Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ik durf het niet ...

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Reneey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 Duitse Dog
1 Chihuahua

Ik durf het niet ...

Ongelezen bericht door Reneey »

En geen idee waarom ... zal wel in mijn hoofd zitten maar ik wil heel graag overstappen op alleen vers rauw voer ... maar ik durf het op de een of andere manier niet.
Ik heb me de afgelopen erg verdiept in het vers geven en ben er ook achter gekomen dat ik heel verkeerd bezig was :oohja: ... ik mengde brok met smuldier ( verschillende smaken )
Naja dit schijnt dus niet te mogen ivm met maagzuren .. enfin nu geef ik dus 's ochtends brok en 's avonds vlees.

Maar ik wil volledig overstappen en denk dat ik dan over ga op http://www.lotgering.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Die heeft speciale pakketten kant en klaar voor de hond a 500 gram per pakje.

Ik heb ook wel de voordelen gelezen en wil graag overstappen maar toch weerhoud me iets ervan ... ik heb het idee ( vraag me niet waarom :19: ) dat hij toch niet alle voeding binnen krijgt .....
Nu heb ik ook een tip gehad als ik niet volledig wil overgaan dat ik ook gewoon vlees dagen kan instellen dus bijv 3 dagen vlees en 4 dagen brok ...
Maar dan denk ik weer dan krijgt die maag toch elke keer weer een ommekeer en moet toch weer opeens allemaal andere zuren aan gaan maken om weer de brokken te kunnen verteren of andersom voor het vlees.

Ik ben nog zo aan het twijfelen ... kunnen jullie mij jullie ervaringen geven alsjeblieft en wat nou het o zo grote verschil heeft gemaakt door van brokvoer over te gaan op vlees voer

Alvast bedankt

* Edit : Het schijnt ook dat je op vers rauw vlees je hond maar 1 keer per dag hoeft te voeren .. dit durf ik dus al helemaal niet ivm eventuele maagtorsie, mijn vorige hond ben ik hieraan verloren en ben dus echt als de dood daarvoor ... kan je KVV ook 2 maal op een dag verdelen ... dus stel je hond heeft 600 gram nodig dat je dan 's ochtends 300 en 's avonds 300 geeft ?
Afbeelding
Ik Kan Niet Loslaten ... Terwijl Ik Je Niet Vast Kan Houden
Als Ik Je Los Kan Laten, Kan Ik Je Niet Meer Verliezen
Jumbo 8-9-1998 / 19-7-2009
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Aantal honden: 2

Re: Ik durf het niet ...

Ongelezen bericht door Reny »

Bob eet KVV en ongeveer 1 keer in de week brok, dit omdat we hem eraan gewend willen houden ivm de vakantie. (geen vriezer in de camper :boos: ).
Bob is nog wel een pup/puber (cocker) maar eet twee keer per dag (ongeveer 200 gram per keer). Wij geven alle merken door elkaar. Smuldier (wel de compleet versie), energique, duck e.d.

Ik zorg ervoor dat er minimaal 8 uur tussen zijn vlees en zijn brok zit. Ooit ergens gelezen en dat is blijven hangen :wink:

O ja en je hebt vers rauw (barf) en je hebt KVV, zoek even op het forum want er staat vast ergens wel een goede uitleg over het verschil :F:
En de groeten van de mannen :zwaai
Reneey
Zeer actief
1 Chihuahua

Reny schreef:Bob eet KVV en ongeveer 1 keer in de week brok, dit omdat we hem eraan gewend willen houden ivm de vakantie. (geen vriezer in de camper :boos: ).
Bob is nog wel een pup/puber (cocker) maar eet twee keer per dag (ongeveer 200 gram per keer). Wij geven alle merken door elkaar. Smuldier (wel de compleet versie), energique, duck e.d.

Ik zorg ervoor dat er minimaal 8 uur tussen zijn vlees en zijn brok zit. Ooit ergens gelezen en dat is blijven hangen :wink:

O ja en je hebt vers rauw (barf) en je hebt KVV, zoek even op het forum want er staat vast ergens wel een goede uitleg over het verschil :F:
Oke maar als je die ene keer in de week dan brok geeft gaat hij dan niet aan de schijt ofzo omdat het opeens weer iets anders is ...

En ja klopt heb al menig topic hier gelezen over dit onderwerp maar toch op de een of andere maniet krijg ik niet mijn vragen eruit vandaar dat ik zelf een topic gestart ben ...
Ik ben misg ook gewoon te onzeker en moet het gewoon gaan doen en inderdaad eerst aankijken met die vlees dagen en dan langszaam overstappen op volledig vlees
Afbeelding
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

Nee, alles is nog goed opraapbaar :F: maar op de brokkendag (of eigenlijk de dag erna) is de hoeveelheid wel meer :O: Bob drinkt ook meer op zo'n brokkendag. Hij krijgt dan royal canin trouwens.
En de groeten van de mannen :zwaai
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

Mijn hondje at ook paar dagen in de week vlees (haaksbarf o.a.) en paar keer in de week brokken. Maar nooit verschillend op dezelfde dag. dus of/of. Ik gaf ook 2 porties per dag trouwens.
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik geef kvv en brok, meestal kvv maar toch ook wel een paar keer in de week brok, en dat gaat prima, mooie poep. En vaak gooi ik er wat restjes groente of pasta bij, dat vinden ze ook lekker.

Ik snap je angst wel een beetje, ik zit nog steeds moed te verzamelen om ze een keer kippestrotjes of zoiets (met bot dus) te geven. Ten eerste omdat ik een muts ben en ik 's ochtends op m'n nuchtere maag al geen smuldier vlees meer geef omdat ik helemaal eng word van wat daar allemaal voor onduidelijke ingewanden door die voerbakken glibberen. En kippestrotjes klinkt nog bloederiger.
Ten tweede omdat ik als de dood ben dat Jack hap-slik-weg doet en dat wellicht niet goed gaat met botjes.

