Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

1e nacht met 2e hond.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

1e nacht met 2e hond.

Ongelezen bericht door Emma »

hoi,

een tijdje terug had ik een topic geopend over ervaringen van mensen met een tweede hond.

nu ben ik aan het rondkijken voor een tweede hond.

maar ik vraag me af: hoe doe je dat de eerste nacht??

ik vraag me af of mijn hond met een hondenmaatje wel gaat slapen dan. of ze gaan lopen spoken.
is het handig de eerste nachten de andere hond in een bench te doen??
en zet je de bench dan bij je hond neer of in een andere ruimte of zelfs op je slaapkamer??

is zo`n tweede hond rusteloos? het is niet niks om zo van je vertrouwde familie of asielkennel naar een heel nieuw huis te gaan. en nog wel met een nieuwe hond.

ik heb het dan wel over een hond van tenminste 1 jaar oud. geen kleine pup.
kunnen die dan ook wel gaan janken s`nachts? ga je dan beneden bij de honden slapen??

hoe hebben jullie dat gedaan, met een tweede volwassen hond?

kijk als ze elkaar een paar dagen kennen dan zal het wel snel beter gaan. maar zo`n eerste nacht lijkt me eigenlijk ook best lastig.

alle tips en ervaringen zijn welkom :ok:
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Toen wij Ivan erbij kregen, gingen ze beiden mee naar boven. Ivan was ook al bijna 8 maanden toen hij erbij kwam.
Nou moet ik bekennen dat ze heel makkelijk met elkaar om gingen dus vrij snel konden ze beiden beneden blijven. Ze sliepen lekker tegen elkaar aan. Als je zorgt dat de honden lekker moe zijn, zou ik ze mooi de eerste perioden mee naar boven nemen. Het hangt er ook helemaal vanaf of ze het goed met elkaar kunnen vinden. Elke situatie is anders dus je kan het nooit vergelijken.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb nooit een tweede volwassen hond genomen maar wel eens op honden gepast. het hangt echt helemaal van de hond af en je kan er niks aan voorspellen. Als de flatcoat van mijn nichtje kwam logeren en zijn maatje de whippetkruising dan ging dat met mijn hond meteen goed, whippet op bed, flatcaot op zijn matje en mijn hond op haar kussen en slapen. Niks aan de hand dan.
Maar ik heb ook wel eens op een herder gepast en die wilde niet eens eten laat staan slapen zonder zijn baas. Dat was minder. Na 2 dagen at hij nog niet.
De greyhounds waar ik wel eens op gepast heb waren gewoon de braafste, die konden gewoon beneden doodstil de eerste nacht door zonder mij en zonder aandacht. Net alsof ze er al jaren woonden, echt heel lief en makkelijk dus.

Zoals blijkt, elke hond is anders. De ene gaat ergens liggen en gaat pitten en een andere heeft weken nodig om te wennen. :wink:
Afbeelding
mari-anne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door mari-anne »

Ik zou so wie so de hond 's morgens al halen. Zodat ze een hele dag en avond aan elkaar kunnen wennen.
Is een hond gewend aan een bench, dan zou ik hem daar in doen, met zijn evt meegekregen speeltjes.
Heeft die dat niet en gaat het over de dag heen goed, dan zou ik ze gewoon in dezelfde ruimte laten.
Twijfel je, dan kan je de eerst nacht (en) hem bij je op de kamer leggen of in andere ruimte.

Zelf zou ik voor op slaapkamer kiezen, omdat die dan weet dat jij er bent,en dan gewoon lekker gaat slapen zonder zich eenzaam te voelen.

Groetjes Marianne
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Hier ook geen volwassen tweede hond, wel een volwassen oppashond (teefje ook). Die mag er lekker bij op bed, gezellig :mrgreen: :wink:
Pups gaan hier ook mee op bed, en pup Vera dan naast het bed want die vond het bed te warm in de zomerperiode.
Oppashond ligt trouwens ook soms op de bank of in een mandje, net wat ze wil.
Afbeelding
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Carmen »

Het ligt idd aan de hond. Arie kon bij de vorige baas rustig 's nachts in de bench. Na twee verhuizingen in twee dagen was hij zo gestressed, hij kon niet in de bench en joelde alles bij elkaar. Stephan heeft een aantal nachten op de bank bij hem geslapen, daarna ging het steeds beter.
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragyo »

ik heb Kiba 's ochtends gehaald zodat ze even tijd hadden. ik weet niet meer of hij de eerste nacht beneden of boven heeft geslapen, ik denk de 1e nacht beneden omdat hij toen niet de trap op durfde, en de 2e of 3e nacht boven. ik had de eerste 2 dagen geen bench maar het ging gelijk goed met ze. ik had wel de speeltjes weggehaald en de kwetsbare voorwerpen in de huiskamer.
Afbeelding
Kijk hier voor kettinghangertjes met foto van je hond!
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

bedankt voor jullie antwoorden!!

