Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Moet ie maar gewoon luisteren of....

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Morgaine
Zeer actief
Mijn ras(sen): buitenlands mormeltje ;)

Moet ie maar gewoon luisteren of....

Ongelezen bericht door Morgaine »

krijgt ie er nog wat voor?
Daarstraks kwam ik een vrouw tegen met een DH pup, ze vertelde dat ze nu langzaam af aan het bouwen was met de beloningen en ze vond het volgens mij vreemd dat ik nog met snoepjes liep voor een hondje van 2 jaar.
Hoe gaat dat bij jullie: moet ie maar gewoon luisteren omdat jij het zegt of werken jullie ook nog met beloning?
Ikzelf heb dus wel altijd snoepjes bij me. Niet dat ze voor alles wat ze goed doet wat krijgt maar als ik dr roep om te komen en ze komt gelijk dan prop ik dr wel een frolicje in. Ik ben gewoon heel blij dat ze zo goed luistert en dat wil ik graag zo houden.
Wij werken ook niet voor niks toch? :19:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik bouw beloningen (koekjes en bij Vera de bal) wel af, maar niet helemaal. De bal bewaar ik bij Vera voor hele belangrijke momenten, en tussendoor krijgt ze hem af en toe voor een tikkie moeilijker hierkomen (bijvoorbeeld als ze een vriendje ziet in de verte maar toch moet komen).
Verder krijgen ze dan soms wat lekkers als ik geroepen heb, maar zeker niet altijd. Saar is niet van de bal, dus als Vera met de bal mag spelen krijgt Saar vaak een koekje.

Ik gebruik koekjes bij Vera met name voor 'snel snel' beloningsmomentjes. Bijvoorbeeld voor netjes meelopen aan de riem als we een hond passeren enzo, of voor netjes bij mij blijven zitten terwijl mensen haar lopen te lokken. In dit soort situaties is belonen met het apporteren van de bal erg lastig namelijk.
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Neem aan dat je topic plicht ook hebt gelezen :mrgreen:
Ik loop niet met vreet te strooien nee.. maar laat wel altijd merken dat ik blij ben dat ze naar me luisteren.. of dat nu middels balbeloning spelletje of een klopje op de borst gaat of gewoon met stem, laten merken dat ik ze heel braaf vind doe ik eigelijk altijd
Niets voor niets denk ik altijd maar :wink:
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Ik train niet met voer, vrijwel niet gedaan ook. Ik werk wel met gezelligheid, lofprijzingen, open armen, salsadansjes door de bosjes, kikkersprongen en juichingen.
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Geer schreef:Ik train niet met voer, vrijwel niet gedaan ook. Ik werk wel met gezelligheid, lofprijzingen, open armen, salsadansjes door de bosjes, kikkersprongen en juichingen.
Alles tegelijk? :mrgreen:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik heb altijd voer bij me, mijn hond is vier :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
kobus08
Zeer actief

Ongelezen bericht door kobus08 »

Ik heb meerdere malen geprobeerd om Kobus op te voeden met behulp van koekjes/frolics. Thuis is dat geen probleem maar zodra we een meter of 5 van huis verwijderd zijn weigert meneer ze aan te nemen. Of hij neemt ze aan en spuugt ze weer uit :19:.

Ik heb dit zeker in het begin wel jammer gevonden want het is een handige manier om ze iets te leren. Gelukkig reageerd hij heel goed op enthousiasme.

Maar om op je vraag terug te komen, het lijkt me lastig als de hond alleen maar luisterd als er iets te eten tegenover staat....
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mit »

Tsuki pakt sowieso buiten niks aan behalve salami dus die luistert gewoon zonder voertjes.
Quasar geef ik af en toe wat.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Geer schreef:Ik train niet met voer, vrijwel niet gedaan ook. Ik werk wel met gezelligheid, lofprijzingen, open armen, salsadansjes door de bosjes, kikkersprongen en juichingen.
Ja, dan heb je ook geen tijd om voertjes uit te lopen delen natuurlijk :smile:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Dante is zeven en ik loop nog steeds met voer op zak (eigen voer tegenwoordig). Om af en toe te belonen. Voor een 'hier' en snel komen als er wild in het geding is bijvoorbeeld. Of voor aanlijnen (is een gewoonte bij ons tweeën aanlijnen is brokje :19: ). Knuffelen is buiten 'not done' voor Dante, hij duikt zelfs weg als ik dat wil doen... Dus echt geen beloning. Jubelende stem wel, dus dat wissel ik af met een brokje. Bij een jachthond als hij kun je niet verwachten dat hij uit gewoonte altijd luistert, dus ik zorg voor meer motivatie :wink: . Dat kan ook onverwacht een balletje of dummy zijn, die uit mijn rugzak wordt getoverd.
Ik denk altijd maar 'leven en laten leven' en 'ieder zijn eigen ding'. Mensen die geen voer willen gebruiken, prima! Maar laat mij dan lekker met die brokjes lopen, hier werkt dat dus waarom niet? Alleen als een hond echt niet luistert en mensen doen een beetje minachtend over mijn brokjes, dan denk ik er het mijne van :pffff: :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik heb voor Baco altijd brokjes bij me en voor DuCain een bal en ik blijf incidenteel belonen :wink:
Moos
Zeer actief

