Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

krabben en bijten

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

krabben en bijten

Ongelezen bericht door fabienne s »

jemble is van af kleins af aan aan het krabben en aan het bijten,nu is hij 5,5 maanden en nog steeds mag hij zich eigen graag krabben en bijten.vlooien zijn het niet,die inspectie hebben we al gehad.met 4 maanden had ie een oorontsteking maar die is al lang en breed weg.hij krabt en bijt trouwens overal.
qua voeding is hij op CB groot geworden en staat hij nu afwisselend op rodi,smuldier worsten en 2 keer in de week het grotere werk.
hij is niet kaal van het krabben en de huid ziet er ook gewoon rustig uit,doe meer dan genoeg met hem qua geestelijke beweging en natuurlijk ook lichaamelijk.krabben doet ie trouwens meer in de nek en helemaal als ie een lijn omheeft dan moet ie onderweg even krabben.2 weken geleden wel met frontline behandeld maar dat is ook al weer weg gewassen omdat ik dacht dat het daar van kwam maar ook daar zie ik 1,2,3 geen verrandering in.
waar kan ik het nog verder in gaan zoeken?of zal jemble gewoon een gevalletje graag krabben zijn?
Afbeelding

jemble 5 maanden
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: krabben en bijten

Ongelezen bericht door marian* »

Allergie?
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

fabienne s schreef:jemble is van af kleins af aan aan het krabben en aan het bijten,nu is hij 5,5 maanden en nog steeds mag hij zich eigen graag krabben en bijten.vlooien zijn het niet,die inspectie hebben we al gehad.met 4 maanden had ie een oorontsteking maar die is al lang en breed weg.hij krabt en bijt trouwens overal.
qua voeding is hij op CB groot geworden en staat hij nu afwisselend op rodi,smuldier worsten en 2 keer in de week het grotere werk.
hij is niet kaal van het krabben en de huid ziet er ook gewoon rustig uit,doe meer dan genoeg met hem qua geestelijke beweging en natuurlijk ook lichaamelijk.krabben doet ie trouwens meer in de nek en helemaal als ie een lijn omheeft dan moet ie onderweg even krabben.2 weken geleden wel met frontline behandeld maar dat is ook al weer weg gewassen omdat ik dacht dat het daar van kwam maar ook daar zie ik 1,2,3 geen verrandering in.
waar kan ik het nog verder in gaan zoeken?of zal jemble gewoon een gevalletje graag krabben zijn?
Misschien iets minder doen?

Ik weet niet hoe veel je met hem doet, maar krabben en bijten kan ook komen door te veel van de hond te vragen, zelfs al lijkt hij het heel leuk te vinden :wink:
Vooral het krabben langs de halsband viel me op :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
fabienne s
Zeer actief

haha ja dat meer dan genoeg staat er inderdaad een beetje als of jemble een heel zwaar leven heeft :mrgreen:
ik doe opzich niet heel veel in de zin dat ik hem echt bek af train of wandel,maar dat wat bij zijn leeftijd past en met trainen ben ik juist uiterst voorzichtig en is het allemaal nog heel erg simpel.
allergie zat ik aan de denken maar ik zou niet weten waar ik het dan zoeken moet,nou is dat natuurlijk ook aan de da omdat te gaan onderzoeken.
zo heeft ie het een aantal dagen dat het heel erg is en zo zijn er weer dagen dat het nauwelijks opvalt.
zijn piemel en testikels vindt ie ook uiterst spannend om in te bijten :piew: maar daar kan ik nog inkomen dat ie aan het ontdekken is dat ie een reu is.
Afbeelding

jemble 5 maanden
ranetje
Zeer actief

fabienne s schreef:haha ja dat meer dan genoeg staat er inderdaad een beetje als of jemble een heel zwaar leven heeft :mrgreen:
ik doe opzich niet heel veel in de zin dat ik hem echt bek af train of wandel,maar dat wat bij zijn leeftijd past en met trainen ben ik juist uiterst voorzichtig en is het allemaal nog heel erg simpel.
Ohh dat valt mee dan :wink: :ok:

allergie zat ik aan de denken maar ik zou niet weten waar ik het dan zoeken moet,nou is dat natuurlijk ook aan de da omdat te gaan onderzoeken.
zo heeft ie het een aantal dagen dat het heel erg is en zo zijn er weer dagen dat het nauwelijks opvalt.
zijn piemel en testikels vindt ie ook uiterst spannend om in te bijten :piew: maar daar kan ik nog inkomen dat ie aan het ontdekken is dat ie een reu is.
Schrijf eens een tijd op wat je hem te eten geeft en waar je loopt met hem
Een soort dagboekje.
Misschien kan je dan een verband vinden tussen de gebeurtenissen en het eten en de "bijtdagen"?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Met welk spul onvlooi je hem?
Mijn honden gaan enorm jeuken/krabben van de Frontline pipetjes..
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
fabienne s
Zeer actief

ik behandel hem met frontline,eigenlijk was het overbodig maar voor de zekerheid.....
maar dat heb ik pas gedaan dat hij ong 3,5 maand was(dat was de eerste keer)en daarvoor krabde hij ook al.
valt me wel op dat hij veel aan z'n nek/hoofd krabt.voor zo ver ik weet is hij al helemaal klaar met wisselen ik kan tenminste niks ontdekken wat er nog uit moet qua tanden en kiezen,het kan ook natuurlijk zijn dat hij daarom krabt maar net wat ik al schreef is hij volgens mij al klaar.
Afbeelding

jemble 5 maanden
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

honden gaan niet krabben en bijten van wisselen of omdat ze ontdekken dat ze een reu zijn ;-)

Die redenen kun je schrappen :pffff:

80% van alle jeukproblemen worden veroorzaakt door vlooien.... hoe weet jij zeker dat je dieren (heb je ook katten?) vlovrij zijn?
Eef
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eef »

Ik denk dat de meeste jeuk komt door allergie (voedingsallergie/pollenallergie etc) en ook wel door de vlooienmiddelen zelf, die irriteren de huid.

Ik zou minder met het voer afwisselen, misschien heeft hij jeuk van granen. Ik zou een versvoer zonder granen uitzoeken en dat een tijdje geven en kijken hoe het dan gaat (of volledig barf geven, dan weet je precies wat erin gaat).

Verder is de hele periode dat hij jeuk heeft een pollenperiode (begint al in februari), dus het zou ook een pollenallergie kunnen zijn. Hiervoor kun je Puur Pollen inzetten (homeopathisch).

Verder kun je tegen jeuk in het algemeen Puur Jeuk of Prodier Huidjeuk geven.

Ik denk wel dat het belangrijk is om ook uit te sluiten dat hij vlooien heeft.
Laatst gewijzigd door Eef op 26 jun 2009 21:15, 3 keer totaal gewijzigd.
fabienne s
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:honden gaan niet krabben en bijten van wisselen of omdat ze ontdekken dat ze een reu zijn ;-)

Die redenen kun je schrappen :pffff:

80% van alle jeukproblemen worden veroorzaakt door vlooien.... hoe weet jij zeker dat je dieren (heb je ook katten?) vlovrij zijn?
nee dat snap ik,maar ik kan me voorstellen dat als ie pijn in z'n bekkie heeft dat ie dat vervelend vindt en probeerd weg te krabben of what ever.en een reu krabt ook niet omdat ie reu is dat snap ik ook

hoe ik weet dat het vee vlo vrij is?regelmatig controleren,ook de katten,en ik weet hoe dat werkt.
maar mocht hij een vlooien allergie hebben is 1 vlo natuurlijk al voldoende.moet van de week toch naar de da met shadow en dan gooi ik het balletje meteen maar even op.
Afbeelding

jemble 5 maanden
parelridder
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door parelridder »

Krabben als hij een lijntje om heeft is volgens mij gewoon kriebel van de lijn in de vacht. Hij draagt thuis geen halsband en misschien ook niet tijdens los lopen, dus hij went niet heel rap aan dat gevoel. Dat herken ik in ieder geval wel van mijn trio: een lijntje jeukt :F:

Is het bijten echt venijnig jeuk-bijten - als je begrijpt wat ik bedoel - of meer speels 'klooien'?
Als hij echt 'last' lijkt te hebben, venijnig bijt e.d. zou ik goed opletten waar, wanneer en hoe vaak hij dat doet. Is het echt iets waar hij de hele dag door last van heeft? Stopt hij er voor tijdens een wandeling in het bos? Of 'jeukt' het alleen als hij ontspannen in huis zit?
Zit hij echt meermalen per dag driftig en geirriteerd te krabben en bijten of is het met name dat hij dit vaker doet dan je gewend bent, waardoor het je opvalt dat hij dit wel eens doet?

