de boer het samen kunnen vinden. Aangezien de boer het er (behalve 's avonds) wel mee eens is en de jachtopziener de tijden en routes van het wild waarschijnlijk goed kent is er, als ze het echt goed kunnen vinden en jij ook rustig blijft, vast wel wat te regelen, misschien op afgesproken tijden.

Het meeste wild heeft een redelijk vast trekpatroon, dus ik kan me voorstellen dat ze op die momenten dat de herten/vossen langskomen geen honden in de buurt willen.

Het kan ook zijn dat ze de wei gebruiken om tijdens de jacht daar naar toe te drijven en dan daar te schieten, het lijkt me in dat geval niet fijn om er op dat moment ook te zijn. Op de vergunningen gaat het dan om bepaalde perioden, dus kan je kijken of je buiten die perioden daar wel terecht kan.
Hier heb ik het gisteren met de jachtopziener al over gehad en dat is helaas geen optie. Ik wil best afspreken dat in het hoogseizoen van het wild daar niet ga lopen, maar volgens de jachtopziener maakt dat niets uit.. ik mag er gewoon helemaal niet komen :ugh:
Mitch & Kiyo
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

dus dan zijn al die IPO verenigingen illegaal aan het speuren. Wij hebben alleen maar toestemming van de boer nodig om er te speuren... nog nooit enig commentaar gehad overigens dus zal wel meevallen denk ik.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb in het verleden ik weet niet hoe vaak op verzoek van boeren en landeigenaren met mijn honden mollen gejaagd.
In het veld.
Dat willen de mensen graag omdat mensen met vee niet erg blij zijn met mollen en de schade die dat doet aan benen van het vee als ze in een ril komen.
En boeren met grasland willen het ook graag omdat die niet van stofzooi in hun hooi houden, en dat krijg je ook al door mollen.
Voor mollen jagen heb je geen vergunning nodig, wel toestemming uiteraard van de landeigenaar.
En ik heb mollenhonden en als ik een goede heb, werk ik daar graag mee en dan heeft het oorspronkelijke werk de voorkeur.

En hoe denkt zo'n jachtmeneer zoiets op te gaan lossen?
Ik luister naar de boer van wie het land is. Naar niemand anders. :klaar:

Afbeelding

Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ik weet dat hier in Nederland door diverse jachtopzienders ook meteen met 'afschieten' gedreigd wordt, en vind dat meer dan walgelijk. Een agent welke zou dreigen dat bij de volgende kilometerovertreding de banden van je voertuig worden ingeprikt wordt uit zn ambt gezet, en dergelijke jachtopzieners mogen maar gewoon dergelijke bedreigingen uitten? Ik had de beste man in iedergeval persoonlijk gemeld bij de politie vanwege bedreiging van eigendom.
Crista
Zeer actief

