Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

klopt deze omschrijving??

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

frank1985
Zeer actief

klopt deze omschrijving??

Ongelezen bericht door frank1985 »

ik was net een beetje aan het kijken op i-net op de site van royal cannin. Daar staat een stukje over rassen. Ik naturlijk ff bij de mechelaar gekeken en vind dat er toch een wat vreemde karakter omschrijvind bij staat. wat vinden jullie

de dik gedrukte tekst heb ik wat vraag tekens bij..........

ik citeer:

Karakter:
Dit ras is nerveus, gevoelig en impulsief, en reageert zeer levendig op stimuli. Hij is waakzaam, aandachtig en heeft een sterke persoonlijkheid; hij is zeer gehecht aan zijn baas en kan soms agressief zijn tegenover vreemden. Hij is zeer energiek, actief en dynamisch, en hij heeft veel beweging nodig. Hij kan er niet goed tegen om aangelijnd te zijn. De Mechelaar werd aan het eind van de negentiende eeuw als waakhond en voor sportdoeleinden gebruikt. Deze hond is assertiever en heeft een sterkere persoonlijkheid dan de andere, rustigere variëteiten. Deze zeer gevoelige honden verdragen geen ruwe behandeling. De opvoeding moet consequent, maar vriendelijk zijn, en vereist zeer veel geduld.
frank1985
Zeer actief

Re: klopt deze omschrijving??

Nanna schreef:
frank1985 schreef:ik was net een beetje aan het kijken op i-net op de site van royal cannin. Daar staat een stukje over rassen. Ik naturlijk ff bij de mechelaar gekeken en vind dat er toch een wat vreemde karakter omschrijvind bij staat. wat vinden jullie

ik citeer:

Karakter:
Dit ras is nerveus, gevoelig en impulsief, en reageert zeer levendig op stimuli. Hij is waakzaam, aandachtig en heeft een sterke persoonlijkheid; hij is zeer gehecht aan zijn baas en kan soms agressief zijn tegenover vreemden. Hij is zeer energiek, actief en dynamisch, en hij heeft veel beweging nodig. Hij kan er niet goed tegen om aangelijnd te zijn. De Mechelaar werd aan het eind van de negentiende eeuw als waakhond en voor sportdoeleinden gebruikt. Deze hond is assertiever en heeft een sterkere persoonlijkheid dan de andere, rustigere variëteiten. Deze zeer gevoelige honden verdragen geen ruwe behandeling. De opvoeding moet consequent, maar vriendelijk zijn, en vereist zeer veel geduld.
Ik kan me er in grote lijnen wel in vinden.
Met dat "aangelijnd zijn" bedoelen ze denk ik de kettinghond uithangen. En nee, dat zie ik een mechelaar niet doen ;-)
ik ookwel maar het dik gedrukte vind ik kort door de bocht. wat bedoel je met kettinghonden ?
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

frank1985 schreef:ik was net een beetje aan het kijken op i-net op de site van royal cannin. Daar staat een stukje over rassen. Ik naturlijk ff bij de mechelaar gekeken en vind dat er toch een wat vreemde karakter omschrijvind bij staat. wat vinden jullie

ik citeer:

Karakter:
Het lijkt me dat elke ras dat gefokt is als waakhond of om zijn baas te verdedigen inderdaad soms agressief zal zijn tegenover vreemden :wink:
Ik lees dat "kan er niet tegen om aangelijnd te zijn" meer als "moet dagelijks lekker los kunnen rennen", maar ik vind dat ook een beetje rare zin inderdaad.
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

ik weet niet of die omschrijving klopt, ik weet wel dat er in diverse rassen kul staat, zoals dit bij de podenco ibicenco:

Verzorging
Deze hond kan beter niet binnenshuis worden gehouden. Hij heeft veel beweging en ruimte om te rennen nodig. Regelmatig borstelen is aan te bevelen.

niet binnenshuis :denken: nee in spanje worden ze in de regel in groepen in grote kennels gehouden ( bij de goede fokkers dan, laat ik het er maar even bijzetten voor ik weer mensen op mn dak krijg :mrgreen: ) maar ja dat weer is daar ook swinters nog wel ff iets anders dan hier :19: ik denk niet dat mijn podencootjes het waarderen om onder nul buiten te zitten de hele dag :roll:

ach en wat dat laatste betreft, wat is regelmatig? eens in de maand elke maand is ook regelmatig ( doe ik trouwens niet hoor, alleen in de rui borstel ik ze eens in de week )

beetje onduidelijke teksten waar je niet echt wat aan hebt vind ik.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Voor mijn mechelaar en halve mechelaar gaat deze omschrijving aardig op. :wink:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

ik citeer:

Karakter:
Ik vind het een zeer goede omschrijving. Ik hoop dat het meer mensen ontmoedigt om een mechelaar te nemen. Misschien komen er dan ook minder in het asiel terecht, want de asiels zitten er vol mee. En dat is vast niet de schuld van die honden.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
frank1985
Zeer actief

iones schreef:

ik citeer:

