Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoeveel verschillende sporten beoefenen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Hoeveel verschillende sporten beoefenen?

Ongelezen bericht door Maeve »

Tegenwoordig doe ik alleen obedience met Nilo, maar in Maart beginnen we ook aan agility. Nu wil ik eigenlijk ook wel weer beginnen met jachttraining :N: En op de KC starten ze binnenkort een Treibbal groep op..ook wel leuk. Treibbal word het niet denk ik, maar ik twijfel nog wel serieus over jachttraining. En toch wil ik dat niet. Ik haal er zelf veel meer voldoening uit als ik me maar op 1 ding focus en daar dus ook al onze vrije tijd aan besteden. Zo gaan we in grote stappen vooruit in een sport, in plaats van maar af en toe twee sporten beoefenen. Daarbij ben ik best bang dat ik hem overtrain als ik meer dan 2 sporten intensief met hem zou beoefenen.

Wat is voor jullie het maximum aan sporten per hond? Of ben ik de enige gek die zo'n beetje alle sporten met de hond leuk vind? :mrgreen:
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Re: Hoeveel verschillende sporten beoefenen?

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik hou het alleen bij knpv.
Zat al eens te kijken wat er voor hond zou komen als Kelly en Spike er niet meer zijn. (even er vanuit gaande dat Kelly haar pensioen haalt, dan blijft ze hier)

Maar ik zie het niet zitten om met nóg een hond te gaan trainen. Knpv is al 2-3x per week. Heel leuk natuurlijk, maar daar wil ik alles instoppen.
Of je gek bent? :engel: Nee, zal toch niet? Als jij en je hond je er goed bij voelen, waarom niet?
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

het hangt er ook wel vanaf hoe vaak en hoe lang een sport is.

een uurtje GenG (oke, geen sport) per week, kun je er wel ook behendigheid mee doen in de week.

maar doe je twee maal per week behendigheid, en tweemaal b.v jachttraining dan zou ik er zelf niet nog een sport bij doen.

ook hangt het wel af of je twee sporten tegelijk start. dat het dus alletwee nieuw is voor de hond. dat kan verwarring en stress geven.

doe je b.v al een jaar behendigheid en ga je daar wat bij doen, dan is dat veel beter te doen.

hangt ook wel van je hond af. of het een werkras (baasgericht) is of liever zijn eigen ding doet.

3 verschillende sporten in de week zou ikzelf al verwarrend vinden :wink:
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

Ik blijf 1 soort meer dan genoeg vinden per hond. Dit omdat je toch iets wilt bereiken in deze tak van sport. Ik ben bang dat als je meerdere takken van sport beoefent met je hond alles een beetje half half uitgevoerd zal gaan worden. Buiten dat zit je met de geestelijk bagage die je je hond met elke sport meegeeft. Behendigheid is op snelheid en vrolijkheid gericht, IPO weer op strakheid, snelheid, Doggy Dance weer met vrolijkheid, beweeglijkheid en ga maar door.
Trixi
Actief
Mijn ras(sen): Border collie, markiesje, wocker
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Trixi »

Ik vind 2 sporten genoeg. 1 Om me helemaal op te storten en 1 voor de leuk. Ik doe fanatiek behendigheid en start binnenkort met schapendrijven.
Groetjes van Bo en de honden.
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Als ik met Kai op alle momenten kon trainen, dan vind ik zelf geen maximum zolang de hond het leuk vind en je bij elke sport goed duidelijk kan maken dat het iets verschillend is, deed ik door ander tuigjes te gebruiken en andere bevelen. Spijtig genoeg is gebleken dat Kai niet kan trainen in het donker onder spotlights (onnatuurlijk licht). Kai is dan zenuwachtig en op zijn hoede voor zijn eigen schaduw of andere schaduwen :19: En dan valt er al heel wat af. Blijft alleen zaterdag of zondag nog over. Zondags train ik gehoorzaamheid, blijft alleen zaterdag nog over, zaterdags is het soms wedstrijd, blijft er niets meer over. Ik had zo graag ook nog reddingswerk erbij gedaan, is een club hier vlakbij, maarja gaat dus niet. Agility ga ik dit jaar terug oppakken in privé-les kan ik overdag in de week gaan. Maar zal dan weer niet op wedstrijdniveau zijn, sinds gehoorzaamsheidswedstrijden heel veel weekends in een jaar in beslag neemt. Ik denk dat ook vooral dat moeilijk te combineren valt, wedstrijden van verschillende sporten vallen hier dikwijls samen.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Het ligt eraan wat je wil bereiken in de sport. Doe je het om bezig te zijn met je hond, dan kan je volgens mij onbeperkt iets gaan doen. Wil je echt iets bereiken, dan zou je keuzes moeten gaan maken. Met Sita traint Jeroen 2x in de week behendigheid en 1x jacht. De jacht is om toch iets te doen met gehoorzaamheid en omdat hij door mijn verhalen ook enthousiast is geworden. Behendigheid wil Jeroen wel verder mee komen dan leuk een rondje lopen. Met Taro doe ik 1x in de week jacht, 1x behendigheid en 1x gehoorzaamheid. Met Taro hebben we geen wedstrijdambities. Dus we zijn op onze manier heel serieus bezig.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Enkel IPO. Dat is tijdrovend en met name het speuren erg belastend voor de hond (mentaal dan).
Tuurlijk, als je overal tevreden bent met het 'deelnemen is belangrijker dan winnen', kun je gaan combineren.
Maar helaas wil ik toch wel op een redelijk niveau gaan presteren, dus enkel maar alleen IPO hier :mrgreen:

