Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Corrigeren met muntjes

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Corrigeren met muntjes

Ongelezen bericht door Maeve »

Vandaag zag ik iemand die muntjes gebruikte om haar hond te corrigeren. Dat werkt zo: ze heeft een aantal muntjes aan een ketting. Dat trosje muntjes gooit ze naar de hond wanneer die iets doet wat niet mag. Dan mag de hond NIET zien dat zij het gooit. Dus de hond doet iets en word onmiddelijk gecorrigeert doordat hij het geluid hoort van de muntjes die vlak bij hem neer vallen. Zo legt hij dus wel de link van slecht gedrag = naar geluid (schrikreactie) maar niet slecht gedrag = correctie eigenaar.

Daar zat ik over na te denken en aan de eene kant is het niet helemaal mijn ding omdat je de hond dan opvoed op basis van angst, of in ieder geval een schrikreactie want dat heeft het juiste effect. Aan de andere kant merk ik dat Nilo enorm slecht kan tegen correcties die regelrecht van mij komen. Wanneer ik mijn stem verhef tegen hem, sluit hij zich volledig van mij (en de rest van de wereld lijkt het wel) af. Het is een heel gevoelig hondje die erg gericht is op mij dus ik kan me wel voorstellen dat zo'n correctie die, in zijn ogen, niet van mij komt beter werkt.

Zouden jullie zo'n methode wel of niet gebruiken en wat vinden jullie hiervan?
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Da's hetzelfde als zo'n werpketting (van Gaus is dat dacht ik) dan toch?

Ik denk dat het best handig kan zijn voor bepaalde situaties. Als ik kan voorkomen dat mijn hond bijvoorbeeld achter katten aan leert schieten door als pup 1 of 2 keer zo'n ketting naast ze neer te kwakken; prima lijkt mij.
Je moet alleen niet te pas en te onpas dat ding naast ze neer gaan gooien, maar goed, dat is met alles zo natuurlijk. Bovendien wennen ze dan ook te erg aan dat geluid en is het geen schrikeffect meer lijkt me.

Ik had voor Moos trouwens een werpketting, die gooide ik een keer, en vervolgens keek hij blij op, en apporteerde dat ding.
Daar ging het effect :mrgreen:
Afbeelding
Hummer
Actief

Ongelezen bericht door Hummer »

Ik zou het niet voor allerlei dingen gebruiken. Ik heb het bij Hummer wel gebruikt voor het afleren van de grond te eten. Het effectieve van deze discs is dat de hond het niet aan jou gaat koppelen (als je het goed doet). En dus niet alleen niet van de grond eet wanneer jij er bent, maar ook wanneer je er niet bij bent.
Een hond is leuk, maar een Welsh corgi cardigan is het einde!!
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Hummer schreef:Ik zou het niet voor allerlei dingen gebruiken. Ik heb het bij Hummer wel gebruikt voor het afleren van de grond te eten. Het effectieve van deze discs is dat de hond het niet aan jou gaat koppelen (als je het goed doet). En dus niet alleen niet van de grond eet wanneer jij er bent, maar ook wanneer je er niet bij bent.
Ik denk ook dat je het niet te vaak moet gebruiken :wink: Als we dit proberen gaat het eigenlijk alleen om het niet hierkomen op commando. Ik denk dat het dan wel handig is: Schrikeffect en even weer de aandacht erbij. Dan commando herhalen en belonen als hij komt.
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Carmen »

Het lijkt mij het idee van de fisher discs. Het ligt eraan waarvoor je ze gebruikt. Mijn vriendin heeft haar hondvalse mechelaar daar goed mee onder controle gekregen bv. Dan vind ik het een goede oplossing met iets anders lukte het haar niet
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Carmen schreef:Het lijkt mij het idee van de fisher discs. Het ligt eraan waarvoor je ze gebruikt. Mijn vriendin heeft haar hondvalse mechelaar daar goed mee onder controle gekregen bv. Dan vind ik het een goede oplossing met iets anders lukte het haar niet
fisher discs idd, hetzelfde idee, net als een sleutelbos of een zakje met bierdopjes.
als ik vind dat mijn honden teveel blaffen dan gooi ik ermee, nu is vaak rammelen al genoeg om ze tot bedaren te brengen als ze niet op mijn stem reageren. en nee ze zijn vervolgens niet bang als ik mijn sleutels pak voor een andere reden, dus zij weten het donders goed te associeren met het gedrag wat ze op dat moment vertonen :wink:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
blondie
Zeer actief

Re: Corrigeren met muntjes

Ongelezen bericht door blondie »