Karakter:
Ik vind het een zeer goede omschrijving. Ik hoop dat het meer mensen ontmoedigt om een mechelaar te nemen. Misschien komen er dan ook minder in het asiel terecht, want de asiels zitten er vol mee. En dat is vast niet de schuld van die honden.
dat mechelaars veel in het asiel komen ben ik met je eens, volgens mij heeft dit er mee te maken dat mensen een hond kopen ( zoals bij zoveel rassen ) die er prachtig uit ziet. maar er niet bij nadenken dat je er ook veel mee moet gaan doen en niet 3x daags de straat in en uit.
Miss_Liz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldogs
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miss_Liz »

Mijn mechelaartje lizzy is zeker geen allemans vriendje, en reageerd dan wel een tikkeltje agressief naar vreemden..
aangelijnd? tja ze heeft er soms moeite mee tijdens wandelen dat ze niet overal heen kan schieten.. ivo doet nergens moeilijk over..
Friendship isn't about who you have known the longest... It's about who came and never left your side.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Dit vind ik wat raar gesteld:
De Mechelaar werd aan het eind van de negentiende eeuw als waakhond en voor sportdoeleinden gebruikt.

Hoezo werd? Nu niet meer dan? Het eind van de negentiende eeuw, dat is meer dan 100 jaar geleden! :denken:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik ben het wel met deze omschrijving eens. Kan me er helemaal in vinden.
Hier zie je tenminste een tekst waarvan je denkt; goh.. misschien moet ik toch maar eens kijken naar een ander ras. :ok:

Maar ja, dat aangelijnd weet ik niet goed, ken alleen maar erf Mechelaars en de andere loopt goed mee.
Ben het met agressief wel beetje eens, bedoel, ze zijn toch als waakhond gefokt en niet als schoothondje.. :wink:
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

LéonieHonden schreef:Ben het met agressief wel beetje eens, bedoel, ze zijn toch als waakhond gefokt en niet als schoothondje.. :wink:
Ik ben het daar helemaal niet zo mee eens. Waken is voor mij dat er een actie komt op het moment dat de situatie daarom vraagt, en dat houdt m.i. niet in dat iedere vreemde agressief bejegend dient te worden. Ik denk ook nog steeds dat een zekere hond veel selectiever te werk gaat en niet klakkeloos overal op aanslaat en aanvalt (maar dat ligt deels ook aan de baas/opvoeding natuurlijk).

De beschrijving vind ik nogal extreem in bepaalde opzichten. Ik denk dat een mechelaar weliswaar in het algemeen gevoelig is voor (omgevings-)prikkels, maar dat het gewenste gedrag juist stabiliteit van karakter vraagt zodat de hond niet de neiging heeft overal continu ongeremd op te reageren. Daar zou je ook geen bal mee kunnen qua "werk".
frank1985
Zeer actief

Gos schreef:
Ik ben het daar helemaal niet zo mee eens. Waken is voor mij dat er een actie komt op het moment dat de situatie daarom vraagt, en dat houdt m.i. niet in dat iedere vreemde agressief bejegend dient te worden. Ik denk ook nog steeds dat een zekere hond veel selectiever te werk gaat en niet klakkeloos overal op aanslaat en aanvalt (maar dat ligt deels ook aan de baas/opvoeding natuurlijk).
zo is het idd ook lijkt mij. Mijn oom en tante hebben 2 herders en iedereen kan daar wel achterom komen. bij mij blaffen ze niet eens meer bij andere wel. maar ik denk dat als je minder goede bedoelingen hebt je geen meter verder de tuin in komt dan de poort.
is het niet zo dat honden dat aanvoelen...,
*Ellen*

Ongelezen bericht door *Ellen* »

Ik kom regelmatig over de vloer bij mensen die drie herders hebben, ik weet niet welk merk, het zijn langharige lichtbruine met zwart erin.
Omdat ik herders best eng vind kijk ik ze nooit in de ogen.
Ik kan in hun ogen niet zien hoe hun stemming is.
Bij een molosser zie ik meteen hoe de pet staat.
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Mechelaars doen graag hun eigen ding, dus aangelijnt hebben ze liever niet, daar kan ik me wel in vinden, ik hoop, dat inderdaad meer mensen ontmoedigd raken :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

frank1985 schreef:
dat mechelaars veel in het asiel komen ben ik met je eens, volgens mij heeft dit er mee te maken dat mensen een hond kopen ( zoals bij zoveel rassen ) die er prachtig uit ziet. maar er niet bij nadenken dat je er ook veel mee moet gaan doen en niet 3x daags de straat in en uit.
Dat klopt maar dat moet met zoveel honden. Ik denk met bijna alle honden moet je veel mee doen.
Alleen de mechelaar vergt wel iemand met overwicht en hondenverstand.
De mechelaars die in het asiel zitten, zitten er meestal omdat iemand zichzelf overschatte en geen verstand had van wat het ras nodig had.

Hoe vreemd het ook klinkt, maar bovenstaande tekst is een soort antireclame voor het ras en dat is nu juist goed voor de mechelaars.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Kan het herplaatsgebeuren ook iets te maken met overschot?
Dat bedoel ik niet verkeerd maar meer met het oog op de selectiecriteria.
Elders is onlangs de relatieve gezondheid door vrij rigoreus schiften bij het fokken al eens aangehaald in relatie met het fokbeleid van mechelaars.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”