Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
vers?
Moderator: moderatorteam
- fleurie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
- Aantal honden: 3
vers?
Er is al heel veel over geschreven, ik heb ook al heeeel veel gelezen, teveel misschien, ik zie door de bomen het bos niet meer wat betreft vers voer. Ik voer mijn honden nu brok van royal canin, maar vooral 1 van de hondjes eet met steeds meer tegenzin, ik moet steeds vaker zijn onaangetaste bak met brok wegzetten en 's avonds opnieuw geven. Nu heb ik pas Duck gekocht om eens te proberen, dit ging er met smaak in. Ik ben alleen bang dat je "verwende" hondjes krijgt als je ze steeds iets anders geeft als ze niet goed eten. Ik twijfel nu over het overstappen naar een ander merk brok, ik heb gelezen dat canex, cavom en farmfood goede alternatieven zijn? Farmfood brok heb ik een keer geprobeerd maar daar waren ze niet wild van. Ik ben nog grootgebracht met de wetenschap dat er niets gaat boven brok van eukanuba of royal canin, dus ben nog niet echt overtuigd. Ik denk er ook over om 1 of 2 x per week een vers vlees dag in te lassen in de vorm van kvv, maar mij is ook altijd verteld dat je nooit ineens over moet schakelen op ander voer, geeft dit dan geen problemen? Tevens wil ik ze af en toe gaan verwennen met een vers bot met vlees, wat is veilig en goed en waar is het te verkrijgen?
- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
- fleurie
- Zeer actief
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
jij eet toch zelf ook niet elke dag hetzelfde?fleurie schreef:Niets, zo bedoel ik het ook niet, maar je hoort weleens dat mensen steeds iets anders voeren om de hond maar aan het eten te houden.Rosita Compagner schreef:Wat is er tegen verwende honden? Je hebt ze toch voor je plezier, geef die dieren lekker vers.
lees het bottendocument maar eens, daarin staat welke botten je "veilig" kunt geven

- fleurie
- Zeer actief
[/quote]
jij eet toch zelf ook niet elke dag hetzelfde?
Nee maar een hond is geen mens, ik heb altijd geleerd dat het beter is om iedere dag hetzelfde te geven, maar ik geloof dat de meningen daarover aan het veranderen zijn, ik sta open voor alle vernieuwingen als het verbeteringen zijn, vandaar ook mijn vraag.
lees het bottendocument maar eens, daarin staat welke botten je "veilig" kunt geven
.[/quote]
Ga ik doen, bedankt
jij eet toch zelf ook niet elke dag hetzelfde?
Nee maar een hond is geen mens, ik heb altijd geleerd dat het beter is om iedere dag hetzelfde te geven, maar ik geloof dat de meningen daarover aan het veranderen zijn, ik sta open voor alle vernieuwingen als het verbeteringen zijn, vandaar ook mijn vraag.
Ga ik doen, bedankt
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Wel eens bedacht WIE ons dat advies gaf? Als je daar achter komt dan begrijp je ook het waarom wel. De gemiddelde wolf eet toch ook vandaag konijn, morgen kip, overmorgen niks en volgende week hert? Of denk je dat hij dat allemaal opspaart en dan mengtfleurie schreef:
- fleurie
- Zeer actief
Rosita Compagner schreef:Wel eens bedacht WIE ons dat advies gaf? Als je daar achter komt dan begrijp je ook het waarom wel. De gemiddelde wolf eet toch ook vandaag konijn, morgen kip, overmorgen niks en volgende week hert? Of denk je dat hij dat allemaal opspaart en dan mengtfleurie schreef:
- schelsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Ik begrijp wel wat je bedoelt, heb ook al zo dikwijls met handen in haar gzeten door al die voedingen die men kan kopen.
omdat ikzelf alleen brok zo saai vind voor de honden doe ik het al een tijdje anders, ik geef s'morgens kvv, duck, af en toe carnibest maar is tegenwoordig enorm duur, dus duck meestal en als brok wat ze s'avonds krijgen, tja, ik wissel toch af, heb 2 zakken staan, 1 van Lam/rijst en 1 van Kip en de ene dag krijgen ze lambrokken, de dag erna kip, bij duck geef ik alle soorten, ondervind dat ze op deze manier toch veel beter eten dan toen ik nog altijd maar hetzelfde gaf, alleen kvv doe ik niet meer, het verteert veel te vlug en ze hebben dan altijd honger.
