Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat zou je doen als,...

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

doggy

Wat zou je doen als,...

Ongelezen bericht door doggy »

Wat zou je doen als,..

Je je eigen hond, keurig hebt aangelijnd en er een loslopende hond aankomt waarvan je het niet vertrouwd?

Ik weet niet wat ik zou doen.
Hangt van de situatie af.

Beike heeft nog nooit gevochten of gebeten en dat wil ik graag zo houden.

Ook heb ik nog nooit zo'n situatie meegemaakt.
Marion.

Re: Wat zou je doen als,...

Ongelezen bericht door Marion. »

doggy schreef:Je je eigen hond, keurig hebt aangelijnd en er een loslopende hond aankomt waarvan je het niet vertrouwd?

Oversteken. Doorlopen. Toen Saar pup was kwam er ons een soort poedel achterna, en ben ik gewoon met Saar gaan rennen (zelfde als toen een zwarte kat het op ons gemunt leek te hebben).

Maar ik doe niet aan "ik vertrouw het niet". Ik vertrouw qua hondentaal volledig op Saar, die spreekt dat ook veel beter dan ik. Dus als zij 's avonds in het donker een bepaald steegje niet in wil, dan doe ik dat ook niet. Komen we een hond tegen waar zij uit de weg wil, dan gaan we naar de overkant.
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Gewoon een andere kant oplopen en proberen contact te vermijden, en wil de hond dan nog iets doen is er nog een maat 40
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Als het even kan omlopen. Vaak kan je loslopende honden in de wijk al wel in de verte aan zien komen, en zou er eentje zijn die ik niet vertrouw dan zou ik een ander straatje nemen.

Staat die hond echt opeens voor onze neus dan mag Vera het regelen. Op de een of andere manier weet ze het tot nog toe altijd zo te draaien dat er niet meer gebeurt dan eventueel wat grommen of overhangen/tegen de grond schoffelen door die andere hond als die toch per se contact moet zoeken terwijl zij en Saar het niet willen.
Maar goed, een hond die echt gewoon blind elke hond grijpt zal zij vast ook niet zomaar even af kunnen wenden. Gelukkig heb ik dat nog niet meegemaakt met de honden die ik nu heb.
Afbeelding
Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lucia »

Als de kans er is, andere kant oplopen.

Komt de hond echt aanstuiven laat ik Milo los, zodat hij tenminste weg kan.
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Lucia schreef:Als de kans er is, andere kant oplopen.

Met betrekking op het antwoord hierboven,....

Wat zou je doen als baas van de hond die erop af komt stuiven?

Je hond terug halen of de andere kant oplopen?
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

ik loop dan gewoon door.. ik heb mijn hond aan de lijn en dan weet hij ook wel een houding door te geven dat de ander beter kan oprotten... ik geef een commando volg aan mijn hond en klaar.. komt de hond dan echt vervelen.. dan geef ik speling
als een hond echt aanvallend komt... dat heb ik bewust nog nooit zien gebeuren.. zou dat aan de orde zijn dan blokkeer ik de route naar mijn hond en verbaliseer ik de hond op te rotten... meer omdat ik weet dat die van mij niet onder de indruk is van een hond die hem aanvalt...

Omkeren doe ik vaak niet meer omdat ik er de schijt aan heb gekregen dat veel andere loslopende honden maar lekker kunnen doen waar ze zin in hebben en er geen baas achter lijkt te staan terwijl ik lekker met mijn honden die wel luisteren en niet uit zichzelf gaan lopen zieken bij een vreemde hond ze los ergens heb lopen.. ben het een beetje beu om telkens om te keren ...
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Ik zal de weg oversteken als dat kan, anders de andere kant oplopen en het liefst niet in een rechte lijn maar afslagen nemen en hopen dat de hond weer terug gaat naar de baas.
Presley
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Presley »

