Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Artrose

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Mama Sanneke
Zeer actief

Artrose

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Ik hoor zoveel over artrose bij honden.
Is dit altijd zo geweest ?
Komt de diagnose vaker voor omdat we nu makkelijker naar de DA stappen ?
Hebben honden dan geen behoefte aan meer rust i.p.v. al dat getrain.
Wat denken jullie ?
Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Re: Artrose

Ongelezen bericht door Carma »

Ik denk dat er tegenwoordig veel meer diagnostische mogelijkheden zijn dan vroeger en dat men idd sneller naar een DA stapt dan tientallen jaren geleden.
Ik denk niet dat dat iets te maken heeft met trainen overigens.
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Denk dat artrose altijd al heeft bestaan, is volgens mij niet eens altijd erfelijk bepaald.. :19:
Artrose kan ook ontstaan door een trauma, zoals een hond die als pup een flinke smakkert heeft gemaakt van een hoogte af of zo en wat kneust of scheurt, of de hond die zich verstapt tijdens het rennen achter een bal aan .. het is natuurlijk wel zo dat als je veel met je hond onderneemt, veel wandelen, ballen gooien of sporten dat een blessure makkelijk is opgelopen en dat er sneller artrose kan onstaan..
Finn heeft artrose in de voorpoten, maar hij loopt er niet minder om, wel gooi ik niet zo snel een bal voor hem op harde grond, en Bluf heeft nu ook artrose in die teen omdat het gebroken was..
Vroeger stapte je denk minder snel naar de da als je hond wat strammer ging lopen.. trouwens, ik zou er nu ook niet voor naar de da gaan, wel bij manken e.d. of dat je iets afwijkends merkt aan de hond (raar springen of zo) dan wil je weten wat er aan de hand is (ik dan). Aan artrose is toch weinig te doen, dan als de hond veel pijn vertoond ontstekingsremmer/pijnstilling en gluco geven..en de beweging aanpassen.
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Carma schreef:Ik denk dat er tegenwoordig veel meer diagnostische mogelijkheden zijn dan vroeger en dat men idd sneller naar een DA stapt dan tientallen jaren geleden.
Ik denk niet dat dat iets te maken heeft met trainen overigens.

Maar er word toch actiever met honden omgegaan dan pakweg 50 jaar geleden.
Wat ik met ook nog afvroeg is of sommige hondenrassen gevoeliger zijn voor artrose dan andere.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

artrose en slijtage liggen heel dicht bij elkaar..
en volgens mij komt het makkelijker voor bij grote honden..
maar ook bv bij honden waarbij de pootjes krom staan..
dan is er meer slijtage in de gewrichten..
mijn golden had het 20 jaar geleden al..na een trauma..
ik gaf hem toen hd-ex en pijnstilling..
hij is zonder veel pijn toch nog bijna 14 geworden..
en mijn da zei toen al...stilstand is achteruitgang..
kijk minder bewegen..maar wel blijven bewegen...
dus we gingen minder lang wandelen..maar wel vaker..
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Onze hond heeft een lichte vorm van artrose. Ik denk dat dit bij grote / zware hondenrassen zowiezo vaker voorkomt dan bij de kleinere rassen.
Door het overtrainen komt het mijns inziens niet (bij ons dan). Hij zwemt regelmatig (als hij daar zin in heeft, anders niet) en dat is juist goed voor zijn gewrichten. Wandelen doen wij ook in zijn tempo en ook het speuren is op zijn kunnen afgestemd. Onze hond is in ieder geval nooit stijf van het trainen. Wel als hij zijn grote vriendin de bullmastiff tegenkomt. Daar speelt hij zo enthousiast mee dat hij 3 dagen nodig heeft om bij te komen.

Artrose wordt nu sneller gediagnosiceerd omdat er meer kennis over is én omdat met nu sneller met de hond naar de da gaat. Vroeger nam men sneller aan dat wat stramheid bij het ouder worden hoorde en nu laat men sneller onderzoeken wat ertegen te doen is.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Er word gewoon sneller een naam aan gegeven denk ik.
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

Muk schreef:Onze hond heeft een lichte vorm van artrose. Ik denk dat dit bij grote / zware hondenrassen zowiezo vaker voorkomt dan bij de kleinere rassen.
Ik denk het niet :wink: Ik denk alleen dat grotere honden door het gewicht eerder pijnklachten zullen krijgen en er daardoor meer of eerder last van hebben dan de kleinere maat.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Mogelijk dat de explosieve fok van sommige rassen, grotere rassen, voor meer erfelijke gebreken heeft gezorgd. Ik heb zelf nou niet de indruk dat de gemiddelde rashond er de afgelopen 20 jaar gezonder op is geworden.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Vroeger nam men sneller aan dat wat stramheid bij het ouder worden hoorde en nu laat men sneller onderzoeken wat ertegen te doen is.
Dat denk ik inderdaad ook, bij ouder worden hoort in de meeste gevallen het krijgen van artrose. Ook bij mensen trouwens. De ene hond is daar al wat sneller mee dan de andere, er zijn er ook natuurlijk die het gewoonweg nooit ontwikkelen. En dan zijn er ook nog de honden die artrose ontwikkelen door een onderliggende aandoening.
Het verband met training en artrose zie ik niet. Is gewoon erfelijke aanleg. Het enige verschil is dat bij een hond waarmee je agility doet bijvoorbeeld je veel sneller zal zien dat er iets scheelt dan bij een hond die geen hondensport doet, maar daarom komt dat nog niet door de agility. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”