Maeve schreef: Daar zat ik over na te denken en aan de eene kant is het niet helemaal mijn ding omdat je de hond dan opvoed op basis van angst, of in ieder geval een schrikreactie want dat heeft het juiste effect. Aan de andere kant merk ik dat Nilo enorm slecht kan tegen correcties die regelrecht van mij komen. Wanneer ik mijn stem verhef tegen hem, sluit hij zich volledig van mij (en de rest van de wereld lijkt het wel) af. Het is een heel gevoelig hondje die erg gericht is op mij dus ik kan me wel voorstellen dat zo'n correctie die, in zijn ogen, niet van mij komt beter werkt.
De schrikreactie mits de hond zich tot jou richt als hij schrikt.. en jij dus kan anticiperen door het naar jou keren en vervolgens naar jou toe komen kan belonen betekend.. dat wat hij interessant vond een minder leuke ervaring was omdat hij schrok maar naar jou toe komen in die situatie een beloning opleverde..
Vanuit die beredenering denk ik ook en ja ook ik pas dat toe.. als een stampvoet geen reactie opleverd... heb ik vandeweek ook maar een werpstok gebruikt om weer de aandacht te krijgen :mrgreen:

Echter... op die club waar ik toen was.. en waar ze de werpketting gebruikten om haar het jaaggedrag binnen de perken te houden... merkte ik de tweede sessie doordat niet alleen de werpketting werd gebruikt maar ook verbaal er nog eens iets werd geroepen... mijn hondje daar helemaal niet goed op reageerde.. ook al werd zij niet aangesproken op gedrag.. ze ervaarde de verbale communicatie en de werpkettingen niet goed.. wat mij dus niet goed deed en ik tegen de "regels" in gewoon lekker contact zocht met haar en ons eigen ding deden.. ben er ook al even niet geweest :wink:
Maar het middel kan goed werken mits de honden er ook zo op reageren dat ze zich op jou richten.. een hond die schrikt en op de vlucht slaat van je weg.. daar moet dus op een andere manier mee trainen..
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Het principe van de fisher discs is een heel andere. Bij Fisher discs is de associatie bij het geluid dat je iets van de hond wegneemt.

Je gooit stukjes voer op de grond en laat de hond deze pakken, dan laat je de discs vallen en haal je 't voer weg. Dit geeft de hond een heel onprettig gevoel. Nl. eten :cheer: :cheer: en discs is eten weg :jank: :jank: .
Als je dit een paar keer doet krijgt hij dus een onprettig gevoel bij het horen van de discs en ervaart deze als een negatieve prikkel. Dan ben je zover dat je de discs in kunt zetten als "straf".

Heeft dus niets met schrikeffect door geluid te maken.
Het voorbeeld waarmee ts startte is wel vergelijkbaar met de werpketting, dat dan weer wel.
Gr. Aniek

Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik vind het (Fisherdiscs e.d.) een uitstekende manier om te corrigeren, omdat het opvallend vaak goede resultaten sorteert.
Ik vind het wel een vrij zware correctie die ik alleen wel eens heb toegepast als een stemcorrectie niet hielp, niet iets om te pas en te onpas te gebruiken. Er moet wel een beetje over nagedacht zijn zegmaar.
En mijn hond mag trouwens best zien dat ik die vervelende rommel gooi :wink:
Bij een wat gevoelige hond vind ik het overigens wel wat kritscher allemaal.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik ken een hond die al in elkaar dook als hij heel ver weg iets hoorde wat leek op fisherdiscs. Je moet er dus enorm mee uitkijken. Veel honden zijn gevoeliger voor dit soort correcties dan je denkt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ik denk dat je inderdaad wel moet oppassen met gevoelige honden (waar veel tollers toch wel onder vallen).
Met Caja zou ik het niet snel doen :wink:
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Podenji schreef:
Carmen schreef:Het lijkt mij het idee van de fisher discs. Het ligt eraan waarvoor je ze gebruikt. Mijn vriendin heeft haar hondvalse mechelaar daar goed mee onder controle gekregen bv. Dan vind ik het een goede oplossing met iets anders lukte het haar niet
fisher discs idd, hetzelfde idee, net als een sleutelbos of een zakje met bierdopjes.
als ik vind dat mijn honden teveel blaffen dan gooi ik ermee, nu is vaak rammelen al genoeg om ze tot bedaren te brengen als ze niet op mijn stem reageren. en nee ze zijn vervolgens niet bang als ik mijn sleutels pak voor een andere reden, dus zij weten het donders goed te associeren met het gedrag wat ze op dat moment vertonen :wink:
Fisher discs is idd hetzelfde idee. Ik heb ze - goed gedoseerd - gebruikt (in combinatie met de lange lijn) toen Silka net bij ons was en ze heel erg gefixeerd was op ganzen, eenden etc.. Ik vond het goed werken.
Later las ik dat je ook een blikje met spijkers kunt gebruiken (was een idee van Jaap, dacht ik).
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Ik ken een hond die al in elkaar dook als hij heel ver weg iets hoorde wat leek op fisherdiscs. Je moet er dus enorm mee uitkijken. Veel honden zijn gevoeliger voor dit soort correcties dan je denkt.
Ja, het is niet de bedoeling dat alle frustraties er ook nog eens op een andere manier worden uitgegooid na het gebruik ervan. Dat wil nog wel eens gebeuren, of gericht keihard gooien :roll:
Murphy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Murphy »

