Gisteravond was de eerste praktijkles, vorige week was de introductieles (theorie, de pups moesten toen thuis blijven). We hebben een groep van 10 pups, met gelukkig 2 instructeurs om ons te begeleiden. De groep is vrij divers, hoewel het percentage Retrievers nogal groot is: 3 Labradors en 1 Golden Retriever. Verder is er naast Tapas nog een Duitse Herder, een middelgroot zwart-wit ruwharige kruising, een Kaninchen Teckel (ruwhaar), een Malthezer en een soort Swiffertje (rasloos).
Sommige mensen hadden nog niet eerder een hond gehad, de meesten al wel 1 of meer.
De les ging wat Tapas betreft heel goed, ik had natuurlijk al wel het een en ander met haar gedaan zoals netjes zitten op commando, volgen doet ze eigenlijk vanaf het begin al als vanzelf, en "kijk 'es" is iets waar ik haar aandacht prima mee kan trekken. De oefening "af" had ze al afgekeken van Sjefke en Nozem want als ik die af laat gaan, dan gaat Tapas ook. Maar dat hoefden we gisteren nog niet te doen.
Van vorige keer met Nozem wist ik nog dat Nozem vrij snel verveeld raakte omdat ze de oefening vrij snel snapte en het wachten tot de anderen klaar waren vaak wat te lang naar haar zin duurde. Ik ben met Tapas dus ook gewoon wat andere dingetjes tussendoor gaan doen, stukje lopen, even samen gezellig op het gras zitten, van zit naar af en van af naar zit, en gewoon lekker kroelen en wat rustig spelen tussendoor. Zo was het prima vol te houden, dus ik denk dat ik het op die manier gewoon maar blijf doen de komende weken.
Het voorroepen ging ook prima, ze kwam als een speer maar schoot door haar snelheid en lange poten een beetje door voordat ze weer bij me was en ging zitten. Maar goed, dat moet kunnen toch?

Volgende week weer, ik heb er nu al zin in!