ik denk dat ik de nieuwe hond dan de eerste nacht maar op de slaapkamer doe. met een kleedje of iets van waar de hond vandaan komt. (vertrouwde geur??)

en dan Buster gewoon op zijn eigen plaats beneden.

weet nog niet eens of en wanneer er een hond komt hoor, maar wil wel een beetje voorbereid zijn. want als de juiste hond gevonden wordt dan wil ik toch niet geheel onvoorbereid zijn. maar net wat jullie al zeggen zal het natuurlijk erg hond-afhankelijk zijn.

en idd. de hond in de ochtend halen :ok:
daan!
Zeer actief

Ongelezen bericht door daan! »

ik ga altijd bij de honden op de bank slapen.
Ik wil ze niet op de slaapkamer, dus daar slapen ze nooit, ook niet als pup.
Ik slaap zolang als ik het nodig vindt op de bank, de pups zitten dan in de bench.
Als het gaat om oudere honden, dat was een keer een herplaatser die beslist niet in de bench wilde (gillen, gillen, nou dan ben ik gelijk klaar met een bench) of logees, die gaan gewoon los in de woonkamer, en ik slaap op de bank, totdat ik het vertrouwen heb dat ze elkaar niet opvreten. Dat kan snel gaan.

Als de honden licht ziek zijn slaap ik ook op de bank, als de hond ernstig ziek is, of loops :mrgreen: wordt er tegen de regels in een bed in de slaapkamer gemaakt. Dan wil ik ze apart en onder zoveel mogelijk toezicht.

Uiteraard klimt alles op zondagochtend op en in bed.

Gewoon doen wat jezelf het prettigst vind.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Toen Winnie erbij kwam (we hadden Bas). Moesten we even omkeren. Omdat we nog niet wisten hoe Winnie op alles zou reageren en we Bas er meteen bij absoluut nog niet vertrouwde ging Winnie in de gang. Dit is altijd de slaapplaats van Bas geweest, omdat we hem daar ook moesten zetten als er visite was, omdat hij die anders hapte. Dat was dus echt zijn veilige plek. Uit protest ging Bas wel op de bank slapen (wat ie anders nooit zou doen) Na aantal weken waren we voldoende bekend met Winnie, dat zij in de woonkamer mocht en Bas weer naar zijn eigen plek in de gang mocht. Heb bij oudere hond dus geen bench gebruikt, maar wel een zo veilig mogelijk omgeving wat betreft kattekwaad. Een volwassen hond zo ik niet mee naar boven nemen. Daarbij zal het eens en atlijd boven zijn...
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik heb bij hond 2 en hond 3 een paar nachten beneden geslapen.
Hond 3 was al bench gewend dus hebben we voortgezte thuis ( hond 3 was pup) maar alsnog heb ik een aantal nachten beneden geslapen totdat ik de boel vetrouwde.
Hond 2 was overigens ook een bench gewend bij pleeggezin maar ik heb er voor gekozen om haar daar niet meer in tedoen omdat het naar mijn inziens niet nodig was bij ons.
Ik wil mijn honden niet boven hebben en ik denk dat je beter niet kan aanleren wat je later niet wilt hebben...een pup is bij mij een uitzondering maar alsnog zou ik ervoor kiezen om beneden teslapen en niet de hond boven.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik zou ook lekker beneden gaan slapen, heb ik ook een paar nachten gedaan toen Lilo erbij kwam, en dat ging prima, gewoon matras op de grond en allebei de honden los. Jack kroop uiteraard meteen bij mij op het matras, en Lilo er pal naast op Jacks kussen. Dat is volgens mij ook veel duidelijker voor de honden dan dat je de nieuwe mee naar boven neemt.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

het teefje dat bij mij in huis kwam daar had finn op andere terreinen (camping, en bij haar thuis gelogeerd) al kennis mee gemaakt.. en toen kwam ze bij mij thuis en bleef.. moet zeggen dat ik eerst wat onwennig was.. ook met eten geven ed.. finn was altijd ook bij zijn vorige baas gewend alleen te eten, bluf daarentegen at met vier honden bij elkaar, ik zat de eerste keer eten geven echt te stunten met die twee voerbakken :mrgreen:
Slapen de eerste avond had ik ook zoiets van hoe zou finn reageren.. die slaapt naast mijn bed.. puntje bij paaltje had ik meer " problemen " dan Finn... zij was nl gewend om op bed te slapen en dat wilde ik echt niet hebben.. de eerste tien minuten hebben we wat afgeworsteld :mrgreen:
Daarna is ze met een diepe zucht naast Finn in slaap gevallen..