Dit is mij dus vorige week overkomen.
Ik was maandag gaan trainen met mijn hond.
Er traint daar ook een rottweiler, die niet te vertrouwen is, ook een reu, ook intact.
Zijn band bleek niet goed vast te zitten dus hij trok zich los, en komt op mijn hond (duitse herder) afstormen, ik merkte het nog niet omdat ik met mijn rug er naar toe stond.
De eigenaar komt op me afgerend en zegt Pas op!
Ik heb mijn hond wat aan zijn nek opgetild en goed vastgehouden
Gelukkig reageerde mijn hond goed, stond gewoon te kijken en niet te blaffen, was ook wat overdonderd ervan.
Gelukkig kon de eigenaar zijn rottweiler grijpen en is het heel goed afgelopen..
Zou die rottweiler mijn hond aanvliegen, trap ik hem eraf.
spijkerhond
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door spijkerhond »

ja ken ik, helemaal fout waarschijnlijk, maar de agressor afblokken van mijn hond en toeroepen weg te gaan.(mijn hond is iets te groot om op te tillen en kroop achter me)
Baasje gaf alleen het commentaar; ja dat komt omdat hij aangelijnd is (de mijne dus) en verder vond ze het blijkbaar normaal dat hij op de mijne afstoof om eens te gaan grauwen en happen........
Ach ja, had ik Spike eens even aangelijnd om zijn speeldrang te beteugelen; weer niet goed :wink:
kimmeke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaskan Malamute

Ongelezen bericht door kimmeke »

Hangt er vanaf van de manier waarop die andere afkomt.
Komt die op een vriendelijke manier af om even te snuffelen, Sanka kort en gewoon doorlopen.
Komt die echt agressief aflopen, dan steek ik daar even mijn 41 tussen en maak ik ook aan hele buurt duidelijk dat hij/zij de verkeerde heeft uitgekozen! :mrgreen: Sanka reageert namelijk fout op agressie bij andere honden. Ze is een keer licht gebeten (woord is al groter dan de hap zelf) door een ander hondje omdat er een loopse teef naast ons liep en (domme) Sanka bleef maar moeite doen (trekken dus) om met die happer te kunnen spelen :denken:
Maar eender welke manier die hond ook kiest om af te komen, als er een baas achter komt dan laat ik ook even (soms al vriendelijker dan anders) dat hij/zij best de hond wat dichter kan houden en dat niet elke hond even vriendelijk is als de mijne...
Als je een hond iets leert met geschreeuw, zal hij nooit naar je gefluister luisteren...

Afbeelding

Hotel voor alle knaagdieren en konijnen: http://www.everyoneweb.com/knagershotel/
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Als het een dominante hond is, schikt de jongste zich wel. Met de oudste loop ik om, alle grote honden. Met de jongste alle kleine honden omdat ik bang ben dat die kleine honden bijten :N: De oudste reageert er niet op maar de jongste zal het denk ik niet pikken in de zin van gillen/piepen
marjoleinn
Actief

Ongelezen bericht door marjoleinn »

Ik ga eigenlijk nooit omlopen voor andere mensen. Ik heb het al een aantal keren meegemaakt dat er een hond op de mijne af komt stuiven. Vaak neem ik Diego kort aan de riem en loop gewoon door. Ik heb ook wel eens heel boos naar die andere hond geschreeuwd dat hij naar de baas moest gaan. Het hielp toen wel, de hond schrok. Maar dat zal niet elke hond hebben natuurlijk.

Ik moet trouwens wel zeggen dat het me nu bijna niet meer gebeurd, nu diego (amerikaanse stafford) groter wordt. De mensen lopen vaak voor mij wel een blokje om (ook als diego vast zit) en anders doen ze hun hond vaak vast zodat hij niet bij mij in de buurt komt. En ik moet eerlijk zeggen, soms vind ik dit heerlijk! Soms kunnen de vooroordelen je dus ook wel van pas komen :mrgreen:
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Toevallig net nog meegemaakt.
Ik had gelukkig alleen Macho bij en die kan wel redelijk met andere honden.
Er kwam een jongetje aan met een sharpei en hij kon de hond niet houden, dus die schoot los.
Ik liep eerst snel door maar de hond was er natuurlijk ook snel.
Toen hij bij Macho was gaf ik Macho wat riemlengte.
Als snel ging de kop van de sharpei bij Macho in de nek, gevolgd door een poot.
Dat pikt Macho niet en dat weet ik dus grijp ik in.
Ik heb de hond toen van Macho afgehaald, Macho het commando blijf gegeven en heb de hond teruggegeven aan het kind.