Maar goed, ik *MOET* niet aan de verse karkassen, en gelukkig heb ik makkelijke eters en zijn ze enthousiast over alles wat in hun bak ligt. (Nou ja, Lilo lust geen spruiten, maar dat is ook geen punt want Jack is dol op spruitjes.)
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Reneey schreef:En geen idee waarom ... zal wel in mijn hoofd zitten maar ik wil heel graag overstappen op alleen vers rauw voer ... maar ik durf het op de een of andere manier niet.
Ik heb me de afgelopen erg verdiept in het vers geven en ben er ook achter gekomen dat ik heel verkeerd bezig was :oohja: ... ik mengde brok met smuldier ( verschillende smaken )
Naja dit schijnt dus niet te mogen ivm met maagzuren .. enfin nu geef ik dus 's ochtends brok en 's avonds vlees.
Even een fabel uit de wereld helpen voor wat betreft het mengen van KVV met brok.
Let wel, onderstaande tekst heeft betrekking op gemalen KVV en de regel dat je brok en vers (zelf samengesteld) niet met elkaar moet mengen, geldt dus wel. Met name vleesbotten en brok gaan niet samen.

Monica Segal
http://www.monicasegal.com/writings/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Kibble leaves the stomach after 4-5 hours and, in fact, anything over 8 hours is considered a problem in that the dog would now be considered to have "delayed gastric emptying". Someone, somewhere decided that raw food is digested a faster rate but then we hear that raw food leaves the stomach in 4 hours -- which, of course, isn't faster at all. In any case, to the best of my knowledge, the "informtation" about digestion rates of raw foods is nothing more than one person passing information on to the next person and you know how that goes. If we hear something long enough, we start to believe it

My concern about mixing kibble into raw food only extends to one being dry and another being wet. If a dog is a serious gulper, there's a bit of a chance that a piece of dry kibble will be thrown into the back of the throat, causing the dog to choke. This is no longer a concern for me if the kibble is mixed in well so that it's as wet as the raw food, therefor going down the throat in the same way.

if you go by what the manufacturers of pet food say, they generally make recommendations about mixing canned and kibble, which is basically the same situation. in some cases (like with solid gold's holistique blendz, natura's innova evo and eagle dry foods) you even get recommendations about mixing with meats.

As far as personal experience goes, i've been mixing kibble and "real food" (both raw and cooked) for years until i finally moved away entirely from feeding kibble. never any problems.
if your dog does well with this, don't worry about it and continue.

En een stukje hierover van Mary Strauss. Zij beheert de zeer informatieve site: http://www.dogaware.com" onclick="window.open(this.href);return false; en zit ook regelmatig op de K9 Nutrition list om vragen te beantwoorden.

I do still advocate adding fresh food to commercial diets. Most dogs do fine with this combination. If you have a dog that does not seem to do well when adding fresh food to dry or canned commercial food, then it makes sense to separate them, but otherwise I do not feel it is necessary.

The one exception is raw meaty bones. Feeding bones in the same meal with kibble may interfere with the digestion of the bones. Even in this case many dogs do fine when the two are combined, but I feel it's better to separate them to avoid the potential risk of partially digested bones passing thru the digestive tract.

There are almost 4000 members on the K9Nutrition list, and a large number of them add fresh foods to kibble. I have yet to hear of anyone experiencing problems from doing this.

I understand the logic behind those who warn about the potential for bacterial problems when fresh food that may be contaminated with bacteria is combined with kibble, but I have never been able to track down any information to support these theories. It must be remembered that dogs and wolves evolved with the ability to handle heavy loads of bacteria, primarily due to their very short and simple digestive tracts. Dogs eat feces, lick their own butts, eat carrion, and in general have access to many source of bacteria other than from raw food. Yet this bacteria does not cause problems even for kibble-fed dogs.

Many dog treats have also been found to be infected with salmonella, yet to the best of my knowledge, there is no evidence that this has led to any problems in dogs, whether fed kibble or raw.

I can't find anything in a quick scan of the article written by Mogens Eliasen to support the idea that there is any reason not to feed fresh foods with kibble, so I'm not sure what you're referring to there.

I have tried to track down the often-cited claim that kibble takes longer to digest without success. As far as I know, no such studies have ever been done and these claims are simply hearsay.

The chart at the bottom of page 2 in the article you cite from Mountain Dog Food shows changes in pH level in acid to which dry and raw food is added. It is interesting, but is not proof of what happens in a dog's stomach and does not relate to digestion time, so again, I'm not sure what you're referring to.

The claim from the Mountain Dog Food people that they have investigated dogs with bacterial infections and found that they were fed a mixture of raw and either commercial food or treats is interesting, but unsubstantiated. There are so many problems that are labeled "bacterial infection" that are never confirmed. If you look at the veterinary web sites and conference proceedings that talk about diagnosing bacterial infections, you will see that such a diagnosis is very difficult, and that the finding of bacteria alone does not mean that it is the cause of the symptoms, as many normal, healthy dogs will also have similar bacteria in their digestive tracts. See the following for example:

http://www.vetmed.ucdavis.edu/CCAH/Upda" onclick="window.open(this.href);return false; ... tinal.html
"Veterinarians are faced with a quandary when attempting to diagnose dogs and cats with suspected bacterial-associated diarrhea, because these organisms commonly represent a normal part of the host's intestinal microflora."

< http://www.vin.com/VINDBPub/SearchPB/Pr" onclick="window.open(this.href);return false; ... R00126.htm >
"The clinical documentation of enteropathogenic bacteria causing diarrhea in dogs and cats is clouded by the presence of these organisms occurring as a normal component of the indigenous intestinal flora."

I have seen all kinds of warnings about the bacteria in raw food, from those telling people not to ever feed raw food to dogs, to those saying that it's dangerous to mix raw with kibble, to feed raw to a dog on chemotherapy, to an immune-compromised dog, etc. As far as I can tell, none of these warnings are based on facts. I have no problem whatsoever with people doing what they're most comfortable doing, and anyone who chooses not to mix raw food with kibble is welcome to do so, but to say that it is dangerous is simply conjecture that is unsupported by any data that I'm aware of.

Personally, I would rather people add fresh food to kibble. There is so much to be gained by feeding a variety of fresh, healthy foods that I would hate for people to be afraid to do so out of fear of bacterial infection that dogs are very unlikely to ever have problems with. Again, unless those who feed kibble are making sure that their dogs have no access to other sources of bacteria, including licking their own butts, then they are not really protecting their dog from bacterial infection by refusing to feed fresh foods, they are simply denying their dogs the benefits of the fresh foods.

