Hond importeren uit Uganda

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Janneke&Mirtillo
Overactief
Ik heb een hond: Ja
Mijn ras(sen): Basenji
Aantal honden: 2
Contacteer:

Hond importeren uit Uganda

#1 Bericht door Janneke&Mirtillo »

Een vriend van mij werkt deels in Afrika. Een collega daar gaat stoppen en zij heeft twee honden. Ze komt uit Australie en mag de honden niet meenemen.. Nu heeft de vriend aangeboden de honden naar Nederland mee te nemen.. maar de vraag is: hoe?
Mogen deze honden wel geimporteerd worden naar Nederland en wat moet daar allemaal voor geregeld worden?

Zijn er hier mensen die daarvan op de hoogte zijn? Of me naar de juiste instantie kunnen door verwijzen?

Alvast bedankt!

iones
Vaste gebruiker

#2 Bericht door iones »

Je kunt honden wel invoeren hier uit het buitenland. Maar dan moeten ze wel de nodige entingen hebben gehad, en rabiës is verplicht om uberhaupt het land uit te mogen. Misschien moeten ze eens informeren bij een vliegmaatschappij aldaar.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen

Sammy1980
Overactief
Mijn ras(sen): Dalmatische honden
Aantal honden: 2

#3 Bericht door Sammy1980 »

Ik heb dit pas geleden uitgezocht ivm het meenemen van een hondje vanuit Egypte.

De eisen betreffende import vanuit "derde landen" kunt u nazien op onze website www.vwa.nl , onder "bedrijven", vervolgens onder "Import en export", "Import veterinair online", opnieuw "Import Veterinair On line", "Klik hier om te beginnen".

Daarna selecteert u achtereenvolgens (bijvoorbeeld):
-Levend dier en levend product- »selecteren«
-soort dier: (b.v.) gezelschapsdieren »selecteren«
»bevestigen«
-Land van oorsprong: (b.v.) Nigeria
-Gebruiksdoel: (b.v.) definitieve invoer van levende dieren en levende producten
-Veterinaire bestemming: (b.v.) invoer »verder«
-Welke diersoort wilt u invoeren- »verder«
Na deze laatste actie krijgt u een antwoord over de invoereisen in Nederland.

Ook op de website van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) treft u eveneens informatie aan. U gaat als volgt te werk: www.minlnv.nl "Duurzaam ondernemen" "Dierenwelzijn" "Gezelschapsdieren" "Paspoort voor honden, katten en fretten".

Indien de dieren aan alle eisen voldoen, hoeven ze niet in quarantaine. De beslissing of het dier nu wel of niet wordt toegelaten in Nederland wordt pas genomen door de Douane en/of de inspecteur-dierenarts van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) op Schiphol.

Praktische vragen omtrent het vervoer moet u neerleggen bij de vliegtuigmaatschappij die de dieren gaat vervoeren.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”