Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Benauwdheid bij Boston Terriër

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2

Benauwdheid bij Boston Terriër

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Sinds gisteren hebben wij een logehondje genaamd Joep, een Boston Terriër teefje die in oktober 10 jaar wordt. Het is een ontzettend lief en makkelijk hondje.
Het enige grote nadeel vind ik haar benauwdheid. Ik vind het echt een vreselijk rotgeluid, dat gesnurk. Ze schijnt het altijd te doen, dus het is normaal voor haar, maar toch lijkt het me erg vervelend voor het beestje. Ze snottert ook wel, ik weet niet of dat normaal is bij dit type hondjes. Daarbij ademt ze echt vanuit haar buik, het lijkt alsof dat ook wel moeite kost voor haar. Het wandelen vind ik ook niet zo prettig, ze trippelt wel door, maar ik kan niet echt aan haar zien of ze het té benauwd heeft, omdat ze de hele tijd een beetje snurkt. Verder gedraagt ze zich gezond, eet, drinkt, poept en plast goed, is actief en blij als ze je begroet en trekt af en toe nog een sprintje.

Nu heb ik niet zo veel verstand van honden met ingedrukte neusjes en van dit soort benauwdheid. Ik vroeg me dus af, zijn er manieren om de luchtwegen bij zo'n hondje wat open te krijgen? En wat is normaal voor een Boston en wat niet qua benauwdheid?

Dit is Joep:

Afbeelding
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Benauwdheid bij Boston Terriër

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik heb er ook niet veel verstand van :wink:
Maar snotteren lijkt me niet echt de bedoeling.

Kortademig zijn (klinken) ze over het algemeen wel.
Het hangt er ook een beetje van af wat het hondje gewend is aan wandelen?
Ik ken bullen die maar 10 stappen kunnen zetten en vaak verder gereden moeten worden en bullen die rustig een wandeling van 1,5 uur mee lopen zonder probleem.
Om twee uitersten te noemen :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
-Gaby-
Zeer actief

Nanna schreef:Het is al een oud hondje. Misschien is ze zo benauwd door hart- of longproblemen?
Ik weet het niet, maar het klinkt echt door het ingedrukte neusje. Volgens de baas was ze verder helemaal gezond.
Het klinkt alsof ze er gewoon hard voor moet pompen om een beetje lucht te krijgen zeg maar. Alsof je als mens je neus bijna dicht knijpt en dan probeert te ademen. Ik vind het zo sneu, ik hoop niet dat ik iemand voor het hoofd stoot, maar wat mij betreft mag het per direct verboden worden om dit soort hondjes te fokken.
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

ranetje schreef:Ik heb er ook niet veel verstand van :wink:
Maar snotteren lijkt me niet echt de bedoeling.

Kortademig zijn (klinken) ze over het algemeen wel.
Het hangt er ook een beetje van af wat het hondje gewend is aan wandelen?
Ik ken bullen die maar 10 stappen kunnen zetten en vaak verder gereden moeten worden en bullen die rustig een wandeling van 1,5 uur mee lopen zonder probleem.
Om twee uitersten te noemen :wink:
Snotteren deed ze vanmiddag wel, maar nu niet meer. Het schijnt volgens de baas dat ze best ver kan wandelen, dat haar bazin lange wandeltochten van soms wel 14 km met haar maakt. Alleen ze zou niet goed tegen de warmte kunnen, dan wil ze zelf ook niet ver. Nu trippelt ze dus wel mooi mee, maar ik heb geen idee of ze het nou leuk vindt of niet. Terwijl je dat bij de meeste honden toch wel goed kunt zien. :denken:

Ik zou alleen graag wat willen vinden om haar luchtwegen wat open te krijgen zodat ze het wat minder zwaar heeft. Iedereen met zo'n type hondje als dit lijkt me daar tegenaan te lopen op den duur, dus wie weet heeft iemand hier een geweldige tip!
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

