Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

inspiratie gezocht: wat en hoe een oude hond iets leren?

Moderator: moderatorteam

~Suzanne~
Zeer actief

inspiratie gezocht: wat en hoe een oude hond iets leren?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hoi,

Onze herplaatser, Guinnie, 12,5 jaar oude Schotse Herdershond is nu ruim 5 maanden bij ons en ze trekt enorm "bij" niet alleen qua uiterlijk (zie foto's Guinnie in Drenthe-topic) maar ook innerlijk.

Ze kent een paar dingen, "kom hier", "zit" en "geef poot"... enig andere 'cue' heeft geen resultaat... zo kent ze niet 'af' bijvoorbeeld. Ik kan zo nog wel een paar simpele dingen bedenken om haar te leren... maar eh..... hoe??

Aangezien ik niet het idee heb dat haar ooit iets anders geleerd is weet ze dus ook niet dat er iets is wat te leren valt. Ze heeft geen benul dat ik misschien iets bedoel als ik wat zeg ;-)

Kan ik dat nou aanpakken "als een puppy"? Dus haar in 'af' lokken? Ik heb dat eerder al 's geprobeerd, maar dat had niet het gewenste resultaat ;-( Herkansing kan natuurlijk ;-)

Tips over andere "kunstjes" en "dingetjes" zijn welkom.

Ze hoeft voor mij geen GGnivo te halen ;-))))) ik heb geen ander doel dan lekker met haar bezig te zijn; dat lijkt ze namelijk leuk te vinden. Het idee is om dat gewoon thuis te doen, maar als iemand een specifieke cursus kent voor ouwetjes die niets kunnen ;-) is dat ook goed.

Ik train de jongens met de clicker, maar daar is zij panisch voor ;-( Ik wil haar dus trainen met "yes!" want ik ga denk ik maar niet proberen om haar aan de clicker te laten wennen.... dat levert haar denk ik meer stress op dan wat anders en dat is zeker niet de bedoeling.

Tips? Suggesties?

Suzanne
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel
Aantal honden: 2

Re: inspiratie gezocht: wat en hoe een oude hond iets leren?

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Suzanne123 schreef:Hoi,

Onze herplaatser, Guinnie, 12,5 jaar oude Schotse Herdershond is nu ruim 5 maanden bij ons en ze trekt enorm "bij" niet alleen qua uiterlijk (zie foto's Guinnie in Drenthe-topic) maar ook innerlijk.

Ze kent een paar dingen, "kom hier", "zit" en "geef poot"... enig andere 'cue' heeft geen resultaat... zo kent ze niet 'af' bijvoorbeeld. Ik kan zo nog wel een paar simpele dingen bedenken om haar te leren... maar eh..... hoe??

Aangezien ik niet het idee heb dat haar ooit iets anders geleerd is weet ze dus ook niet dat er iets is wat te leren valt. Ze heeft geen benul dat ik misschien iets bedoel als ik wat zeg ;-)

Misschien kun je beginnen "101 dingen te doen met een doos", om duidelijk te maken dat er wat te verdienen valt?
Via deze link wordt deze oefening uitgelegd http://members.home.nl/karendam/clicker/clicker.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Alleen zeg jij dan yes ipv clickeren.

Kan ik dat nou aanpakken "als een puppy"? Dus haar in 'af' lokken? Ik heb dat eerder al 's geprobeerd, maar dat had niet het gewenste resultaat ;-( Herkansing kan natuurlijk ;-)

Tips over andere "kunstjes" en "dingetjes" zijn welkom.

Als ze zit, het brokje onder de neus, recht naar beneden naar de grond brengen.
Dan moet ze als het goed is af gaan, belonen met yes en brokje.
Pas een commando eraan koppelen, als ze iedere x afgaat als je je hand naar beneden brengt.
En dan de handhulp afbouwen.

Ze hoeft voor mij geen GGnivo te halen ;-))))) ik heb geen ander doel dan lekker met haar bezig te zijn; dat lijkt ze namelijk leuk te vinden. Het idee is om dat gewoon thuis te doen, maar als iemand een specifieke cursus kent voor ouwetjes die niets kunnen ;-) is dat ook goed.

Ik train de jongens met de clicker, maar daar is zij panisch voor ;-( Ik wil haar dus trainen met "yes!" want ik ga denk ik maar niet proberen om haar aan de clicker te laten wennen.... dat levert haar denk ik meer stress op dan wat anders en dat is zeker niet de bedoeling.

Trainen met "yes" ipv de clicker is prima natuurlijk (niet vergeten eerst aan te leren natuurlijk, yes brokje paar x en dan yes even wachten, kijkt ze verwachtingsvol op, dan snapt ze de clue, yes = brokje)

Tips? Suggesties?

