Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ChowChow toen en nu

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Frederiek »

Hoort dat echt zo tegenwoordig :eek: ? Dat beest is praktisch blind!

Wat ontzettend walgelijk zeg. Ik vind de oude ook veel mooier, hoewel ik 't sowieso rare plofbekken vind :mrgreen: .

Maar wat debiel dat mensen hierop fokken, straks is 't gewoon een bolletje waar af en toe (nou ja, vast wel vaker met al die rimpels en vacht) een tong uithangt, leuk voor zo'n beest :19: .
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Ik volg dat ook niet zo... net als met de siamees, daar heb je nu ook weer het oude type van, omdat mensen daarnaar op zoek gingen. De tegenwoordige siamees is ook totaal niet meer vergelijkbaar met het oude type.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

het is imo meegaan met de meute ( en wie voorop loopt? geen idee hoor) maar er zal ooit een sharpei gefokt zijn, met wat meer vel, haar, rimpels en die scoorde of was geliefd .. en dus mensen gaan dat achterna, en dat gaat van kwaad tot erger, fokkers weten soms niet eens meer hoe een ras er oorspronkelijk uit zag.
ze zijn niet meer voor het doel waarvoor ze ooit waren, dus men merkt en "weet"ook niet dat ze het niet eens meer kunnen ( jaja generaliserend maar jullie snappen het wel)
De shows en titels zijn hier ook schuldig aan, of in zoverre dat KM's bepaalde honden vooraanzetten, fokkers gaan daar dan naar fokken, want status en titels dat is nu belangrijk ( doodzonde)
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Re: ChowChow toen en nu

Ongelezen bericht door Jaap* »

Nanna schreef:HOE kan het dan toch gebeuren dat fokkers vasthouden aan dat overdreven type?
Snap je dat nu nóg niet?
Als je iets hebt gevonden waar veel aandacht aan wordt besteedt bij een keuring is gewoon goed niet meer goed genoeg.
Dan wordt een moddervette bijzettafel ineens de standaard van "een brede romp" enzo. Want het meer is nooit vol.
Het is een constant willen overtreffen van de concurrent om onderscheidend te willen zijn denk ik.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Maylala »

Pffff wat een foksel zeg. :N:
Vroegâh woonde er bij ons in de straat een Chow, ge-wel-dig beest was dat. Die kon echt nog lekker rennen en waken en spelen en zo. Doet dat arme beest van nu em zo te zien niet na. :(
Afbeelding
Rhiannon
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rhiannon »

Ik zie ze haast nooit meer, maar ik herken de bovenste nog wel die onderste is echt een verschrikking.
Rottweilers heb je ook zien groter worden en zien veranderen.

Je ziet het steeds meer dat er op in mijn ogen afwijkingen door gefokt word ....

Misschien een stomme vraag maar zijn er zo niet een hele hoop rassen ontstaan doordat er een hond geboren werd met een afwijking die wel beviel ?
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

De chow is in bouw nauwelijks veranderd.
In hoofdtype wel en in vacht ook, en dat geeft dit effect.

Zoek eens wat foto's van kortharen, Nanna, van vroeger en nu.
Dan zie je het verschil wat beter. En de overeenkomsten ;)

De oorzaak: keurmeesters zeggen dingen als: zag graag iets meer stop.
En fokkers weten dat niet te doseren. En omdat er ook fokkers zijn die wel doseren krijg je verschillen, en op het laatst zien sommige keurmeesters het dus ook niet meer.

De kracht van overdrijving in optima forma.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ha, dank je ;)

Maar zie je dat de verschillen alleen in het hoofdtype zitten?
Niet in de bouw.
Dat kun je niet van alle rassen zeggen!

Die fronsplooi zat er al maar is nu veel dieper, en de voorsnuit was al korter dan de schedel, maar niet zoveel als tegenwoordig.
De wammen rond de nek waren er ook al, maar niet zo extreem als nu.

Alles gelijk maar dan tien keer meer.

Afbeelding

starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Nu ik de foto's naast elkaar zie, zie ik pas hoe enorm ze veranderd zijn. Buren van oma hadden er een en die leek idd veel meer op de bovenste foto, ik vond het toen ook al niet zo'n leuke honden met die enorme kop en vacht, maar nu lijkt het of ze in de boksring hebben gestaan en twee dichtgeslagen ogen hebben..

