Raffie77 schreef:Hoi mensen,
wie van jullie heeft ervaring met clickertraining?
ik zal wel een willen weten of ik hier aan moet beginnen.
kan iemand mij wat voor en nadelen geven?
je klikt op het moment dat je hond/pup iets goed doet.
maar als je de commando "
braaf" zegt, is toch ook goed?
op zich lijkt me het clickersysteem wel wat, maar ik heb zo'n gevoelletje dat ik iets nadeligs over het hoofd zie.
Ralph
mijn hond is trouwens 7 weken
poeh, 7 weken? Jong! Dan is hij vroeg uit het nest; dat mag pas met 7 weken...
Ik zou op zoek naar een hondenschool waar ze clickertraining doen, dat is wat anders dan trainen met de clicker. Lees er evt wat boeken over.
Het idee is vergelijkbaar met "braaf" zeggen, maar het kan veel beter getimed worden, klinkt ook altijd hetzelfde. ALs je zelf geirriteerd bent, klinkt jouw "braaf" anders.
Het is een manier van leren overigens, en dat is wel anders dan "braaf" zeggen

Je leert je hond zelf na te denken; je laat 'm geen snoepje achterna lopen, je lokt in de basis niets uit (als je het heel ideaal doet) maar laat d ehond zelf uitvissen wat de bedoeling is. Je moet 'm wel eerst leren wat de click betekent; namelijk "dit is wat ik wl zien, je bent goed bezig, ga door, ga door". Elke keer dat je clickt MOET er een beloning komen, al click je fout

Dat is namelijk de afspraak die je maakt met je hond; als jij "click" hoort, krijg je een beloning, kom die maar halen.
Voorbeeld: je wilt dat de hond in een kartonnen doos gaat zitten. De hond kent de doos niet, hij kan wel "zit".
Zeg NIETS (essentieel).
Voor jezelf moet je van tevoren een soort stappenplan hebben; om in de doos te kunnen zitten, moet de hond kunnen zitten, hij moet ook in de doos zijn. Om in de doos te kunnen zijn moet je ernaartoe lopen en moet je je poten 1 voor 1 kunnen bewegen / erin zetten. Om naar de doos te kunnen lopen, moet je die eerst zien.
Je zegt dus niets

Als de hond naar de doos kijkt, doe je "click en beloon" (voortaan c&b). Dat doe je een paar keer. Dan besluit je dat de hond minimaal 1 stap richting de doos moet doen (c&b). Dan meer stappen en evt aan de doos snuffelen (c&b). Dan een poot ertegen/erop/slaande beweging (c&b). Evt als tussenstap eraan ruiken of met bek aanraken. Elke stap c&b. Let wel; het duurt meerdere sessies voordat de hond in de doos zit hoor

De doos tussentijds wegnemen, dat hij er niet zelf mee kan gaan spelen.
Goed, we zijn bij "pootje in/tegen/aan de doos". Dan komt 1 pootje erin, 2 pootjes erin, enzo (elke ministap bljf je c&b). Als hij helemaal in de doos is, dat is voor mij een eeste "subdoel" zeg ik er ook nog Yes! bij

dat hij weet dat dit uiteindelijk het doel was, niet het aantikke van de doos, niet 1 poot erin..
Dan moet hij ook nog gaan zitten... doe gewoon lekker niets, zeg niets... hond gaat in de doos staan na een sessie of wat, dat begrijpt hij inmiddels

Dan doe je niets, dus geen c&b meer. He? Denkt Fikkie.. da's gek... ? Niet meer goed, in de doos staan? Je ziet het koppie werken. Hij zal IETS gaan doen uiteindelijk (let op; je zegt nog steeds niets). Omdraaien, buigen, keffen... alles wat ook maar anders is dan "staan in de doos" ga je voor clicken. Later alleen nog maar voor houdeingen die lijken op zit, al gaat die kont maar 1 cm naar beneden
Elke poging van Fikkie om iets te laten zien beloon je.
We zijn weer een paar sessies verder (hooguit 3 sessies van dit per dag) en je clickt nu alleen nog aar voor direct in de doos gaan staan en direct iets anders aan houding te gaan doen. Warschijnlijk zit Fikkie nu heel snel, waarna je eerst clickt en beloont en direct daarna uit je dak gaat, JA, DAT was 't, DAT bedoelde is.
Het is dus meer dan "braaf" zeggen...
Merlijn is later omgegaan naar clickertraining en ik zie zoveel verschil met Tristan.... Tristan probeert met een vreemd voorwerp van alles uit. Hij weet dat hij er "iets" mee moet, maar of dat met poot, bek (of staart, kan ook) is.. en WAT dan.. mag hij uitvissen. De lol zit 'm dus in het samen uitvissen
IK vind dat je clickertraining alleen maar goed kunt toepassen als je op een hondenschool zit waar ze deze lesmethode zelf ook doen, dus duidelijk anders dan "we vinden het goed als je met de clicker traint".
Er zit namelijk een groot verschil tussen "met de clicker trainen" en "clickertraining".
Ik ben er weg van!
Suzanne