Ik heb zelf de fisher discs gebruikt en een stroomband, en mijn hond is veel meer onder de indruk van de discs dan van de stroomband.
Ik vind het dus een zware correctie.
Marjan
Jaap*
Zeer actief

Rami schreef:Later las ik dat je ook een blikje met spijkers kunt gebruiken (was een idee van Jaap, dacht ik).
Schroefjes en moertjes, knikkers, wat je maar wilt :mrgreen:
Blikje wel goed dichttapen :wink:
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Waar gebruik je die fisherdiscs dan bijvoorbeeld bij, gewoon voor mijn beeld?
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Frenk schreef:Waar gebruik je die fisherdiscs dan bijvoorbeeld bij, gewoon voor mijn beeld?
Ik ken wel mensen die het bijvoorbeeld tegen poep eten gebruiken.
Afbeelding
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Frenk schreef:Waar gebruik je die fisherdiscs dan bijvoorbeeld bij, gewoon voor mijn beeld?
of bij jagen of hondagressie
Rami
Zeer actief

Murphy schreef:Ik heb zelf de fisher discs gebruikt en een stroomband, en mijn hond is veel meer onder de indruk van de discs dan van de stroomband.
Marjan
Het zal toch liggen aan de hond in kwestie. :wink:
Mijn volwassen herplaatser wilde jagen, jagen en jagen. Niets anders. Dat was het enige waar ze mee bezig was. Waarschijnlijk heeft ze tijdens haar zwervende bestaan op zo'n manier haar kostje bij elkaar 'gejaagd'.
Maanden lang hebben we getraind aan de lange lijn met allerlei beloningen en zoals ik al schreef, uiteindelijk een paar keer de Fisher discs ingezet.
Inmiddels loopt ze al weer een hele tijd overal los. Ze is nu met andere dingen bezig (mij bevoorbeeld) en niet meer met jagen.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Bij hardnekkig ongewenst gedrag :wink:
Als jij straks weer eens met veel te lange quote's in zo'n abstracte discussie stapt gooi ik zo'n blikje naar je kop :mrgreen: :wink:
Rami
Zeer actief

Jaap* schreef:
Als jij straks weer eens met veel te lange quote's in zo'n abstracte discussie stapt gooi ik zo'n blikje naar je kop :mrgreen: :wink:
Yep en dan vooral gedrag waar een hond ontzettend veel voldoening uithaalt (zelfbelonend is).
(En daar bedoel ik verder niets mee richting jou, Frenk! :mrgreen: ).
Afbeelding
Murphy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Murphy »

Rami schreef:
Murphy schreef:Ik heb zelf de fisher discs gebruikt en een stroomband, en mijn hond is veel meer onder de indruk van de discs dan van de stroomband.
Marjan
Het zal toch liggen aan de hond in kwestie. :wink:
Mijn volwassen herplaatser wilde jagen, jagen en jagen. Niets anders. Dat was het enige waar ze mee bezig was. Waarschijnlijk heeft ze tijdens haar zwervende bestaan op zo'n manier haar kostje bij elkaar 'gejaagd'.
Maanden lang hebben we getraind aan de lange lijn met allerlei beloningen en zoals ik al schreef, uiteindelijk een paar keer de Fisher discs ingezet.
Inmiddels loopt ze al weer een hele tijd overal los. Ze is nu met andere dingen bezig (mij bevoorbeeld) en niet meer met jagen.
Absoluut. Daar heb je helemaal gelijk in. Mijn hond is op zich super gevoelig voor geluiden en dat verklaard misschien ook waarom hij op die schijfjes zo heftig reageert.
Overigens keur ik het middel helemaal niet af als correctie, absoluut niet. Ik denk dat het enorm goed kan werken.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Jaap* schreef:
:smile: :smile: :smile2:
Frenk
Zeer actief

Jaap* schreef:
:smile:
Maar als een hond al van je af is, omdat hij wegrent om achter een, ik noem maar wat :F: eend, aan te gaan, dan maakt het dus toch voldoende indruk?
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Frenk schreef:
Jaap* schreef:
:smile:
Maar als een hond al van je af is, omdat hij wegrent om achter een, ik noem maar wat :F: eend, aan te gaan, dan maakt het dus toch voldoende indruk?
Dan ben je veel te laat en laat je hem lekker rennen :wink:
Frenk
Zeer actief