Het is het enige ras niet waarbij keurmeesters het ras naar de filistijnen helpen. De Golden, de Herder, de Schotse herder om er maar een paar te noemen. De liefhebbers lopen weg naar een ander ras of een enkele fokker die het oude type fokt en een heel stel zullen de keurmeesters nablaten.

Bij het kooikertje is het momenteel oppassen voor hangende lippen en te grote honden. Dat zijn dan eigenlijk de keurmeesters (een deel ervan) die dat mooi vinden, niet per se de fokkers.

Anne
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:Het is het enige ras niet waarbij keurmeesters het ras naar de filistijnen helpen.
:denken:

Dus fokkers kunnen niet zelf nadenken?

Ik vind het veel te kort door de bocht om de keurmeesters maar de schuld te geven.
Fokkers zijn degenen die fokken, en die kunnen toch verdorie wel zelf bedenken of iets wel of niet goed is?

Het is een kwestie van de standaard volgen.
In de standaard van de Kooiker staat letterlijk dat de lippen niet mogen overhangen. En de maat staat ook genoemd.
Als je denkt dat men zich daar in de keuringen niet aan houdt, moet je de keurmeester(s) daar op aanspreken en ze vragen erop te letten.
En wie dat niet doet reken je erop af, als fokker en als RV.

Zo simpel kan het zijn, hoor.

Afbeelding

Pablo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua & Bull Terrier

Ongelezen bericht door Pablo »

Hier in de straat woont ook een man met 2 chowchow's, maar vind die er meer uitzien zoals het oude type.
En het eerste adres waar we gewoond hebben woonde er ook eentje, dat was er ook eentje die eruit zag zoals het oude type, was wel weer een heel stuk kleiner als de chowchows hier.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Het gaat er niet om of ze kunnen nadenken, het gaat erom dat ze willen winnen op de tentoonstelling. :19:
Dan denken ze niet na.
In mijn ogen althans niet.

Tuurlijk is het leuk om te winnen maar ik fok wat ik denk dat goed is, en als een km dat niet mooi vindt moet ie dat lekker zelf weten.
Nanna schreef:Keurmeesters mogen doen waar ze zin in hebben, niemand die hun functioneren eens onder de loep legt.
Gelukkig begint dat langzaamaan te veranderen.

Afbeelding

Paddle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

Valt er veel geld te verdienen met shows te winnen, of is het puur voor de glorie dat mensen zo ver gaan?
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Nanna schreef:
Marjoleine schreef:
starfleet schreef:Het is het enige ras niet waarbij keurmeesters het ras naar de filistijnen helpen.
:denken:

Dus fokkers kunnen niet zelf nadenken?

Het gaat er niet om of ze kunnen nadenken, het gaat erom dat ze willen winnen op de tentoonstelling
. :19:
En als keurmeesters honden met flaplippen voorop gaan zetten, ja, dan gaat men flaplippen fokken. Al dan niet bewust want het gros van de fokkers zal blind naar een winnende hond rennen en als die flaplippen heeft is het kwaad zó geschied hoor ;-)

Bij de teckels is een keurmeester die openlijk toegeeft dat bij hem een tijgerteckel nooit zal winnen, hoe mooi die hond verder ook is. Hij heeft gewoon een hekel aan die kleur :19:
En denk je dat deze figuur door een RV of wie dan ook op de vingers getikt wordt? Ben je gek.
Keurmeesters mogen doen waar ze zin in hebben, niemand die hun functioneren eens onder de loep legt. Het enige dat kan gebeuren is dat exposanten wegblijven, maar daar staan er genoeg tegenover die wel verschijnen hoor.
dus denken ze niet na.. ik geef geen drol om shows en uitslagen, ik gebruik zo een reu met alleen maar G , of zou fokken met een teef die niet hoger heeft gehaald ( is nog niet voorgekomen hoor, maar het zou kunnen). puur omdat ik het moment opnames vind, KM's niet altijd even goed vind en IK zelf veeeel beter weet wat ik wil zien en wat ik belangrijk vind.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

Ik kom hier ook alleen maar de oude type chow chow tegen gelukkig.
De fotos van Nanna lijkt net of ze gestoken zijn in hun neus door een weps :N:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Paddle schreef:Valt er veel geld te verdienen met shows te winnen, of is het puur voor de glorie dat mensen zo ver gaan?
Het enige wat je verdient is een titel en een naam.
Of dat positief is verschilt per persoon ;)

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”