Maxiem schreef:Frenk schreef:kobus08 schreef:Maar om op je vraag terug te komen, het lijkt me lastig als de hond alleen maar luisterd als er iets te eten tegenover staat....
Maar is dat anders dan als er een bal tegenover staat?
Ik lees het namelijk wel vaker, maar ik snap niet zo goed waarom "koekies" gevoeliger liggen dan honden die tuk zijn op een bal

Nou, ik zou het lastig vinden als mijn hond alleen maar luisterde als ik eten bij me had, of een bal voor mijn part. Stel je voor dat je het een keer vergeet.
Ik heb overigens haast nooit iets bij me, ik geef haar gewoon een aai als ze komt.
Ja, dat lijkt me ook niks. Maar ik denk dat dat een link is die veel gelegd wordt met belonen met koek, die niet echt terecht is.
Als je hond alleen maar luistert als er koek (of bal) tegenover staat heb je dus niet op de correcte manier ermee getraind. En dan zou je (of heb je) volledig los van die koek ook al een probleem (hebben) met de omgang met je hond.
Moos was een hond die je heel erg moest motiveren, die ook niet wekenlang alleen maar gemotiveerd bleef voor alleen een 'blije baas'. In ieder geval niet als er hele spannende andere dingen ook zijn aandacht trokken (maar hij luisterde dus wel degelijk ook zonder koek, met interval beloning)).
Saar en Vera zouden denk ik ook zonder koek of bal wel permanent gemotiveerd blijven. Saar omdat ze niet echt nadenkt over dat ze ook eens mij straal kan negeren

, en Vera omdat ze wel erg gefocussed is op 'blije baas'. Maar ik hou ze graag extra alert met die super beloning die ze blij vlagen kunnen verdienen (Saar koek, Vera bal). Daarnaast vindt met name Saar koekies ook gewoon erg lekker, en ach, als ik dat hondje daar toch blij mee kan maken?