Moon schreef:Alleen als een hond echt niet luistert en mensen doen een beetje minachtend over mijn brokjes, dan denk ik er het mijne van :pffff: :mrgreen:
Ja, hihi inderdaad. Van die bazen die hun hond niet bij zich kunnen roepen uit spel ofzo, en als ze zien dat Vera meteen komt en dan een lekkertje krijgt tegen mij gaan staan roepen van "jaaaaaa, maar jij hebt koekjes :roll: :roll: "
Ja dus? En ook een hond die wel luistert :mrgreen:
Vreemd genoeg hoor ik nooit "jaaaa, maar jij heb de bal :roll: :roll: " als ik Vera beloon met bal. Vind ik ook wat krom.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

mijn honden zijn bijna 5 en bijna 6 en krijgen nog steeds regelmatig een koekje :ok:
Afbeelding
Morgaine
Zeer actief
Mijn ras(sen): buitenlands mormeltje ;)

Ongelezen bericht door Morgaine »

kobus08 schreef: Maar om op je vraag terug te komen, het lijkt me lastig als de hond alleen maar luisterd als er iets te eten tegenover staat....
Dat is dus niet zo. Misschien heb ik die indruk gewekt maar dat is absoluut niet het geval! Dina luistert supergoed, of ze nu iets krijgt of niet. Ze krijgt ook zeer zeker niet altijd iets, dan zou ik dr binnen de kortste keren vooruit moeten rollen :pffff:
Ik merk dat ze graag werkt voor voertjes dus daar maak ik gebruik van.
Laatst kwam ze terwijl ze achter een konijn aanzat; ze schoot zo vanachter een struik vandaan achter een konijntje aan. Ik hoefde maar 1x te roepen en stopte meteen met jagen en rende naar ons. Dat vind ik heel knap en toen heeft ze wel drie frolicjes gehad :P
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Filmpje?! :mrgreen:
indiera
Zeer actief

Ongelezen bericht door indiera »

mijn mechel van 8 krijgt nog steeds een beloning als ze het goed doet of goed luistert , de ene keer een bal de andere keer een voertje ,daar is niets mis mee . vind ik
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

kobus08 schreef:Maar om op je vraag terug te komen, het lijkt me lastig als de hond alleen maar luisterd als er iets te eten tegenover staat....
Maar is dat anders dan als er een bal tegenover staat?
Ik lees het namelijk wel vaker, maar ik snap niet zo goed waarom "koekies" gevoeliger liggen dan honden die tuk zijn op een bal :denken:
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Ik heb altijd beloningssnoepjes bij me maar ze krijgen het niet altijd. Ze luisteren gelukkig ook zonder dat er een voertje tegenover staat en een 'braaf en een aai' is dan ook goed.

Al moet ik wel zeggen dat het bij Fien in het begin wel moeilijk was om dat voer af te bouwen. Ik had bij haar nog niet de juiste knopjes gevonden en ze deed alleen maar iets als ze ook kon zíen dat er wat tegenover stond :roll:
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

Frenk schreef:
kobus08 schreef:Maar om op je vraag terug te komen, het lijkt me lastig als de hond alleen maar luisterd als er iets te eten tegenover staat....
Ik lees het namelijk wel vaker, maar ik snap niet zo goed waarom "koekies" gevoeliger liggen dan honden die tuk zijn op een bal :denken:
Nou, ik zou het lastig vinden als mijn hond alleen maar luisterde als ik eten bij me had, of een bal voor mijn part. Stel je voor dat je het een keer vergeet.
Ik heb overigens haast nooit iets bij me, ik geef haar gewoon een aai als ze komt.
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
pia zz
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever
boxer

Ongelezen bericht door pia zz »

werk jij voor niks of voor je salaris???? zonder beloning , minder prestatie, dus ik beloon mijn hond altijd als hij iets gepresteerd heeft op commando, niet voor elke "kom voor "maar wel voor het hierkomen als er andere verleidingen zijn, in de vorm van honden, geuren en vooral van wild, dan is de beloning groot, want voor een jachthond blijft het toch erg moeilijk te luisteren, als er een ree in de neus zit , of nog erger, voor het oog loopt.
Afbeelding