Het verschilt bij mij per situatie wat ik doe.
Macho kan redelijk met andere honden dus bij hem reageer ik heel anders als met Max.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

In het dorp steek ik dan gewoon over. Loopt de hond mee, dan baas aanspreken. Werkt dat niet, dan Bram achter me en brullen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Het ligt eraan wie ik bij me heb.
Maar als ik denk dat de andere hond echt mot komt zoeken dan zal ik w.s. vriendelijk doch dringend die hond verzoeken NU op te sodemieteren.
Als ik Hera niet bij mij zou hebben (want in dat geval heb ik mijn handen vol aan haar), grijp ik hem/haar in zijn kladden als hij raar zou doen bij 1 van mijn honden. En dan afleveren aan de baas met de mededeling zijn hond bij zich te houden.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

doggy schreef:Wat zou je doen als baas van de hond die erop af komt stuiven?

Waar wil je heen????

Ik zou heel snel mijn hond terughalen, aanlijnen dus, en de andere kant op lopen.
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Op die manier is Dingo naar de ***** geholpen, en moet ik dus nu ogen op steeltjes hebben. Als er een loslopende hond aankomt, die ik niet ken, en de baas maakt geen aanstalten om hem terug te halen, komt er een maat 42 onder zijn hol. Ik wacht niks meer af, en Dingo al helemaal niet.
Quinto is makkelijker en daarbij zou ik de hond ook terugwippen, om te voorkomen wat er met Dingo is gebeurd. :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Hangt van de hond af.
Als ik denk dat mijn hond(en) het aankunnen, doe ik niks, dan laat ik het ze regelen.
Als ik denk (en zie) van niet, dan blok ik af en laat ik eventueel mijn hond(en) los, als dat kan dus.
En grijp ik zelf in, uiteraard.
Poten af van mijn meisjes :pffff:

Mijn honden stuiven niet trouwens.
Hooguit zoeken ze vriendelijk toenadering maar als dat niet gewaardeerd wordt (en dat zie je op afstand) roep ik ze terug en dan komen ze.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Als een (grote) hond echt grommend en grauwend aan komt stormen ga ik er tussen staan en probeer ik de hond weg te schelden. Ik zou mijn eigen honden niet aflijnen, als ze aan de lijn lopen is daar een goeie reden voor, bijvoorbeeld een drukke weg in de buurt. Bovendien heb ik liever ellende pal naast me zodat ik iets kan doen dan op 20 meter afstand.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Dat overkomt ons regelmatig. Meestal let ik dan heel goed op lichaamstaal van beide honden. Als ik het echt niet vertrouw jaag ik de hond (op een vriendelijke manier) weg.
Limanade
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Limanade »

volgens mij is deze discussie al in den treure gevoerd :mrgreen:

ik heb zelf altijd mijn honden aangelijnd.. als er iemand aan komt met een loslopende hond vraag ik of hij/zij die bij zich wilt houden

is het iemand die ik al honderden keren heb gewaarschuwd, zeg ik niks meer.. strontziek word ik er van om elke keer mijn hond op te moeten tillen (gaat nogal makkelijk, 25 kilo) en te blijven waarschuwen..
Afbeelding

Wil je vlinders in je buik? Prop een rups in je reet!
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik probeer Jamey af te blocken, omdat zij reageert met angstagressie (gil-blaffend en hijgend in de riem hangen en het liefst erop af scheuren om ze te grijpen) en dat bij de meeste honden niet erg handig is, aangezien zij voor de meeste honden een eenhapscrackertje is.

