Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

welk vers bot geven naast farmfood&kvv

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

welk vers bot geven naast farmfood&kvv

Ongelezen bericht door mariaa »

Hoi,

Mijn honden krijgen 2 keer per dag farmfood brokken. Ongeveer 2á3 keer in de week krijgen ze sávonds ipv brokken kvv> rodi compleet.
Hiernaast geef ik ze 2 keer per week een rauw ei en soms yogurt.
Om de kauwen hebben ze altijd een farmfoodbot tot beschikking.

Nu lijkt het mij fijn om voor de afwisseling een vers bot te geven :cheer:
Welk soort bot raden jullie mij aan en waar koop je dit?

gr mariaa
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Re: welk vers bot geven naast farmfood&kvv

Ongelezen bericht door Hutsje »

http://www.hondenforum.nl/plaza/voeding ... 20512.html" onclick="window.open(this.href);return false; ;)
Afbeelding
mariaa
Zeer actief

bedankt voor de link :D
maar volgens mij gaat dit artikel meer over hoe je het beste van brok naar barf gaat,toch?

ik ben meer eienlijk meer benieuwd wel soort vers bot ik mijn honden kan geven naast de voeding die ik geef en waar ik dit kan kopen.
het doel is: knagen, tijdverdrijf en schone tanden....

gr mariaa
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

In het bottendocument staat ook omschreven welke botten goed en fout zijn.

Grote botten van dragende delen van grote dieren (dus geen grote runderbotten!)
Zeker ook opletten als je hond geen botten gewend is, begin langzaam!! Lees goed wat eschikt is en wat niet, je kunt er meer kwaad mee doen dan goed als je het fout aanpakt. Het het gebit van je hond kosten en een geperforeerde maag/darm... dus pas op!

Gerookte "dinokluiven" uit de winkel, zijn NIET geschikt; die zijn verhit.

ALs je zegt "kluiven" dan kom je al snel uit bijrecreatiebotten en die zijn dan weer per definitie te hard, daar moeten honden eer ervaring voor hebben en die moet je wegnemen zodra het vlees eraf is.

Suzanne
Hutsje
Zeer actief

mariaa schreef:bedankt voor de link :D
maar volgens mij gaat dit artikel meer over hoe je het beste van brok naar barf gaat,toch?
misschien kan je het eerst lezen?
Afbeelding
mariaa
Zeer actief

Hutsje schreef:
Ik heb het gelezen. Ik zocht een vers knaagbot om te geven maar dit is mijn geval dus niet raadzaam? Of interpreteer ik het artikel dan niet goed?

Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat je honden die brok en kvv krijgen wel kalfssrib mag geven.....nu heb ik weinig verstand van vlees maar bij kalfssrib denk ik aan een knaagbot? of is dit ook zo'n bot dat meteen opgegeten word :denken:

Ik hoor het graag,

groetjes mariaa
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

mariaa schreef:
Hutsje schreef:
Ik heb het gelezen. Ik zocht een vers knaagbot om te geven maar dit is mijn geval dus niet raadzaam? Of interpreteer ik het artikel dan niet goed?

Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat je honden die brok en kvv krijgen wel kalfssrib mag geven.....nu heb ik weinig verstand van vlees maar bij kalfssrib denk ik aan een knaagbot? of is dit ook zo'n bot dat meteen opgegeten word :denken:

Ik hoor het graag,

groetjes mariaa
Je interpreteert het artikel prima ;-)
Je kunt je honden naturlijk wel een keer een kipnekje geven, en later een kipvleugeltje ofzo. Kalfsribben zijn volgens mij toch nog wel vrij hard. Je komt denk ik in jouw geval een heel eind als je af en toe een van de maaltijden gaat vervangen door "versvleesmetbot" maar je komt OOK al een heel eind als je geen brok geeft maar kvv.
Laat je hond LANGZAAM wennen aan wat botwerk. Het wildseizoen kot eraan, dus probeer kwartels te scoren op de markt of bij een wildpoelier, dat is ook relatief zacht en goed geschikt. Kipkarkas ook wel. Kippenpoten zijn dan al weer te hard als beginnersbot.

Het klinkt leuk "geef de hond een kluif" en het IS ook eluk... maar je moet wel weten wat je doet en dus moet je je er goed op inlzen, bijvoorbeeld op rauwvoerforums... zelfs als je maar gewoon af en toe wat vers/bot wilt geven. Misschien "juist dan"!

Suzanne
Hutsje
Zeer actief

de verse "recreatie" botten waar jij het over hebt (die jij dus zoekt) zijn ofwel te hard (het gebit slijt daar erg van als je die te vaak geeft) of, als ze niet te hard zijn worden ze opgegeten en dan kunnen ze voor verstopping zorgen. allebei zou ik niet doen. kalfsribben kunnen wel prima, als er nog wat vlees aan zit of als je er wat spiervlees bij doet. die zijn mooi zacht en die kunnen ze helemaal opeten. wat je ook kunt doen is ze ipv brok of kvv een halve kip ofzo geven. een grote lap pens det het ok goed trouwens als tijdverdrijf en voor de schone tanden ;). andere botten die goed kunnen zijn runderstrot, of runderborstbeen. bij dat laatste moet je ook kijken dat je er wel wat spiervlees bij geeft. echt harde botten zijn de dragende botten van grote dieren zoals bijvoorbeeld runderknoken, maar die geef ik dus niet.
Afbeelding
mariaa
Zeer actief

oké..ik begin het een beetje te snappen!
het is geen makkelijke therorie voor beginners :mrgreen:

nog als laatste waar kopen jullie dit soort botten, pens etc......gewone slager?
is dit dan slachtafval?

ik hoor het wel weer :D
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

slagerijden die niet zelf slachten hebben doorgaans niets voor je. ik koop mijn geit en rund bij het slachthuis, de kipkarkassen haal ik bij de poelier. vis bij de visboer. kijk eens hier: http://www.herbyvers.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; hij heeft ook erg veel en is niet duur.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”