Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mijn hond trekt heel erg aan de riem..en andere vragen.

Moderator: moderatorteam

Sandy&Co
Actief
Contacteer:

Mijn hond trekt heel erg aan de riem..en andere vragen.

Ongelezen bericht door Sandy&Co »

Hoi, zoals de meesten van jullie weten zijn wij de erg trotse eigenaar van een mooie golden JarJar.
Nu heb ik een vraag, Jar trekt heel erg aan de riem, hoe kan ik daar het best emee omgaan?
Mijn man heeft nog nooit een hond gehad, en is erg onzeker in zijn doen en laten, in hoeverre kan dit, zonder dat de hond zich boven hem zal gaan voelen?
Als Jar speelt met ons, een trekspelletje met zijn flos, kan je dan loslaten als je geen zin hebt? Jar kent het commando "los" "klaar" enz enz niet. Hij laat ook echt NIET los. Zijn wij in de ogen van de hond minder als wij de eerste zijn die loslaten?

Het is best lastig, wantik weet ook niet alles, en mijn man helemaal niets...please help!!
Afbeelding
Sometimes I pretend to be normal, but it gets boring...So I got back to being me again
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Het trekken kun je verminderen door om te draaien op het moment dat hij ontzettend trekt en precis de andere kant op te gaan.
Ook tijdens het wandelen kun je onverwachts draaien en keren zodat hij wat meer op je gaat letten.

Het loslaten kun je trainen door het speeltje om te wisselen door bijv. een lekker iets waardoor het wel lonend is om zijn speeltje los te laten omdat hij er wat anders ,beters ,voor terug krijgt.

Bij een hond die net in huis is zou ik me nu nog niet zo'n zorgen maken wie er minder is ,ik zou eerst lekker aan de band met hem gaan werken ,en dan zien wat dat je oplevert.
Sandy&Co
Actief
Contacteer:

dank je, zoals je misschien wel merkt zijn we behoorlijke leken. Ik ben heel blij dat Jar heel goed luistert, de meeste basis commando's reageerd hij heel goed op. Hij heeft bij ons een mand, dat had hij bij de vorige eigenaar niet, Ik heb hem zover dat hij erin gaat als ik zeg in je mand, maar zodra ik omkijk gaat hij ernaast liggen (moet eigenlijk wel grinniken, het komt zo eigenwijs over)
20 april ga ik op basistraining met hem, maar voor die tijd wil ik wel iig een start gemaakt hebben met het trekken aan de riem, want dat is het meest "vervelende" aangezien mijn man een rugpatient is en hij daar veel last van heeft.
Afbeelding
Sometimes I pretend to be normal, but it gets boring...So I got back to being me again
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

De trekspelletjes zou ik even laten tot hij het commando "los" goed heeft geleerd.
Ik ruil zelf in het begin voor iets heel lekkers.
Dat lekkers (hondenworst bijv.) houd ik naast het speeltje (waar ik dan niet aan trek) en zodra de bek open gaat om het lekkers te pakken zeg ik "los".
Dan heb ik zonder enige strijd het speeltje en de hond het lekkers :ok:
Zorg dat de speeltjes groot genoeg zijn zodat je wel kunt vastpakken.
Speel eventueel eerst alleen aan de lijn zodat hij niet met het speeltje weg kan lopen als hij het toch weet los te trekken uit je handen. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
mari-anne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door mari-anne »

Trekken aan de riem kan je goed afleren door
Stilstaan als hij trekt. Dat is nl niet zijn bedoeling want hij wil doorlopen. Dus doe jij wat hij niet wil.
In begin kan je dus over een paar meter wel een half uur doen,maar dan heeft hij toch wel snel door dat je het echt meent en trekken - stilstaan betekend.
Vraagt veel geduld in het begin, maar ik vind wel dat het goed werkt.

Of zoals Tineke zegt, precies de andere kant op lopen , dat werkt ook heel goed. Dan gaat die ook meteen veel beter op je letten, want hij moet je nu wel in de gaten houden wat jij doet, ipv dat hij aan de wandel gaat en vergeet dat jij aan de andere kant van die riem loopt.

Wij oefenen ook veel met de honden om langs hindernissen te lopen, bijv een rij paaltjes of fietsstandaarden of bomen. Je loopt daar zigzaggend omheen en dan moeten ze ook erg op jou letten om te weten wat je gaat doen.
Ook echt doorlopen, niet stoppen. In goed tempo.
Bij onze honden merken we dat, dat ook heel erg helpt.

Trekt die bijv als je stil staat omdat hij bijv iets ziet waar die graag heen wil,dan kan je hem de rug toe keren en gewoon stil gaan staan.Net zolang tot die bij je komt kijken van......wat ben jij nou aan het doen?

En vooral volhouden.In begin denk je misschien .... dat gaat nooit lukken.
Maar opeens komt de klik en doet hij wat je wil.

Succes ermee
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Mijn hond trekt heel erg aan de riem..en andere vragen.

