Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Elke teef moet 1 nestje krijgen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Elke teef moet 1 nestje krijgen

Ongelezen bericht door duitse herder »

Al jarenlang krijg ik dat te horen. Dat het voor een teef beter is om eerst een nestje te krijgen en dan pas te stereliseren,
Vandaag ook, een Laser Opso ( :mrgreen: ) die met 1 jaar al nestje kreeg met eigen reu, omdat het beter zou zijn. Zelf hebben ze 2 pups aangehouden. Vroegahhh (ik vermoed 10 jaar geleden) kreeg ik dat ook al meerdere keren te horen

Wat is de theorie erachter eigenlijk? Zit er een kern van waarheid in?
duitse herder
Zeer actief

dat zei ik ook, maar wat is de achterliggende gedachte? En waarom is het bullshit? (ik weet ook dat het onzin is dus, maar kon niet snel passned antwoord bedenken waarom)
duitse herder
Zeer actief

De enige reden die ik kan bedenken is omdat het "in de natuur" ook gebeurd, dat ze nestjes krijgen. Dat betekend dus dat alle dieren en mensen minimaal 1x zwanger moeten zijn :smile:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Nanna schreef:
duitse herder schreef:De enige reden die ik kan bedenken is omdat het "in de natuur" ook gebeurd, dat ze nestjes krijgen. Dat betekend dus dat alle dieren en mensen minimaal 1x zwanger moeten zijn :smile:
Nee, in de natuur gebeurt dat zeker niet. Kijk naar de voorvader van de hond: de wolf. Daar krijgen alleen de alfateef- en reu pups. Pups van mindere goden worden niet geboren en als dat al eens het geval is, meestal gedood.
De meeste vrouwelijke wolven krijgen dus nooit pups.
Volgens mij is dat bullshit. :mrgreen: Ten eerste leven er in de meeste roedels geen bergen geslachtsrijpe teven samen en ten tweede eindigt volgens mij welke teef met een nest. Al is het maar omdat ze verstoten wordt zodra ze loops wordt en dan gaat kijken naar een wolf die ergens rondloopt en die het met haar wil proberen.
Ik geloof er nl geen snars van dat wolvinnen hun hele leven dekkingen gaan afslaan om hun moeders te dienen. Dat gaat er bij mij niet in. Misschien wel 2 of zelfs 3 jaar maar dan gaat mams eraan of loopt dochterlief weg met een vreemde meneer. Dat is wat ik denk. :pffff: :mrgreen:

Verder heb ik begrepen dat ze wel nesten krijgen maar niet de privileges hebben die het alphapaar heeft waardoor het ze domweg niet lukt om de pups groot te krijgen. Dus ze staan veel teveel in dienst van en onder sociale stress om die pups te kunnen verzorgen. Alles draait om dat nest van de alpha wolvin. Ik heb ook wel eens een filmpje gezien waarbij de alpha-wolvin de pups van een jongere wolving ging ophalen en bij haar pups deed. Die speelden ze dan dood en de alpha verwaarloosde ze echt heel erg. De echte moeder stond erbij en keek ernaar. Heel zielig.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Wolvinnen slaan toch geen dekkingen af? :denken:
Ik dacht dat de Alpha teef daar gewoon een stokje voor stak. :denken:

En hoe gezond is het voor een hond om een nest te krijgen?
Ze kunnen er ook het loodje bij leggen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Zou lekker zijn voor de honden-overbevolking als iedereen hier in gelooft :mrgreen:
dobervriendin
Zeer actief
Mijn ras(sen): dobers en hollanders
Contacteer:

Ongelezen bericht door dobervriendin »

Fokken moet met beleid gebeuren en dat houd in dat niet iedere teef een nest moet. Sommige teven met bepaald gedrag daar zou ik echt geen pup van willen.

Fokken is ras verbetering en dat houd in dat karakters ook belangrijk zijn en uiterlijk.

