Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraag over honden houden, wie heeft ervaring?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Star1312
nieuw lid

Vraag over honden houden, wie heeft ervaring?

Ongelezen bericht door Star1312 »

Hallo Allemaal!

Wij gaan binnenkort verhuizen naar een meer landelijke omgeving naar een groot huis met een tuin.

Wij werken allebei fulltime, maar we zijn gek van honden (ikzelf heb veel ervaring met honden houden toen ik jonger was).

Onze wens is om honden te nemen, maar aangezien wij dus allebei werken is dat niet gemakkelijk.

Mijn idee is om in de tuin een mooi kennel te bouwen (ook met verwarmde binnenruimte) waar de honden overdags kunnen verblijven. Ook zal er een stuk tuin worden gereserveerd voor de 'sanitaire' behoeften gedurende de dag.

Wij zullen de honden smorgens flink uitlaten en uiteraard als we weer thuis zijn (we wonen 2 km van het strand dus dat zit wel snor). Ook in de weekends zijn wij actief en nemen dan graag onze beestjes mee.

De vraag is heeft hier iemand ervaring mee? Het blijft de vraag of je een hond overdag alleen moet laten, maar wij zullen minimaal 2 honden nemen en daarbij zitten ze niet in een krappe bench binnen, maar hebben in ieder geval wat ruimte buiten om te bewegen en de behoeften te doen.

Ik wil echter niet dat de beesten hierdoor ongelukkig worden, maar vind het lastig om dit te beoordelen. Daarbij vraag ik mij af hoe dit dan aan te pakken (2 of 3 pups tegelijk samen opvoeden om hier tegen te kunnen lijkt me een behoorlijk lastige klus).

Anyway, ben erg benieuwd of er mensen zijn dit deze situatie herkennen en ben dan erg benieuwd naar de ervaringen. Mocht blijken dat het meestal tot ellende lijdt, dan zal het helaas nog even op zich moeten laten wachten want we vinden beiden het welzijn van de honden op nummer 1 staan.

Ben benieuwd naar de reacties!

Star
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Re: Vraag over honden houden, wie heeft ervaring?

Ongelezen bericht door Valerie »

Misschien rondkijken naar een goede dagopvang voor een aantal dagen? Of vrienden/familie/buren die op willen passen?
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Ik denk dat een boel 'moeilijk plaatsbare' honden uit asiels op dit buitenkansje wachten. Kijk eens rond op de asielsites.
Star1312
nieuw lid

Bedankt voor de antwoorden tot zover!

Ja wij denken zelf ook aan de optie om honden uit het asiel te halen of van herplaatsing.

Grote vraag is dan wel, welk soort? passen ze bij elkaar etc etc.
Star1312
nieuw lid

Valerie schreef:Misschien rondkijken naar een goede dagopvang voor een aantal dagen? Of vrienden/familie/buren die op willen passen?
Familie en vrienden zitten helaas een stukje verderop dus dat is geen optie voor vast. En om nu meteen al bij de buren aan te kloppen voordat we de dozen hebben uitgepakt is ook nog wat voorbarig ;)

Grote vraag blijft dan ook: kunnen honden als ze -weliswaar in een goed buitenkennel met meerdere honden- 5 dagen per week overdag alleen gelaten worden?
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Nu zullen vast wel weer veel mensen reageren op mij maar hier zitten ze samen overdag als wij zijn werken alleen in de tuin. Hebben de hele tuin en kunnen indien nodig hun behoefte doen.
Smorgens voor ik ga werken (ik ga als laatste de deur uit) laat ik ze goed uit. De eerste die thuis is laat ze dan meteen goed uit. Savonds nog een korte ronde. En de avond is alle tijd voor hun. We staan samen 4 a 5x per week op de hondenclub (KNPV). Dus hun energie kunnen ze goed kwijt. Verder is het thuis savonds nog wel 1 oefening. al is het maar een af en blijven ofzo.
Diego hadden we eerst, die werd eerst nog uitgelaten, eerst paar keer per dag als pup en tussen de middag een uurtje mee naar wie hem uitliet. En daarna vrij snel af kunnen bouwen naar alleen tussen de middag dat iemand hem kwam uit laten. Toen kwam Ivan er bij (diego was toen bijna 1,5) en sindsdien ongeveer zitten ze overdag samen alleen. Dit gaat heel goed. Ze hebben 3 plekken om warm en droog te liggen. Ik ben op zijn laatst half 9 de deur uit en vriendje is 9 van de 10x einde van de middag weer thuis.
Maar hier gaat het heel goed. MAar zou dan niet met pups beginnen inderdaad. Diego was hier dus als pup maar werd paar keer per dag uitgelaten en tussen de middag uurtje mee. En toen Diego bijna 1,5 was kwam Ivan hier als pup. En dat is een heel makkelijk hondje. Diego is nu bijna 2 en Ivan is 7 maanden nu gaat prima samen.
Verder is de vrije tijd van ons savonds en in het weekend bijna helemaal voor d ehonden. Als wij thuis zijn zijn ze altijd bij ons. Ze slapen ook binnen snachts.
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