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Sandy&Co schreef:Hoi, zoals de meesten van jullie weten zijn wij de erg trotse eigenaar van een mooie golden JarJar.
Nu heb ik een vraag, Jar trekt heel erg aan de riem, hoe kan ik daar het best emee omgaan?
Mijn man heeft nog nooit een hond gehad, en is erg onzeker in zijn doen en laten, in hoeverre kan dit, zonder dat de hond zich boven hem zal gaan voelen?
Als Jar speelt met ons, een trekspelletje met zijn flos, kan je dan loslaten als je geen zin hebt? Jar kent het commando "los" "klaar" enz enz niet. Hij laat ook echt NIET los. Zijn wij in de ogen van de hond minder als wij de eerste zijn die loslaten?

Het is best lastig, wantik weet ook niet alles, en mijn man helemaal niets...please help!!
Hoi, wat je kunt proberen is als de hond trekt stilstaan. NIET meer bewegen todat d hond ook stilstat / niet meer trekt. Dan loop je verder met een "braaf".
Nadeel:1 blokje om kan een half uur dueren, maar het werkt wel ;-)

Later ga je je eisen opbouwen en ga je pas lopen als hij naast je zit.

Tip: ga onmiddelijk met hem op cursus ;-) voor de bandopbouw en het "samen leren".

Doe voorlopig even geen trekspelletjes. Hij zal eerst "los" moeten leren beheersen. Dat kun je wel oefenen hoor....

Zoals je "zit" (en dan "braaf") kunt zeggen als de hond gaat zitten uit zichzelf zomaar ;-)
Zo kun je ook als hij iets vastheeft (speeltje) en het loslaat "los" zeggen. Wel goed timen ;-)
Vooral "ruilen" ... dus, JarJar heeft speeltje wat jij wilt. Prima, biedt 'm een ander speeltje of snoepje aan. Zodra hij dat wat hij in z'n bek heeft loslaat zeg jij "los, braaf" en geef je of een snoepje of het andere speeltje.
Geef na het snoepje trouwens het speeltje terug.. hij leert dan dat ruilen met jou altijd leuk is. Kan handig zijn als hij iets vastheeft ooit wat "los" MOET ;-)

Rustig spelen met 'm, geen gekke dingen verlangen. Als hij echt nog niets kent, kun je proberen om in een pup- of basiscursus te komen met jongen honden van grotere rassen. Als je uitlegt waarom, kan dat misschien lukken?

Suzanne
Sandy&Co
Actief
Contacteer:

Dank jullie, hij heeft nu alleen nog maar een flos waar hij graag mee trekt en komt ook vragen om te spelen. Ik zeg voorlopig even "klaar" dan gaat hij liggen en stopt met trekken, dan laat ik pas los.

Net met lopen ging het ook best goed. Elke keer als hij trok zei ik "niet trekken" en ging stil staan, dit going verbazingwekkend goed. Ik merk dat jar erg graag leren wil
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Sandy&Co schreef:Dank jullie, hij heeft nu alleen nog maar een flos waar hij graag mee trekt en komt ook vragen om te spelen. Ik zeg voorlopig even "klaar" dan gaat hij liggen en stopt met trekken, dan laat ik pas los.

Net met lopen ging het ook best goed. Elke keer als hij trok zei ik "niet trekken" en ging stil staan, dit going verbazingwekkend goed. Ik merk dat jar erg graag leren wil
En heeeeeel belangrijk: hem laten weten wanneer hij het wél goed doet :wink:
Sandy&Co
Actief
Contacteer:

Tamara. schreef:
Sandy&Co schreef:Dank jullie, hij heeft nu alleen nog maar een flos waar hij graag mee trekt en komt ook vragen om te spelen. Ik zeg voorlopig even "klaar" dan gaat hij liggen en stopt met trekken, dan laat ik pas los.

En heeeeeel belangrijk: hem laten weten wanneer hij het wél goed doet :wink:
dus, net als mijn kinderen, gewoon zoveel mogenlijk belonen :ok:
Afbeelding
mari-anne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door mari-anne »

Ja idd hahaha daar doen ze bijna alles voor.
Yana
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Yana »

Hoi Sandy,

Misschien komt het niet loslaten wel omdat je nog niet helemaal bekend bent.
Bij mij deed hij het namelijk wel. Ik zei altijd kom maar brengen of los en keek hem recht aan. (en ik bedenk me net dat hij het alleen bij mij deed en niet bij mijn man)
JarJar mag geen honden worst ofk oekjes, geef hem maar zijn voer als brokjes beloning aan. Jar heeft blaassteen en mag al die andere dingen niet :wink:

Dat trekken gaat misschien ook wel over, hij ruikt nu allemaal nieuwe dingen. Dat is natuurlijk allemaal nieuwe informatie wat hij tot zich moet nemen. Dat doet hij bij alle nieuwe omgevingen. Ik liep ook altijd flink door, ik loop namelijk heel snel, dat is Jar ook gewend :ok:
En meestal liet ik hem lekker los rennen, een golden heeft heel veel energie en die moet hij kwijt. Misschien heb je er iets aan?

Een dikke knuffel voor mijn lieffie JarJar. Ik mis hem echt zo erg...

