Senna* schreef:Ik heb zelf een dalmatier van 5 jaar oud met spondylose. Vorig jaar zijn foto's gemaakt van haar rug en heupen, omdat ze steeds vaker piepte als ze ergens op sprong of een rare beweging maakte. Volgens mijn dierenarts is er geen andere behandeling mogelijk dan gewoon op de pijnstilling zetten en zien hoe lang ze mee gaat.
Ze is in oktober behandeld met goudkorrel therapie, helaas slaat dat niet aan.
Ze krijgt nu 1 tablet carprodyl van 100 mg per dag, maar ze piept weer steeds vaker. Ze kan geen sprintje meer trekken terwijl ze met de andere honden speelt, niet meer door het hoge gras springen en zeker niet meer achter een balletje aan rennen. Ook op de bank klimmen lukt niet zo goed meer. Af en toe als ze een rare beweging maakt dan gilt ze het soms uit en weet ze niet of ze moet liggen/zitten/staan
Ik vroeg me dus af of er mensen zijn die nog van andere behandelingen of mogelijkheden weten of ervaringen van
mensen die een hond hebben met spondylose.
Groetjes Anouk
Zorgen dat ze geen rare bewegingen meer kan maken. Dus niet meer op de bank, niet meer laten springen, met een loopplank de auto in en geen balspelletjes meer doen. Mijn hond heeft ook ernstige spondylose. Ik heb zelfs de hondenstretcher weg moeten halen omdat ze door dat gewiebel zo'n pijn had.
Verder hoef je eigenlijk niet veel te doen. Wachten.
Klinkt stom, maar spondylose is een reactie van het lichaam op instabiliteit. De punten die daarbij gevormd worden doen pijn. Maar na verloop van tijd groeit het vast en dan is de pijn grotendeels weg. Wel is de rug dan stijver. Ik denk dat je in jouw geval vooral een aantal dingen moet gaan verbieden. Je kunt wel pijnstilling geven tot je een ons weegt (en dat is ook erg aardig voor de hond), maar die rare bewegingen veroorzaken de pijn. Je zult zien dat ze heus nog hartstikke leuk leven kan en als de rug in een verder stadium is, kan ze waarschijnlijk ook weer meer doen. Maar dat kan wel twee jaar duren...
Als er een oorzaak is voor de instabiliteit, dan zou je kunnen kijken of die weggenomen kan worden. Dorit Aharon heeft goede resultaten met honden en spondylose door instabiliteit van de rug.
http://www.kreupeldier.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. Ik ben ook heel erg tevreden met wat zij voor mijn hond heeft gedaan. Zonder haar behandelingen had ik haar al vele keren in laten slapen. Wij gaan nu zo goed dat we niet meer hoeven terugkomen...(ik durf het haast niet te zeggen uit angst dat het weer foutgaat). Een aanrader!!
Mijn hondje had met 4 jaar al heel ernstig spondylose, (ok, en een lumbosacraalstenose gehad), en een dubbele hernia. Niemand dacht dat ze het lang zou volhouden. Ze is nu alweer 9,5 jaar oud bijna! Ze gaat gewoon mee op wandelingen van anderhalf uur, kan af en toe achter een balletje aan, springt en speelt. Maar ze komt niet op de bank en mag niet springen. Ze heeft dus een loopplank voor in de auto. Overigens heeft ze die ook niet echt nodig op het moment en staan we vaak "voor paal" omdat we een plank uitvouwen voor een stuiterende wolbaal die met een vloeiende beweging langs de plank de auto inspringt.
En mijn wolbaaltje was zó slecht dat ze soms niet verder dan de hoek van de straat kwam. Ik weet hoe verschrikkelijk het is als je hond gilt van de pijn. Dat breekt echt je hart. Maar toch...moed houden, schouders eronder, de dame streng wat gaan beperken, en voor de spieropbouw vaak lekker laten lopen. Desnoods vaker kort. Zwemmen is ook prima! En wachten....
Overigens heeft ook mijn wolbaal al die jaren voor het grootste deel op pijnstilling gestaan. Vorig jaar was ze nog weer heel slecht met 2,5 pil moderin om de dag en op slechte dagen ook, en tramadol als pijnstilling (omdat de metacam en carprodyl niet meer werkten). Vandaag de dag krijgt ze maar om de dag 1 pil moderin, en soms zelfs om de twee dagen. Geen andere pijnstilling komt eraan te pas en de moderin (=een prednisolon) is niet voor de spondylose, maar om de zwelling in haar rug tegen te gaan, waar een zenuw verkleefd is aan de ruggenmergbodem..
Zie hier hoe ze intens geniet van het leven!! :
http://www.hondenforum.nl/plaza/fotohoe ... ilit=Bonha" onclick="window.open(this.href);return false;
sterkte, en een dikke knuf aan de arme dame