Neeltje schreef:vania schreef:ik loop hier altijd over de weides, geen kip dat er naar kraait, ook de eigenaar niet
ik doe het wel niet als hij er in de late zomer koeien heeft op staan, maar dat is
eerder omdat mijn honden bang zijn van koeien

(tegen de schrikdraad lopen en
denken dat de koeien het waren

)
ik snap alleen iets niet?
als je niet in weides mag lopen, omdat je dan het fauna en flora verstoort (koeien er ook ff bij genomen) waarom jagen ze dan in een volle weide met (drachtige) koeien en schieten ze konijnen af (aja af niet, want de beestjes liepen nog "vrolijk" verder rond) op een paar meter afstand van die koeien en "onze" weide?
Omdat er in het voorjaar vaak vogels broeden in de weides.
kan ik in komen, maar waarom mogen ze dan wel jagen in een volle weide met drachtige koeien?? en konijnen afschieten op een paar meter afstand van die drachtige koeien?
dat wil dan zeggen dat die wilde vogels/konijnen belangrijker zijn dan de inkomsten van de boer? (wat als zo een koe schrikt en vroegtijdig bevalt en het kalfje gaat dood?)
trouwens hier (Belgie) mag alleen gejaagd worden vanaf (ik dacht) september tot februari, de boer zijn koeien stonden inderdaad in september/oktober nog steeds op zijn weide, een week er voor was er nog een kalfje geboren en er liepen nog altijd drachtige koeien rond
tijdens het "broedseizoen" lopen er hier nauwelijks koeien buiten, de meeste gaan pas buiten vanaf juli/augustus of zelfs nog later als je dan door/langst de weide loopt en er zijn vogels aan het broeden, moet je zelf uitkijken of ze vallen aan

ook als je een meter of 10 op afstand blijft, onze honden zijn geen jagers (1tje wel, maar die blijft aan de lijn, omdat die zowiezo gaat lopen, konijnen of geen konijnen) hebben meestal de konijnen/hazen pas gezien als die al weg zijn