With all that said, each dog is an individual. If you have a dog that does not seem to do well when fresh foods are mixed with kibble, then it makes sense to feed them separately.

You are welcome to post this information to your list if you want, but don't expect it to change the minds of those who are convinced otherwise, any more than the thousands of us who successfully feed our dogs a raw diet can convince those who believe we are killing our dogs by doing so.

Mary Straus
http://www.dogaware.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor jouw hond zelf zou het prettig zijn om volledig over te stappen op een vers voeding met een degelijke inhoud. Ik ben niet van de gemalen prak, aangezien dat ten eerste al heel snel de maag verlaat en nooit voor verzadiging zal zorgen, maar vooral omdat ik zelf in de hand wil hebben wat ik voer en mijn honden een gezond gebit behouden door te trekken en te scheuren aan karkassen en vuile pens. Maar desalniettemin zou ik meer vertrouwen hebben in de inhoud van een Lotgering KVV dan in de inhoud van een zak doodgekookte brokken. Liever nog zou je verschillende diersoorten gemalen voedingen voeren, waarin geen premixen, graan en olietjes zitten waar een hond niets aan heeft.

Er zijn wat onderzoeken geweest over de invloed van de risico's van maagtorsie in relatie tot voeding. Daarin is vastgesteld dat de minste risico's worden gezien als de hond (Duitse doggen studie) grote hompen vlees te eten kreeg, ten minste 3 cm groot.

Several diet-related factors were associated with a higher incidence of bloat. These include feeding only dry food, or feeding a single large daily meal. Dogs fed dry foods containing fat among the first four ingredients had a 170 percent higher risk for developing bloat. Dogs fed dry foods containing citric acid and were moistened prior to feeding had a 320 percent higher risk for developing bloat. Conversely, feeding a dry food containing a rendered meat-and-bone meal decreased risk by 53 percent in comparison with the overall risk for the dogs in the study. Mixing table food or canned food into dry food also decreased the risk of bloat. During the past 30 years there has been a 1,500 percent increase in the incidence of bloat, and this has coincided with the increased feeding of dry dog foods.

De faculteit Diergeneeskunde Utrecht heeft een studie uitgevoerd onder Duitse doggen, waaruit is gebleken dat het verwerken van grote stukken vlees het risico op maagtorsie aanzienlijk verkleint.

Faculty of Veterinary Medicine, Department of Clinical Sciences of Companion Animals, Utrecht, The Netherlands

A case-control study was conducted to investigate whether age, gender, neuter status, type of food, feeding frequency, food intake time, interval between feeding and exercise, duration of exercise and overall physical activity were risk factors for gastric dilatation volvulus (GDV) in the great dane. The sample population consisted of 38 great danes with acute GDV (cases) and 71 great danes owned by members of the Dutch Great Dane Association (controls). Information on the risk factors was collected by using clinical data in combination with a questionnaire, and the data were analysed by backward stepwise conditional logistic regression analysis. Dogs fed a diet containing particles of food > 30 mm in size (kibble and/or dinner and/or home-prepared food with large pieces of meat) had a lower risk of GDV than dogs fed a diet containing only particles
< 30 mm in size (kibble or dinner and/or canned meat and/or home-prepared food cut into small pieces or ground in a food processor). Increasing age was also a risk factor for GDV. Gender, neuter status, feeding frequency, food intake time, the interval between feeding and exercise,
the duration of exercise, and overall physical activity were not identified as risk factors.
Feeding a diet including large pieces of meat may help to reduce the incidence of GDV in great danes.

Bron http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... t=abstract" onclick="window.open(this.href);return false;

Bron: http://www.home.zonnet.nl/peter.hoogend ... torsie.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zou zeggen, niet twijfelen...gewoon doen. :wink:
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Ik ben heel voorzichtig begonnen met een dagje smuldier compleet :wink:
Nu krijgen ze 4 dagen smuldier en heb de kvv van Lotgering geprobeerd en dat bevalt heel erg goed, dus dat ga ik vervangen voor de smuldier, verder krijgen ze 2 keer per week vuile pens en Baco wil 1 dag kip :pffff: vanavond heeft hij een kippepoot begraven en morgen zal hij vast lekkerder zijn. :mrgreen:

Hele dooie beesten doe ik nog niet :N: maar dan moet ik me er ook meer in verdiepen wat ik allemaal kan en moet geven voor een complete maaltijd.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Tja en toch he, als je het niet durft doe je het toch niet? Ik ben het wel met je eens dat je heel goed moet weten waar je mee bezig bent. En eerlijk is eerlijk, honden leven al jarenlang op brokken dus zo'n misdaad is dat niet. Snap wel dat vers beter en natuurlijker is, maar als jij je er niet goed bij voelt blijf je toch brok (of KVV) geven?
Reneey
Zeer actief
1 Chihuahua

Hanneke2 schreef:Ik geef kvv en brok, meestal kvv maar toch ook wel een paar keer in de week brok, en dat gaat prima, mooie poep. En vaak gooi ik er wat restjes groente of pasta bij, dat vinden ze ook lekker.

Ik snap je angst wel een beetje, ik zit nog steeds moed te verzamelen om ze een keer kippestrotjes of zoiets (met bot dus) te geven. Ten eerste omdat ik een muts ben en ik 's ochtends op m'n nuchtere maag al geen smuldier vlees meer geef omdat ik helemaal eng word van wat daar allemaal voor onduidelijke ingewanden door die voerbakken glibberen. En kippestrotjes klinkt nog bloederiger.
Ten tweede omdat ik als de dood ben dat Jack hap-slik-weg doet en dat wellicht niet goed gaat met botjes.

Maar goed, ik *MOET* niet aan de verse karkassen, en gelukkig heb ik makkelijke eters en zijn ze enthousiast over alles wat in hun bak ligt. (Nou ja, Lilo lust geen spruiten, maar dat is ook geen punt want Jack is dol op spruitjes.)