Zou elke teef dus puppen moeten krijgen wat krijg je dan?
Groetjes van Dobervriendin haar en hollanders Haru en Kandalf
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Mickie schreef:
duitse herder schreef:De enige reden die ik kan bedenken is omdat het "in de natuur" ook gebeurd, dat ze nestjes krijgen.
En dat is dus niet zo ;)
In een roedel honden/wolven krijgen alleen de Alpha-dieren doorgaans pups, de rest mag slechts assisteren in de opvoeding.
Als dat bij de mensen nou ook zo was, zouden mensen die dit soort onzin geloven helemaal niet bestaan :pffff:

Maar misschien moet je eens vragen of ze ook vinden dat alle meisjes eenmaal een kind moeten krijgen voor ze gesteriliseerd worden? :mrgreen:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
laeken
Zeer actief

ranetje schreef:Wolvinnen slaan toch geen dekkingen af? :denken:
Dat zou ze wel willen denk ik maar hoe gaat ze dat doen? Een teef permanent bewaken? Als een loops teefje even een paar uur de hort op gaat is het geregeld en ik kan me niet voorstellen dat de alpha dan permanent haar schaduw is. :19:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

MARC_S schreef:
Dat zou ze wel willen denk ik maar hoe gaat ze dat doen? Een teef permanent bewaken? Als een loops teefje even een paar uur de hort op gaat is het geregeld en ik kan me niet voorstellen dat de alpha dan permanent haar schaduw is. :19:
:mrgreen:
Ik bedoelde dat ze naar alle waarschijnlijkheid niet aan haar trekken komt in de eigen roedel.
Als ze ergens anders een reu vandaan vist begint ze een eigen roedel neem ik aan als ze daar sterk genoeg voor is en anders pech gehad.
Ik dacht niet dat in het wild zo gemakkelijk een nieuwe partner te vinden was.
In leven blijven is ook belangrijk en dat lukt beter in de roedel :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
laeken
Zeer actief

ranetje schreef:
MARC_S schreef:
:mrgreen:
Ik bedoelde dat ze naar alle waarschijnlijkheid niet aan haar trekken komt in de eigen roedel.
Als ze ergens anders een reu vandaan vist begint ze een eigen roedel neem ik aan als ze daar sterk genoeg voor is en anders pech gehad.
Ik dacht niet dat in het wild zo gemakkelijk een nieuwe partner te vinden was.
In leven blijven is ook belangrijk en dat lukt beter in de roedel :wink:
Mij gaan die gedachten toch wat te ver. Als een teef loops is wil ze gdekt worden en niet meer, niet minder. Ze kan niet in de toekomst denken en daarnaast is de biologie van het leven gebaseerd op het voortplanten. Dus al zou een ondergeschikte teef 1 pup in de roedel groot krijgen dan zou ze die kans nemen biologisch gezien. Zij denk niet in de toekomst en kan dat ook helemaal niet.

Ik weet niet of je wel eens naar meercat manor kijkt op animal planet? Daar is ook altijd gezeik met de dames en de volwassen vrouwtjes paren met zwervende mannetjes, worden regelmatig uitgestoten door de alpha-moeder en proberen toch kost wat kost een keer pups te krijgen :mrgreen: Ik kan me gewoon niet voorstellen dat dat bij wolven anders is. Ook denk ik dat als een teef zich aanbied aan een reu in haar roedel hij haar zal dekken als ze loops is :wink:
Afbeelding
sjef
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjef »

Het idee erachter was dat het de kans op kanker van de baarmoeder zou verminderen als ze eerst een nestje hadden gehad.

Een flinke emmer koud water over honden gooien, wel goed gemikt natuurlijk, kan wel degelijk effect hebben.

Neus door de ontlasting halen is vreselijk hondonvriendelijk, maar wel effectief anders deden de mensen het niet. Gelukkig zijn we in dat opzicht wel veel hondvriendelijker geworden.
I'm just a common man
drive a common van
my dogs ain't got no pedigree
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

sjef schreef:Het idee erachter was dat het de kans op kanker van de baarmoeder zou verminderen als ze eerst een nestje hadden gehad.
Nee, van de melkklieren. En daar is een veel handigere truc voor: gewoon steriliseren vóór de tweede loopsheid.
Een flinke emmer koud water over honden gooien, wel goed gemikt natuurlijk, kan wel degelijk effect hebben.
Ja, als je 'flinke schade aan de voortplantingsorganen' als een 'effect' beschouwt. Voor het voorkomen van nestjes heb je er natuurlijk helemaal niets aan.
Neus door de ontlasting halen is vreselijk hondonvriendelijk, maar wel effectief anders deden de mensen het niet.
*zucht* mensen doen alleen effectieve dingen? Het is vooral erg effectief voor het aanleren van coprofagia enzo, qua opvoeding is het drie keer niets.
Gelukkig zijn we in dat opzicht wel veel hondvriendelijker geworden.
Ik wel ja, en nog een heleboel mensen meer, maar jij hebt geloof ik nog een flinke weg te gaan :roll:

Kees
Rhiannon
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rhiannon »

Het was inderdaad zo om de kans op kanker te verkleinen, ik heb nu al drie teven gehad zonder ooit een nestje en geen een heeft kanker gehad.