Als ik zorg dat ik echt het heft in handen neem, Jamey achter me parkeer en zorg dat IK degene ben die die andere hond afweert is er voor Jamey niets aan de hand en de laatste tijd gaat ze zelfs rustig achter me eens wat grasjes snuffelen terwijl ik de boel aan het regelen ben :roll:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

doggy schreef:
Lucia schreef:Als de kans er is, andere kant oplopen.

Met betrekking op het antwoord hierboven,....

Wat zou je doen als baas van de hond die erop af komt stuiven?

Niet van toepassing want Milo blijft aangelijnd.
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

doggy schreef:Wat zou je doen als,..

Je je eigen hond, keurig hebt aangelijnd en er een loslopende hond aankomt waarvan je het niet vertrouwd?

oversteken of in ieder geval de hond proberen te ontwijken.
Als e rruimte zat is gooi ik mijn eigen hond los maar als het gewoon in een woonwijk is of dichtbij een weg dan niet aangezien mijn honden windhonden zijn en vrij rap op de weg staan als ze eenmaal vaart hebben.
Afbeelding
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Korthouden, afleiden met een koekje en er met een boog omheen lopen.
Afbeelding
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

de hond proberen weg te jagen en hem anders een schop verkopen, klinkt hard maar anders vreet kaya hem toch echt op.
Weglopen kan je proberen maar meestal rennen ze dan toch hard achter je aan.
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Frederiek »

Hmmm, ik had dat een paar weken terug. Ik liep met Hades aangelijnd hier door 't parkje en toen kwam er een hond (reu, kruising stafford/stabij, ruim een jaar) aanrennen die we wel vaker tegenkwamen. 'Vroeger' kon Hades daar leuk mee spelen, dus ik stond niet helemaal op scherp, maar dat leuke was blijkbaar in één keer over... Hij kwam echt van om de bocht aansprinten en vloog gelijk bovenop Hades, al grommend en happend. 't Ging zo snel dat ik 'm zelf niet kon afblokken, want Hades stond voor mij. 't Baasje stond aan de andere kant van de vijver een beetje te kijken en kwam echt slóóóóóm sjokkend onze kant op.

Intussen zat de lijn van Hades al om de poten van de andere hond, waar ik toch liever m'n handen niet tussen gooide, maar gelukkig wist Hades zich los te wrikken uit z'n halsband. Hij kon dus wegrennen maar werd gelijk weer tegen de grond gepind. Ik naar 't baasje schreeuwen dat ze haar hond bést even mocht ophalen, omdat dit NIET ZO LEUK was. Ze kon alles gewoon zien en horen en deed niet eens moeite om wat sneller te lopen. Mijn hémel, als Hades dat ooit zou flikken dan zou ik niet weten hoe snel ik bij 'm zou zijn om 'm aan te lijnen.

Gelukkig geen gaten (of trauma's, Hades is niet snel onder de indruk of angstig aangelegd) en uiteindelijk hadden we ze beide vast, maar er kwam ook geen sorry of 'wat vervelend, heeft'ie niets?' of wát dan ook. Ik was zo verbijsterd over de asociaalheid dat ik alleen nog maar iets te hard 'hou dat agressieve rotbeest dan ook aan de lijn, achterlijk wijf' kon mompelen. Dénk dat ze dat wel hoorde. Niet netjes, maar ja, het zij zo.

Als ik wist dat ik een hond had die angstig was aangelegd en echt lang last zou hebben van zo'n 'aanval' dan had ik wel geprobeerd een 42je ergens tegenaan te zetten, denk ik.

De andere kant oplopen was helaas geen optie, het beest liep los en rende echt knetterhard op ons af, geen ontkomen aan.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

De weg oversteken en als dat niet gaat aan de eigenaar vragen of hij zijn hond wilt aanlijnen.
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

doggy schreef:Wat zou je doen als,..

Ik laat ze alle 4 los :smile2:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”