Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

EG en apporteren (Nu Xavi, haha!)

Moderator: moderatorteam

Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

EG en apporteren (Nu Xavi, haha!)

Ongelezen bericht door Irisz »

Ik ben 4 weken geleden gestart weer met cursus. We zijn begonnen bij de EG 1, waarvan Luna de meeste oefeningen al kent, alleen het apporteren niet.
Nou heb ik de eerste 2 lessen gevolgd en de middag voor les 3, werd de auto gejat. :roll:
Ik heb toen dus afgebeld, maar ook deze week zat ik zonder vervoer, dus heb ik al 2 lessen gemist.
Uiteraard probeer ik om voor volgende week weer iets te regelen, maar ik weet niet of het lukt en op wat voor een termijn er een nieuwe auto is.

Vraag 1 is, is het een algemene regel dat je een bepaald percentage van de lessen aanwezig moet zijn geweest om examen te doen? Ik heb sowieso de KC gemaild, maar misschien dat iemand hier wel eens een soortgelijke situatie heeft meegemaakt.

Vraag 2 gaat over het apporteren. Dat zit er dus echt totaal niet in. :wink: Hoe leer je dat 'correct' aan?

Bedankt vast! :)
Laatst gewijzigd door Irisz op 14 sep 2010 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Re: EG en apporteren

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Wat de regels zijn, verschilt per club. Ik zou in ieder geval even contact opnemen met je trainer over je afwezigheid en overleggen wat nu te doen.

En mbt apporteren. Welke methode wordt gebruikt in de les? Want ik kan nu wel helemaal uitleggen wat ik met Bram gedaan heb, maar je volgt de lessen natuurlijk ook niet voor niks.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Wat de regels zijn, verschilt per club. Ik zou in ieder geval even contact opnemen met je trainer over je afwezigheid en overleggen wat nu te doen.

En mbt apporteren. Welke methode wordt gebruikt in de les? Want ik kan nu wel helemaal uitleggen wat ik met Bram gedaan heb, maar je volgt de lessen natuurlijk ook niet voor niks.
Ik heb sowieso contact opgenomen met de KC, dus daar wacht ik nu de reactie van af.

Wat betreft het apporteren heb ik dus alleen de eerste 2 lessen pas gevolgd en daarin is het nog niet aan bod gekomen. Ze begonnen heel basaal met aandachtsoefeningen e.d.
Ik ben zelf wel eens bezig geweest met oefenen. Als ik iets weg gooi, rent ze er wel achteraan en raapt ze het op.
Ze brengt het dus alleen nog niet terug. Soms blijft ze er zelf mee rondrennen en soms legt ze het een stuk verderop neer en kan ik het daar weer op komen halen. :wink:
Ik heb het geprobeerd met het commando 'hier', maar dan legt ze het speeltje neer en komt ze dan pas naar mij toe.

Echter, in de tuin kan ze het wel! De afstanden zijn daar wat kleiner, dus dat scheelt natuurlijk.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Zoek stok!
Zeer actief

O joh, maak je niet druk. Ze pakt het op, dan heb je het moeilijkste al gehad! Heb je een apporteerblok? Wat doet ze als je die voor haar neus houdt?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:O joh, maak je niet druk. Ze pakt het op, dan heb je het moeilijkste al gehad! Heb je een apporteerblok? Wat doet ze als je die voor haar neus houdt?
Ik heb niet zo'n officieel apporteerblok, maar wel andere langwerpige speeltjes die makkelijk vast te houden zijn.
Ze pakt ook alles aan. Alleen brengt ze het niet meer terug. :wink:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Zoek stok!
Zeer actief

Ik zou persoonlijk wel met een echt blok gaan werken. Je kunt dan opnieuw beginnen met het aanleren namelijk. Dan geef je het, heel even in de bek, je hand eronder, voer aanbieden, ze laat los en voer erin. Ik ben met speeltjes niet 'moeilijk' met mijn honden. De ene keer geven ze het, de andere keer pak ik het van de grond etc. Een apporteerblok wil ik altijd in m'n handen terug hebben.