ze krijgen ook regelmatig een vleesknook en kippevleugels
sonja
omdat ikzelf alleen brok zo saai vind voor de honden doe ik het al een tijdje anders, ik geef s'morgens kvv, duck, af en toe carnibest maar is tegenwoordig enorm duur, dus duck meestal en als brok wat ze s'avonds krijgen, tja, ik wissel toch af, heb 2 zakken staan, 1 van Lam/rijst en 1 van Kip en de ene dag krijgen ze lambrokken, de dag erna kip, bij duck geef ik alle soorten, ondervind dat ze op deze manier toch veel beter eten dan toen ik nog altijd maar hetzelfde gaf, alleen kvv doe ik niet meer, het verteert veel te vlug en ze hebben dan altijd honger.
ze krijgen ook regelmatig een vleesknook en kippevleugels
sonja
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Daarnaast kreeg de hond waarschijnlijk toch wat eenzijdige voeding met voornamelijk brood met wat pens, ondanks de aanvulling van kalk en vitamines. Het leuke van het verse voeren is dat je verschillende soorten vlees geeft. En juist niet alleen maar vulmiddel (zoals brood, aardappel en rijst of andere granen zoals in brokken).fleurie schreef:Rosita Compagner schreef:Wel eens bedacht WIE ons dat advies gaf? Als je daar achter komt dan begrijp je ook het waarom wel. De gemiddelde wolf eet toch ook vandaag konijn, morgen kip, overmorgen niks en volgende week hert? Of denk je dat hij dat allemaal opspaart en dan mengtfleurie schreef:
ja oke, daar heb je een punt. Maar ik heb nog het beeld voor ogen van vroeger, bij mijn ouders thuis (zo'n 35 jaar geleden ongeveer), brokken bestonden toen volgens mij nog niet eens, als voedingsadvies kregen we destijds van de fokker vuile pens met bruin brood, aangevuld met kalk en vitamines, dus eigenlijk gaan we weer terug naar af? Het was een heel gedoe om de juiste samenstelling te krijgen, de brokken die later volgden waren een uitkomst en iedereen was er lyrisch over. Ik moet wel zeggen dat het toenmalige hondje (cairn terrier) een hele slechte huid en vacht had en jeuk, maar waarschijnlijk lag dat meer aan het feit dat mijn ouders nooit zijn ingelicht over de vachtverzorging en er weinig informatie over te vinden was, internet bestond nog niet, dit hondje werd nooit geplukt!
Toen ik er mee begon 9 jaar geleden had ik ook zoiets van: hoe kunnen mensen nou zeggen dat je rauw vlees moet voeren, en dat brokken niet goed zijn? Het is toch uitgebalanceerd en dus veel beter dan gewoon wat vlees geven? Totdat ik leerde dat er wel degelijk een balans in de rauwe voedingsmenuutjes zit. En de kvv's zijn net zo goed samengesteld.
Ik heb toen een paar jaar kvv gegeven en ben toen rustig aan, al lezende en pratende over hondenvoeding, overgestapt naar zelf samengestelde rauwe maaltijden. Maar eigenlijk, op het moment dat mijn honden kvv kregen, zag je binnen een maand de vachten van de honden verbeteren. Twee oude honden van 10 en 11 jaar gingen nog over op rauw en hun vacht verbeterde echt 100% (na eerst helemaal de rui in te gaan, dat ik dacht dat het nooit meer goed zou komen
Dus ja, het is ook een vorm van terug gaan naar vroeger. Maar eigenlijk kan je beter zeggen dat we een slechte gewoonte, namelijk gemakzucht via een brokje, aan het afleren zijn en weer gaan voeren zoals het oorspronkelijk hoort. De hond is een carnivoor en eet vlees. En dat hij het ook prima doet op de resten uit onze keuken, mits zorgvuldig samengesteld. Lees maar eens hele oude hondenboekjes van rond de tweede wereldoorlog. Daarin wordt vaak aangegeven dat hondenbrok een goede vervanger is in een tijd waarin vlees zeer schaars is.
Heel veel plezier met inlezen en uitzoeken wat je precies wilt gaan geven.
Het is namelijk echt interessant. En laat je niet gek maken van de 100 verschillende vormen en soorten. Zeker bij kvv kan je alle soorten door elkaar geven, als je hond eenmaal gewend is.
Overzetten van brok naar rauw kan je doen door een schijfje kvv door de brokken te doen en dan langzaamaan de hoeveelheid kvv op te voeren en de brokken te verminderen.
