Ik merkte het eerst al bij het volgwerk, maar nu ook bij apporteren: Nilo's niveau is hierin heel verschillend. Het begon met het volgwerk, wat hij heel snel snapte. We gingen dus al snel stapjes vooruit maar toen daalde zijn niveau ineens. We konden al een hele cirkel lopen, zonder scherpe bochten maar hij bleef wel de hele tijd volgen en kreeg pas na die cirkel een beloning. Toen ineens raakte hij de kluts kwijt na elke drie stappen volgwerk. Toen ben ik helemaal van voor af gaan begonnen met het aanraken van de hand en vanaf daar weer opnieuw opgebouwd. Tegenwoordig gaat het alweer beter.
En nu doet hij hetzelfde met apporteren! Laatst hebben we veel geoefend en hij kon het apporteerblok zeker een minuut vasthouden zonder te kauwen. Dit deed hij heel rustig, hij twijfelde niet en vond het zelfs leuk. Nu net weer geoefend en hij laat hem na een seconde vallen

Dus nu vraag ik mij af: hoe moet ik hier op reageren? Ook weer opnieuw opbouwen en belonen voor die eene seconde dat hij het vasthoud, of domweg niet belonen tot hij het weer iets langer vast houd? Bij optie 1 ben ik bang dat hij gaat bepalen wanneer hij word beloond. Zo van 'ik doe minder goed mijn best = makkelijke opdrachten = meer beloningen.' Dus dat hij zichzelf zou aanleren om nog vaker dit soort dingen te laten zien. Bij optie 2 ben ik bang dat hij ongemotiveerd word of zelfvertrouwen verliest. Hij blijft wel net zo enthousiast als ik een paar keer niet beloon maar het hem opnieuw laat proberen, maar ik merk ook dat hij dan wat gestresst word. Hij begint te gapen, probeert van alles door elkaar en voert de opdrachten snel en slordig uit.
Ik ben dus wel benieuwd naar hoe jullie hier mee om zouden gaan.