Apporteren is dus niet een kwestie van iets weggooien en het laten halen. Je knipt het eerst op in kleinere stukken. Het resultaat is dat je een hond hebt die wacht, jij het blok gooit, de hond het haalt op commando, het haalt, recht voor je gaat zitten en het loslaat als jij het aanpakt. Maar dat mag je natuurlijk niet gelijk verwachten, dus klein beginnen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Irisz schreef:
Zoek stok! schreef:O joh, maak je niet druk. Ze pakt het op, dan heb je het moeilijkste al gehad! Heb je een apporteerblok? Wat doet ze als je die voor haar neus houdt?
Ik heb niet zo'n officieel apporteerblok, maar wel andere langwerpige speeltjes die makkelijk vast te houden zijn.
Ze pakt ook alles aan. Alleen brengt ze het niet meer terug. :wink:
Als je iets voor houdt en ze pakt het aan hoe kan ze het dan niet terugbrengen? :denken:
Ze is er toch al?
Als ze iets van je aan pakt vraag het dan meteen terug en geef haar een beloning als ze het loslaat.
Als ze na het aanpakken meteen weg rent kan je haar in het begin bij dit oefeningetje beter aangelijnd houden.

Voor dingetjes die ze van verder weg op zou moeten halen kan je er een lange lijn aan doen, of als variatie in de gang oefenen waarbij ze zelf in het doodlopende stuk zit.
Dan zelf een stukje weglopen, apportje neerleggen en verder doorlopen.
Dan roep je haar bij je met een aanmoediging om het speeltje onderweg op te pakken.
Weglopen lukt dan niet want dan zou ze langs je heen moeten en dan kan je dat zelf afstoppen door meteeen iets lekkers te laten zien en nog eens "hier" te zeggen.
Niet boos worden als het een keertje mislukt :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Ik zou persoonlijk wel met een echt blok gaan werken. Je kunt dan opnieuw beginnen met het aanleren namelijk. Dan geef je het, heel even in de bek, je hand eronder, voer aanbieden, ze laat los en voer erin. Ik ben met speeltjes niet 'moeilijk' met mijn honden. De ene keer geven ze het, de andere keer pak ik het van de grond etc. Een apporteerblok wil ik altijd in m'n handen terug hebben.

Apporteren is dus niet een kwestie van iets weggooien en het laten halen. Je knipt het eerst op in kleinere stukken. Het resultaat is dat je een hond hebt die wacht, jij het blok gooit, de hond het haalt op commando, het haalt, recht voor je gaat zitten en het loslaat als jij het aanpakt. Maar dat mag je natuurlijk niet gelijk verwachten, dus klein beginnen.
Ik zal in ieder geval om te beginnen een apporteerblok aanschaffen. Ik ben inderdaad ook niet zo moeilijk met speeltjes, dus dat apporteerblok moet dan een uitzondering worden.
Maar hoe is het bij jullie dan in stapjes opgebouwd? Iets aanpakken en het weer ruilen voor iets lekkers kan ze wel; in ieder geval, op zo'n korte afstand.
Ga je langzaam de afstand uitbreiden?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef: Als je iets voor houdt en ze pakt het aan hoe kan ze het dan niet terugbrengen? :denken:
Ze is er toch al?
Als ze iets van je aan pakt vraag het dan meteen terug en geef haar een beloning als ze het loslaat.
Als ze na het aanpakken meteen weg rent kan je haar in het begin bij dit oefeningetje beter aangelijnd houden.
Ze rent er niet direct mee weg, maar omdat het een 'speeltje' is, gaat ze dan dus spelen. Ik kan dat voorkomen door het meteen weer uit haar mond te halen, maar dat is geen apporteren, want zij geeft het niet zelf af.
Ik kan het inderdaad aangelijnd proberen. :ok:
ranetje schreef: Voor dingetjes die ze van verder weg op zou moeten halen kan je er een lange lijn aan doen, of als variatie in de gang oefenen waarbij ze zelf in het doodlopende stuk zit.
Dan roep je haar bij je met een aanmoediging om het speeltje onderweg op te pakken.
Weglopen lukt dan niet want dan zou ze langs je heen moeten en dan kan je dat zelf afstoppen door meteeen iets lekkers te laten zien en nog eens "hier" te zeggen.
Oke, dat kan ik ook proberen, maar wat doe je als ze het speeltje laat liggen en wel naar mij toe komt?
Ze heeft het commando 'hier' dan goed opgevolgd, dus ik moet haar dan belonen.
Alleen mijn doel is dan dus niet bereikt. :wink:
Laatst gewijzigd door Irisz op 11 nov 2009 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
ranetje
Zeer actief