Haha, dat probleem heb ik ook bijv die vlees variant van smuldier stinkt zo gigantisch dat ik letterlijk sta te kokhalzen en als ik dan ook nog die harde stukjes tussen mijn vork krijg na dan is het raak .. dus mijn vriend geeft dat gelukkig nu
Maar karkassen begin ik ook niet aan .. misg later als mijn moed inderdaad groter is
Maar ik ga denk ik aan alle reacties te hebben gelezen nu .. toch ook bepaalde vlees dagen in voeren .. 3 om 4 ofzo en dan 4 vlees.
En ook inderdaad met onderstaande reactie van http://www.lotgering.nl" onclick="window.open(this.href);return false; dit trekt me toch het meeste aan omdat dit al in pakketjes is

Oh even dat engelse verhaal poeh wat en verhaal snap er de helft van .. mijn engels is wel goed maar mijn concentratie niet
Afbeelding
Reneey
Zeer actief
1 Chihuahua

SandraH schreef: http://www.dogaware.com/" onclick="window.open(this.href);return false;[/i]

Voor jouw hond zelf zou het prettig zijn om volledig over te stappen op een vers voeding met een degelijke inhoud. Ik ben niet van de gemalen prak, aangezien dat ten eerste al heel snel de maag verlaat en nooit voor verzadiging zal zorgen, maar vooral omdat ik zelf in de hand wil hebben wat ik voer en mijn honden een gezond gebit behouden door te trekken en te scheuren aan karkassen en vuile pens. Maar desalniettemin zou ik meer vertrouwen hebben in de inhoud van een Lotgering KVV dan in de inhoud van een zak doodgekookte brokken. Liever nog zou je verschillende diersoorten gemalen voedingen voeren, waarin geen premixen, graan en olietjes zitten waar een hond niets aan heeft.

Er zijn wat onderzoeken geweest over de invloed van de risico's van maagtorsie in relatie tot voeding. Daarin is vastgesteld dat de minste risico's worden gezien als de hond (Duitse doggen studie) grote hompen vlees te eten kreeg, ten minste 3 cm groot.

Several diet-related factors were associated with a higher incidence of bloat. These include feeding only dry food, or feeding a single large daily meal. Dogs fed dry foods containing fat among the first four ingredients had a 170 percent higher risk for developing bloat. Dogs fed dry foods containing citric acid and were moistened prior to feeding had a 320 percent higher risk for developing bloat. Conversely, feeding a dry food containing a rendered meat-and-bone meal decreased risk by 53 percent in comparison with the overall risk for the dogs in the study. Mixing table food or canned food into dry food also decreased the risk of bloat. During the past 30 years there has been a 1,500 percent increase in the incidence of bloat, and this has coincided with the increased feeding of dry dog foods.

De faculteit Diergeneeskunde Utrecht heeft een studie uitgevoerd onder Duitse doggen, waaruit is gebleken dat het verwerken van grote stukken vlees het risico op maagtorsie aanzienlijk verkleint.

Faculty of Veterinary Medicine, Department of Clinical Sciences of Companion Animals, Utrecht, The Netherlands

Bron http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... t=abstract" onclick="window.open(this.href);return false;

Bron: http://www.home.zonnet.nl/peter.hoogend ... torsie.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Zo heb even aantal dingen weggehaald maar het stuk waar ik van schrok en vooral na de 2de link gelezen te hebben heb ik even laten staan.
Jeetje vreemd dat dit helemaal nieuw is voor mij .. heb zoveel dingen over maagtorsie gelezen maar dit nog nooit ... hoe kan het nou toch dat er zulke andere ( verschillende ) dingen worden verteld ...
Nu ben ik ook iemand die maar klakkeloos dingen aanneemt hoor ( stukje onzekerheid ) maar hier schrok ik wel van
Weer gaat mijn gevoel tegen de feiten werken .. moet ik nou echt overgaan op 1 keer per dag voeren .. bij 9 /10 maanden oud dan ... ja tuurlijk want dan heb ik net gelezen maar dan komt mijn gevoel weer althans mijn kennis die ik in al die jaren heb gelezen/ gehoord .. en dit is juist weer heel tegenstrijdig met wat ik in die link gelezen heb ..
Terwijl die link toch wel weer giga logisch klinkt ..

Pfffff zo moeilijk dit .. je wil het goed doen maar hoort zoveel verschillende meningen ? Hoe moet je nou weten welke de juiste is
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Maeve schreef:En eerlijk is eerlijk, honden leven al jarenlang op brokken dus zo'n misdaad is dat niet.
En toch is dit een kwestie van perceptie (en leeftijd). In mijn jonge tijd leefden honden van de resten, toen onze hond jong was kreeg hij brokken. En dat was een hele noviteit toen (ik praat over halverwege '70).
Dus zo'n jarenlange beproefde methode is dat niet ;)

Maar over KVV zou ik me geen zorgen maken. Kompleet = kompleet, en net zo kompleet als de brokkenvoeders je voorschotelen.

Oja. En nog even een toevoeging. Vroeger, toen er nog geen brok was, leefden honden veel langer. Maar dit kan ook te maken hebben met het feit dat er meer vuilnisbakken rondliepen, of dat ze niet afhankelijk waren van 4 rondjes per dag. Toen mochten ze gewoon naar buiten, en meldden zich wel weer als ze naar binnen wilden.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Marion. schreef:En toch is dit een kwestie van perceptie (en leeftijd). In mijn jonge tijd leefden honden van de resten, toen onze hond jong was kreeg hij brokken. En dat was een hele noviteit toen (ik praat over halverwege '70).
Dus zo'n jarenlange beproefde methode is dat niet ;)
Klopt. Katten ook trouwens.
Toen ik een jaar of tien had kwam er iets op de markt waar nog geen mens van gehoord had: kattenbrood!
Nu heten dat droge brokjes trouwens ;)
Onze katten vroeger kregen ook iets dat Donatin heette, een soort diner was dat.
Onze buren vonden het belachelijk. Zo vingen ze natuurlijk geen muizen meer, wat had je er dan aan? :piew:

Honden kregen wat de baas kon missen.
De een hadmazzel, die kreeg etensresten. Er waren er ook die broodkorsten kregen en de poedel van onze buren kreeg chocola. :19:
Geen brokken, al had je dat toen net. Dat vonden ze zielig, van die rare brokken.
Wel worst en kaas en zo.
Stokoud geworden, die hond.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Ceseman
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Zwitserse Witte herders

Ongelezen bericht door Ceseman »

Reneey schreef: * Edit : Het schijnt ook dat je op vers rauw vlees je hond maar 1 keer per dag hoeft te voeren .. dit durf ik dus al helemaal niet ivm eventuele maagtorsie, mijn vorige hond ben ik hieraan verloren en ben dus echt als de dood daarvoor ...
Ik begrijp je angst in verband met de maagtorsie. Ook ik heb mijn vorige hond verloren aan een maagtorsie, maar het verschil met hem en mijn huidige honden is dat hij op brok stond en de honden nu op rauw.
Rauw vlees zwelt niet op in de maag, heeft een heel ander verteringsproces dan brok.
Bij mij heeft het ook even geduurd voordat ik ze 1x per dag hun maaltijd gaf, maar het is zelf nu zo dat ze 1x per 2 dagen hun eten krijgen!
Veel informatie verschaffen scheelt al een hoop en vragen stellen aan mensen (want er zijn veel meer die tegen hetzelfde oplopen :wink: ), geleidelijk aan beginnen. Eerst 2x per dag en dan 'gewoon' als je ziet dat het hem bevalt, naar 1x per dag.