ja, daarnaast gaan we fietsen, gooi ik frisbees, en begint mijn zus met canicrossen. Maar dat reken ik niet onder zijnde 'doen aan sporten'.
Als hij zich dan zou moeten gaan blesseren, heb ik liever dat dat in het IPO zou gebeuren... daarmee, de rest is leuk maar ik ga daar geen risico's innemen.
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Tijdens mijn max heb ik er volgens mij 4 of 5 tegelijk gedaan, dat trok ik zelf vooral niet.
Ik wil graag echt iets bereiken in een sport en dat lukt niet me zoveel sporten.
Nu heb ik 1 hoofdsport en doe er nog een sport bij.
De eerste gaat overigens wel voor, mocht het niet meer samen gaan dan stop ik met de tweede.
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

Op dit moment doe ik met Toya drie sporten al is dat nog niet heel intensief.
Probeer 1 x per week te gaan schapendrijven, heb een begin gemaakt met behendigheid en ben volop bezig met gehoorzaamheid.
Behendigheid wordt ons hoofddoel al hoop ik dat ik met haar kan blijven schapendrijven omdat ze dat toch wel erg leuk vind.
Met Harley doe ik nu alleen behendigheid.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ik doe met Fenna obedience en dogdance, en daar komt nog agility en apporteren bij. Met Anne doe ik GG. Maar eerlijk gezegd denk ik dat het idd zo is dat t misschien verstandiger is om 1 sport intensief te beoefenen. Maar ja. Ik vind alles leuk. :mrgreen:
Ik denk als je echt heel goed wilt worden, dat je t beter bij 1 sport kunt houden, dat wel.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Dat is dus een beetje mijn probleem. Ik wil met obedience wel op wedstrijdniveau komen, en met behendigheid eventueel ook. Maar een C diploma in de jacht vind ik ook een mooi doel. Lastig hoor :ugh:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik denk dat je moet kijken naar wat je hond leuk vind en waar hij goed in is.
En aan de hand daarvan kies je dan.

Mijn max is twee dingen tegelijk.
Niet dat ik dat haal momenteel ;)
Met Orpa ga ik Treibbal doen, dat lijkt me erg leuk :ok:
Isabel wil graag slapen, met Willemijn doe ik jacht en Mir doet met RR jacht.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Momenteel is Luca nog te jond om meer mee te doen. Wij doen gewoon gehoorzaamheid. Gewoon simpel&normaal. Lekker basis.

Ik wil heel graag met hem gaan speuren maar waar en hoe&wat.. geen idee!!
Luca vind speuren ook super. Zowel et zn neus aan de grond als met zijn neus in de lucht speurt hij :D

Ik moet alleen uitzoeken waar ik dat met hem kan doen, maar dat komt wel :)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

maart schreef:Enkel IPO. Dat is tijdrovend en met name het speuren erg belastend voor de hond (mentaal dan).
Tuurlijk, als je overal tevreden bent met het 'deelnemen is belangrijker dan winnen', kun je gaan combineren.
Maar helaas wil ik toch wel op een redelijk niveau gaan presteren, dus enkel maar alleen IPO hier :mrgreen:

Als hij zich dan zou moeten gaan blesseren, heb ik liever dat dat in het IPO zou gebeuren... daarmee, de rest is leuk maar ik ga daar geen risico's innemen.
hier exact hetzelfde :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Ik denk dat je moet kijken naar wat je hond leuk vind en waar hij goed in is.
En aan de hand daarvan kies je dan.

