Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ik zat me iets af te vragen...

Moderator: moderatorteam

Pablo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua & Bull Terrier

Ik zat me iets af te vragen...

Ongelezen bericht door Pablo »

Hoe controleren ze eigenlijk op zo'n hondenshow dat je wel de hond bij hebt die je in hebt geschreven?
Ik bedoel, ik zat zo eens te denken, en volgensmij zou ik gewoon Djanga in kunnen schrijven bij een show en gewoon een andere brindle bullterrier teef van ongeveer dezelfde leeftijd mee kunnen nemen, zonder stamboom, op Djanga's paspoort.

Ik heb het namelijk nog nooit meegemaakt dat ze een chip uit ging lezen ofzo.

Misschien een beetje een rare gedachtengang, maar ik kon vannacht de slaap niet vatten en dan bedenk je weleens van die rare dingen :mrgreen:
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Re: Ik zat me iets af te vragen...

Ongelezen bericht door Podenji »

soms houden ze een steekproef en dan controleren ze de chip en de gegevens in het bijbehorende hondenpaspoort.
In Duitsland controleren ze standaard de paspoorten en als iets niet goed is of ze vertrouwen het niet dan controleren ze ook de chip, daarbij behoor je in duitsland een kopie van de stamboom van de betreffende hond te kunnen tonen.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

Ik heb nog nooit gezien dat ze controleren :denken:
Perry en Noah

Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Bizar eigenlijk dat ze niets controleren. Het wordt dan wel erg gemakkelijk om te rommelen. :denken:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Pablo
Zeer actief

duitse herder schreef:Ik heb nog nooit gezien dat ze controleren :denken:
Ik ook niet, vandaar mijn gedachtengang.
Ik zat zo te denken, als je alleen je paspoort hoeft te laten zien, en je kunt doorlopen, hoe kunnen ze dan weten dat de hond die jij bij hebt ook echt de hond is van het paspoort?

Stel je voor dat ik iemand vind met een chihuahuareu van bijna 3 jaar oud, met dezelfde kleuren als Pablo, maar dan met stamboom, dan is het in feite toch mogelijk als ik die hond inschrijf voor een show dat ik gewoon Pablo meeneem en met hem loop? :denken:

Niet dat ik het zou doen hoor, ik bespaar mezelf die vernedering wel :smile:
Afbeelding
Pablo
Zeer actief

Eline* schreef:Bizar eigenlijk dat ze niets controleren. Het wordt dan wel erg gemakkelijk om te rommelen. :denken:

Ik vraag me zelfs af of het niet al eens is gebeurd, zoiets.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik snap de vraagstelling...
maar het heeft geen zin...stel dat je een waanzinnig mooie, maar stamboomloze hond meeneemt....
Laten we doen alsof die wint ;-)
Op wiens naam komt dan de overwinning? Juist, op de hond "die het niet is". Dus, je kunt nooit "pronken" met je titels of kwalificaties...

Suzanne
Pablo
Zeer actief

Suzanne123 schreef:Ik snap de vraagstelling...
maar het heeft geen zin...stel dat je een waanzinnig mooie, maar stamboomloze hond meeneemt....
Op wiens naam komt dan de overwinning? Juist, op de hond "die het niet is". Dus, je kunt nooit "pronken" met je titels of kwalificaties...

Suzanne
Nee dat klopt idd, maar het ging mij gewoon meer om het idee dat het in theorie makkelijk moet kunnen lukken.

En zoals Nanna schrijft is het weleens voorgekomen ook :mrgreen:
Afbeelding
Pablo
Zeer actief

Nanna schreef:

Suzanne
Je kunt ook je prachtige kampioenshond meenemen op de naam van een mindere god ;-) Krijgt die mindere god tóch de titels binnen ;-)
Dat is al helemaal een goede! Daar had ik nog niet eens aan gedacht!
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

ja hoor het gebeurt wel eens, maar denk er aan dat er altijd mensen zijn die alles in de gaten houden op shows en precies weten hoe elke hond eruit ziet, reken er maar op dat die wel ff naar het secr. lopen als ze vermoeden dat je een andere hond hebt meegenomen :lol1:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Suzanne