Je hoeft niet direct te beginnen met een halve geit of zo, maar begin met een kippenpoot. Houd de poot vast en laat je hond er van eten. Stapje voor stapje.
Bevalt de kippenpoot goed, dan ga je eens richting een hele kip enz.
Je zal zien dat je hond er plezier in krijgt èn jij dan ook!

Vergeet niet alle begin is moeilijk. :D

Succes :ok:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Reneey schreef:
SandraH schreef: http://www.dogaware.com/" onclick="window.open(this.href);return false;[/i]

Zo heb even aantal dingen weggehaald maar het stuk waar ik van schrok en vooral na de 2de link gelezen te hebben heb ik even laten staan.
Jeetje vreemd dat dit helemaal nieuw is voor mij .. heb zoveel dingen over maagtorsie gelezen maar dit nog nooit ... hoe kan het nou toch dat er zulke andere ( verschillende ) dingen worden verteld ...
Nu ben ik ook iemand die maar klakkeloos dingen aanneemt hoor ( stukje onzekerheid ) maar hier schrok ik wel van
Weer gaat mijn gevoel tegen de feiten werken .. moet ik nou echt overgaan op 1 keer per dag voeren .. bij 9 /10 maanden oud dan ... ja tuurlijk want dan heb ik net gelezen maar dan komt mijn gevoel weer althans mijn kennis die ik in al die jaren heb gelezen/ gehoord .. en dit is juist weer heel tegenstrijdig met wat ik in die link gelezen heb ..

Pfffff zo moeilijk dit .. je wil het goed doen maar hoort zoveel verschillende meningen ? Hoe moet je nou weten welke de juiste is
jij hebt het over kvv, en dat is gemalen. dat zou ik dus gewoon 2 keer daags blijven geven want omdat dat gemalen is is dat zo weer weg, net als brok. het doet niet veel met het maag/darmgestel. maar er zijn ook honden die 1 keer daags brok/kvv krijgen waarbij het goed gaat. maar ik zou het nooit aanraden. als je grote(re) stukken vlees gaat geven zou ik wel over gaan op 1 keer daags.
Afbeelding
FlevoFluffy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door FlevoFluffy »

Ik was in het begin ook wat huiverig voor kvv.
Maar ik had alle brok geprobeerd om Mick maar aan te laten komen.
Dus toen toch maar over gegaan op smuldier en eventueel andere merken.
Ik krijg nu niks anders dan complimenten, over hoe goed hij er uit ziet.

De voordelen zijn dan ook voor mij dat hij het lekker vind, ik hem niet meer vol hoef te proppen met brok,
en zijn ontlasting is veel minder geworden.
Maar je moet vooral doen waar jij en je hond zich prettig bij voelen.
Groetjes en een poot van Mick

Afbeelding
mwillow

Reneey schreef:

Met gemalen voeding is het 'beter' om 2x per dag te voeren. Maar kijk naar je hond en wat je zelf wilt. Er zijn nl. zat honden die het op 1x daags KVV en 's ochtends bv. een 'overige' zoals fruit, yoghurt/honing/kefir, eitje, etc. prima doen op die manier. Alleen zal daar ook een omschakeling aan vooraf moeten van 2 naar 1x daags. Wat de verschillende meningen betreft.....ik ga voor het logische in het maagtorsieverhaal. Complexe koolhydraten zijn geen voeding voor een carnivoor.......in gemalen voeding (sommige merken komen aardig in de buurt bij de prooidiertheorie, ok...) zit in zijn geheel rauwe staat veel meer opneembare voedingswaarde dan ooit in een brok zal zitten....bij zelf samengestelde voeding bied je grote karkassen, stukken vlees en orgaan aan met wat overige, waardoor de maagzak optimaler gevuld zal raken dan het met de eerste voedingen het geval zal zijn en alle spijsverteringsorganen optimaal betrokken worden bij het spijsverteringsproces. Doe waar jij je goed bij voelt, maar raak niet geïndoctrineerd dat 'alles' wat je dier nodig heeft in die zak brok zit. :wink: Juist bij brokvoeding is variatie in voeding belangrijk om je hond geen tekorten op te laten lopen.

Misschien vind je dit nog interessant. Even scrollen naar Tafelrestjes gezonder dan hondenbrokken van dr. Lippert:
Gezonde voeding
Reneey
Zeer actief
1 Chihuahua

SandraH schreef:
Met gemalen voeding is het 'beter' om 2x per dag te voeren. Maar kijk naar je hond en wat je zelf wilt. Er zijn nl. zat honden die het op 1x daags KVV en 's ochtends bv. een 'overige' zoals fruit, yoghurt/honing/kefir, eitje, etc. prima doen op die manier. Alleen zal daar ook een omschakeling aan vooraf moeten van 2 naar 1x daags. Wat de verschillende meningen betreft.....ik ga voor het logische in het maagtorsieverhaal. Complexe koolhydraten zijn geen voeding voor een carnivoor.......in gemalen voeding (sommige merken komen aardig in de buurt bij de prooidiertheorie, ok...) zit in zijn geheel rauwe staat veel meer opneembare voedingswaarde dan ooit in een brok zal zitten....bij zelf samengestelde voeding bied je grote karkassen, stukken vlees en orgaan aan met wat overige, waardoor de maagzak optimaler gevuld zal raken dan het met de eerste voedingen het geval zal zijn en alle spijsverteringsorganen optimaal betrokken worden bij het spijsverteringsproces. Doe waar jij je goed bij voelt, maar raak niet geïndoctrineerd dat 'alles' wat je dier nodig heeft in die zak brok zit. :wink: Juist bij brokvoeding is variatie in voeding belangrijk om je hond geen tekorten op te laten lopen.