Inge O schreef:
-Gaby- schreef:
Nanna schreef:Het is al een oud hondje. Misschien is ze zo benauwd door hart- of longproblemen?
Ik weet het niet, maar het klinkt echt door het ingedrukte neusje. Volgens de baas was ze verder helemaal gezond.
Het klinkt alsof ze er gewoon hard voor moet pompen om een beetje lucht te krijgen zeg maar. Alsof je als mens je neus bijna dicht knijpt en dan probeert te ademen. Ik vind het zo sneu, ik hoop niet dat ik iemand voor het hoofd stoot, maar wat mij betreft mag het per direct verboden worden om dit soort hondjes te fokken.
kijk maar een keer met de zoekfunctie hoe sneu de meesten hier dat vinden :wink: .
Haha, ja, had ik gedaan. ;) Ik weet ook dat ik niet de enige ben. Ik vond het altijd al, maar het valt me toch wel tegen nu er hier zo'n hondje loopt. Nu ik haar 's nachts hoor snurken door een deur heen of als ik haar helemaal vanuit haar buik zie ademen.

Ik hoop niet dat mensen zich af laten schrikken om een reactie te plaatsen, ik wil niet echt de discussie aan gaan over wat ik vind van snurkende hondjes, ik wil graag iets vinden waarmee ik Joep kan helpen. Haar baas lijkt me echt een heel betrokken man, alleen ik kan me niet echt voorstellen dat hij op zoiets als een hondenforum zit, dus vandaar dat ik het eens probeer. ;)
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

Inge O schreef:
wel rekening mee houden dat dit hondje het gewoon ook echt niet fijn kan vinden om uit haar normale omgeving en bij haar baasjes weg te zijn.

Ik zou alleen graag wat willen vinden om haar luchtwegen wat open te krijgen zodat ze het wat minder zwaar heeft. Iedereen met zo'n type hondje als dit lijkt me daar tegenaan te lopen op den duur, dus wie weet heeft iemand hier een geweldige tip!
dat middel is er niet - tenzij een operatie, in sommige gevallen. het gaat namelijk niet om afwijkingen die je met medicatie kan beïnvloeden, maar om anatomische afwijkingen, verkeerde bouw dus.
Het hondje schijnt heel makkelijk te zijn en ze lijkt verder een blij en vrolijk hondje, als ze je begroet bijvoorbeeld. Maar ik denk wel dat ze liever in haar vertrouwde omgeving is. Rhodin wil steeds met haar spelen, maar dat vindt ze ook wat te veel van het goede.

Is er verder niet iets als stomen of zo, of een bepaalde thee die alles wat open zet?
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

Inge O schreef:
-Gaby- schreef: Is er verder niet iets als stomen of zo, of een bepaalde thee die alles wat open zet?
nee, dat helpt echt niet (tenzij ze verkouden is natuurlijk). het gaat immers niet om een teveel aan (oplosbaar) slijm, maar om te nauwe luchtwegen en dat verander je niet zomaar even door een stoombadje.
Jammer. :( Ergens wist ik het ook wel, maar ja, ik had een heel klein beetje hoop dat iemand zou zeggen van; 'Nou, als je dit gebruikt dan kan dat een heel stuk helpen!' Ik krijg nu steeds meer de bibbers van mensen die fokken met zulke hondjes. Deze hond is gewoon gehandicapt en dat is heel bewust zo gefokt. Haar karaktertje is echt helemaal top, ik vind het wat dat betreft een ontzettend leuk hondje. :I:
Afbeelding
Tanja Simba&Bella
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tanja Simba&Bella »

wij hebben 2 engelse en met warm weer wandelt ons teefje rustig mee, terwijl onze reu al snel aangeeft dat het genoeg is.
Bij onze reu zien we met warm weer al snel een loopneus, mischien komt het daadoor bij jullie logé? Hij is dan niet verkouden ofzo maar het komt echt door de warmte.

Wat zou kunnen helpen is een koelhalsband, hier merken we wel degelijk verschil als ze deze omhebben.