Maar als je met die hond die het dus "niet" is wilt gaan fokken en je krijgt dmv de hond die het wel is (kampioen zonder stamboom) mooie titels kun je toch weer meer "dekgeld" vragen (indien reu) en zal men graag op een "wachtlijst" willen staan voor een pup van zo'n "kampioen" :smile:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Niet alleen bij shows, maar ook bij voorgenomen regelgeving omtrent bijvoorbeeld gedragstesten en dergelijke is een eerste vereiste dat een hond individueel en uniek kan worden geidentificeerd.
Zo lang dat niet het geval is, is elk besluit gefundeerd op drijfzand en gemakkelijk juridisch onderuit te schoffelen lijkt mij.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

smoekie schreef:

Suzanne

Maar als je met die hond die het dus "niet" is wilt gaan fokken en je krijgt dmv de hond die het wel is (kampioen zonder stamboom) mooie titels kun je toch weer meer "dekgeld" vragen (indien reu) en zal men graag op een "wachtlijst" willen staan voor een pup van zo'n "kampioen" :smile:
Welke hond laat je dan dekken? De hond die de titels op zijn naam heeft of de hond die in de ring was?

Ik zie het voordeel nog niet zo.... ;-(

(Al begrijp ik dat het kan en ook vast wel gebeurt ;-(

Suzanne
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Het maakt sowieso niet uit welke hond je laat dekken als je zelf ook een stamboomhond beschikbaar hebt of met iemand iets kan afspreken. Kijk, als ik Eva door een mechelaar laat dekken en vervolgens afspreek met iemand die een stamboom laekense heeft dat dat de vader is is er niemand die er naar zal kraaien. Haalt een reu die jij perse wil gebruiken de gedragstest niet dan kan je hem wel gebruiken en een andere hond op de stamboom zetten. Dus dat hele gebeuren is sowieso zo lek als een mandje. :19:
Afbeelding
Pablo
Zeer actief

MARC_S schreef:Het maakt sowieso niet uit welke hond je laat dekken als je zelf ook een stamboomhond beschikbaar hebt of met iemand iets kan afspreken. Kijk, als ik Eva door een mechelaar laat dekken en vervolgens afspreek met iemand die een stamboom laekense heeft dat dat de vader is is er niemand die er naar zal kraaien. Haalt een reu die jij perse wil gebruiken de gedragstest niet dan kan je hem wel gebruiken en een andere hond op de stamboom zetten. Dus dat hele gebeuren is sowieso zo lek als een mandje. :19:
Daar heb je helemaal gelijk in.
Zolang er niemand bij de dekking is van zo'n officiele instantie als de RVB of de rasvereniging kun je volgensmij nog wel een compleet anders ras op zetten en doen alsof een rasgenoot met stamboom de vader is.
God mag weten hoe vaak dat al wel niet gebeurd is, doen alsof reu A de dekreu is, terwijl reu B de eigenlijke vader van de pups is.
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Pablo schreef:
MARC_S schreef:Het maakt sowieso niet uit welke hond je laat dekken als je zelf ook een stamboomhond beschikbaar hebt of met iemand iets kan afspreken. Kijk, als ik Eva door een mechelaar laat dekken en vervolgens afspreek met iemand die een stamboom laekense heeft dat dat de vader is is er niemand die er naar zal kraaien. Haalt een reu die jij perse wil gebruiken de gedragstest niet dan kan je hem wel gebruiken en een andere hond op de stamboom zetten. Dus dat hele gebeuren is sowieso zo lek als een mandje. :19:
Zolang er niemand bij de dekking is van zo'n officiele instantie als de RVB of de rasvereniging kun je volgensmij nog wel een compleet anders ras op zetten en doen alsof een rasgenoot met stamboom de vader is.
God mag weten hoe vaak dat al wel niet gebeurd is, doen alsof reu A de dekreu is, terwijl reu B de eigenlijke vader van de pups is.
daarom zullen binnen afzienbare tijd DNA testen verplicht worden, zoals in Duitsland al het geval is ( althans bij veel rassen )
Pablo
Zeer actief

