Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ideeen voor spelletjes in huis (ingesneeuwd)

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

lieveheersbeestje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel
Aantal honden: 1

Ideeen voor spelletjes in huis (ingesneeuwd)

Ongelezen bericht door lieveheersbeestje83 »

Hoi allemaal,

Prana en ik zijn ingesneeuwd :(. Gisteren ik, de wielen blokkeerde in de laag die er inmiddels ligt en ik kan niet eens bij de eerste straat komen (de stoep voor de flat is al niet te doen), laat staan oversteken... Dus had ik geregeld dat iemand anders met Prana kon gaan lopen (wilde haar niet de sneeuwpret ontzeggen omdat ik niet naar buiten kan komen). Maar de sneeuw is inmiddels zo hoog (en zij nog zo klein, hoe doen mensen dat met ECHT kleine honden, zo klein is ze nou ook weer niet!), dat ze binnen 5 minuten buiten een ijsco hond is en niet meer wil/kan lopen (en te zwaar om te tillen, bij mij kan ze nog steeds prima op schoot, maar dat is anders natuurlijk). Ondanks dat ze de sneeuw eerst leuk vond, vlucht ze nu de bench in als de riem in het zicht komt. Dus ook Prana is sinds vandaag ingesneeuwd. (Gelukkig heb ik haar ook aangeleerd om op het balkon gebruik te maken van een "hondentoilet", maar hoopte het eigenlijk niet nodig te hebben en tot nu toe hadden we dat ook niet nodig behalve als zij te ziek was om buiten te lopen!)

Nu doen we wel wat apporteerspelletjes in huis en ook twist (rondje om haar as), rondje (rondje om mij heen terwijl ik tegengesteld draai) en wat standaard gehoorzaamheid dingetjes in huis, maar ik zoek eigenlijk wat leuke fun dingetjes om met haar te doen om haar toch wat de stimuleren en moe te maken. We doen "clickeren" voor nieuwe oefeningen, maar ik wil ook niet te ver vooruit lopen op de standaard gehoorzaamheidsdingen dus zoek het meer richting spel en fun. Ik hoor hier wel eens wat over zoekspelletjes, maar hoe pak je dat aan?

Alvast bedankt voor de tips!
Afbeelding
------Groetjes Prana-----
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Aantal honden: 2

Re: Ideeen voor spelletjes in huis (ingesneeuwd)

Ongelezen bericht door Reny »

Wat ze mij verteld hebben (nog niet geprobeerd met Bob),
een speeltje een beetje insmeren met boter en dat laten zoeken (eerst ruiken, dan wegleggen en laten zoeken)
dit kun je uitbreiden door haar bijv. in de gang te zetten, laten ruiken, deur dicht, verstoppen (eerst lekker simpel), deur open en zoeken
En de groeten van de mannen :zwaai
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Pardon.. Maar ik ben hier nog net nieuw een weet dat allemaal niet.. Klopt het dat je in een rolstoel zit? Ik maak het op uit je verhaal maar ik durf het haast niet te vragen.. :N: Sorry Sorry Sorry als je ik je beledig!!

Mijn hond vind het heel erg leuk om onder een deken te spelen. Ik weet alleen niet of jouw hond dat snapt en leuk vindt. Bij Beau kun je gewoon een deken over hem heen gooien en dan gaat hij helemaal rollen en springen.. Misschien wat?
Afbeelding
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

Cena en ik spelen verstoppertje! Ik gooi een speeltje, zij gaat het halen en ondertussen duik ik weg achter de bank of onder een deken. Cena komt me dan vol enthousiasme zoeken en zo herhaald zich dat een paar keer.

Ook laat ik haar speuren naar een koekje: je laat haar zitten en legt een koekje neer, waar ze het nog kan zien. Ik zeg 'vooruit, zoek' en zij gaat het zoeken. Als ze het doorheeft, breid je het uit: het koekje uit beeld, in een andere ruimte of waar dan ook. Cena vindt het erg leuk!

Trekspelletjes met een flowtouw vindt ze ook leuk om te doen. En kunstjes leren, zoals deuren open maken en de post halen zijn dingen die je al aan kunt gaan leren (als ze uberhaupt er bij kan :S )
RIP Cena :roos:
    Edirfle
    Actief

Ongelezen bericht door Edirfle »

Zoekspelletjes zijn altijd leuk, dat kun je zo gek maken als je zelf wil. Snoepjes (of favoriete speeltje) verstoppen terwijl de hond in de gang is, of "balletje balletje" (drie bekers omgekeerd neerzetten, in één van de bekers een snoepje of iets anders interessants en de hond laten "raden" onder welke beker het snoepje zit)