Groetjes Yana
Yana
Vaste gebruiker

Ow en klaar zei ik ook altijd :wink: Helpt wel he?
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

nou de hond is al weer weg :19:

terug naar de vorige eigenaar
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Gordonsetter23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gordonsetter
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gordonsetter23 »

Yana schreef:Ow en klaar zei ik ook altijd :wink: Helpt wel he?
Is JarJar weer terug bij je?
Succes is niet hoever je gekomen bent, maar vanaf waar je begonnen bent
Afbeelding
www.bleekerzonwering.nl
Yana
Vaste gebruiker

Ik vind het trouwens erg bot hoe de meeste mensen reageren op Sandy.
Ik heb haar vanochtend gesproken en ze is oprecht verdrietig. Ze voelt zich erg slecht en was echt gek op JarJar.
Mijn "appartement" is (in tegenstelling wat erg veel mensen hier denken)niet klein, maar erg groot. Ik heb een grote keuken, en een huiskamer van 8 meter lang en 5 meter breed. En 2 grote slaapkamers. En een balkon net zo lang als mijn huiskamer. Ik woon naast een heel goot park en een half uur rijden van het stand af. JarJar lijkt in mijn huis helemaal niet groot hij valt hier juist in weg en kan zich hier goed vrij rondbewegen. Een eensgezinswoning kan wel ideaal lijken, maar soms ook erg klein zijn. Ik let voorals nog erg goed op, met wat voor een woning ik kies omdat ik JarJar heb.
Buiten dat, denk ik wel dat Sandy een erg geschikte vrouw is voor en hond. Ik zou het ook niet tof vinden als er iemand bij mij in huis leeft waar ik gewoon geen goed gevoel bij heb. Dat leeft gewoon niet prettig. Iedereen heeft het recht op een goed thuis. En voor JarJar zou het uiteindelijk ook niet prettig zijn geweest als hij ongewensd zou zijn.

Hierbij heb ik ook zojuist met mijn man overlegd. We gaan met ons zoontje naar de kinderarts en vragen of ze iets voor zijn allergie hebben, buiten al zijn puffers om. JarJar is nu voor de tweede keer thuis gekomen en dat maakt gewoon duidelijk dat hij bij ons hoort en nergens anders.
JarJar blijft lekker thuis. Ik vind het al erg genoeg dat ik 2 keer afscheid heb moeten nemen. En misschien helpt wel een medicijn tegen een allergie voor mijn kindje.

Mijn boodschap en ook mijn vraag is om lief te zijn voor Sandy. Zij hoopte Jar een goed thuis te geven.

Groetjes Yana
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

sorry hoor het probleem is niet dat ze de hond terug heeft gebracht, maar dat ze de volgende eigenlijk al lijkt te plannen, een kleinere,terwijl de meeste mensen het idee hebben dat daar eerst nog even het een en ander duidelijk moet worden,om evt. latere teleurstellingen voor te zijn.
krijg niet het idee dat mensen express lullig doen alleen serieus aandringen, van zorg dat alles duidelijk wordt.
en misschien als jullie het niet eens worden is het beter om geen hond te nemen. dat is niet lullig dat is goed advies :wink:
voor alle toekomstige partijen
Yana
Vaste gebruiker

Ik liep gisteren met JarJar in het park en van trekken was helemaal geen sprake. Hij liep lekker met mij mee en naast de buggy.

Ik denk dat het gewoon kwam omdat hij daar nieuwe geurtjes rook en zenuwachtig was van alle veranderingen.
Ook gaf hij netjes zijn flostouw aan me toen ik vroeg of hij hem kwam brengen.

Een hond is een roedeldier en het moet gewoon duidelijk zijn wie de baas is. Bij Sandy was dat gewoon nog niet duidelijk. Hij had er gewoon meer tijd nodig gehad. Dan was er niks aan de hand. JarJar is gewoon een hele lieve hond. Jammer...
Maar nu blijft hij toch lekker bij ons...
Dit niet nog een keer, dat trek ik niet en JarJar ook niet.
Afbeelding
Don't dream your life... Live your dreams...
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Yana schreef:Ik liep gisteren met JarJar in het park en van trekken was helemaal geen sprake. Hij liep lekker met mij mee en naast de buggy.

Ik denk dat het gewoon kwam omdat hij daar nieuwe geurtjes rook en zenuwachtig was van alle veranderingen.
Ook gaf hij netjes zijn flostouw aan me toen ik vroeg of hij hem kwam brengen.

Een hond is een roedeldier en het moet gewoon duidelijk zijn wie de baas is. Bij Sandy was dat gewoon nog niet duidelijk. Hij had er gewoon meer tijd nodig gehad. Dan was er niks aan de hand. JarJar is gewoon een hele lieve hond. Jammer...
Maar nu blijft hij toch lekker bij ons...
Dit niet nog een keer, dat trek ik niet en JarJar ook niet.
In twee of drie dagen kan je lang niet altijd duidelijk maken hoe de verhoudingen liggen :wink:
Ik wens je veel geluk met JarJar. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”