Irisz schreef:
ranetje schreef: Als je iets voor houdt en ze pakt het aan hoe kan ze het dan niet terugbrengen? :denken:
Ze is er toch al?
Ze rent er niet direct mee weg, maar omdat het een 'speeltje' is, gaat ze dan dus spelen. Ik kan dat voorkomen door het meteen weer uit haar mond te halen, maar dat is geen apporteren, want zij geeft het niet zelf af.
Ik kan het inderdaad aangelijnd proberen. :ok:
Je moet ergens beginnen :8):
Dus aan laten pakken en weer laten afgeven met commando "los"
Eventueel in het begin ruilen voor een snoepje.
ranetje schreef: Voor dingetjes die ze van verder weg op zou moeten halen kan je er een lange lijn aan doen, of als variatie in de gang oefenen waarbij ze zelf in het doodlopende stuk zit.
Oke, dat kan ik ook proberen, maar wat doe je als ze het speeltje laat liggen en wel naar mij toe komt?
Ze heeft het commando 'hier' dan goed opgevolgd, dus ik moet haar dan belonen.
Alleen mijn doel is dan dus niet bereikt. :wink:
Als ze niks mee neemt kan je gewoon vriendelijk belonen voor het "hier" komen.
Maar je laat deze oefening dan verder tot ze wel belangstelling gaat tonen voor wat er op de grond ligt tussen haar en jou.

Eventueel door eerst als andere oefening het speeltje neer te leggen en met haar langs het speeltje te lopen (aangelijnd!).
Pakt ze het vast dan loop je snel samen met haar door "goed zo" of "brááf" :cheer: en dan neem je het speeltje aan met "los".

Naderhand kan je eventueel een commando "vast" en/of "apport" er aan verbinden, maar kijk eerst maar of ze zelf al een idee heeft om het op te pakken.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Zoek stok!
Zeer actief

Irisz schreef: Maar hoe is het bij jullie dan in stapjes opgebouwd? Iets aanpakken en het weer ruilen voor iets lekkers kan ze wel; in ieder geval, op zo'n korte afstand.
Ga je langzaam de afstand uitbreiden?
Ik doe met Izzie verschillende dingen. Maar dat is heel erg gericht op niet kauwen, dus niet 1-op-1 over te nemen voor jou. Het oppakken is een oefening, het terugbrengen is een oefening, het aangeven is een oefening en het recht voorzitten met apport is een oefening.

Je moet in ieder geval niet te snel willen. Eerst gewoon een aantal keer geven en haar het weer terug laten geven. Snoep er in. Dan kun je wat achteruit gaan lopen als je het hebt gegeven. Als het goed is, komt ze dan mee. Blok aannamen en snoep er in. Zo bouw je het op totdat ze een tijdje met het apport loopt en het heel graag terug wil geven. Dan kun je het gaan gooien (hond vasthouden als ze de neiging heeft om haar poten anders te gebruiken, zoals Izzie) en het haar laten halen. Roepen en achteruit lopen en als het goed is, komt ze dan aangerend om het in je handen af te geven.

Het voorzitten oefenen met zelf gaan zitten en hond tussen je voeten laten zitten. Apport geven en ze geeft het terug. Opbouwen naar snoepje gooien, hond aan laten komen lopen (recht voor je zitten) en apport geven plus afgeven.