Star1312 schreef:
Valerie schreef:Misschien rondkijken naar een goede dagopvang voor een aantal dagen? Of vrienden/familie/buren die op willen passen?
Familie en vrienden zitten helaas een stukje verderop dus dat is geen optie voor vast. En om nu meteen al bij de buren aan te kloppen voordat we de dozen hebben uitgepakt is ook nog wat voorbarig ;)

Grote vraag blijft dan ook: kunnen honden als ze -weliswaar in een goed buitenkennel met meerdere honden- 5 dagen per week overdag alleen gelaten worden?
zou zoiezo niet zomaar ff een paar honden bij elkaar gooien en dan gaan werken
ook niet na een paar dagen
want dan kun je wel eens thuis komen in een bloedbad
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Je ziet wel eens 'stellen' in het asiel zitten. Die samen geplaats kunnen worden... die ook samen binnen gekomen zijn.
Misschien is dat wel wat voor jullie?
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Kijk eens op http://www.dierenasiels.com" onclick="window.open(this.href);return false; en ga dan naar honden en daarna specifiek naar het linkje koppels. Wellicht vind je daar honden die een heel leuk leven bij jullie kunnen hebben.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

Daisy@ schreef:Je ziet wel eens 'stellen' in het asiel zitten. Die samen geplaats kunnen worden... die ook samen binnen gekomen zijn.
Dat was ook mijn gedachte idd! Doe je die honden ook een groot plezier mee want volgens mij zijn stelletjes niet heel makkelijk samen te plaatsen vaak. Succes!
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Daisy@ schreef:Je ziet wel eens 'stellen' in het asiel zitten. Die samen geplaats kunnen worden... die ook samen binnen gekomen zijn.
Dat is inderdaad een goed idee, maar ik zou zo wie zo ervoor zorgen dat je op z'n minst een paar dagen thuis bent (liever langer) en ook al zou het asiel aangeven dat ze alleen kunnen zijn, ze zullen bij een nieuwe baas toch ook het vertrouwen moeten krijgen dat ook dit baasje weer terug komt als die weggaat. En het beste is om dat langzaam op te bouwen.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Dat is inderdaad een hele goede, die hebben toch al vaak minder kans geplaatst te worden want hoeveel mensen willen nu een setje tegelijk,
ik zou het geweldig vinden als jullie dat zo zouden regelen, dan weet je ook zeker dat het met elkaar kan :cheer:
*Ellen*

Ongelezen bericht door *Ellen* »

Welk ras zou je willen ? Dat is ook wel erg belangrijk natuurlijk.
Bijvoorbeeld : Engelse bulldoggen zouden helemaal verpieteren in de situatie die je schetst, een herder wellicht niet.
Dus dat is de eerste stap : welk ras heb je op het oog.
Chasing Clouds
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australische herder

Ongelezen bericht door Chasing Clouds »

Wij hebben maar één hond en werken beide fulltime.
Ik werk in het onderwijs, waardoor ik twee halve dagen per dag thuis ben.
Maar Elmo is dus ook drie dagen en twee halve dagen alleen thuis.
De weken dat hij alleen is, zijn wél maar de helft van het jaar. Ik heb in totaal drie maanden vakantie én anderhalf maand examens waarbij ik soms een halve dag moet gaan werken. Dan ben ik dus thuis en is hij constant bij me.

