Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kan je als je ´gewoon´ brokvoer geeft, af en toe afwijken?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

wheatylot

Kan je als je ´gewoon´ brokvoer geeft, af en toe afwijken?

Ongelezen bericht door wheatylot »

En met afwijken bedoel ik: een dagje vlees geven van de slager? Dus geen barfen, het is dan 's ochtends en 's middags lamsvlees (gekookt) en 's avonds wat groente.

Of is dit nou slecht voor de gehaltes in het lichaam van de hond; dat hij hoeveelheden vitaminen/mineralen teveel of te weinig kan krijgen?

Of kan 1 dagje in de week afwijken van het gewone brokvoer niet veel kwaad?

Groetjes! :sunny:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

als je dat vlees dan rauw geeft of alleen overgoten met wat gekookt water als de hond er slecht op reageerd en geen echte botten geeft kan dat geen kwaad. gekookt heeft helemaal geen zin.
Afbeelding
Tibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Duitse Herders, 3 langhaar teckels kaninchen en dwerg, 1 miniature australian shepherd, 1 kruising toypoedel x schipperke
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tibby »

Je kan een rauwdag invoeren, maar in het begin kunnen honden ervan aan de diaree gaan, omdat de darmen het niet gewend zijn. Dan zou als je het vaker krijgen over moeten gaan, dus dat is een kwestie van doorzetten.

Maar als je het gekookt gaat geven, heeft het geen toegevoegde waarde voor de hond, dus wil je het geven, geef het dan rauw misschien in het begin met wat gekookt water eroverheen om eraan te wennen.
Groetjes Thea en een poot van Tibby, Gioi, Miep, Whoopi, Nikita, Tante Truus en Meike

Niet meer bij ons, maar voor altijd in ons hart Jake, Fether, Kim, Zenna & Iwan
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Zorg er in ieder geval voor dat je geen botten kookt.
En verder kan een dagje pens of vlees geen kwaad. Je hond zal het in ieder geval erg waarderen.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Ik ben daar ook niet zo moeilijk in hoor.. hier voornamelijk brokvoer.. maar ook vaak een dag versvlees of vers botvlees of rauwvlees..
is maar wat de hondenmaag gewend is geraakt..
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

blondie schreef:Ik ben daar ook niet zo moeilijk in hoor.. hier voornamelijk brokvoer.. maar ook vaak een dag versvlees of vers botvlees of rauwvlees..
is maar wat de hondenmaag gewend is geraakt..
Hier hetzelfde. Ze hebben geen van beiden een gevoelige maag ofzo, en naast de brokken krijgen ze regelmatig vers of van die diepvriesplakken, nooit problemen. Ik gooi rauwe afsnijsels van kip of rundvlees ook gewoon bij de brokken.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
wheatylot

Dus gekookte lam is niet nuttig? :eek: Maar dat vind hij zo lekker :)
En hoe zit het dan met pens van bijvoorbeeld het merk Rodi; zo'n schijf die je even in de magnetron gooit waarna je hele huis meurt: is dat wat jullie bedoelen met pens, of is dat meer een blikvoerachtig voer?

Ik ga trouwens binnenkort over op ander voer, dus daar moet hij maar eerst even aan wennen voordat ik ga beginnen met rauw.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

wheatylot schreef:Dus gekookte lam is niet nuttig? :eek: Maar dat vind hij zo lekker :)
En hoe zit het dan met pens van bijvoorbeeld het merk Rodi; zo'n schijf die je even in de magnetron gooit waarna je hele huis meurt: is dat wat jullie bedoelen met pens, of is dat meer een blikvoerachtig voer?

Ik ga trouwens binnenkort over op ander voer, dus daar moet hij maar eerst even aan wennen voordat ik ga beginnen met rauw.
die rodi moet je niet in de magnetron doen maar gewoon ontdooien en dan geven. meurt je huis niet en vermoord jij niet door de magnetron alle goede dingen in het vlees :mrgreen:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

wheatylot schreef:Dus gekookte lam is niet nuttig? :eek: Maar dat vind hij zo lekker :)

rauw is lam weer heel nuttig :wink: . vlees moet je altijd rauw geven wil je dat je hond er voedingswaarde uithaalt. anders kan je net zo goed brok geven, het is beide doodgekookt :wink: .
rodi is een kvv, gewoon laten ondooien en geven. je kunt ook het beste een weekje rauw voeren voor je van brok wisselt. rauw is heel goed voor de darmflora. ik stel hier zelf alles samen voor mijn honden, dat houdt in dat ze afgewisseld pens, organen, spiervlees en bot krijgen in de verhouding van een prooidier. dat houdt ongeveer in 10-15 % orgaan, 10-20% bot en de rest pens en spiervlees.
Afbeelding
wheatylot

Uhm, iedereen typt hier kvv... maar, wat is dat?

Ooh, ik herinner het me weer: rodi deden wij in de magnetron omdat het ontdooien nogal lang duurde. Vandaar dat het ging meuren. Misschien iets meer geduld als ik het weer ga proberen :roll:
En is rodi te vergelijken met Carnibest?

Bijv een week:
4 dagen brokvoer Hills natures best senior
2 dagen carnibest light
1 dag rodi pens en lamshart / lam rijst

Is dat nou gezonder dan 7 dagen per week brokvoer?
En kan je bij zoiets beter bij 1 merk/soort blijven: zo ja, welke is dan beter?
Hutsje
Zeer actief

kvv is compleet versvoer ;). en zoals je hierboven beschrijft kan het pima. je kunt de rodi ook vervangen door vis, kipkarkas/vleugeltjes of wat dan ook. met bot voorzichtig beginnen. lees ook het bottendocument: http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=20512.
Afbeelding
wheatylot

Bedankt voor die link, die zal ik goed doorlezen! Ik vind dat bottengedoe altijd wel eng, dus fijn dat er een topic over is.
Vis moet mijn hond helaas niets van hebben, in ieder geval rent hij weg voor makreel, kabeljauw, zalm en tonijn.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Hahaha, ik ontdooi vlees nooit in de magnetron. Gewoon de dag van te voren uitleggen en dan is het de dag daarna prima ontdooit.
Direct van brok naar rauw overgaan zou ik niet zo snel doen. De maagsappen van een hond die rauw eet zijn veel zuurder (om het bot beter te kunnen verteren) dan de maagsappen van een hond die brok eet. Beter kun je eerst een maand kvv geven en dan overgaan op rauw (mocht je dat willen natuurlijk).
Als je af en toe wat rauw wilt geven, dan is dat niet nodig natuurlijk.
Hutsje
Zeer actief

kvv is ook rauw :pffff: :mrgreen:
Afbeelding
wheatylot

Kvv is zoiets als rodi, carnibest of bandit toch? Dat is dat toch ook rauw vlees?
Inderdaad om te beginnen lijkt het mij het beste om eerst een tijdje proberen met heet water eroverheen te doen. Pas als dat redelijk gewend is, beginnen met echt rauw.
Hutsje
Zeer actief

kvv wordt meestal heel snel heel goed verdragen. ik zet mijn honden altijd gewoon om, nooit problemen mee gehad.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”