En wat het snurken betreft; ons teefje heeft een betere luchtpijp en neus als onze reu, maar snurkt toch 10x harder...Zij kn echt vershrikkelijk ronken....zelf ligt ze er dan altijd heel tevreden bij..
Groetjes, Tanja

Voor altijd in mijn hart: Bella 18-04-2002 - 25-02-2013 , Simba 26-07-2004 - 10-07-2015

Het is stil in mijn hart, stil in ons huis. Ik mis jullie en troost mij met de gedachten dat jullie nu weer samen zijn. Mijn maffe duo......bedankt voor de mooie jaren. Ik zal jullie nooit vergeten.......
-Gaby-
Zeer actief

Nanna schreef:
Inge O schreef:
daar gaan ze niet van snurken :wink: .
Ik doelde ook niet zozeer op het snurken maar op de rare ademhaling, met dubbelslag. Snurken hoort vaak bij bulletjes, zo'n "naknijpende" ademhaling niet.
Ze heeft inderdaad een wat naknijpende ademhaling. Ze is nu af en toe ook wat snotterig, dat ze wat drupjes in je gezicht sproeit als ze je blij is bijvoorbeeld. Ik zal eens overleggen met haar baasje. Het lijkt niet of ze er ontzettend veel last van heeft op het moment. Ze heeft vanochtend zelfs nog een hele tijd met een herderpup gespeeld, zo actief dat ik het me amper voor kon stellen van zo'n beestje! Hartstikke leuk.

Misschien kan ik een filmpje maken van haar ademhaling, maar dan moet ik nog wel even uitzoeken hoe dat werkt.
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

Tanja Simba&Bella schreef:wij hebben 2 engelse en met warm weer wandelt ons teefje rustig mee, terwijl onze reu al snel aangeeft dat het genoeg is.
Bij onze reu zien we met warm weer al snel een loopneus, mischien komt het daadoor bij jullie logé? Hij is dan niet verkouden ofzo maar het komt echt door de warmte.

Wat zou kunnen helpen is een koelhalsband, hier merken we wel degelijk verschil als ze deze omhebben.

En wat het snurken betreft; ons teefje heeft een betere luchtpijp en neus als onze reu, maar snurkt toch 10x harder...Zij kn echt vershrikkelijk ronken....zelf ligt ze er dan altijd heel tevreden bij..
Ik weet niet precies waardoor dat snotterige neusje komt. Omdat ik ook niet weet hoe ze anders is zeg maar, omdat ik haar niet goed ken. De dagen dat ze hier nu is, is het hier niet zo warm, dus ik denk niet dat het direct daar aan ligt. Het hondje lijkt verder wel tevreden en blij.
Afbeelding
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door fleurie »

Het klinkt niet echt als normaal, ik ken twee boston terriers en die konden probleemloos einden wandelen zonder daarbij snurkgeluiden te maken, benauwd te worden of te snotteren, zijn actieve hondjes. Misschien is er toch meer aan de hand bij dit hondje?
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

fleurie schreef:Het klinkt niet echt als normaal, ik ken twee boston terriers en die konden probleemloos einden wandelen zonder daarbij snurkgeluiden te maken, benauwd te worden of te snotteren, zijn actieve hondjes. Misschien is er toch meer aan de hand bij dit hondje?
We hebben gisteren de baas gebeld van Joep, maar dat gesnotter schijnt normaal te zijn voor haar. Wanneer we het toch niet vertrouwen dan kunnen we weer bellen, maar op zich gaat het wel goed. Ze houdt alleen niet van lange stukken wandelen, maar ze wordt steeds wat actiever, ook nu ze hier meer gewend is. Gister heeft ze nog een tijd met ons met een stok gespeeld en daarvoor nog met een herder pup. Ik vind het echt een klein monstertje, maar het is gelukkig wel een heel lief klein monstertje. Dit hondje schijnt ook kilometers te kunnen lopen, maar inmiddels is ze wel een ouwetje, ik denk dat dat er ook mee te maken heeft.
Toch vertrouw ik het niet voor de volle 100%, door die wat naknijpende ademhaling. Ik denk niet dat er spoed achter zit, maar als de baas Joep weer op komt halen dan zal ik het even goed met hem bespreken. ;)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”