Wij hebben buiten een kennel met binnenhok waar hij in kan, maar nu het zo koud was, heb ik heb gewoon binnen gelaten. Hij houdt zijn plas gewoon op. Natuurlijk als pubje vaak over huis gekomen (ik had toen de drie 'volle' dagen twee uur middagpauze gekregen op school én moest op die dagen pas om half tien beginnen) en ook mijn vader (die 5 minuutjes hier vandaan woont) is hem om de twee uur toen komen uitlaten. Nu kan hij dus zo lang alleen zijn.
Wij (allez... IK) gaan 's ochtends een half uur à drie kwartier met hem wandelen. Niet aan de lijn, maar los, over velden zodat hij goed kan rennen en zot doen en kan snuffelen. Dan krijgt hij eten en zodra ik thuis ben, ga ik nog eens minstens een uurtje met hem wandelen. Daarbij komt nog eens twee keer hondenschool per week. (binnenkort meer als ik agility ga doen).

Elmo is een éénjarige aussie, dus erg actief en met veel energie... Hij ligt 's avonds echter toch languit voor (of in) de zetel. Hij krijgt genoeg beweging en mentale stimulans... Ik denk als je dat voorziet, dat het dan geen probleem hoeft te zijn. Er zijn veel mensen die roepen dat je geen hond moet nemen als je beiden fulltime werkt, maar dat vind ik persoonlijk niet... Je moet gewoon in zijn noden voorzien. En dat moet je voor jezelf uitmaken!
Star1312
nieuw lid

*Ellen* schreef:Welk ras zou je willen ? Dat is ook wel erg belangrijk natuurlijk.
Bijvoorbeeld : Engelse bulldoggen zouden helemaal verpieteren in de situatie die je schetst, een herder wellicht niet.
Dus dat is de eerste stap : welk ras heb je op het oog.
Goede vraag inderdaad.

Ik zelf ben gek op Saarlozen (heb er ook ervaring mee in mijn jeugd). Maar dit zijn geen beginnershonden en mijn vriendin heeft nooit zelf een hond gehad.
We hebben een jaar geleden eens 2 weken op de honden van vrienden gepast (2 Blue de gascognes, ook geen eenvoudige honden) en -hoewel ik het helemaal geweldige beesten vond en geen moeite om te laten luisteren- had mijn vriendin er meer moeite mee, ze was er zelfs een klein beetje bang voor (blijven jachthonden he ;)).

Dus ik denk dat we een vriendelijk ras zoeken, echte kunffelhonden (en een beetje dommig als het kan) met een zacht karakter. Maar goed, ik denk dat het belangrijker is om te kijken wat een asiel mogelijk aanbiedt. Mijn oma heeft vroeger een asbakkenrasje gehad en dat was het leukste beest wat ik ooit heb gekend, dus in eerste instantie gaan we niet specifiek voor een ras, alswel vooral voor het karakter van de honden.

Goede ideeen van iedereen, wederom bedankt voor de reacties! Ik zal beginnen met zoeken in de asiels naar 'koppeltjes',

Groetjes,

Star
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Als je inderdaad voor een duo gaat, die elkaar al kent, en dus herplaatsers, of oudere pups, dan zullen zij bij jullie een prima plekje krijgen als ik het zo lees!
Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar rassen die mogelijk geschikt zijn zijn berner sennenhonden of siberische husky's.
Op de website van http://www.dierenasiels.com/ staan ook koppels en zoals al genoemd. Bijv. een labrador koppel of twee herders die moeilijk plaatsbaar zijn. Van een stichting uit het buitenland zou je ook een duo kunnen adopteren.

Succes, ik hoop dat er een leuk koppeltje bij jullie gaat komen wonen!
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Liesbeth schreef:Kijk eens op http://www.dierenasiels.com" onclick="window.open(this.href);return false; en ga dan naar honden en daarna specifiek naar het linkje koppels. Wellicht vind je daar honden die een heel leuk leven bij jullie kunnen hebben.
Tyson en Gisma :I:
Ik ben ook benieuwd hoeveel ruimte je voor ze hebt. Kunnen ze zich ook samen echt uitleven?
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Star1312
nieuw lid

Jacky schreef:
Liesbeth schreef:Kijk eens op http://www.dierenasiels.com" onclick="window.open(this.href);return false; en ga dan naar honden en daarna specifiek naar het linkje koppels. Wellicht vind je daar honden die een heel leuk leven bij jullie kunnen hebben.
Tyson en Gisma :I:
Ik ben ook benieuwd hoeveel ruimte je voor ze hebt. Kunnen ze zich ook samen echt uitleven?
Dank voor de respons, deze werd hierboven ook gevraagd zag ik:

Nee, ze zullen niet op een erf komen o.i.d. het gaat om een gewone (zij)tuin van ca. 17 meter diep en tussen de 2 en 5 meter breed. Echt rondrennen als op een veld is niet mogelijk.
Ik wil wel een 'hondenhuis' bouwen achter de woning waar het erg rustig is, zodat ze daar kunnen zitten voor warmte of juist schaduw. De rest van de tuin staat dan ter beschikking (in de hoop dat we zoals gezegd een stukje gras kunnen aanwijzen als sanitaire plek (ben benieuwd of dat getraind kan worden met asielhonden).

