Zondag mogen we weer!!!

Moderator: moderatorteam
Ik zie het voor melianne05 schreef:om het aan te leren gebruiken ze een made bakje met kaas erin, een persoon laat het bakje ruiken loopt een paar meter en doet net alsof ze wat neerlegt, dat doet ze nog een keer en dan legt ze na 2 x het bakje neer, gewoon nog in het zicht, de hond moet dat bakje "zoeken"en wordt beloond uit het bakje, dit deden we een paar keer en daarna houdt ze het bakje zelf vast en gaat zich "verstoppen" hond krijgt na het vinden weer beloning uit dat bakje...
Dank jelianne05 schreef:Dit was natuurlijk nog maar de eerste les, de eerste twee stukjes kon ze de vrouw gewoon zien, de laatste was ze echt weg en kon ik haar ook niet zien, denk dat we zo'n 5 minuten gewacht hebben, toen kon je echt zien dat Laika aan het zoeken was, de ene keer liep ze met de neus naar beneden en de andere keer iets omhoog, overigens kan er ook gewoon gespeurd worden met de kop omhoog hoor, ze hoeven niet perse over de grond te snuffen...ook kwamen we op een open veld waar je heel duidelijk zag dat ze aan het revieren was...
Niet te vergeten dat Laika de term "zoek" al heel goed kent, ook van sorteren bij GG3 en bij mijn eigen spelletjes....Ze weet dat bij zoeken ze de neus moet gebruiken...
Aaaa, ....lianne05 schreef:om het aan te leren gebruiken ze een made bakje met kaas erin, een persoon laat het bakje ruiken loopt een paar meter en doet net alsof ze wat neerlegt, dat doet ze nog een keer en dan legt ze na 2 x het bakje neer, gewoon nog in het zicht, de hond moet dat bakje "zoeken"en wordt beloond uit het bakje, dit deden we een paar keer en daarna houdt ze het bakje zelf vast en gaat zich "verstoppen" hond krijgt na het vinden weer beloning uit dat bakje...
Wat is precies het verschil Ennath?Ennath schreef:Aaaa, ....lianne05 schreef:om het aan te leren gebruiken ze een made bakje met kaas erin, een persoon laat het bakje ruiken loopt een paar meter en doet net alsof ze wat neerlegt, dat doet ze nog een keer en dan legt ze na 2 x het bakje neer, gewoon nog in het zicht, de hond moet dat bakje "zoeken"en wordt beloond uit het bakje, dit deden we een paar keer en daarna houdt ze het bakje zelf vast en gaat zich "verstoppen" hond krijgt na het vinden weer beloning uit dat bakje...
Maar dat is geen speuren, dat is zoeken.....
Ook heel leuk trouwens -ik vind het zelfs leuker als speuren- maar niet hetzelfde.
Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar! Overigens was dit onze eerste keer hoor!!!!!ranetje schreef:Wat is precies het verschil Ennath?Ennath schreef:Aaaa, ....lianne05 schreef:om het aan te leren gebruiken ze een made bakje met kaas erin, een persoon laat het bakje ruiken loopt een paar meter en doet net alsof ze wat neerlegt, dat doet ze nog een keer en dan legt ze na 2 x het bakje neer, gewoon nog in het zicht, de hond moet dat bakje "zoeken"en wordt beloond uit het bakje, dit deden we een paar keer en daarna houdt ze het bakje zelf vast en gaat zich "verstoppen" hond krijgt na het vinden weer beloning uit dat bakje...
Ook heel leuk trouwens -ik vind het zelfs leuker als speuren- maar niet hetzelfde.
Het zoeken gaat ong. net zo als bij 'verloren zoek'ranetje schreef:Wat is precies het verschil Ennath?Ennath schreef:Aaaa, ....lianne05 schreef:om het aan te leren gebruiken ze een made bakje met kaas erin, een persoon laat het bakje ruiken loopt een paar meter en doet net alsof ze wat neerlegt, dat doet ze nog een keer en dan legt ze na 2 x het bakje neer, gewoon nog in het zicht, de hond moet dat bakje "zoeken"en wordt beloond uit het bakje, dit deden we een paar keer en daarna houdt ze het bakje zelf vast en gaat zich "verstoppen" hond krijgt na het vinden weer beloning uit dat bakje...