Suzanne
Ik heb wel eens gehoord, dat als een hond in zijn jonge maanden/jaren veel leert, er meer verbindingen in de hersenen aangelegd worden.
Daardoor zouden ze later makkelijker blijven leren.
Misschien dat andersom dan ook zo werkt, vroeger weinig hersengymnastiek gedaan, later meer moeite om wat op te steken?

Maar wat basisdingen moet je de hond toch wel bij kunnen brengen lijkt me.
Ik zou het wel leuk proberen te houden, dus veel afwisselen met spel.
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

ik heb gelezen dat een oude hond de link met het snoepje/brokje niet echt snapt.

een oude hond belonen moet je doen met heel uitbundig goed zo zeggen en belonen met priveleges..
bv als ie af is gegaan.. mag ie weet ik veel naast de mand liggen of zo ..

maar hoe je af aanleert zonder brokje is moeilijk.. mss met speeltje..
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
Renee1966
Zeer actief

StormenRoxy schreef:ik heb gelezen dat een oude hond de link met het snoepje/brokje niet echt snapt.

een oude hond belonen moet je doen met heel uitbundig goed zo zeggen en belonen met priveleges..

Ook niet als je heeeeeele lekkere voertjes neemt?
Kan me haast niet voorstellen dat een oudere hond niet te motiveren is voor rodiworst of knakworst ofzo.

Ik heb zelf een paar maanden geleden de hond van mijn oom in 10 minuten leren mooizitten, met de clicker en stukjes brood.
Die is ook al een jaar of 10 oud en had buiten aan de riem lopen en "hier" en "zit" nooit wat geleerd.
Het is wel een kruising labrador (die zijn wel fan van eten), misschien dat, dat scheelt?
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

waar ik aan denken moet is dat het misschien voor haar helemaal niet zo leuk is om 'af' te gaan
Het is een oude dame en daarbij gaat het vaak allemaal niet zo soepel meer.
Dat zou, samen met het niet meer zo heel snel leren best ook een oorzaak kunnen zijn dat die 'af' niet zo wil.

Misschien zou je bezig kunnen gaan met oefeningetjes die niet zoveel lichamelijke inspanning vereisen, bij voorbeeld haar zo'n 3M plakblaadje op de muur aan laten tikken met haar neus? Ik noem maar een dwarsstraat?
En dat zou je inderdaad op de clickermanier, maar dan zonder clicker kunnen doen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Renee1966
Zeer actief

renee-uk schreef:waar ik aan denken moet is dat het misschien voor haar helemaal niet zo leuk is om 'af' te gaan
Het is een oude dame en daarbij gaat het vaak allemaal niet zo soepel meer.

Dat zou, samen met het niet meer zo heel snel leren best ook een oorzaak kunnen zijn dat die 'af' niet zo wil.

Misschien zou je bezig kunnen gaan met oefeningetjes die niet zoveel lichamelijke inspanning vereisen, bij voorbeeld haar zo'n 3M plakblaadje op de muur aan laten tikken met haar neus? Ik noem maar een dwarsstraat?
En dat zou je inderdaad op de clickermanier, maar dan zonder clicker kunnen doen.
Nu je het zegt, dat zou heel goed kunnen natuurlijk.
Vooral omdat TS zegt dat de hond wel graag bezig wil zijn.

Andere oefeningen:
High-five oefening
Speeltje verstoppen en zoeken
Vooruit sturen naar bakje
Poot over snuitje
Verstoppertje
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Mijn ervaring is dat 'Af' zelfs al voor een jonge hond lastig is om aan te leren. Ik zou het dus nog simpeler houden.
Is het geen idee om leuk bezig te zijn met bijv. Nina Ottosson speeltjes?
En een spelletje als onder je benen door lopen. Moeilijker dan dat niveau zou ik het met een hond van 12,5 jaar niet meer maken.
Wel jammer dat ze zo panisch reageert op de clicker. Gisteren heb ik die met mijn herplaatsertje van 9,5 jaar voor het eerst gebruikt. Hij had hem vrijwel direct door (is na de puppycursus verder niets mee getraind). Daarna bijv. met de touch aan de gang gegaan. Echter zonder clickergebruik vind ik dit wel lastigere oefeningen.
saffie
Zeer actief

Ongelezen bericht door saffie »

Boy begreep het hele fenomeen trainen niet toen ik hem kreeg, althans niet zoals ik train. Hij kende al wel commando's.
Ik moest heel erg omschakelen van een hond die een beloning verwacht na een oefening naar een hond die geen idee had dat er iets mee te verdienen valt. Want die link legde hij nog niet en dat was voor mij dan weer nieuw.