Maar hier moet je wel begeleiding bij hebben hoor. Naar cursus gaan dus :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Even een update wat betreft het apporteren. Ze is al een heel stuk vooruit gegaan!
Ze pakt inmiddels het apporteerspeeltje op en geeft het weer aan mij af, mits de afstand niet te groot is.
Het lijkt wel alsof ineens het kwartje is gevallen, haha!
Het examen is over 3 weken, dus hopelijk komt het helemaal voor elkaar voor die tijd! :ok:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
ranetje
Zeer actief

Goed zeg :ok:
Dat is vlot gegaan.
Oefen je het zitten met het apport nog apart?
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Goed zeg :ok:
Dat is vlot gegaan.
Ja klopt, het gaat best snel momenteel! Ik merk ook dat wanneer ik echt dagelijks een half uurtje/uur er voor uit trek om dit te doen, ze het vrij snel doorheeft.

Het zitten met apport heb ik nog niet geoefend. Op het examen hoeft ze het alleen op te pakken en weer terug aan mij te geven, dus ik wil eerst zorgen dat dat er goed in zit.
Ben wel van plan dat later op te pikken! :ok:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
ranetje
Zeer actief

Irisz schreef:
ranetje schreef:Goed zeg :ok:
Dat is vlot gegaan.
Ja klopt, het gaat best snel momenteel! Ik merk ook dat wanneer ik echt dagelijks een half uurtje/uur er voor uit trek om dit te doen, ze het vrij snel doorheeft.

Het zitten met apport heb ik nog niet geoefend. Op het examen hoeft ze het alleen op te pakken en weer terug aan mij te geven, dus ik wil eerst zorgen dat dat er goed in zit.
Ben wel van plan dat later op te pikken! :ok:
:ok:
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Jaaa, ik ga dit topic even nieuw leven inblazen.
Ik zit nu met Xavi in de EG en zit met hetzelfde probleem, alleen is Xavi nóg minder goed met het apport dan Luna was. :mrgreen:
Waar Luna het apport nog wel oppakte, weet Xavi al niet meer wat te doen.
Hij rent er achter aan, gaat er bij staan en kijkt vragend om zich heen.
Ik probeer hem enthousiast te maken met 'Goedzooo, hou vast!' en dan gaat hij er wel een beetje met zijn poten op duwen e.d. of met zijn neus, maar oppakken dus niet.
Ik zit er aan te denken om zo'n etuitje te kopen waar brokjes in kunnen, in de hoop dat hij het dan wel oppakt. Van de andere kant zou het ook kunnen dat het dan alleen nog maar gaat proberen om het open te krijgen, ipv op te pakken.
Iemand advies?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Snokkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback en Mixje

Re: EG en apporteren (Nu Xavi, haha!)

Ongelezen bericht door Snokkie »

Misschien heb je hier iets aan:
http://www.dogsandsports.nl/page29.html" onclick="window.open(this.href);return false; (even naar beneden scrollen).

Wat bij mij hielp is dat ze het blok enkel moet zien om een click en voertje te verdienen. Niks anders. En dan de oefening in heeel veel stukjes knippen. Zoals dit bijvoorbeeld:

Aanraken = click.
Beide vasthouden = click.
Alleen vasthouden = click (ze laat dan los)
Alleen vasthouden, samen vasthouden = click
Idem maar lager houden
Op de grond leggen: aanraken = click
Op de grond leggen: vasthouden = click
Op grond, vasthouden en omhoog kijken = click
Idem maar dan wat langer
Blok steeds iets verder weg leggen. Xavi er bijvoorbeeld ook niet heen sturen, maar het blok tussen jou en Xavi in leggen.
Daarnaast kun je onderdelen van de oefening apart oefenen. Bijvoorbeeld het inkomen zonder blok (op stoel en zonder stoel). Het blok vasthouden als jij rechtop staat (dus zonder brengen, alleen het 'eindresultaat': Xavi met blok omhoog kijkend tussen je benen. Etc!