Of je hond 5 dagen alleen maar vuile pens geven en dan meteen overzetten op de gewenste voeding.
Net wat voor jou mogelijk is.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
- Brittje
- Actief
- Mijn ras(sen): Bonte jack russell en een black&tan jack russell
- Aantal honden: 2
Ik heb hier ook vaak met de handen in het haar gezeten wat betreft brokken voor de hondjes...
Shumy was een hele kieskeurige pup, en heb daardoor heel wat merken gebruikt...
Royal Canin, Eukanuba, Smolke, Prins, Hills, Carocroc....
En steeds na een paar dagen haalde hij zijn neus er voor op
Toen Nero erbij kwam, weer eens Royal Canin geprobeerd, ging een tijdje goed, maar toen aten ze het beiden niet meer. Toen over op de Pro Plan zalm & rijst vanwege een huidallergie bij Nero.
Daarna ben ik smorgens Duck gaan voeren, en de bakjes gingen schoon leeg!
En savonds krijgen ze nu Eukanuba Wild Nature brokken die je in verschillende smaken kunt krijgen, zalm, hert, en gevogelte.
(was een aanbieding 1+1 gratis)
Nu zijn we met de 2e zak ervan bezig en ze eten het met smaak, en ze doen het er hartstikke goed op!!
Wissel het nog wel af met Eukanuba kip trouwens, ene dag het ene, andere dag het andere
Shumy was een hele kieskeurige pup, en heb daardoor heel wat merken gebruikt...
Royal Canin, Eukanuba, Smolke, Prins, Hills, Carocroc....
En steeds na een paar dagen haalde hij zijn neus er voor op
Toen Nero erbij kwam, weer eens Royal Canin geprobeerd, ging een tijdje goed, maar toen aten ze het beiden niet meer. Toen over op de Pro Plan zalm & rijst vanwege een huidallergie bij Nero.
Daarna ben ik smorgens Duck gaan voeren, en de bakjes gingen schoon leeg!
En savonds krijgen ze nu Eukanuba Wild Nature brokken die je in verschillende smaken kunt krijgen, zalm, hert, en gevogelte.
(was een aanbieding 1+1 gratis)
Nu zijn we met de 2e zak ervan bezig en ze eten het met smaak, en ze doen het er hartstikke goed op!!
Wissel het nog wel af met Eukanuba kip trouwens, ene dag het ene, andere dag het andere
Groetjes Britt, Shumy en Nero

- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Ik geef een KVV omdat ik het hele zelf samenstellen (nog) een brug te ver vind voor mezelf. Ik heb bijna alle KVV's uitgeprobeerd, maar mijn hond vind ze lang niet allemaal lekker. Wat hij tot nu toe (hij is anderhalf) met smaak blijft eten is de Smuldier compleet. Rodi, Duck, Carnibest en Bandit gaan, maar maar voor korte periodes. Energique at hij helemaal niet.
Hiernaast geef ik wel eens echt vers, maar dat is dus extra. Ik haal dan kipkarbonades, kipkluifjes, tartaar, gehakt, lamskarbonade, vuile pens en verse vis (en ook wel tonijn uit blik). En af en toe ook wat karnemelk en wat groente zoals wortel of groentespruiten. Hier bevalt dat meer dan uitstekend
Frenk doet het er geweldig op en zijn ontlasting is ook erg goed.
Hiernaast geef ik wel eens echt vers, maar dat is dus extra. Ik haal dan kipkarbonades, kipkluifjes, tartaar, gehakt, lamskarbonade, vuile pens en verse vis (en ook wel tonijn uit blik). En af en toe ook wat karnemelk en wat groente zoals wortel of groentespruiten. Hier bevalt dat meer dan uitstekend

- CrazyBerner
- Actief
- Mijn ras(sen): Berner Sennen
Ik ben sinds kort over gestapt op kvv voeren. Onze hond at de brokken ook met lange tanden, haar vacht was dof en ze kan vreselijke winden laten. na veel lezen en informatie zoeken kwam ik tot de conclusie dat kvv toch een stuk beter moet zijn dan brokken. Nu krijgt ze dus alleen nog maar kvv van smuldier en vind het heerlijk! Ga straks ook wel eens wat andere merken uit proberen maar wilde haar eerst hier aan laten wennen. Dus bij ons zijn de brokken helemaal verleden tijd!