... en toen ik in de ochtend wakker werd en me nog eens omdraaide..
kreeg ik een natte lebber over mijn snoet... :N:
1-0 voor haar toen :roll:

soms niet moeilijker denken dan dat het is.. je merkt snel genoeg of de honden elkaar snel accepteren of niet... en hoe vreemder wij ons gaan gedragen des te vreemder de honden het vinden.. dat is mijn ervaring eigenlijk..
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Emma schreef:
en idd. de hond in de ochtend halen :ok:
Is inderdaad wellicht beter, maar Jack hebben wij toch 's avonds gehaald, we kwamen dacht ik zo tegen tien uur thuis. En Lilo werd 's middags gebracht.

Op dag 1 hoeft een nieuwe hond ook nog niet overstelpt te worden met alle nieuwe dingen. Hij moet kennis maken met zijn huisgenoten, weten waar het drinken staat, begrijpen dat er ook hier regelmatig goed vreten komt en dat hij een goeie plek heeft om te slapen, en dat je met hem naar buiten gaat (of dat hij de tuin in kan) als hij moet poepen en piesen. Ook is het wel handig om meteen op dag 1 duidelijk te maken dat sommige dingen niet mogen, maar ik zou geen heel programma op gaan stellen. :wink: Die hond moet gewoon een goeie eerste indruk krijgen en zich een beetje veilig voelen, en de rest komt wel.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Hangt er een beetje vanaf hoe ze overdag op elkaar reageren, als dat niet al te aggeresief is zou het mij weinig uitmaken of ze 's nachts slapen (dat halen ze dan toch de volgende dag wel weer in). Ik denk eigenlijk dat een nieuwe hond sowieso in het begin slechter slaapt. Je zou ze eventueel eerst apart kunnen laten slapen tot ze aan elkaar gewent zijn.

Hier in het begin (eerste/enige hond, herplaatser) een camera opgehangen, boven de laptop aan en zo kon ik even meekijken. Max ging netjes in de mand liggen als ik weg liep maar niet slapen, wel reageren op alle geluiden (buiten, cv etc), de eerste maand ofzo was hij elke nacht rond een uur of 3-4 aan het rondlopen (op die paar m2 in de bijkeuken), dat duurde dan een kwartier ofzo, daarna ging die weer slapen. Eigenlijk geen idee of dat nu nog zo is, camera hangt er niet meer.

Die beelden van 3-4 uur bekeek ik later even terug ;).

Binnenkort hebben we een soortgelijke situatie, bij familie met een hond en kat, hond is al wat ouder en heeft het niet zo op spelen (Max wil niet anders), ben benieuwd hoe dat gaat (ook overdag, hij rent graag achter katten aan).
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
Aantal honden: 3

2e hond

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

Toen opvanghond Silky erbij kwam, sliep ze de eerste nachten in de bench. Niet dat ze niet leuk met Pippy omging, maar ze wilde de bench niet uit...wat veel te bang :N:
Maar ik vond het ook wel een veilig idee.

groetjes, Ingrid
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Toen Jakko bij ons kwam heb ik de eerste week beneden geslapen op een matrasje.
Vanaf dag 1 ging alles eigenlijk wel okee, dus na 1 weekje kon ik weer bij mijn hubby in bed kruipen. :mrgreen:
Ze kiezen zelf hun ligplekken, heb geen benches oid..
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Zarah slaapt bij mij op de slaapkamer, en de eerste nacht dat Kazan hier was heb ik hem in de mand gedirigeerd die er staat (Zarah ligt naast me :wink: ) en heb de deur op een kier gelaten zodat ze er uit zouden kunnen als ze wilden.
Hem alleen in de woonkamer laten vond k ook een beetje eng, en omdat ie toch wel heel erg naar Zarah en mij toe trok (en toch ook weer niet) durfde ik het wel aan, samen in de slaapkamer.
En nog steeds, al ligt ie tegenwoordig op mn benen. :mrgreen:
Halverwege de nacht gaat meneer op de grond of in de mand liggen, dus dan lig k ook weer lekker. :mrgreen:
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”