Nouja, zoveel stapjes maken als Xavi en jij nodig hebben! Succes :D .
Groetjes Suzanne
en Nala & Sedi
Afbeelding
plutinda
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Golden, Labrador

Ongelezen bericht door plutinda »

Ik ga mee met Snokkie en Linda.
Ik heb het gevoel dat je eerst aan het proberen bent als je iets gooit, of hij hem dan komt terug brengen. Maar dat is niet de manier om de oefening aan te leren.
Begin klein, zoals Snokkie heel duidelijk in stapjes beschreven heeft. (dus nog niks weggooien)

Succes
Groetjes Linda en poten van Pepper en Barney
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

plutinda schreef:Ik ga mee met Snokkie en Linda.
Ik heb het gevoel dat je eerst aan het proberen bent als je iets gooit, of hij hem dan komt terug brengen. Maar dat is niet de manier om de oefening aan te leren.
Begin klein, zoals Snokkie heel duidelijk in stapjes beschreven heeft. (dus nog niks weggooien)

Succes
Dat komt omdat wij het tijdens de les ook zo moeten doen. Hem enthousiast maken voor het speeltje en dan een stukje weg gooien (niet ver hoor, meter of 2-3 is genoeg).
De meeste honden rapen het in hun enthousiasme meteen op en dan kun je het ruilen voor een koekje.
Probleem is dus alleen dat Xavi het niet oppakt.

Ik kan inderdaad de manier van Suzanne proberen, alleen werken wij niet met clicker, dus dat is wel lastig. Dan moet je elke kleine stap belonen met een brokje en voor mijn gevoel zegt een brokje 'goedzo, zo hoort het'.
Dus als Xavi het speeltje heel even in zijn mond neemt, beloon ik hem al, waardoor het lijkt alsof dat alles is wat hij moet doen.
Ik vind het lastig.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Snokkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback en Mixje

Ongelezen bericht door Snokkie »

Irisz schreef:
plutinda schreef: Ik kan inderdaad de manier van Suzanne proberen, alleen werken wij niet met clicker, dus dat is wel lastig. Dan moet je elke kleine stap belonen met een brokje en voor mijn gevoel zegt een brokje 'goedzo, zo hoort het'.
Dus als Xavi het speeltje heel even in zijn mond neemt, beloon ik hem al, waardoor het lijkt alsof dat alles is wat hij moet doen.
Ik vind het lastig.
Nooit te laat om te beginnen met de clicker toch (er is genoeg over geschreven, dus je kunt je altijd eens inlezen)? En als je dat lastig vindt kun je ook een woordje gebruiken, bijvoorbeeld YES. Dan kun je preciezer aangeven wat je nu van hem wilt. En dan kun je de click(woord) uitstellen zodat hij steeds meer moet gaan doen voor die click.
Groetjes Suzanne
en Nala & Sedi
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Irisz schreef: Dus als Xavi het speeltje heel even in zijn mond neemt, beloon ik hem al, waardoor het lijkt alsof dat alles is wat hij moet doen.
maar dat is in het begin ook juist de bedoeling, dat hij dat denkt :ok: . als hij dat al leuk vindt ben je al goed gestart en kan je het stilletjesaan steeds iétsje moeilijker gaan maken voor je hem de beloning geeft.

een aantal van mijn wartjes zijn ook geen geboren apporteurs en toch hebben ze het allemaal geleerd op die manier (met wat individuele variaties), ik had er onlangs nog een topic over ivm. relaxje, die deed eerst ook heel moeilijk en is nu verslaafd aan de oefening 'apport' - misschien heb je er iets aan :wink: : http://www.hondenforum.nl/plaza/gehoorz ... 91710.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dankjewel, daar heb ik wel iets aan! Staan wel goede tips in het topic.
Is het bij Relaxje niet zo dat nu ze eenmaal door heeft dat er voertjes in het etuitje zitten, ze hem niet meer terug brengt, maar gewoon gaat proberen of ze het niet zelf er uit kan halen?
Ik zit er namelijk ook aan te denken om zo'n etuitje te kopen, maar volgens mij gaat Xavi dan gewoon alles uit de kast halen om hem open te krijgen. Hij is echt enorm op eten gericht.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
ranetje
Zeer actief

Het belang bij het apport is dat de link wordt gelegd dat de beloning alleen komt als het apport bij jou terecht komt.
Met een voerdummy of een etuitje zorg je er voor dat hij zelf niet kan proberen of het stuk kan.
Oefenen dus met een lijnt je er aan als je bang bent dat hij wel gaat stukmaken.