Bij vrouwen is het geloof ik wel zo dat borstvoeding de kans op borstkanker verkleint.
sjef
Zeer actief

Casey, Ik zeg niet dat het de kans op kanker verkleint, ik zei dat dat het idee was en dat mensen het daarom dachten.

Die emmer water moet je natuurlijk wel gooien voordat ze vast zitten anders heeft het geen zin.

Omdat mensen een fiks aantal jaren iets deden, wil nog niet zeggen dat ik dat nu doe. Misschien eerst 2x maal lezen en das pas reageren.
I'm just a common man
drive a common van
Job
Zeer actief

Ongelezen bericht door Job »

ja en iedere vrouw een kind........ :cheer:
duitse herder
Zeer actief

Nanna schreef:
sjef schreef:
Die emmer water moet je natuurlijk wel gooien voordat ze vast zitten anders heeft het geen zin.
Nee hoor. Ik heb wel teven gehad die nesten kregen ondanks dat ze niet gekoppeld hebben gestaan.
Die emmer water is altijd wreed en onnodig. Als honden de kans krijgen om te dekken is dat altijd je eigen stomme schuld. Had je ze met je domme harses maar beter moeten scheiden. :mrgreen: Dat hoeven die beesten verder niet te bezuren met allerlei wreedheden.
op sbs6 heb je een programma over dierenartsen in belgie. 1 da had een teefje die loops was en door de buurhond gedekt was en ze stonden gekoppeld. Onze slimme DA gooide dus wel degelijk een emmer water erover heen :19: en dat noemt zich een DA :19:
sjef
Zeer actief

Ach Nanna, ik vind een koude douche voor een hitsige reu niet echt onder wreed vallen. Maar misschien als ik een hitsige reu zou zijn, dan wel.
I'm just a common man
drive a common van
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

sjef schreef:Ach Nanna, ik vind een koude douche voor een hitsige reu niet echt onder wreed vallen. Maar misschien als ik een hitsige reu zou zijn, dan wel.
Als jij een emmer water gebruikt om twee honden te scheiden die nog niet aan het dekken zijn dan is dat niet alleen wreed en onnodig maar vooral bijzonder dom. Want als jij ziet dat je hond een teef wil dekken, en je gaat eerst naar binnen rennen, op zoek naar een emmer, die met water vullen, en weer met emmer en al naar buiten.... ja dan staan ze uiteraard al lang wel vast.

Kortom als jij emmers water gebruikt is dat alleen maar om honden te scheiden die al lang en breed gekoppeld staan. En ja, dat is onnozel, wreed en dom. En als je dat soort onzin alleen maar loopt te verkondigen is dat precies net zo erg. En ja, dat had ik de eerste keer al goed gelezen en begrepen :roll: Dag Sjef.

Kees
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Re: Elke teef moet 1 nestje krijgen

Ongelezen bericht door Carma »

duitse herder schreef:Al jarenlang krijg ik dat te horen. Dat het voor een teef beter is om eerst een nestje te krijgen en dan pas te stereliseren,
Vandaag ook, een Laser Opso ( :mrgreen: ) die met 1 jaar al nestje kreeg met eigen reu, omdat het beter zou zijn. Zelf hebben ze 2 pups aangehouden. Vroegahhh (ik vermoed 10 jaar geleden) kreeg ik dat ook al meerdere keren te horen

Van mijn schoonvader (eentje van de oude stempel :wink:) begreep ik dat bij hem in de (boeren)familie de teef altijd een nest kreeg omdat de hond dan waakser zou zijn na die tijd....over onzin gesproken...
Afbeelding
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

even puur getalsmatig bekeken...

stel dat elke teef een nest "moet" krijgen, en laten we zeggen zo rond een leeftijd van 2 jaar
en daar zo gemiddeld 6 pups uit krijgt (vind ik nog mild geschat)

dan betekent dat dus dat je elke 2 jaar het hondenbestand verdriedubbelt. Dan gaan er natuurlijk ook nog honden dood maar dat is eigenlijk (er van uit gaande dat een jaar of 8 een fatsoenlijke gemiddelde leeftijd is) al marginaal op wat er in tussentijd geproduceerd is.