Rami schreef:Yep en dan vooral gedrag waar een hond ontzettend veel voldoening uithaalt (zelfbelonend is).
(En daar bedoel ik verder niets mee richting jou, Frenk! :mrgreen: ).
:F:
Ik zit zo te denken, maar het enige gedrag bij Frenk wat ik echt lastig vind is dat hij niet luistert bij loopse teven en sommige gecastreerde reuen. Wat ik nu doe is aanlijnen en meenemen, want ik dring niet voldoende tot hem door en ben niet leuk genoeg om leuker te zijn dan dat.
Zou dit iets zijn wat ik op zo'n manier om zou kunnen buigen of is zijn 'ongewenste gedrag' daar te licht voor?
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Ik ken een hond die al in elkaar dook als hij heel ver weg iets hoorde wat leek op fisherdiscs. Je moet er dus enorm mee uitkijken. Veel honden zijn gevoeliger voor dit soort correcties dan je denkt.
Daar ben ik inderdaad ook bang voor, het moet niet alleen maar nog meer angst ontwikkelen. Overigens zou het wel kunnen werken bij Nilo. Ik merk dat non-verbale correcties VEEL beter werken. Zoals ik al zij, als ik mijn stem verhef zie je dat hij dat zo erg vind dat hij zich totaal afsluit. Maar als je dan kijkt naar het de andere kant op lopen bij trekken aan de lijn, dat komt goed over.

Ik zou het ook niet vaak gebruiken. We zijn sowieso aan het oefenen op het hierkomen nadat hij toch wel succes heeft gehad met niet luisteren. Als ik die muntjes dus al zou gebruiken, doe ik dat alleen wanneer hij een echt middelvinger-moment heeft :mrgreen:
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

:pffff: :wink: Jongens blijven jullie nou hardnekkig volhouden dat fisher discs hetzelfde principe is als het gooien van een blik met knikkers/moertjes, een ketting of wat dan ook.

Dat is dus echt niet waar. Het heeft helemaal niets met schrikeffect te maken. Het is juist zo'n zware correctie omdat het de hond zo'n onprettig gevoel geeft, wat je alleen kunt bereiken door het geluid te koppelen aan bv. die hele onprettige handeling van het wegnemen van het voer.

Heeft helemaal niets met schrikeffect te maken. Als je de discs er niet eerst in zou "trainen", maar ze gewoon hard in zijn buurt neer zou gooien om de hond te laten schrikken zou het effect lang zo groot niet zijn.

Ze hebben de discs juist ontworpen omdat het een zo specifiek geluid geeft. Als je de discs gebruikt ben je je er bewust van.
Zodat je de hond niet per ongeluk straft omdat je zeg maar op een onbewaakt moment met je sleutelbos rammelt.
Gr. Aniek

Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Budkes schreef::pffff: :wink: Jongens blijven jullie nou hardnekkig volhouden dat fisher discs hetzelfde principe is als het gooien van een blik met knikkers/moertjes, een ketting of wat dan ook.
Je hebt gelijk hoor, maar bij een voerdummy zit ook een handleiding.
Dat wil niet zeggen dat je het ook anders kunt toepassen :wink:
Voor mij zijn fisherdiscs (die ik niet eens zelf heb) gewoon een bosje metaal dat geluid maakt als het op de grond valt. Ook al zal meneer Fisher daar heel anders over denken waarschijnlijk.
Net zoals de meneer die claimt de voerdummy te hebben uitgevonden het vast niet eens is met de manier waarop ik hem gebruik :mrgreen:
Budkes
Zeer actief

Jaap* schreef:
Budkes schreef::pffff: :wink: Jongens blijven jullie nou hardnekkig volhouden dat fisher discs hetzelfde principe is als het gooien van een blik met knikkers/moertjes, een ketting of wat dan ook.
Je hebt gelijk hoor, maar bij een voerdummy zit ook een handleiding.
Dat wil niet zeggen dat je het ook anders kunt toepassen :wink:
Voor mij zijn fisherdiscs (die ik niet eens zelf heb) gewoon een bosje metaal dat geluid maakt als het op de grond valt. Ook al zal meneer Fisher daar heel anders over denken waarschijnlijk.
Net zoals de meneer die claimt de voerdummy te hebben uitgevonden het vast niet eens is met de manier waarop ik hem gebruik :mrgreen:
Tuurlijk kun je de fisher discs als werpketting cq. bosje metaal gebruiken, maar dan zie ik het dus niet als een zwaar correctiemiddel, of je moet echt een watje van een hond hebben :N: .
Gr. Aniek

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”