Nanna schreef:Waarom denken jullie dat Charles zo op een Ier lijkt ;-)
Deerhounds en Ieren vind ik sowieso op elkaar lijken dus dat zegt me niks :mrgreen:
Afbeelding
Pablo
Zeer actief

Podenji schreef:
Pablo schreef:
daarom zullen binnen afzienbare tijd DNA testen verplicht worden, zoals in Duitsland al het geval is ( althans bij veel rassen )
Oke dan, dat wist ik niet dat dat in Duitsland al verplicht was voor veel rassen.
Je ziet idd soms weleens op website's van fokkers dat ze van sommige reuen een DNA profiel beschikbaar hebben, dat zal dan wel daarom gaan :ok:
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Pablo schreef: Oke dan, dat wist ik niet dat dat in Duitsland al verplicht was voor veel rassen.
Je ziet idd soms weleens op website's van fokkers dat ze van sommige reuen een DNA profiel beschikbaar hebben, dat zal dan wel daarom gaan :ok:
dat klopt. ik heb voor Jenson ook een DNA profiel laten maken, ik kreeg een dekaanvraag voor hem van een duitse fokker, die ook keurmeester is en nog een of andere functie daar binnen de basenjiklub heeft , van haar had ik begrepen dat zij van de VDH dit moet hebben voor haar fok, de fokkers in de club die geen bestuurlijke functie hebben of geen keurmeester zijn hoeven het ( nog ) niet of zoiets dus. jaja ik weet het wazig verhaal, maar dat had ik toen begrepen, hoe het exact zat weet ik niet meer :F:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

In België is het volgens mij ook gebruikelijk, een DNA-test.

En ja, er wordt gerotzooid, en ja, mensen houden dat in de gaten.
Ik kan mij nog herinneren dat er eens iemand met een stabij op een KNJV-proef was.
Iemand die kwam kijken zag dat het niet de hond was die de voorjager had ingeschreven.
Toen de keurmeester het wilde controleren zag de eigenaar het zelf opeens ook :Q:
Er kwam een vaag verhaal over de verkeerde hond die zijn vrouw in de auto zou hebben gezet en voor het gecheckt kon worden is de voorjager met hond en al vertrokken.
Het kreeg daardoor dus geen staartje (want er was niets gecontroleerd), maar deze meneer heeft sindsdien geen proeven meer gelopen. En het is al járen geleden, kun je nagaan hoelang zoiets blijft hangen bij mensen ;)
En kun je nagaan hoe goed mensen toch opletten.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

hahaha dat doet met denken aan Jensons fokker, die is voor een show behoorlijk chaotisch en door priveomstandigheden werd het nog erger, hij moest voor een show eens 4 uur rijden en had nogal haast smorgens, toen hij op de show kwam ontdekte hij dat hij de verkeerde hond had meegenomen :O: :smile: , dit is absoluut niet met opzet gedaan dat zit niet in hem dus geen fraude voor hem, maar afgezien van dat kon dat ook helemaal niet want hij had een reu meegenomen ipv een teef, gelukkig kon hij er de volgende dag ook hartelijk om lachen :lol1:
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Marjoleine schreef:In België is het volgens mij ook gebruikelijk, een DNA-test.

En ja, er wordt gerotzooid, en ja, mensen houden dat in de gaten.
Ik kan mij nog herinneren dat er eens iemand met een stabij op een KNJV-proef was.
Iemand die kwam kijken zag dat het niet de hond was die de voorjager had ingeschreven.
Toen de keurmeester het wilde controleren zag de eigenaar het zelf opeens ook :Q:
Er kwam een vaag verhaal over de verkeerde hond die zijn vrouw in de auto zou hebben gezet en voor het gecheckt kon worden is de voorjager met hond en al vertrokken.
Het kreeg daardoor dus geen staartje (want er was niets gecontroleerd), maar deze meneer heeft sindsdien geen proeven meer gelopen. En het is al járen geleden, kun je nagaan hoelang zoiets blijft hangen bij mensen ;)
En kun je nagaan hoe goed mensen toch opletten.
Tja en als baas zie je het verschil niet tussen je ene hond en je andere hond: allemaal zwart-wit die stabijtjes! :smile: :smile:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ma-Rianne schreef:Tja en als baas zie je het verschil niet tussen je ene hond en je andere hond: allemaal zwart-wit die stabijtjes! :smile: :smile:
:mrgreen:

Ik haal ze hier ook voortdurend door elkaar.
Al die zwarte koppen, ingewikkeld hoor :pffff:

Afbeelding

vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

Marjoleine schreef:In België is het volgens mij ook gebruikelijk, een DNA-test.

in Belgie is het sinds 1-1-2009 verplicht om bij beide ouders en minstens 1pup
een dna test af te leggen
als de reu niet bij de teef woont, moet de eigenaar van de reu dat in orde brengen
is alles onder 1dak, dan kan alles samen gedaan worden met het chippen van de pups
(dacht ik) iig komt er iemand van Sint hubertus het afnemen
als er maar 1 pup gedaan word, komt dat ook op zijn/haar stamboom, worden alle
pups gedaan, krijgen ze allemaal op hun stamboom dat ze op dna getest zijn
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Podenji schreef:

en ik ben heel benieuwd hoe hard de rasen dan genetisch en gezondheidswijze achteruit gaan hollen. Het gerommel in de marge kan maar zo onze redding tot nu toe geweest zijn...
Pablo
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:
Podenji schreef:

en ik ben heel benieuwd hoe hard de rasen dan genetisch en gezondheidswijze achteruit gaan hollen. Het gerommel in de marge kan maar zo onze redding tot nu toe geweest zijn...
Dat zal mij ook benieuwen ja, misschien dat er dan ook zoiets ingevoerd moet worden als in Belgie, dat je een stamboomloze hond kunt laten aankeuren en deze dan ook een stamboom kan krijgen.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Pablo schreef:
Rosita Compagner schreef:en ik ben heel benieuwd hoe hard de rasen dan genetisch en gezondheidswijze achteruit gaan hollen. Het gerommel in de marge kan maar zo onze redding tot nu toe geweest zijn...
Dat zal mij ook benieuwen ja, misschien dat er dan ook zoiets ingevoerd moet worden als in Belgie, dat je een stamboomloze hond kunt laten aankeuren en deze dan ook een stamboom kan krijgen.
Als dat toch eens waar zou zijn...

Afbeelding

Pablo
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Pablo schreef:
Rosita Compagner schreef:en ik ben heel benieuwd hoe hard de rasen dan genetisch en gezondheidswijze achteruit gaan hollen. Het gerommel in de marge kan maar zo onze redding tot nu toe geweest zijn...

Hoezo, dat doen ze toch in belgie? Of zit ik helemaal verkeerd? :oeps:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Pablo schreef:
Marjoleine schreef:
Pablo schreef:Dat zal mij ook benieuwen ja, misschien dat er dan ook zoiets ingevoerd moet worden als in Belgie, dat je een stamboomloze hond kunt laten aankeuren en deze dan ook een stamboom kan krijgen.
Nee, dat klopt.
Maar als het toch eens zou mogen in Nederland... die dag zal ik vieren, dat het op dezelfde simpele manier als in België gerealiseerd kan worden een hond in het NHSB te laten inschrijven.

Afbeelding

Pablo
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Pablo schreef:
Marjoleine schreef:Als dat toch eens waar zou zijn...
Nee, dat klopt.
Maar als het toch eens zou mogen in Nederland... die dag zal ik vieren, dat het op dezelfde simpele manier als in België gerealiseerd kan worden een hond in het NHSB te laten inschrijven.
Oh, ik begreep het verkeerd :oohja:
Maar mij lijkt het idd ook goed als dat mogelijk word hier, het zorgt er wel voor dat de genenpoel word uitgebreid natuurlijk.
Kun je zoiets niet voordragen aan het raad van beheer? Of staan die totaal niet open voor zulke dingen?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Show”