Misschien vind je dit nog interessant. Even scrollen naar Tafelrestjes gezonder dan hondenbrokken van dr. Lippert:
Gezonde voeding
Heb uiteraard de link bekeken dit is precies dezelfde site waar ik gister hetgeen vond over die maagtorsie dat je het beste maar 1 maal daags kan voeren ivm stimulans van de maagspier.
Ik heb besloten dat ik voorlopig overga op brokdagen en vlees dagen ... nu wil ik wel meer vleesdagen dus 4 vlees en 3 brokdagen bijv.
Als ik dit eenmaal gewend ben hihi dan zal k rustig aan gaan minderen met brok en eventueel geheel overstappen op vers vlees ...
Ik vind die site erg goed alles word duidelijk uitgelegd en ga ook nog even zitten lezen

Kan je trouwens wel gewoon want ik doe dan kvv met brok dagen .. maar die kvv kan je dat soms ook 1 dag veranderen in een hele kip bijv ? want dat heet toch Barf ? kan je daarin gewoon wisselen zonder ehm zonder dat je hond zijn maag ervan in de war raakt ?
Afbeelding
mwillow

Reneey schreef:Heb uiteraard de link bekeken dit is precies dezelfde site waar ik gister hetgeen vond over die maagtorsie dat je het beste maar 1 maal daags kan voeren ivm stimulans van de maagspier.
Ik heb besloten dat ik voorlopig overga op brokdagen en vlees dagen ... nu wil ik wel meer vleesdagen dus 4 vlees en 3 brokdagen bijv.
Als ik dit eenmaal gewend ben hihi dan zal k rustig aan gaan minderen met brok en eventueel geheel overstappen op vers vlees ...
Ik vind die site erg goed alles word duidelijk uitgelegd en ga ook nog even zitten lezen

Kan je trouwens wel gewoon want ik doe dan kvv met brok dagen .. maar die kvv kan je dat soms ook 1 dag veranderen in een hele kip bijv ? want dat heet toch Barf ? kan je daarin gewoon wisselen zonder ehm zonder dat je hond zijn maag ervan in de war raakt ?
Je kunt aparte brokkendagen en versvlees dagen instellen, je kunt 's ochtends brok voeren en 's avonds KVV c.q. zelf samenstellen. Het is mogelijk om dat zonder problemen te combineren......maar liever zou ik zorgen dat mijn honden zo snel mogelijk van de brok af kwamen als ik zou zien dat het vers voeren goed gaat. Ineens een hele kip voeren na de omschakeling van brok naar KVV is niet aan te raden. Doe dat geleidelijk door middel van een dik bevleesd kiprugkarkasje, een halve vuile penslap, een paar sardientjes, een kwartel wat je tussen het KVV door kunt geven op een versdag of een aantal uren na een brokkenmaaltijd kunt geven. Dit zijn makkelijk te verteren beginnersitems voor je hond. Als je ziet dat hij dit goed verdraagt, kun je al gauw zelf samenstel dagen inlassen en het KVV laten voor wat het is, als je dat zou willen. KVV als tussenstap naar zelf samengestelde voeding is niet nodig. :wink:
Reneey
Zeer actief
1 Chihuahua

SandraH schreef:
Reneey schreef:Heb uiteraard de link bekeken dit is precies dezelfde site waar ik gister hetgeen vond over die maagtorsie dat je het beste maar 1 maal daags kan voeren ivm stimulans van de maagspier.

Je kunt aparte brokkendagen en versvlees dagen instellen, je kunt 's ochtends brok voeren en 's avonds KVV c.q. zelf samenstellen. Het is mogelijk om dat zonder problemen te combineren......maar liever zou ik zorgen dat mijn honden zo snel mogelijk van de brok af kwamen als ik zou zien dat het vers voeren goed gaat. Ineens een hele kip voeren na de omschakeling van brok naar KVV is niet aan te raden. Doe dat geleidelijk door middel van een dik bevleesd kiprugkarkasje, een halve vuile penslap, een paar sardientjes, een kwartel wat je tussen het KVV door kunt geven op een versdag of een aantal uren na een brokkenmaaltijd kunt geven. Dit zijn makkelijk te verteren beginnersitems voor je hond. Als je ziet dat hij dit goed verdraagt, kun je al gauw zelf samenstel dagen inlassen en het KVV laten voor wat het is, als je dat zou willen. KVV als tussenstap naar zelf samengestelde voeding is niet nodig. :wink:
Nee oke maar die hele dieren geven daar wil ik nog niet aan beginnen ... ik begin eerst maar met die samengestelde pakketjes van lotgering ... en dan af en toe smuldier erbij.
Maar hardstikke bedankt voor je adviezen en kennis
Afbeelding
mwillow

Reneey schreef:Nee oke maar die hele dieren geven daar wil ik nog niet aan beginnen ... ik begin eerst maar met die samengestelde pakketjes van lotgering ... en dan af en toe smuldier erbij. Maar hardstikke bedankt voor je adviezen en kennis
Doe alles op jouw tempo, dan doe je al veel goeds voor je hondje.
Het Natural Raw Feeding is niet enkel gericht op het voeren van prooidieren, wel op het kwalitatief hoogwaardige benadering er van door het simuleren van de maaltijden tot een prooidier per dag of prooidier per week. Binnen deze theorie zijn vele varianten mogelijk, ook het voeren van prooidieren, maar dat is niet de drijfveer achter het Natural Raw Feeding. :wink:
Mocht je meer willen weten, dan verwijs ik je naar mijn website in mijn onderschrift. Daar staat ook duidelijke info over het omschakelen van brok naar NRF.
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Je bent bang voor maagtorsie. Dan is er iets waar je wel degelijk rekening mee moet houden.

Als je 100 gram brokken naast 100 gram kvv zet, is de omvang van kvv ongeveer 3 x zo groot. Dit komt omdat er vrijwel geen vocht in brokken zit en rauwe voeding voor ongeveer 70% uit vocht bestaat. Het betekent dat de maag van je hond in een keer drie keer zo veel eten binnenkrijgt.