Is er geen peil op te trekken, maar wel iets waarvan je ziet dat hij er 'last' van ervaart, dan zou ik hem en Shadow ontvlooien, voor de zekerheid. voor en na die tijd 2 dagen niet laten zwemmen, zodat het optimaal kan werken. Ik zou dan dit keer Advantage pipetjes gebruiken (die worden oa verkocht bij d.a. Het Ossehoofd te HHW, goedkoper dan Frontline overigens) dat werkt echt waanzinnig goed (mijn kater bracht eens vlooien mee, dit goedje heeft ze rapper en beter bestreden dan andere middelen ooit hier deden). Dus, als er vlooien zijn: gegarandeerd en direct succes!

Maar misschien heeft zijn gedrag een andere oorzaak: Merel (half zusje) mag erg graag zichzelf vermaken door bijv. een voor- of achterpoot in haar mond te nemen en dan wat te liggen draaien op haar rug :piew: Je zou het 'bijten' kunnen noemen, maar ze heeft zichtbaar geen last of zo, maar is gewoon niet zo'n beste stil-ligger.
Degelijk toilet en manicure maken vindt ze ook van pup af aan heel gewoon :scratch:

De interesse voor zijn familiejuwelen herken ik niet, maar als het er niet uit ziet alsof hij zich boos maakt over jeuk of zo, zou ik daar een andere betekenis aan geven :mrgreen:

Was je hem met shampoo? Ik ken wel honden die daarna erg veel jeuk hebben tgv een uitgedroogd huid (dat was zichtbaar als witte schilfertjes). Een scheutje (maiskiem)olie door zijn eten kan geen kwaad en zou dan wellicht helpen.
groeten, Ludmilla
www.knightsofthepearls.nl Afbeelding
aschra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog

Ongelezen bericht door aschra »

Misschien even nadenken wanneer begon het,
een tijd terug

In de periode waar alles groeit en bloeit.
Of eerder.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Met oren schudden en aan het hoofd krabben kan toch ook duiden op oormijt?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Frenk schreef:Met oren schudden en aan het hoofd krabben kan toch ook duiden op oormijt?
Ja dat kan en kan ook duiden op een oorontsteking.

Ik begrijp uit het verhaal dat het niet speciaal tot die regio beperkt blijft?
Afbeelding
parelridder
Zeer actief
Contacteer:

Mijn vragen komen voort uit dat ik hem de 7e helemaal niet heb zien krabben. Niet op het veld en niet in zijn bench. Klopt dat?
groeten, Ludmilla
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Ik zou die Frontline eens even achterwege laten, zien of dat helpt. :wink:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
fabienne s
Zeer actief

vanavond toch maar is weer een inspectie gedaan wat betrefd vlooien aangezien ik nu aan mezelf ging twijfelen.
vlooien hebben de mannen echt niet,heb niks gezien en gevonden als alleen haar ik de vlooienkam en bij afvegen met vochtige doek was er niks te zien van het ongedierte.
hij ligt ook vaak te dollen met een poot in z'n ben net als merel(halfzusje)maar dat is echt op een speelse manier en het niet stil kunnen liggen.
krabben is nu een paar dagen wat minder,achter z'n oren zitten wel wat korstjes van het krabben maar de oren zijn schoon en stinken niet(na de oorontstekingen hier van de mannen weet ik nu wel waar ik op moet letten).
hij krabt het meest aan nek en hoofd,huid is nog steeds gewoon rustig(op de mini korstjes na) zonder schilfers en hij verhaard ook bijna niet.

