Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Honden hebben geen bewustzijn?
Moderator: moderatorteam
- Lin&Noa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JR x dwergpincher.
Honden hebben geen bewustzijn?
Ik las laatst dat honden geen bewustzijn hebben. Ten eerste wil ik dit niet geloven.
Ten tweede is men tot deze conclusie gekomen met ons eigen menselijke bewustzijn (wat op sommige fronten te kort kan schieten)
Wat denken jullie?
Waar ik me op dat gebied ook aan stoor is dat sommige mensen die in reïncarnatie geloven, geloven dat alleen mensen "verder leven" in het hiernamaals. Waarom alleen mensen? Omdat wij in sommige opzichten superieur zijn? Bekijk het eens vanaf de basis en vergelijk:
(bijna) De hele fauna heeft een neus, 2 ogen, 2 oren, een borskast etc etc. Wat zou ons nou zoveel anders maken?
Als je ver genoeg terug graaft komen we allemaal uit bij het waterdiertje dat het land op kroop...
Ten tweede is men tot deze conclusie gekomen met ons eigen menselijke bewustzijn (wat op sommige fronten te kort kan schieten)
Wat denken jullie?
Waar ik me op dat gebied ook aan stoor is dat sommige mensen die in reïncarnatie geloven, geloven dat alleen mensen "verder leven" in het hiernamaals. Waarom alleen mensen? Omdat wij in sommige opzichten superieur zijn? Bekijk het eens vanaf de basis en vergelijk:
(bijna) De hele fauna heeft een neus, 2 ogen, 2 oren, een borskast etc etc. Wat zou ons nou zoveel anders maken?
Als je ver genoeg terug graaft komen we allemaal uit bij het waterdiertje dat het land op kroop...

- -Gaby-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
- Aantal honden: 2
Re: Honden hebben geen bewustzijn?
Het hebben van een bewustzijn heeft voor mij te maken met het ervaren van gevoelens. Hoewel misschien anders dan bij mensen, hebben honden in mijn ogen ook een bewustzijn, zij ervaren naar mijn idee ook gevoelens, zoals stress en plezier.
Als ik in reïncarnatie zou geloven, dan zou ik ook geloven dat dieren kunnen reïncarneren. Wie zou anders bepalen dat alleen mensen dat zouden kunnen?
Als ik in reïncarnatie zou geloven, dan zou ik ook geloven dat dieren kunnen reïncarneren. Wie zou anders bepalen dat alleen mensen dat zouden kunnen?
- Hanneke2
- Zeer actief
Ik vind 'bewustzijn' een beetje een vaag begrip.
Een hond maakt onderscheid tussen zichzelf en zijn omgeving, ziet het verschil tussen zijn 'ik' en andere honden en mensen. Dat lijkt mij een redelijk ver ontwikkeld bewustzijn. Van de gemiddelde hortensia hoef je dat niet te verwachten en die heeft in mijn ogen dan ook geen echt 'bewustzijn'.
Een hond maakt onderscheid tussen zichzelf en zijn omgeving, ziet het verschil tussen zijn 'ik' en andere honden en mensen. Dat lijkt mij een redelijk ver ontwikkeld bewustzijn. Van de gemiddelde hortensia hoef je dat niet te verwachten en die heeft in mijn ogen dan ook geen echt 'bewustzijn'.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik denk dat ze zeker een bewustzijn hebben, maar wel veel oppervlakkiger dan wij mensen. En daar mogen ze misschien wel blij mee zijn. Mensen denken al snel te veel na: "ik ben mijn baan kwijt, nu heb ik geen inkomen en kan ik mn vaste lasten niet betalen en beland ik op straat en raak mn vrouw en kinderen kwijt en..." Terwijl een wolf in zo'n situatie (maar dan iets natuurlijker, geen banen
) meer zo zou denken: "Waar ik nu verblijf is geen voedsel meer. Als ik mezelf niet verplaats zal ik uiteindelijk sterven van de honger..dus moet ik me verplaatsen." En verder denkt hij niet. Tenminste, dat is wat ik denk hoe honden daar mee om gaan.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Waar staat dat?
Ik ben wel benieuwd naar de uitleg achter deze verklaring.
Of wordt er bedoeld dat honden geen "geweten" hebben?
Of wordt er bedoeld dat honden geen "geweten" hebben?
- Ragyo
- Zeer actief
- Contacteer:
het ligt er maar net aan wat je als bewustzijn definieert denk ik.
heb daar als bioloog zijnde ook lang en breed over nagedacht, en het lijkt mij dat dingen als gevoel, emoties, nadenken niet zomaar ineens als totaalpakket bij de moderne mens verschenen zijn. als we er van uitgaan dat allerlei uiterlijke aanpassingen wel langzaam evolueren, en mens en dier daarin zo veel overeenkomsten hebben, waarom zou dan zou de innerlijke toestand van de mens ineens uniek zijn en niet geleidelijk ontstaan zijn uit wat er eerder al was? vind ik niet logisch. maar in hoeverre een hond innerlijk op ons lijkt, is natuuurlijk moeilijk na te gaan.
heb daar als bioloog zijnde ook lang en breed over nagedacht, en het lijkt mij dat dingen als gevoel, emoties, nadenken niet zomaar ineens als totaalpakket bij de moderne mens verschenen zijn. als we er van uitgaan dat allerlei uiterlijke aanpassingen wel langzaam evolueren, en mens en dier daarin zo veel overeenkomsten hebben, waarom zou dan zou de innerlijke toestand van de mens ineens uniek zijn en niet geleidelijk ontstaan zijn uit wat er eerder al was? vind ik niet logisch. maar in hoeverre een hond innerlijk op ons lijkt, is natuuurlijk moeilijk na te gaan.
- Magic
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Inderdaad, ik zou ook graag een bronvermelding zien.ranetje schreef:Waar staat dat?

Iedere dag feest!
- Marieta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog†. Boxer
- Aantal honden: 1
Ik denk dat ze bedoeld dat er nogal eens wordt gezegd dat honden niet kunnen denken, en niet kunnen voelen zoals wij voelen.
Dat honden "honden" zijn en niet meer dan dat.
Ik denk zelf dat honden wel degelijk een bewustzijn hebben. Emoties en al in begrepen. Ze kunnen zich rot voelen, eenzaam, bang noem maar op.
Ik heb zelfs 1 keer een hond zien huilen in mn werk (noem me maar gek). Hij werd afgestaan en zag de baas weglopen. Begon te piepen en te rillen. Ik keek in zn ogen en er lag echt een zwembadje in de oogleden. Ik heb het maar 1 keer zo gezien, maar dat was voor mij genoeg om te zien dat vele "hondenkenners" die zeggen dieren kunnen geen gevoel hebben, toch echt ongelijk hebben.
Groetjes Marieta
Dat honden "honden" zijn en niet meer dan dat.
Ik denk zelf dat honden wel degelijk een bewustzijn hebben. Emoties en al in begrepen. Ze kunnen zich rot voelen, eenzaam, bang noem maar op.
Ik heb zelfs 1 keer een hond zien huilen in mn werk (noem me maar gek). Hij werd afgestaan en zag de baas weglopen. Begon te piepen en te rillen. Ik keek in zn ogen en er lag echt een zwembadje in de oogleden. Ik heb het maar 1 keer zo gezien, maar dat was voor mij genoeg om te zien dat vele "hondenkenners" die zeggen dieren kunnen geen gevoel hebben, toch echt ongelijk hebben.
Groetjes Marieta