Al met al: lijkt mij geen strak plan.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Job
Zeer actief

jelle schreef:even puur getalsmatig bekeken...

stel dat elke teef een nest "moet" krijgen, en laten we zeggen zo rond een leeftijd van 2 jaar

dan betekent dat dus dat je elke 2 jaar het hondenbestand verdriedubbelt. Dan gaan er natuurlijk ook nog honden dood maar dat is eigenlijk (er van uit gaande dat een jaar of 8 een fatsoenlijke gemiddelde leeftijd is) al marginaal op wat er in tussentijd geproduceerd is.

deze logica geldt, zei het met minder volume, ook voor de mens.
Waarom nemen er nog zoveel mensen wel kinderen en dan ook nog te veel?
ranetje
Zeer actief

Nanna schreef:
Job schreef:
jelle schreef:even puur getalsmatig bekeken...

deze logica geldt, zei het met minder volume, ook voor de mens.
Waarom nemen er nog zoveel mensen wel kinderen en dan ook nog te veel?
Omdat die geen baasje hebben die de ballen eraf laten knippen ;-)
:mrgreen: :smile:
Afbeelding
Job
Zeer actief

moet te regelen zijn toch?
Ik knip wel door hoor. :ok:
Esther 1
Zeer actief

Ongelezen bericht door Esther 1 »

Job schreef:moet te regelen zijn toch?
Ik knip wel door hoor. :ok:

ach gossie :jank: :jank: :mrgreen: :smile:
Geluk is houden van wat je doet en doen waar je van houdt.
Nala & Senne voor altijd op dat speciale plekje.
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Het enige wat ik weet is dat baarmoeder ontsteking veelvuldig voorkomt bij honden. MIsschien dat een dracht de mogelijkheid daarop afremt? ik weet het niet, ga het ook niet proberen. Inmiddels is bij mijn 3 honden allemaal de baarmoeder verwijderd, en omdat ik te kritisch ben op mensen als ze een hond nemen, heb ik er nooit mee gefokt. Ik zal ook nooit met honden gaan fokken. Er zijn er te veel die nog op zoek zijn naar een goed thuis.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
murmel

Ongelezen bericht door murmel »

duitse herder schreef:Al jarenlang krijg ik dat te horen. Dat het voor een teef beter is om eerst een nestje te krijgen en dan pas te stereliseren,

waar rook is is vuur, hoewel ik niet weet wat de gedachte was achter dit idee bij andere mensen die dit beweren

wat ik zelf zo bedenk en het klinkt ook vrij logisch, een teef wordt geboren met alles in haar lichaam om zich te kunnen voortplanten: eierstokken,baarmoeder, eitjes....
dus de natuur heeft het haar niet voor niets gegeven

dat niet elke teef een nest krijgt, is enkel door de mens om bepaalde redenen zo geleid!

Ik denk zo... de meeste vrouwen hebben toch ook een natuurlijke drang of behoefte naar kinderen? een hond vermoed ik ook.
ranetje
Zeer actief

murmel schreef:

waar rook is is vuur, hoewel ik niet weet wat de gedachte was achter dit idee bij andere mensen die dit beweren

wat ik zelf zo bedenk en het klinkt ook vrij logisch, een teef wordt geboren met alles in haar lichaam om zich te kunnen voortplanten: eierstokken,baarmoeder, eitjes....
dus de natuur heeft het haar niet voor niets gegeven

dat niet elke teef een nest krijgt, is enkel door de mens om bepaalde redenen zo geleid!

Ik denk zo... de meeste vrouwen hebben toch ook een natuurlijke drang of behoefte naar kinderen? een hond vermoed ik ook.
Ook al zijn onze honden niet meer te vergelijken met de wolven. :wink:
In een roedel wolven hebben alle wolvinnen een baarmoerder, eierstokken en eitjes.
Krijgen ze ook allemaal welpen?
Afbeelding
Job
Zeer actief

nee, in een slecht jaar worden ze wel schijnzwanger
zodat ze de pups van de alfateef goed verzorgen!
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Als het een rashond betreft, dan ben ik in het kader van de genenspreiding wel voorstander van deze stelling.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”