Dat heeft een dubbel voordeel.
1. hij kan het niet voor zichzelf houden, want dan kan je hem tegenhouden.
2. jij bent relaxter omdat je wéét dat hij niet weg kan met die voerdummy :D

Dus ook als je in huis begint, lijntje er aan :ok:
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Oke, gaan we doen. :ok: Ik heb dan wel geen clicker, maar dan dus gewoon belonen met iets lekkers bij elk stapje in de goede richting.
Ik ga in ieder geval zo'n etuitje bestellen, heb toch wel het idee dat het gaat werken.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
ranetje
Zeer actief

Irisz schreef:Oke, gaan we doen. :ok: Ik heb dan wel geen clicker, maar dan dus gewoon belonen met iets lekkers bij elk stapje in de goede richting.
Ik ga in ieder geval zo'n etuitje bestellen, heb toch wel het idee dat het gaat werken.
Ik klik ook niet hoor.
Kan ik helaas niet. :(

Maar een "Yes" als clickerwoord en dan de beloning is bijna net zo goed :wink:
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Irisz schreef:Oke, gaan we doen. :ok: Ik heb dan wel geen clicker, maar dan dus gewoon belonen met iets lekkers bij elk stapje in de goede richting.
Ik klik ook niet hoor.
Kan ik helaas niet. :(

Maar een "Yes" als clickerwoord en dan de beloning is bijna net zo goed :wink:
:ok:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb net hierbinnen even geoefend en het was echt hilarisch gewoon. :mrgreen:
Luna wil ook altijd mee doen als er koekjes te verdienen zijn, dus die bemoeide zich overal mee.
Ik heb Xavi nu al zover dat hij het wel oppakt! Dus dat gaat heel snel. Hij heeft het bij Luna afgekeken.
En als ik dan heel enthousiast "Jaaaaa, hierrr!" roep, komt hij terug, laat halverwege het apport vallen. Die haalt Luna vervolgens op en dan zitten ze samen te stralen voor mijn neus. :mrgreen:
Hoezo, teamwork??
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef: klinkt heel leuk :mrgreen: :ok: .

maar voor het aanleren van dit soort dingen zou ik xavi toch even apart van luna houden want anders krijg je toch al snel onduidelijke dingen en chaos bij het aanleren.

maar goed, dat moet iedereen voor zichzelf weten :wink: .
Dat werkt inderdaad iets beter. :mrgreen: Voor nu was het wel even grappig, maar als je echt iets wil bereiken is het idd handiger om ze even apart te nemen.
Alhoewel hij het vasthouden al wel van Luna heeft afgekeken, haha.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
ranetje
Zeer actief

Irisz schreef:
Inge O schreef: klinkt heel leuk :mrgreen: :ok: .

maar voor het aanleren van dit soort dingen zou ik xavi toch even apart van luna houden want anders krijg je toch al snel onduidelijke dingen en chaos bij het aanleren.

maar goed, dat moet iedereen voor zichzelf weten :wink: .
Dat werkt inderdaad iets beter. :mrgreen: Voor nu was het wel even grappig, maar als je echt iets wil bereiken is het idd handiger om ze even apart te nemen.
Alhoewel hij het vasthouden al wel van Luna heeft afgekeken, haha.
Ik zou ze ook apart nemen.
Maar het is wel leuk als een hond even iets kan "afkijken". :wink:
Dat heb ik ook wel gedaan, maar dan zo dat de een de ander niet kon hinderen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”