Anne&Taar schreef:Ik weet dat hier in Nederland door diverse jachtopzienders ook meteen met 'afschieten' gedreigd wordt, en vind dat meer dan walgelijk. Een agent welke zou dreigen dat bij de volgende kilometerovertreding de banden van je voertuig worden ingeprikt wordt uit zn ambt gezet, en dergelijke jachtopzieners mogen maar gewoon dergelijke bedreigingen uitten? Ik had de beste man in iedergeval persoonlijk gemeld bij de politie vanwege bedreiging van eigendom.
In mijn geval heeft de man niet gedreigd om de honden af te schieten hoor... hij was zelfs erg vriendelijk tegen de honden, maar wel duidelijk in zijn verhaal. Hij vertelde dat hij zelf ook een hond heeft, maar dat dit gewoon volgens de regels niet mag. Het was een heel normaal gesprek maar ik heb wel aangegeven dat ik dit tot op de bodem ga uitzoeken.. ik vind het zelf ook achterlijk dat hij de wild populatie hoog moet houden zodat de jagers ze over een tijdje allemaal weer kunnen afschieten :roll:
Mitch & Kiyo
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Crista schreef:
Anne&Taar schreef:Ik weet dat hier in Nederland door diverse jachtopzienders ook meteen met 'afschieten' gedreigd wordt, en vind dat meer dan walgelijk. Een agent welke zou dreigen dat bij de volgende kilometerovertreding de banden van je voertuig worden ingeprikt wordt uit zn ambt gezet, en dergelijke jachtopzieners mogen maar gewoon dergelijke bedreigingen uitten? Ik had de beste man in iedergeval persoonlijk gemeld bij de politie vanwege bedreiging van eigendom.
In mijn geval heeft de man niet gedreigd om de honden af te schieten hoor... hij was zelfs erg vriendelijk tegen de honden, maar wel duidelijk in zijn verhaal. Hij vertelde dat hij zelf ook een hond heeft, maar dat dit gewoon volgens de regels niet mag. Het was een heel normaal gesprek maar ik heb wel aangegeven dat ik dit tot op de bodem ga uitzoeken.. ik vind het zelf ook achterlijk dat hij de wild populatie hoog moet houden zodat de jagers ze over een tijdje allemaal weer kunnen afschieten :roll:
O, dat valt dan gelukkig mee.. :mrgreen: Ik begin zelf een beetje bevoroordeeld te raken tegenover deze 'groenboefmaffia's'...Dat hoort ook niet. :mrgreen:
En in een normaal gesprek met die man om een uitzonderingspositie vragen; zou dat kunnen?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Crista schreef:
Maar wat zei hij dan toen je zei dat je toestemming had van de boer om daar te lopen?
Daar ben ik toch benieuwd naar.

Over een tijdje worden het wild niet allemaal geschoten denk ik want dat blijft er niks over.
Een stukje wild smaakt heerlijk.
Beter scharrelvlees kan je niet hebben. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Crista schreef:Ik wil er heel ver voor gaan om in mijn gelijk te komen, maar een rechtzaak ga ik niet aan beginnen.. Ik ga eerst contact opnemen met de eigenaar van het land en kijken aan welke kant hij staat op dit moment. Het scheelt dat we hier al heel lang wonen en mijn ouders bijna alle boeren in de omgeving wel kennen :wink: Gelukkig heb ik nog een ander weiland achter de hand van een bevriende boer, maar daar kan ik alleen lopen als er geen paarden in staan.
Geen rechtszaak, gewoon boete krijgen en bezwaarschrift indienen. Dat bezwaarschrift wordt afgehandeld, eventueel wil de rechter je daarvoor nog even persoonlijk spreken, en dan klaar. Er komt geen advocaat aan te pas.
Crista
Zeer actief

ranetje schreef: Maar wat zei hij dan toen je zei dat je toestemming had van de boer om daar te lopen?
Daar ben ik toch benieuwd naar.

Over een tijdje worden het wild niet allemaal geschoten denk ik want dat blijft er niks over.
Een stukje wild smaakt heerlijk.
Beter scharrelvlees kan je niet hebben. :ok:
Ik kan het niet meer precies herhalen, maar het kwam erop neer dat de wetten voor het verstoren van wild boven de woorden van de boer staan. Hij zei dat hij de boer er ook op zou aanspreken als hij hem tegenkwam.. dat vind ik erger want waarschijnlijk wil de boer geen moeilijk gedoe en stemt hij dan in met de jachtopziener. Het zit nog wat ingewikkelder in elkaar want deze boer heeft het land in gebruik van iemand anders (niet gepacht maar in onderhoudt). Ik heb wel een idee wie dat is, maar dat vraag ik morgen eerst even na hier in de buurt.. dan ga ik namelijk rechtstreeks naar de officiële eigenaar.
Mitch & Kiyo
Afbeelding
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

op het moment zijn de kieviten aan het broeden, deze zitten vaak in weides / velden, dus vanuit dat oogpunt kan ik me er wel iets bij voorstellen
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”