Uiteindelijk is het met uitlokken met lekkers, duidelijke stembeloning erbij en megasnel belonen wel gelukt en is hij nu aardig trainbaar. Het zal nooit echt wat worden, maar hij vind het wel leuk.
Mijn eerste met succes aangeleerde nieuwe oefening was een rondje draaien.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
leonie26
Actief

Ongelezen bericht door leonie26 »

Misschien een idee voor als het uitlokken niet lukt. Goed in de gaten houden als de hond iets uit zichzelf doet, bijv. liggen. Dan zeg bijvoorbeeld een week lang Yes (en beloning), elke keer als je ziet dat ze gaat liggen en dan als ze het door heeft (al verwachtingsvol naar jou kijkt als ze gaat liggen) er een commando aankoppelen. Of je zou kunnen proberen het te shapen, dan moet je het in hele kleine stukjes opbreken, dus bijv. eerst snuit omlaag, ligt door de poten zakken etc.
Geen idee of dit werkt, maar valt misschien uit te proberen.

Succes!
Léonie
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

StormenRoxy schreef:ik heb gelezen dat een oude hond de link met het snoepje/brokje niet echt snapt.

Daar ben ik nieuwschierig naar.
In welk verband was dat?
Ik heb er nog geen problemen mee gezien eigenlijk :denken:
Oudere honden worden nog wel eens feller op eten dus dan zou het ongekeerde eerder gelden.

Het moeten voor Guinni wel zachte stukjes zijn (rodiworst o.i.d.?) want ze heeft geloof ik niet veel gebit meer? :wink:
Hoe vind ze iets lekkers eigenlijk?
Interessant genoeg? :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik merk hier wel dat oude honden minder goed snappen wat de bedoeling is van dat brokje. Zo snapt Nora niet dat ze het brokje in mijn hand moet volgen om bijvoorbeeld een rondje om mij heen te lopen. Dan staat ze me gewoon wazig aan te kijken waarom ik dat ding gewoon niet geef :mrgreen: Maar als Guinnie het wel snapt kan je misschien aanleren om een rondje om je heen te lopen? Tussen je benen door "weaven", rondje om haar eigen as etc.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Wij hebben met onze wijlen Schotse Collie Monty ook nog met 13 jaar op een reguliere cursus gekregen. We hebben hem ook met dik 12,5 jaar uit het asiel gehaald. Later hebben we van vorige eigenaar te horen gekregen dat hij hem helemaal niks aangeleerd kon krijgen. Wij hebben 2 gehoorzaamheidscursussen gevolgd met goede beoordelingen. Ook gewoon dingen aangeleerd met een brokje hoor en eigenlijk pikte hij het toch allemaal wel vrij snel op.
Een oudere hond ligt vaker, je kan hem op zulk momenten ook al bekend maken met het commando af, door het commando gewoon te noemen. Verder merk ik dat het begeleiden met een brokje vaak niet goed uitgevoerd wordt, waardoor veel jonge honden het ook op deze manier niet lukt. Je kunt hem ook onder een been door lokken, waardoor hij onder je door moet kruipen en dus af moet gaan.
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Ben ik het niet mee eens. Als je hond erg voergericht is, krijgt die dat echt wel door.
Wij hebben een oudere herplaatser die geen enkele commando had geleerd. Toch hebben wij hem (ook middels een basiscursus en G&G A) nu toch wat basiscommando's bijgebracht. Het commando AF oefen ik overigens niet meer, aangezien hij artrose in zijn heupen heeft en dit niet zo soepel meer gaat.

Het duurt bij een oudere hond misschien wel wat langer, maar dat maakt de voldoening wel extra groot. :mrgreen:
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Mijn Liampie heb ik idd met snoepjes nog best heel veel trucjes kunnen leren. Hij vond het geweldig !
Oogjes straalde dan. :I:
dinnee
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door dinnee »

Ik heb mijn eerste hond, die destijds 14 was nog van alles geleerd. Gewoon met knuffels en stukjes kaas. Vond hij helemaal geweldig! Hij had alleen maar de puppycursus gelopen en moest halverwegen ermee stoppen (was nog in de tijd van de slipkettingen) omdat hij onhandelbaar zou zijn. Later bleek dat hij absoluut niet tegen correcties kon en dan helemaal dicht klapte. We hebben toen verder nooit meer iets met hem gedaan qua les.

Pas toen ik wat ouder was ben ik met hem spelenderwijs aan de slag gegaan. Ik had toen nog nooit van klikkertraining gehoord, maar voor iets lekkers en een knuffel deed hij alles. Hij was heel mens gericht en had er echt lol aan om aan de slag te gaan.

Dus ik denk niet dat je je oudere hond anders moet behandelen dan een pup. Het aanleren van een oefening is namelijk voor alle honden het zelfde als ze hem nog niet kennen. Natuurlijk leert de een wat sneller dan de ander, maar de opbouw van het aanleren is het zelfde. Zorg er voor dat je hond makkelijk kan slagen, door de oefeningen makkelijk en stapsgewijs op te bouwen, dan houden jullie er allebei plezier in. Alleen moet je inderdaad wel rekening houden met eventueel fysieke beperkingen (maar dat doe je met een pup ook eigenlijk).
~Tell everybody I'm on my way!~ Phill Collins - Soundtrack Brother Bear
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”