gister zat ie weer in z'n testikels te bijten en daarbij maakte hij piep geluiden,zat dus een teek in z'n edele delen :M:

ik ga toch maar is bij de da om raad vragen,ik zou het niet weten waar ik het moet zoeken.
voer zou kunnen,blijven voorlopig op smuldier glutenvrij
brandnetels zat ik ook al aan te denken
wasmiddel zou ook een mogenlijkheid zijn
de beloningsnoepjes ga ik vervangen voor vlees(gekookt hart en kip).
Afbeelding

jemble 5 maanden
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

En misschien het materiaal van zijn halsband?
parelridder
Zeer actief
Contacteer:

Geen vlooien dus. Helaas bijna, want da's goed te verhelpen.
En echt jeuk :(
Brandnetels kunnen inderdaad heel vervelende jeuk geven, maar het is dan zo raar dat hij met name rond zijn koppie last heeft :19: Meestal zie je dan vooral last van kriebels op de poten (achteruit trappen, bijten in de voeten, etc.) en hevig rollen/schurken. Je zou dan ook duidelijk moeten kunnen zien dat hij last heeft na een wandeling in een gebied met brandnetels en anders niet.

Heeft hij van die vervelende grasaartjes tegen zijn huid? Die kunnen enorm prikken... Indra had er weer heel wat in haar vacht, Merel had er onlangs eentje onder haar 3e ooglid. En ze kunnen ook in een oor terecht komen...

Zo nodig zit er een goede dermatologe in Amsterdam. Ik ben daar met mijn kat Sanne geweest (zij had een allergie). Het onderzoeken en behandelen ging daar heel wat doelgerichter en efficienter dan via mijn eigen dierenarts. Eerst is een contact allergie uitgesloten. Je kunt voor de gekste dingen allergisch zijn! Je kunt bijv. een stenen eet- en drinkbak neer zetten om te zien of dat verandering geeft, want dat is iets waar hij natuurlijk met kop en oren mee in aanraking komt, maar eigenlijk niet met de rest van zijn lijf.
Sanne had een voedselallergie. Wij kregen toen een dieet wat ik zelf moest bereiden, met iedere keer 1 component er bij, om te onderzoeken waarop ze reageerde.

'k Hoop dat de oorzaak snel gevonden wordt en de jeuk dan gauw verholpen kan worden.
groeten, Ludmilla
lianne05
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laika.

Ongelezen bericht door lianne05 »

Ik denk dat het te maken heeft met voer of een allergie ergens voor!
Groetjes Lianne
fabienne s
Zeer actief

nu toch al een ruime week(bijna 2 weken) op de smuldier glutenvrij en ik vindt jemble iets minder krabben(nu al wel 2 hele dagen :lol1: )
hij zwemt sinds een goede week ook echt en misschien heeft hem dat ook een beetje geholpen.....
ik hou hem natuurlijk erg goed in de gaten en een hond die zo nu en dan is krabt is natuurlijk ook heel normaal,maar van heftig krabben is niet echt spraken meer.
voorlopig is zijn menu alleen maar smuldier en wat barf zo nu en dan,en even goed aankijken of het krabben werkelijk minder wordt.
Afbeelding

jemble 5 maanden
fabienne s
Zeer actief

Valerie schreef:En misschien het materiaal van zijn halsband?
jemble loopt altijd naakt,ben wel van een nylon jachtlijntje overgegaan op een leren maar dat was meer omdat ik die nog ergens vond en hem die mooier vindt staan.
met een halsbandje om(dat ie nog klein was)was het wel erger,maar bandjes zijn natuurlijk stom :evil:
Afbeelding

jemble 5 maanden
parelridder
Zeer actief
Contacteer:

Mocht hij een allergie hebben, dan is het 1e jaar de kans dat hij hier overheen groeit heel behoorlijk (weet ik van de dermatologe die Sanne behandelde) :ok:
Maar ik bedacht vanochtend een andere optie, terwijl ik Merel op teken zat te controleren: verwondinkjes.
Merel heeft een kruin in haar nek. In die kruin kruipt een teekje graag (daar kunnen ze lekker makkelijk bij haar huid komen), dus daar kijk ik altijd extra zorgvuldig. Vanochtend geen teek te bekennen, maar wel een flinke hoeveelheid korstjes rondom die kruin.
Goed te verklaren, want Maartje mag haar graag bij haar nekvel vast houden tijdens sprint. Merel en ik hebben wel listen om dat te beperken (Merel en ik geven haar regelmatig preventief een speeltje aan, dan kan er geen nekvel in haar bekkie :wink: ), maar al met al wordt er heel wat in elkaar 'gehapt', waarbij Maartje tot voor kort natuurlijk ook nog behoorlijk scherpe tandjes had :roll:
Afbeelding
Misschien heeft Jemble kameraden of mede-cursisten die ook in hem 'happen' tijdens spel? Nek en oren zijn dan wel de favorieten plekken en die kleine schrammetjes, geven kleine korstjes en dat op zijn beurt jeukt :19: In dat geval zijn het dus geen korstjes van het krabben, maar krabben van de korstjes :denken:
groeten, Ludmilla
fabienne s
Zeer actief

zie ik nou stiekem dat maartje merel voorbij gaat?
jemble hoeft ook nog maar een cm of 4 en dan is hij shadow ook voorbij qua hoogte,geloof dat het wel een flinke jongen gaat worden en maartje een flinke meid.

of de korstjes van het spelen komt dat weet ik eigenlijk niet,de korstjes gaan wel meer weg.het zou natuurlijk wel heel goed kunnen en daar had ik zelf helemaal niet aan gedacht.het is wel dat hij in z'n geheel minder krabt en dat is wel heel fijn voor hem en mij.frontline ga ik niet meer gebruiken en het voer blijft even een tijdje het zelfde,kijk het nog even aan en als er geen verbetering in komt ga ik het verder aan de da overlaten.
Afbeelding

jemble 5 maanden
parelridder
Zeer actief
Contacteer:

:lol1: Dat zou ze wel willen: haar zusje voorbij streven, maar zo ver is het nog niet :mrgreen:
Op de foto lijkt het inderdaad zo, maar Maartje trekt zich (letterlijk) op aan Merel en Merel gaat (letterlijk) gebukt onder Maartje, op dat moment.

Foto van Maartje met Indra, van diezelfde dag:
Afbeelding

En diezelfde middag met Merel:
Afbeelding

Daarop zie je het verschil in grootte beter he?
Maartje zal nu 17 kg. zijn, Merel haalt net de 25 niet en Indra zit rond de 27,5. Voorlopig is Maartje dus nog een Maartje :F:

p.s. Maartje is natuurlijk degene met het halsbandje om
groeten, Ludmilla
parelridder
Zeer actief
Contacteer:

Zojuist legde Indra even een speeltje naast zich op de grond, waarna Maartje onder haar door wandelde om dat te pakken.
" :80: Nee, die heeft nog niet de hoogte van een volwassen Flatkoter", dacht ik :smile:
groeten, Ludmilla
fabienne s
Zeer actief

wat kan een foto dan vertekenen.jemble redt het niet meer om onder shadow door te lopen,er over heen springen gaat hem beter af.
qua gewicht zal jemble al wel ruim over de 20 kilo zijn denk ik,morgen even wegen.
Afbeelding

jemble 5 maanden
parelridder
Zeer actief
Contacteer:

Ja, zo'n moment opname kan een heel vertekend beeld geven :D
Ik ben heel nieuwsgierig naar het gewicht van broer-lief! Maar de 7e was hij wel duidelijk groter (huh, altijd al :F: ) en ook gewoon qua bouw zwaarder, dus ik verwacht dat hij wel een stuk zwaarder is dan mijn bandiet.
Maartje gaat morgen ook weer voor haar wekelijkse weegbeurt, duzzzz
groeten, Ludmilla
parelridder
Zeer actief
Contacteer:

Oh, kijk eens wat ik vond. Een kiekje van 2 mei j.l. van Merel en Maartje:
Afbeelding
Wat is ons pukkie gegroeid de afgelopen 2 maanden!! :O:
groeten, Ludmilla
parelridder
Zeer actief
Contacteer:

Off topic, maar toch nog even vermelden: Maartje is nu 18,5 kg. en voor zover te meten nu nog maar 10 cm. lager dan Merel en Indra.
groeten, Ludmilla
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”