Dan snap ik het nog niet want een spoor kan ook een mensenspoor zijn, er wordt bij zoeken en speuren toch gewoon op geur gespoord???Moon schreef:Verschil is volgens mij dat er bij speuren een spoor gevolgd wordt. En bij zoeken niet.
Ik heb ook twee cursussen 'zoeken' gedaan met Dante. Eerst voorwerpen zoeken en daarna mensen. Erg leuk om te doen!
Ja natuurlijk wordt er op geur gezocht. Maar bij zoeken volgt de hond niet een spoor op de grond, hij maakt gebruik van de wind. Zoekt dus tot hij de geur in zijn neus krijgt. Bij speuren is het volgens mij de bedoeling dat de hond niet afwijkt van het spoor op de grond (en komt zodoende bij hetgeen hij vinden moet).lianne05 schreef:Dan snap ik het nog niet want een spoor kan ook een mensenspoor zijn, er wordt bij zoeken en speuren toch gewoon op geur gespoord???Moon schreef:Verschil is volgens mij dat er bij speuren een spoor gevolgd wordt. En bij zoeken niet.
Ik heb ook twee cursussen 'zoeken' gedaan met Dante. Eerst voorwerpen zoeken en daarna mensen. Erg leuk om te doen!
Ja volgens mij zit het zoranetje schreef:Misschien is het hetzelfde verschil als bij jachthonden tussen een sleep of een zweetspoor lopen................... of een verloren zoek?
Verloren zoeken zou dan "wind halen" zijn en op de verwaaiing van de wind de persoon (het wild) vinden, terwijl je met sleep lopen of zweet lopen een gewond dier zoekt door zijn bloedspoor/loopspoor te volgen (of dus het loopspoor van een mens volgt).
Zoiets?
Daarvoor wachten we gewoon op EnnathMoon schreef:Ja volgens mij zit het zoranetje schreef:Misschien is het hetzelfde verschil als bij jachthonden tussen een sleep of een zweetspoor lopen................... of een verloren zoek?
Verloren zoeken zou dan "wind halen" zijn en op de verwaaiing van de wind de persoon (het wild) vinden, terwijl je met sleep lopen of zweet lopen een gewond dier zoekt door zijn bloedspoor/loopspoor te volgen (of dus het loopspoor van een mens volgt).
Zoiets?Maar breng het maar eens goed onder woorden
Hier sluit ik mij bij aan. Volgens mij heb je het goed verwoord. Ik snap het in ieder geval.Moon schreef:Ja volgens mij zit het zoranetje schreef:Misschien is het hetzelfde verschil als bij jachthonden tussen een sleep of een zweetspoor lopen................... of een verloren zoek?
Zoiets?Maar breng het maar eens goed onder woorden
Yup, dát is in een notedop het verschil.ranetje schreef:Misschien is het hetzelfde verschil als bij jachthonden tussen een sleep of een zweetspoor lopen................... of een verloren zoek?
Zoiets?
Het belangrijkste is de lol, er zijn heel veel wegen op het gebied van speuren en zoeken die naar een leuke activiteit leiden, hoewel niet alle routes een inzetbare hond oplevert.lianne05 schreef: Wat het ook is of welke naam we er ook aan geven, ik vind het heul erg leuk en laika ook gelukkig! Zondag a.s. mogen we weer...
Bedankt voor je uitlegEnnath schreef:Het belangrijkste is de lol, er zijn heel veel wegen op het gebied van speuren en zoeken die naar een leuke activiteit leiden, hoewel niet alle routes een inzetbare hond oplevert.lianne05 schreef: Wat het ook is of welke naam we er ook aan geven, ik vind het heul erg leuk en laika ook gelukkig! Zondag a.s. mogen we weer...
Maar inzet honden krijgen is voor de particulier eigenlijk niet weggelegd: voor speurhonden moet er teveel met stoffen gewerkt worden die voor de particulier niet verkrijgbaar zijn (drug, explosieven) en het uitzenden van reddingshonden is logistiek zo complex dat het een overheidstaak is (en die heeft zijn overheidshonden).
Dus dan gaat het om de lol: en dan is héél veel goed (maar niet alles: met name dwang moet je vermijden)
Eigenlijk wel: maar met name bij het sportspeuren zie je nogal eens dat een bepaalde houding van de hond afgedwongen wordt.ranetje schreef: Geldt dat dwang vermijden eigenlijk niet altijd?