De speeltjes van Nina Ottoson zijn natuurlijk helemaal ideaal voor dit weer, maar die zijn vrij prijzig. Als je googeld op "hondenspellen en puzzels" of op Nina Ottoson" kun je ze vinden. Sommige spellen zijn vrij goed na te maken door een handige kennis of familielid.
    Groetjes van Elf
    SannePP
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
    Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

Edirfle schreef:Zoekspelletjes zijn altijd leuk, dat kun je zo gek maken als je zelf wil. Snoepjes (of favoriete speeltje) verstoppen terwijl de hond in de gang is, of "balletje balletje" (drie bekers omgekeerd neerzetten, in één van de bekers een snoepje of iets anders interessants en de hond laten "raden" onder welke beker het snoepje zit)

De speeltjes van Nina Ottoson zijn natuurlijk helemaal ideaal voor dit weer, maar die zijn vrij prijzig. Als je googeld op "hondenspellen en puzzels" of op Nina Ottoson" kun je ze vinden. Sommige spellen zijn vrij goed na te maken door een handige kennis of familielid.
    Ja balletje balletje is ook leuk! Cena pleurt alleen alle bekertjes in 1 pootslag om, dus ik moet ze ver uit elkaar zetten! :mrgreen:
    RIP Cena :roos:
      lieveheersbeestje83
      Zeer actief
      Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door lieveheersbeestje83 »

Bedankt al vast voor alle tips, we gaan ze zeker uitproberen.
      Margeeske schreef:Pardon.. Maar ik ben hier nog net nieuw een weet dat allemaal niet.. Klopt het dat je in een rolstoel zit? Ik maak het op uit je verhaal maar ik durf het haast niet te vragen.. :N: Sorry Sorry Sorry als je ik je beledig!!
      Tuurlijk mag je dat vragen! Ik had misschien duidelijker moeten zijn. Ik zit inderdaad in een rolstoel en dat is met dit weer behoorlijk &#$%#. Normaal gesproken kan ik namelijk gewoon het bos in en zelfs met een beetje sneeuw ging dat heel goed. Maar nu, grrrrrrrr.
      Afbeelding
      ------Groetjes Prana-----
      gyanty
      Zeer actief
      Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik leer Kay bijvoorbeeld ook allemaal dingen te apporteren. Ik leer hem alles bij naam. Niet alleen zijn speeltjes, maar ook een sleutelbos, de afstandsbediening, mijn sloffen enz. Ook probeer ik hem te leren om zijn speeltjes allemaal weer op te ruimen in zijn kist. Wel zo makkelijk :D
      Verder aan kunstjes die ik Kay heb aangeleerd zijn: Rol (over zijn rug), op (rechtop zitten op zijn kontje), buig, shame (poot over neus).
      Verder als je nog een plastic frisfles hebt (het liefst eigenlijk een kleintje) en daar een brokje of een pensstaafje in doen en laat ze het er maar proberen uit te schudden.
      Balletjeballetjes doe ik met van die plastic plantenbakjes, maar je kan het ook met kleine curverbakjes doen.
      Afbeelding
      Renske
      Zeer actief
      Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Wat balen zeg!

Lumi is nog geen 34 cm, dus behoorlijk klein. Echter, ik woon vlak bij het kanaal en daar is het 'pad' vrij snel wat ingelopen. Voor ons is het dus geen probleem om te wandelen. Ook als het nog niet is ingelopen vindt ze het niet erg om door 25 cm. sneeuw te rennen.

Een leuke oefeningetje voor de clicker kan het volgende zijn. Een voorwerp leren oppakken, bijv. een sponsje. Eerst clicken bij het kijken, dan bij het aanraken, etc. Daarna naar andere voorwerpen. Ook zijn er heel veel dogdance oefeningetjes die je zou kunnen aanleren. Voor mij zijn dat ook spelletjes ;-). Op het dogdanceforum is een onderwerp oefeningen, met daarin heel veel subonderwerpen. Misschien dat je je daar aan kunt melden en leuke ideeen op kunt doen voor het aanleren van kunstjes? linkje ddance forum
      Je kan haar leren achteruit om de rolstoel heen te leren lopen, hoog springen tussen de rolstoel door, 'mooi' zitten, 'schaam je', rollen. De buig is misschien ook mogelijk? Je kunt haar ook wat laten bedenken. Leg bijv. een emmer neer en kijk wat ze doet. Misschien gaat ze uit haar zelf wel al met de pootjes erop. Iedere keer dat ze wat anders doet kun je dan clicken, niet om een oefening aan te leren, maar om haar na te laten denken om verschillende dingen te doen. Je kunt met een emmer/ teiltje ook leren om daar de voetjes op te zetten en dan een rondje te lopen.
      Qua zoekspelletjes doe ik met name het verstoppen van voertjes en die laten zoeken.
      Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”