Mijn max is twee dingen tegelijk.
Niet dat ik dat haal momenteel ;)
Met Orpa ga ik Treibbal doen, dat lijkt me erg leuk :ok:
Isabel wil graag slapen, met Willemijn doe ik jacht en Mir doet met RR jacht.
Kijk dat is ook een oplossing! Meerdere honden om mee te sporten :mrgreen:
Het probleem is dat Nilo alles wel leuk vind. Obedience doet hij goed al zeg ik het zelf, agility zijn we nog niet mee begonnen. Jachttraining doen we een beetje voor ons zelf nu op het weiland in de buurt. Dat vind hij ook leuk en leert hij snel. En treibbal zal hij ook vast geweldig vinden..want het is een bal!
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik doe met Macho 3 verschillende sporten:
Behendigheid, flyball en jachttraining.
Behendigheid en jachttraining doen we serieus en flyball is gewoon een extratje.
Ik heb 2 maanden lang ook nog GGB erbij gedaan en dat ging prima, we hebben het diploma gehaald en over een tijdje gaan we trainen voor GG1.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Voor mij is het zo dat 1 sport het belangrijkste is en dat is agility. Dat heeft dus voorrang. Met Bram doe ik daarnaast GG en het gaat er nu toch van komen dat we examen gaan doen. Met Izzie wil ik ook wel GG examens doen, maar obediencewedstrijden lijkt me ook leuk. Maar ik doe daar wel minder voor dan voor de agility. Drijven en zoeken doen we ook, maar minder fanatiek. Ik moet natuurlijk ook nog wel eens werken :mrgreen: en een keer een avond op de bank is ook best lekker.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Sandor

Ongelezen bericht door Sandor »

Mijn wsl zit midden in haar puberteit, heeft een enorm sterk jachtinstinct en wordt herhalingen (zoals veel laiki) heel snel beu, wat het moeilijk maakt te oefenen op apporteren en agility e.d.
Ik train nu vollop op gehoorzaamheid.
Ze heeft al 4 dagen niet meer losgelopen. (behalve in de tuin)
Haar zelfvertrouwen tijdens het loslopen verkleint dan hopeijk en binnen 2 dagen ga ik gehoorzaamheid proberen te trainen in het bos.
Ik geef ze sochtens dan niks te eten en heb kip en frolik als snoep.
Benieuwd of dat gaat lukken.

Vermits we binnen 1 of 2 jaren nog een laika kopen en 2 van onze overburen een sib husky hebben, wil ik eens ze volgroeid is, ze aan een harnas+slede (op wieltjes) laten wennen.

Een maximaal aantal sporten bestaat niet denk ik.
Hoe meer hoe beter:)

Zolang de hond het leuk vindt...
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Het hangt denk ik heel erg van jezelf en van de hond af en wat je wilt bereiken. Zoalang jij een hond hebt die het leuk vind om leuke dingen met jou te doen en jij hebt en neemt de tijd dan moet jij lekker zelf weten hoeveel sporten jij doet :wink:
Toen ik nog agility trainde met Luka deed ik dit 2 x per week, daarnaast had ik 1x per week GG training. Heel regelmatig had ik ook nog een workshop of seminar. Dit vond ik meer dan genoeg, met name omdat ik (lange) wandelingen ook heel leuk vind om te doen en op een gegeven moment kom je toch een beetje in tijdnood :wink:
Nu doe ik nog GG met Luka, ik merk nu we de GG2 hebben behaald wij iets vaker dagelijks moeten trainen om op niveau te blijven. Ondanks dat wil ik er heel graag nog een sport bij gaan doen en dat gaat de apporteersport worden, daar beginnen wij binnenkort mee. 2 Sporten is voor mij genoeg, ook omdat ik dat gene wat ik doe graag heel goed wil doen :N: :wink:
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik zou ook kijken welke sport je prioriteit heeft en wat je hond aankan. :wink: Zolang hij er nog plezier in heeft en hij 3x of 4x per week dingen aankan, prima toch?
lianne05
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laika.

Ongelezen bericht door lianne05 »

Het ligt eraan op welke manier je sport beoefend, doe je het puur voor de lol dan maakt het niet zoveel uit wat en hoe vaak je een sport doet, sport je om echt verder te komen etc. dan zou ik het bij max 2 sporten houden, dus 1 om verder te gaan en 1 voor de fun.
Ikzelf train met Laika GG3 maar niet fanatiek, heb er vooral veel lol in en verders oefenen we thuis haast niet..daarnaast doe ik flyball en speuren, bij flyball zit ik wel in het wedstrijteam maar wil er na dit seizoen mee stoppen en speuren wordt dan de vervanging daar ben ik ook pas net mee begonnen...
Groetjes Lianne
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Ik vind 1 sport genoeg, ook omdat wat ik met m'n hond doe, al gevarieerd genoeg is. Wij doen KNPV, eerst heb ik het Zoekhondenprogramma gedaan (basis en vlakterevieren, puin wel getraind maar we pakken dat later pas weer op), nu zijn we bezig met PH1. Dat is 3 a 4 x per week en heeft zoveel verschillende typen onderdelen dat het belastend genoeg is voor ons allebei. Als we tijd hebben tijdens de lichte uren, lopen we nog wel eens een spoortje om het bij te houden voor de toekomst (en voor de leuk), en verder heeft ze haar normale activiteiten zoals wandelen en mee naast de fiets.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Ligt er ook aan hoevaak je bepaalde sporten beoefend. Ik trainde eerst flyball, daar kwam toen snel behendigheid bij. En gister 2e les IPO gehad. Nu ga ik helaas wel behendigheid laten vallen, want ik vind 4x in de week trainen teveel. Niet voor Noah, maar wel voor mijzelf. Het is ook allemaal op 1 terrein, dus ik ben bang dat het te verwarrend is.
Perry en Noah

Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik ben er ook nog niet uit hoor. Kay is nu 14 maanden en we staan op het punt om de wijde wereld in te gaan. Ik heb natuurlijk een aantal maanden geleden een workshop treibbal gedaan, wat erg leuk was. Nog 1 cursus en we zijn klaar met de gehoorzaamheid van de hondenschool. Dus wie weet ook nog officieel g&g? Behendigheid was mijn hoofddoel en ik ben blij als we over 4 maandjes gaan beginnen. Verder wil ik deze maand gaan beginnen met schapendrijven, maar zit ik ook in mijn hoofd mijn doggydance, omdat Kay echt zo'n komiek is en graag kunstjes doen. Maar flybal leek me ook leuk en speuren is ook helemaal Kay zijn ding (als je hem dan zo enorm ziet kwispelen wordt ik helemaal happy. Dus tja ik denk dat ik gewoon alles ga proberen en zie wat ik en Kay het allerleukste vinden (alhoewel ik wel denk dat het op behendigheid uitkomt). Dus ja ik ben van alles proberen en daarna kiezen.
Afbeelding
Lucky luke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua mix

Ongelezen bericht door Lucky luke »

Ik lees hier flyball, obedience, doggydance, IPO, GG1,2 en 3, agility, schapendrijven, RR jacht, treibbal, KNPV, behendigheid, en ik zal nog wel het een en ander gemist hebben.

Wat moet ik me in Godsnaam voorstellen bij 'doggydance'?

Krijg de stellige indruk dat de commercie ook hier flink heeft toegeslagen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
Kimsjen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua

Ongelezen bericht door Kimsjen »

Knap hoor allemaal die hondensporten. Ik ben blij wanneer (als) ik de 1e cursus met een goed einde volbreng.

Bloed, zweet en tranen :W:

Ps. Lucky luke, mooie chihuahua!
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Momenteel train ik ff niet, omdat het niet gaat, maar hiervoor trainde ik met Boomer 1x in de week Combisport, 1x in de week GG en daarnaast liepen we 1x in de 1 a 1,5 maand een wedstrijd Combisport.

Zodra ik bevallen ben (of een paar weken later :mrgreen: ) ga ik deze trainingen weer oppakken.
Daarnaast ga ik zaterdag een proefles Rally-O doen, kijken of dat iets is.
Dat kan ik hopelijk wel op dit moment.. :engel:

Maar voor mij/ons is 2 sporten het maximum.
lonneke
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lonneke »

Dianavdberkt schreef:Ik blijf 1 soort meer dan genoeg vinden per hond. Dit omdat je toch iets wilt bereiken in deze tak van sport. Ik ben bang dat als je meerdere takken van sport beoefent met je hond alles een beetje half half uitgevoerd zal gaan worden. Buiten dat zit je met de geestelijk bagage die je je hond met elke sport meegeeft. Behendigheid is op snelheid en vrolijkheid gericht, IPO weer op strakheid, snelheid, Doggy Dance weer met vrolijkheid, beweeglijkheid en ga maar door.
Dit is ook mijn mening dus hier alleen behendigheid :cheer:
Groetjes Lonneke, Toby, Djucko en Cooper
Afbeelding
http://cordoba.euroboom.nl
Het asiel in Cordoba : http://www.youtube.com/watch?v=xwAr7onokSo
shanty

Ongelezen bericht door shanty »

Lucky luke schreef: Wat moet ik me in Godsnaam voorstellen bij 'doggydance'?

Krijg de stellige indruk dat de commercie ook hier flink heeft toegeslagen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik zou zeggen kijk eens op youtube onder dogdance.

Dogdance is een serieuze sport die steeds meer in opkomst is. Veel mensen hebben er een vreemd idee bij dat het tuttig is ed. Maar dat is helemaal niet zo het is best een moeilijke sport met alle oefeningen en dan alles achter elkaar plakken.

Ik doe 1 sport met mazzel en dat is dogdance. Dit is voor ons genoeg.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”