Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kalkoenvlees ipv kippenvlees?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

juliaelmecky
nieuw lid

Kalkoenvlees ipv kippenvlees?

Ongelezen bericht door juliaelmecky »

Hallo,
Ik ga hier in Polen een paar weekjes voor een verwaarloosde hond zorgen tot hij naar zijn nieuwe huis gaat - hij is erg vermagerd. Het is een herdershond - maar hij is kleiner dan de gemiddelde herdershond, omdat hij waarschijnlijk al jaren ondervoed is. De dierenarts heeft gezegd om in het begin dit per dag in kleine porties te voeren:
- 400 g gekookt vlees (300 g rundvlees, 100 g kippenvlees)
- 400 g gekookte aardappels
- 1 rauw ei
- 1/2 dosis multivitamine voor mensen
- 1200 mg calcium

Nu koop ik liever geen bio-industrievlees en heb ik een ecologische slager gevonden; hier hebben ze echter alleen kalkoenvlees en geen kippenvlees. Ik vroeg me af of ik dus dagelijks gewoon 100 g gekookt kalkoenvlees ipv 100 g gekookt kippenvlees kan geven?

Groetjes Julia
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Re: Kalkoenvlees ipv kippenvlees?

Ongelezen bericht door Hutsje »

niks koken, dan haal je alle voedingsstoffen eruit. je kunt prima kalkoenvlees gebruiken, en het liefst ook de vleugels als je het toch bij een slachter haalt. dan hoef je ook geen calcium toe te voegen. persoonlijk zou ik rond de 60% spiervlees geven, 15% bot en 15% orgaan (hart lever nier) en de rest overig (eitje, wat groente maar het is niet nodig). het mooiste is als je de hele kalkoen in stukken kunt laten hakken en die geven, dan krijgt hij alles wat bij nodig heeft.
Afbeelding
juliaelmecky
nieuw lid

Hoi,
Bedankt voor de snelle reactie. Mijn dierenarts is ook 100% voorstander van rauw vlees, maar ze zegt dat dat nu nog gewoon te moeilijk is voor zijn spijsvertering - dit is een hond die waarschijnlijk jarenlang bijna niks gegeten heeft. Dus dat is over een tijdje pas een optie.
Dus ik ga liever niet zelf experimenteren - heb weinig ervaring met honden, maar vertrouw op haar mening. Maar ik zal dus het kalkoenvlees halen.
Groetjes Julia
Presley
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Presley »

Vind ik een raar antwoord van je dierenarts, dat het nog te moeilijk is voor spijsvertering..
Vlees is toch juist zo natuurlijk als het maar zijn kan.. het normaalste voor de spijsvertering.
Die gekookte aardappels zou ik al helemaal weglaten, is onnatuurlijk voor een hond, en dat kan hij toch niet verteren.
Ik sluit me bijna volledig aan bij de raad van Hutsje.
1 ding: hele kalkoen in stukken hakken.. vaak zijn kalkoenbotten toch vrij hard, veel harder dan kip.
juliaelmecky
nieuw lid

Tja kan goed zijn dat jullie gelijk hebben, maar zoals ik al zei ik heb weinig ervaring met honden, dus ik ga liever af op het advies van een dierenarts in dit geval (daarbij is dit een dierenarts die ik erg vertrouw; niet zomaar omdat ik haar aardig vind, maar omdat haar manier van denken en haar ideeen om een dier zo natuurlijk mogelijk te houden, mij erg aan staan).
Wat ik me wel kan voorstellen is dat een darmflora, die jarenlang amper iets heeft verteerd, nu niet in een keer rouw vlees kan verteren, wat moeilijk te verteren is, maar langzaamaan moet beginnen met gekookt vlees. Net als paarden die jaren krachtvoer hebben gehad (wat erg slecht voor ze is), er geen baat bij zullen hebben om van de een op de andere dag geen krachtvoer meer te krijgen, maar alleen maar gras en hooi (hun natuurlijke voeding); die overgang moet ook geleidelijk verlopen omdat de darmflora er niet op in is gesteld om hooi en gras te kunnen verteren.
Ik kan me er in ieder geval dus wel iets bij voorstellen ja, om de overgang tussen extreem weinig eten en rauw vlees wat minder heftig te maken.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik heb 2 broodmagere zwaar verwaarloosde herplaatsers gehad (waarvan de da de ene nog een week gaf, hij heeft nog 3 jaar bij ons mogen zijn en is op 12 jarige leeftijd overleden) en die heb ik ook meteen overgezet op rauw. wel kleine porties over de dag verdeeld gegeven. dus dat kan echt prima. desnoods snij je het vlees klein. maar je moet het helemaal zelf weten natuurlijk ;).

bullmastiff

Afbeelding

Afbeelding

dogkruising

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hutsje op 09 jul 2009 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hoi,
Ik heb Guinnie, 12 jaar, te mager (niet ondervoed, althans niet gevaarlijk te mager) ook overgezet op rauw.

Aardappelen???? niet doen!
vlees idd rauw in principe, maar, ik zou me kunnen voorstellen dat je een gewenningsperiode invoert en het even heel licht kookt of "blancheert" zeg maar.

Het idee van 'dat kan voor het systeem van de hond wel 's teveel zijn' vind ik op zich niet zo raar.... maar ga dan geen aardappelen voeren waar de hond helemaal niets aan heeft. Dan nog liever tafelrestjes lijkt me.
Maar, ik heb er niet voor doorgestudeerd!!!

En... kalkoen ipv kip lijkt mij, al is het natuurlijk een ander dier!! probleemloos te kunnen....

Er zijn speciale forums die zich bezighouden met rauw voeren... wellicht kun je daar tips krijgen?

Suzanne
Eef
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eef »

Ik vind het ook vreemd dat de da je dit menu, met gekookte aardappelen, heeft gegeven.
Het lijkt erop dat deze geen verstand van goede voeding heeft.

Ik zou op een voedingsforum gaan lezen, bijv op barfplaats.nl en dan je eigen menu samenstellen met rauw spiervlees, vleesbot, orgaanvlees en groente. En als vleesbot nog te veel van het goede is om weg te krijgen, dan zou ik kvv gaan geven (als dat daar te krijgen is, dat weet ik niet).
Hetty2501
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door Hetty2501 »

Dat je het wilt koken ok. Maar aardappels zou ik inderdaad niet geven.
En tja ik zou gewoon bot geven dan hoef je ook een toevoegingen te geven.
Wat vis bijgeven is ook erg gezond.

Maar je moet zelf weten hoe je het wilt doen, veel succes ermee.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”