Zijn de maagspieren van je hond sterk genoeg om in een keer drie keer zo veel eten aan te kunnen? Dat weet niemand. Je kunt het risico op zwelling uitsluiten door te beginnen met kleine kvv maaltijden verdeeld over de dag en langzaam opbouwen tot een maaltijd. Op die manier krijgt het lichaam van je hond de mogelijkheid om zich aan te passen.

Een ander punt is, dat het voeren van brok en vers op dezelfde dag en in dezelfde maaltijd alleen in Nederland een probleem is. Het is een echte Hollandse mythe! Daar hebben we het kort geleden nog over gehad bij een ander onderwerp.

Niemand kan voor jouw hond bepalen of hij de combinatie van rauw en gedroogd of gekookt kan verdragen of niet. De enige die dat kan, ben jij - en dat doe je door wat rauw door de brokken te mengen en te kijken hoe je hond reageert. En nog wat meer, en nog wat meer enz. Wel belangrijk om alleen vetarm en vetloos vlees toe te voegen.

Hetzelfde geldt voor rauw en vers op dezelfde dag. Probeer hoe je hond er op reageert en beslis aan de hand daarvan hoe verder.

Denk je echt dat een wolf die de vuilnisbelten van Italie of Roemenie afstruint naar eten, alleen rauw of alleen gekookt afval eet? Ik denk van niet.

Op http://barf-natuurlijk.nl" onclick="window.open(this.href);return false; zijn meer dan 300 paginas met informatie over barf en natuurlijke rauwe voeding te vinden - ook over brokken en rauw.

Tot slot zou ik kiezen voor een vetarme kvv - als ik brokken en kvv zou voeren.

Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

[quote="SandraH"] Met name vleesbotten en brok gaan niet samen[/quote="SandraH"]

Weer zo'n theoretische regel die nergens op slaat in de praktijk.

Een hond die van jongs af aan gewend is om van alles te eten, heeft geen problemen met vleesbotten en brokken - en de meeste andere honden ook niet.

Het is een kwestie van voorzichtig uitproberen en kijken hoe jouw hond er op reageert - zoals met alle andere voorschriftjes en regeltjes die mensen bedacht hebben.

Ik voer als 13 jaar vleesbotten bij aan logeerhonden in mijn hondenpension - als de eigenaar geen bezwaar maakt - en ik heb zelden tot nooit onverteerde stukjes bot aangetroffen in de ontlasting. Het komt dus wel eens voor... maar zo weinig, dat er echt geen regel, voorschrift en wet aan vast geknoopt kan worden.

Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
mwillow

ignit schreef:
SandraH schreef: Met name vleesbotten en brok gaan niet samen[/quote="SandraH"]

Weer zo'n theoretische regel die nergens op slaat in de praktijk.

Een hond die van jongs af aan gewend is om van alles te eten, heeft geen problemen met vleesbotten en brokken - en de meeste andere honden ook niet.

Het is een kwestie van voorzichtig uitproberen en kijken hoe jouw hond er op reageert - zoals met alle andere voorschriftjes en regeltjes die mensen bedacht hebben.

Ik voer als 13 jaar vleesbotten bij aan logeerhonden in mijn hondenpension - als de eigenaar geen bezwaar maakt - en ik heb zelden tot nooit onverteerde stukjes bot aangetroffen in de ontlasting. Het komt dus wel eens voor... maar zo weinig, dat er echt geen regel, voorschrift en wet aan vast geknoopt kan worden.

Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
Tja...gezien de ervaringen met honden die wel slecht reageren op het mengen van vleesbot gelijkertijd met brok, zou ik bovenstaande tekst van mensen met kennis en langer dan 13 jaar ervaring niet in de wind willen slaan.
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Ik zie echt niet in waarom je niet gewoon in twee keer per dag kan voeren. Dat doen wij ook, niet vanwege maagtorsie, maar een van onze honden heeft anders last van misselijkheid en gal spugen. En ze krijgen hier deels KVV en deels rauwe vleesbotten. Geen brokken. Dat gaat al drie jaar prima zo.

Ik denk dat je het overstappen gewoon lekker op je eigen tempo moet doen, stapje voor stapje uitproberen en kijken waar jij je goed bij voelt. Dat hebben wij ook gedaan, uiteindelijk, en dat bevalt het beste. Hier krijgen ze Carnibest Natuur, afgewisseld met konijnenvoorbenen, eenderuggen, eendenekken, kippenekken, haaskarkas, botmix hert, botmix zalm en af en toe nog spiervlees van wild en kip. Bevalt de dames erg goed!
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Gewoon lekker kvv gaan geven, ik zie de meeste merken zelf als een redelijk gezonde brok :mrgreen:

Zelf ben ik bijna twee jaar terug via een paar maanden smuldier overgestapt naar nrv en het bevalt ons alledrie erg goed.
Mijn labradorteefje zat niet lekker in haar vel, zij had last van vaginitis en een plekje op haar kop wat ondanks ab kuren maar open bleef gaan.
De vaginitis en het plekje hebben we zeker een half/driekwart jaar terug (weet het niet precies) uitgezwaaid en niet meer teruggezien :D
Zij heeft ernstige artrose in beide ellebogen maar ik kan zeggen dat ik haar steeds beter zie worden, en daar bedoel ik speelser en bewegelijker mee en dit zonder supplementen oid.

Mijn reu had een kaal plekje in zijn lies, dat heeft wel even geduurd maar ook deze is weg.
Verder zijn de oog en oorontstekingen ook verleden tijd, en dat scheelt mij heel wat da bezoekjes :D
Hier dus alleen maar positieve berichten en ik denk ook dat je alleen met kvv al heel veel goed doet voor de hond en zijn gezondheid.
Ondertussen dat je kvv voert lekker veel lezen op een rauwforum en wie weet durf je het zelf samenstellen dan later ook aan :wink:
Succes!
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

ignit schreef:
Denk je echt dat een wolf die de vuilnisbelten van Italie of Roemenie afstruint naar eten, alleen rauw of alleen gekookt afval eet? Ik denk van niet.
Dat heb ik ook altijd ergens in mijn achterhoofd. Jack is op straat gevonden in een toeristenplaatsje in Zuid-Spanje, die heeft een tijdje (weken, maanden?) op allerlei restjes overleefd en waarschijnlijk aardig wat patatjes en stukkies pizza en kippebotjes weten te scoren met zijn smekende scheve bekkie en scheve pootjes. Lilo heeft haar eerste jaar gewoon veel te weinig voer gehad, en god mag weten wat ze kreeg als ze wel vreten kreeg.