E.e.a. neemt niet weg dat de honden -als wij thuis zijn- ruim 200 m2 binnen hebben waar ze overal welkom zijn en kunnen komen. Daarbij is het 3 km van het strand en 500m van velden waar ze 's morgens en 's avonds op wandelingen getrakteerd zullen worden.

Zou het handig zijn om een medium formaat ras te kiezen? Deze interpreteren de ruimte waarschijnlijk als groter en voelen zich dus mogelijk wat vrijer.
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Jeetje dat er zoveel koppeltjes in het asiel zitten! Ik denk dat je zo'n stelletje echt een groot plezier kan doen...

Ik zou wel duidelijk navragen wat hun achtergrond is, of ze langere tijd alleen kunnen zijn. De gemiddelde knuffelhond is een gezelschapsras (of mix of hier ooit van afgestamd) en dat zijn nu juist gezelschapshonden en willen dus niet alleen zijn. Ik ken wel honden die helemaal maf geworden zijn van het alleen zijn. Maar dat hoeft natuurlijk niet.

Lang in een asiel zitten is helemaal akelig voor de beestjes...
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Inderdaad samen jagen is plezier voor DRIE :oohja:
Ze fokken elkaar heerlijk op en blijven lekker lang weg is mijn ervaring.
En jij staat dan maar te wachten en te wachten en te wachten.
Afgezien nog van de behoefte aan veel beweging die jachthonden hebben en het gegeven dat je sneller een boete krijgt als ze los zijn
en ik het zielig vind voor de konijnen!
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

In jullie geval zou ik ook de optie om een koppel uit het asiel te halen kiezen, wat fijn voor die honden dat ze overdag samen lekker in de tuin kunnen zijn of in een mooi verblijf.. en in de ochtend middag en avond lekker worden uitgelaten!
Ze kennen elkaar al en zijn een setje dus als jullie er niet zijn hebben ze elkaar en daarnaast lekker ook interactie met de bazen op strand e.d. super toch!
Ikzelf heb twee duitse herders..en zij kunnen niet in de tuin overdag onlogisch gesitueerde tuin heb ik. Zij lopen dus los in huis en ik werk full time.. dus de dag zijn ze met zijn tweeen in huis en eind van de middag en in de avonden gaan we weer op pad..
Denk dat jullie gewoon eens moeten kijken bij die koppels en zien wat jullie aanspreekt, en ook als je ze in levende lijve ziet wat ze je doen.. klein of groot maakt dan denk ook niet echt uit.. het is maar net wat voor karakters jullie beiden aanspreken en hoe de honden op jullie reageren.
Star1312
nieuw lid

Bedankt voor alle reacties!

Wij gaan na de verhuizing en als de rust is wedergekeerd eens het asiel bezoeken om te zoeken naar een koppel dat goed bij ons past.

Als het zover is hou ik jullie op de hoogte.

Nogmaals bedankt voor de tips en adviezen,

Star
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

:E: succes, ik ben heel benieuwd, :cheer:
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Op dierenasiels.com staan inderdaad veel setjes, maar waar ik vrijwillig hebben veel langzitters ook al een vast maatje. Dus die zijn niet samen binnengekomen en staan niet samen op de site, maar zijn wel ideaal samen te adopteren.

Bijvoorbeeld Isli (stokoude Duitse herder) en Xandor (x mechelaar). Bella en Mowgli (alweer herders) en Lara en Roy (alweer herders). De laatste twee duo's zijn niet de makkelijkste honden. Bikkel (Duitse Staande) en Bommel (x herdertje) zijn ook erg lief samen, het zijn twee reutjes. Kunnen allebei erg goed met andere honden.

Anyways, niet om te zeggen dat deze honden zo geschikt zijn, want dat denk ik niet meteen, maar het is de moeite waard om aan te kondigen waar je voor komt kijken, zodat een asiel aan hun zelfgekoppelde koppeltjes kan denken. En ik klets nu eenmaal dondergraag over de geweldige honden in het asiel waar ik vrijwillig. I'm so sorry.. :blah:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”