waardeer wat je hebt, je weet nooit hoe lang het duurt!!
Moos
Zeer actief

Maxiem schreef:
Frenk schreef:
Nou, ik zou het lastig vinden als mijn hond alleen maar luisterde als ik eten bij me had, of een bal voor mijn part. Stel je voor dat je het een keer vergeet.
Ik heb overigens haast nooit iets bij me, ik geef haar gewoon een aai als ze komt.
Ja, dat lijkt me ook niks. Maar ik denk dat dat een link is die veel gelegd wordt met belonen met koek, die niet echt terecht is.
Als je hond alleen maar luistert als er koek (of bal) tegenover staat heb je dus niet op de correcte manier ermee getraind. En dan zou je (of heb je) volledig los van die koek ook al een probleem (hebben) met de omgang met je hond.
Moos was een hond die je heel erg moest motiveren, die ook niet wekenlang alleen maar gemotiveerd bleef voor alleen een 'blije baas'. In ieder geval niet als er hele spannende andere dingen ook zijn aandacht trokken (maar hij luisterde dus wel degelijk ook zonder koek, met interval beloning)).
Saar en Vera zouden denk ik ook zonder koek of bal wel permanent gemotiveerd blijven. Saar omdat ze niet echt nadenkt over dat ze ook eens mij straal kan negeren :idea: , en Vera omdat ze wel erg gefocussed is op 'blije baas'. Maar ik hou ze graag extra alert met die super beloning die ze blij vlagen kunnen verdienen (Saar koek, Vera bal). Daarnaast vindt met name Saar koekies ook gewoon erg lekker, en ach, als ik dat hondje daar toch blij mee kan maken? :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Maxiem schreef:
Frenk schreef:
Nee precies, maar ik bedoelde eigenlijk dat ik (denk te) lees dat sommige mensen het niet erg vinden om een hond z'n bal te geven als beloning, maar koekjes vervelend vinden.

Mijn doel is trouwens wel om met Frenk op een punt te komen dat hij gewoon luistert, zonder dat hij voor elke stap een voertje nodig heeft. Dat een aai of een blije baas ook genoeg is :wink:
Afbeelding
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

ook de gevorderde honden worden tussendoor nog beloond (frolic, kaas, verbaal of fysiek).

Standaard krijgen ze een frolicje als ze klaar zijn met poepen met uitlaten, en dat weten ze: ze komen hem altijd halen :mrgreen: voordat ze terug naar de kennel vliegen omdat het eten klaar staat.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik heb eigenlijk bijna nooit voer bij mij.
Ik heb wel altijd het balletje bij me voor Macho en die krijgt hij zo nu en dan als beloning.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

nu met jemble heb ik weer de zakken vol zitten met vreetwerk.ruby en shadow krijgen zo nu en dan is een brokje maar worden ten alle tijden beloond voor het goed uitvoeren van commando's,met een aai zijn ze ook erg gelukkig.een bal of apport doet het ook erg goed.
ik werk ook niet voor niks dus de honden willen ook graag een vergoeding voor hun goede gedrag.
Afbeelding

jemble 5 maanden
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Er liggen mini-frolicjes in de auto, daarvan krijgt ze er twee (!!) na elke wandeling. Tijdens de wandeling heb ik nix bij me, ze krijgt veel 'goedzo's' en aaitjes als ze braaf luistert.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Caja krijgt nog af en toe wat.
Soms eens een koekje, soms een balletje, soms een dennenappel en soms het trappen van bladeren.
Daar is ze allemaal gelukkig mee te maken.
Afbeelding
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Nu moet ik wel zeggen, ik vraag ook eigenlijk niets van ze, behalve dat ze wat in de buurt blijven en redelijk snel komen als ik ze roep. Maar eigenlijk loop ik mijn ronde bos bij voorkeur in stilte en laat ik ze hun eigen gang gaan. Soms wapper ik wat met de arme om de voorhoede (Ted) door te geven welke kant we opgaan, en soms kraai ik wat naar de achterhoede (Sophie) om te sommeren wat door te lopen. Maar verder? Af en toe moeten ze blijven wachten, als ik ze aan wil lijnen, maar dat doen ze wel redelijk vanzelf. Op mensen afrennen of voetgangers lastig vallen, dat doen ze niet. En als ze bij iets interessants staan te snuffen en ik roep ze en ze komen aangehobbeld dan doe ik vrolijk en fruitig. Ik heb eigenlijk geen koekjes nodig, maar dus ook omdat ik niets koekwaardigs met ze uithaal.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik heb ook altijd lekkers bij me. Runderstaafje en daar krijgt ze dan iedere keer 'n heel klein stukje van. Heb 'n poosje niets gegeven, maar merkte toch dat ze verslapte. Maar zonder dat komt ze ook gewoon en soms wilt ze het ineens niet en is het ook goed.

Soms vergeet ik ook wel eens mee te nemen en dan verloopt de wandeling net zo goed.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik heb vrijwel altijd iets bij me maar dat betekent niet dat ze ook iedere wandeling iets krijgen. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”