Maar het stel kan echt alles vreten en ze hebben zelden iets van dunne poep. En daarom heb ik soms het gevoel dat we wel eens te voorzichtig kunnen zijn.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Reneey
Zeer actief
1 Chihuahua

Bedankt voor alle antwoorden....

Ik geen nu Mozes kvv 4 dagen en 3 dagen nog brok ... eigenlijk wil ik deze brok nog opmaken en dan helemaal overgaan
Maar nu had ik eigenlijk nog een vraagje ... ik meng al die verschillende smaken dus bijv 's ochtends krijgt hij pens en savonds bijv hart of vlees compleet ...
Maar alleen in compleet zitten alle voedingsbestanddelen ... maakt dit dan uit dat ik dit niet elke dag geef maar wel 3 keer bijv verspreid over die nu nog 4 dagen dan ? krijgt ie dan wel alle voedingsstoffen binnen
Of moet ik het alleen op vlees compleet houden
Afbeelding
mwillow

Reneey schreef:Bedankt voor alle antwoorden....

Ik geen nu Mozes kvv 4 dagen en 3 dagen nog brok ... eigenlijk wil ik deze brok nog opmaken en dan helemaal overgaan
Maar nu had ik eigenlijk nog een vraagje ... ik meng al die verschillende smaken dus bijv 's ochtends krijgt hij pens en savonds bijv hart of vlees compleet ...
Maar alleen in compleet zitten alle voedingsbestanddelen ... maakt dit dan uit dat ik dit niet elke dag geef maar wel 3 keer bijv verspreid over die nu nog 4 dagen dan ? krijgt ie dan wel alle voedingsstoffen binnen
Of moet ik het alleen op vlees compleet houden
Het is een ontzettend foute gedachte dat een 'Compleet' KVV 'alles' zou bevatten wat een carnivoor nodig heeft. Het bestaat uit een synthetische premix die diverse auto-imune aandoeningen kan triggeren, zoals bv. schommelingen aan de schildklier, bepaalde vormen van nierkanker EN vaak niet goed afgestemd zijn op de echte behoefte van het dier en slecht door het lichaam worden opgenomen en afgebroken. De meeste goedkopere 'compleet' KVV's bevatten teveel vet, teveel orgaanafval, zeer weinig spiervlees, meestal 'groentes' als maïsafval en ontsloten granen, olietjes en bewerkt schapenvet. Om een zo goed mogelijke omzet te vergaren, is het voor een KVV producent voordeliger om het als 'Compleet' op de markt te zetten en dan moet je aan de voorwaarden van premix voldoen. Gelukkig zijn er gemalen voedingsproducenten die niet alleen aan omzetcijfers denken, maar ook aan de inhoud van hun product en dat wel redelijk afstemmen op het dier dat het moet eten.
Toevallig heb ik een dergelijke vraag aan dr. Tom Lonsdale gesteld over bepaalde KVV fabrikanten die claimen dat zij bijv. geen vuile pens en nier en lever in hun KVV verwerken, omdat deze organen ziektes zouden bevatten. Maar zij vullen wel aan met diverse idiote supplementeringen die zonodig nog schadelijker zijn voor het betreffende dier.
Op ons forum dat verbonden is aan onderstaande website, vind je een Question and Answer sessie met dr. Tom Lonsdale. Misschien heb je interesse om het te lezen, vraag 7...moet ik nog even vertalen naar het Nederlands.
Ik zou om deze redenen nooit kiezen voor een 'compleet' versie en zelf in de hand willen hebben wat ik voer. Mijn honden eten niet elke dag 'compleet', al is het voor 1 hond wel belangrijk niet teveel af te wijken van dat 'prooidier per dag'. Binnen een week krijgen ze alles binnen wat ze nodig hebben, zonder synthetische vitamine- en mineralensupplementen. Als je al gemalen voeding wilt geven, zijn er voedingen op de markt van zeer goede kwaliteit en redelijk voldoen aan de prooidiertheorie; gemalen botten/spiervlees/orgaan (en eventueel groentes/bruine rijst) in de verhouding tot dat prooidier. Ook zijn er gemalen voedingen waarin het hele prooidier met huid en haar is verwerkt. Waarin je de keuze hebt om diverse diersoorten te voeren, zelfs biologisch. Incomplete versies kun je 'compleet' maken door zelf groentes en verse kruiden en gemalen eierschaal toe te voegen. Af en toe een rauw eitje, wat verse vette vis. Meer moet het niet zijn om je dier gezond en verantwoord te voeren.
Laatst gewijzigd door mwillow op 14 mar 2010 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
senna en odin
Zeer actief

Ongelezen bericht door senna en odin »

Ik ondervind hier aan den levende lijve het verschil tussen brok en kvv.
Beide honden stonden op Smuldier. Omdat ik met Odin bij de GT ben geweest en met hem moet gaan trainen moet ik dat doen middels zijn voer. En dat gaat niet met kvv. Hij moet nu dus tijdelijk terug op brok( waar ik helemaal niet blij :neenee: mee ben) en staat dus terug op Fokker brok. En een drollen dat die hond produceert. Op zulke hopen :O: :O: is een olifant stikjaloers. Je ziet dus dat 75% van een brok erin gaat en er net zo weer uit komt. Het lichaam doet er niets mee.Toen ik hem kreeg was ie een onbestendig kleurtje rossig qua vacht, hij had geen spiermassa die een Bull normaal wel heeft. Ik heb em overgezet op de Smuldier en hij zit nu mooi in zijn donkerrode jasje, heeft spiermassa gekweekt en heeft de hele dag de kolder in de kop maw hij is een vrolijke frans. En ik ben ervan overtuigd dat het voeren van kvv/vers invloed heeft op het hele gestel van een hond......dus ook op zijn geestelijke.

Ik ben blij als de trainingsperiode straks voorbij is en hij weer rap overgaat op Smuldier.
Groetjes Belinda
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”