Alle 5 de pups van Nozems laatste nest waren ingeschreven, voor mij op voorhand al iets om heel erg trots op te zijn!
Helaas werd dat heuglijke feit toch wel overschaduwd door het gegeven dat er eigenlijk 6 pups zouden zijn geweest, ware het niet dat Lola ons afgelopen maand ontglipt is en zij alleen in gedachten nog bij ons kon zijn deze dag.
Er waren maar liefst 24 Laekense Herders in de leeftijd van 3 tot 18 maanden ingeschreven, volgens mij een record. Er waren zelfs meer Laekense dan Groenendaelers ingeschreven, iets wat echt uniek genoemd mag worden.
De reutjes van 3 tot 6 maanden waren als eerste aan de beurt. Er waren er 7 in de ring, waarvan 3 LongFields honden: LongFields Seal (Beer), LongFields Milow (helemaal uit Duitsland gekomen) en LongFields Sting. Daarnaast stonden er nog 2 kleinkinderen van Sjefke in de ring, van het nest van Nozems zus Fenna wat 6 dagen na Nozems pups geboren werd.
De keurmeester nam de tijd, had soms wat doortastender mogen zijn in zijn benadering want juist door zijn aarzeling werden sommige honden wat voorzichtig of liepen van hem weg. Maar de reutjes gedroegen zich verder allemaal prima.
Er werd helaas niet 1 t/m 4 geplaatst, alleen de winnaar werd bekendgemaakt, en dat werd LongFields Seal, onze Beer dus!

In de categorie 6-9 maanden was maar 1 reutje aanwezig, deze werd automatisch dus eerste en moest tegen Beer "strijden" voor de titel "beste Laekense puppy-reu".
Dit was snel bekeken, de keurmeester koos weer voor Beer! De eigenaren glommen helemaal van trots, en terecht natuurlijk!

Bij de teefjes was het aantal nóg groter, in de leeftijdscategorie 3-6 maanden stonden maar liefst 12 hondjes in de ring! Tapas was de grootste van het spul, de rest was een stuk kleiner, ook de pups van Fenna. Ik had direct een heel mooi en eigenlijk al helemaal "af" teefje op de korrel van een collega fokker. Wat een práchtig hondje was dat...
Sjupi was er ook bij, nog steeds een echt beertje qua vacht, maar o wat een superleuk en open hondje is dat toch!
De keuring duurde flink lang, we stonden steeds met 3 hondjes in de ring en de rest mocht even buiten de ring, ontspannen. Onze keurmeester deed het echt super vond ik, benaderde alle pups op een heel vriendelijke en goede manier, en gaf de pups zo de kans om te wennen aan het showen. Pluim voor de keurmeester dus!
Tapas vond het moeilijk om te blijven staan, en tijdens haar gangwerk imiteerde ze een kangoeroe, ze zit momenteel vol levenslust en dat kon je zien ook!

Maar ze deed het verder prima en kreeg later een mooi keurverslag.
Uiteindelijk werden er van de 12 die weer in de ring gehaald werden 4 uitgekozen waaruit de keurmeester de beste teef ging kiezen. Daar zaten geen LongFields honden bij dit keer, maar wel mijn persoonlijke favoriet. Die won uiteindelijk ook (geheel terecht voor mij).
Toen Beer tegen het teefje moest strijden om de beste Laekense pup van de dag waren de 2 keurmeesters er snel uit: dat werd het teefje. Ik kon het daar niet anders dan mee eens zijn, maar was apetrots dat er weer een pup van mij in de erering mocht staan.
De BIS puppy werd de Tervuerense pup. Het valt mij altijd weer op dat de langhaar-pups al heel vroeg eigenlijk helemaal "af" zijn, het zijn gewoon miniatuur volwassen honden om te zien. Prachtig!
Er is ook een nestbespreking geweest van het nest van Nozem, het verslag krijg ik nog maar de keurmeester was erg over het nest te spreken, vond het een uniform nest (op Sjupi na) en was met name heel erg blij met de vrolijke en open karakters. Ze vond de pups stuk voor stuk al heel stabiel.
Nadat we nog even nagekletst hadden met een aantal andere fokkers, zijn we weer huiswaarts gegaan. Gisteravond was Tapas voor haar doen enorm rustig, ze was helemaal kapot van alle indrukken van de dag.