Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wanneer vindt jij een hond mager?
Moderator: moderatorteam
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Wanneer vindt jij een hond mager?
Onder andere naar aanleiding van dit topic: http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=157748
Ik lees nogal wat verschillende meningen, en ben benieuwd naar die van jullie.
Wanneer vinden jullie een hond te mager?
Mag je nooit een rib zien, of enkel in beweging?
Maak je daarbij onderscheid in ras en/of activiteit.
Hoe zie jij je honden het liefst?
Ik merk trouwens dat het ook in de medische wereld nogal wat verschilt.
Zo vindt de ene dierenarts mijn Max wat te dik, en de ander vindt hem goed.
Ik lees nogal wat verschillende meningen, en ben benieuwd naar die van jullie.
Wanneer vinden jullie een hond te mager?
Mag je nooit een rib zien, of enkel in beweging?
Maak je daarbij onderscheid in ras en/of activiteit.
Hoe zie jij je honden het liefst?
Ik merk trouwens dat het ook in de medische wereld nogal wat verschilt.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
Ik kan me prima vinden in de stelling dat je de ribben niet moet kunnen zien maar wel voelen.
Heb dat ook altijd aangehouden bij mijn honden en die zijn eigenlijk nooit te dik geweest, de meeste mensen vonden ze eerder te mager maar dat waren ze niet.
Ik hou niet van dikke honden en het is ook nog eens ongezond.
Heb dat ook altijd aangehouden bij mijn honden en die zijn eigenlijk nooit te dik geweest, de meeste mensen vonden ze eerder te mager maar dat waren ze niet.
Ik hou niet van dikke honden en het is ook nog eens ongezond.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- pammetje
- Zeer actief
en ik vind dat je best de laatste rib mag zien
maar daarbij wel mooi afgetraind
maar ligt ook erg aan het ras
moet zeggen dat ik de meeste honden in de buurt te dik vind
en ik vind op dit moment bente en bob ook net wat te fors
ben ik ook weer mee aan het werk
maar daarbij wel mooi afgetraind
maar ligt ook erg aan het ras
moet zeggen dat ik de meeste honden in de buurt te dik vind
en ik vind op dit moment bente en bob ook net wat te fors
ben ik ook weer mee aan het werk

ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 bassets
- frank1985
- Zeer actief
ik heb altijd ( geleerd ) dat als je de ribben duidelijk ziet een hond te mager is. als je de ribben niet ziet en er met je hand over heen gaat ook niet voelt de hond te dik is en als je de ribben niet zien maar wel voelt het precies goed is. Ook is mij altijd verteld dat een hele jonge pup best was extras mag hebben....
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Gremlins
- Aantal honden: 5
Re: Wanneer vindt jij een hond mager?
Ik denk dat het gros van de dierenartsen een wat (te) mollige hond juist prima vindt. Als ik mensen met een dikke hond tegen kom wordt er altijd gezegd dat de DA hem prima op gewicht vond.samantha! schreef: Ik merk trouwens dat het ook in de medische wereld nogal wat verschilt.
Mijn honden worden door die van mij standaard te mager bevonden.
Ik vind ze juist prima zo. Je kunt de ribben voelen zonder diep te hoeven gaan, maar je kunt ze net niet zien. Dat is bij de pluizenbollen wel iets lastiger.
Ze waren ooit wel iets voller (en ook tóen vond mijn DA ze te mager

En als ik dat zie, zit het voor mij goed

Pas als hij flora en fauna heeft verwoest, heeft de mens in de gaten dat hij geld niet kan eten.
- renee-uk
- Zeer actief
Ik weet niet wat je precies bedoelt met een jonge pup, maar ik hou mijn pup juist liever schraal.frank1985 schreef:ik heb altijd ( geleerd ) dat als je de ribben duidelijk ziet een hond te mager is. als je de ribben niet ziet en er met je hand over heen gaat ook niet voelt de hond te dik is en als je de ribben niet zien maar wel voelt het precies goed is. Ook is mij altijd verteld dat een hele jonge pup best was extras mag hebben....
Hoe minder ze mee hoeven te torsen des te beter voor de gewrichten.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Gremlins
- Aantal honden: 5
Mag ik me daarbij aansluiten?renee-uk schreef:Ik weet niet wat je precies bedoelt met een jonge pup, maar ik hou mijn pup juist liever schraal.frank1985 schreef:ik heb altijd ( geleerd ) dat als je de ribben duidelijk ziet een hond te mager is. als je de ribben niet ziet en er met je hand over heen gaat ook niet voelt de hond te dik is en als je de ribben niet zien maar wel voelt het precies goed is. Ook is mij altijd verteld dat een hele jonge pup best was extras mag hebben....
Pas als hij flora en fauna heeft verwoest, heeft de mens in de gaten dat hij geld niet kan eten.
- frank1985
- Zeer actief
de dierenarts vertelde mij dat een pup tot een maand of 5 best wat extras mee mag torsen. daar bedoelde ze niet mee denk ik zo dat een pup moddervet mag zijn maar gewoon gezond wat vel over de botten zeg maar.renee-uk schreef:Ik weet niet wat je precies bedoelt met een jonge pup, maar ik hou mijn pup juist liever schraal.frank1985 schreef:ik heb altijd ( geleerd ) dat als je de ribben duidelijk ziet een hond te mager is. als je de ribben niet ziet en er met je hand over heen gaat ook niet voelt de hond te dik is en als je de ribben niet zien maar wel voelt het precies goed is. Ook is mij altijd verteld dat een hele jonge pup best was extras mag hebben....
niet mee eens begrijp ik ?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik niet in elk geval.frank1985 schreef:de dierenarts vertelde mij dat een pup tot een maand of 5 best wat extras mee mag torsen. daar bedoelde ze niet mee denk ik zo dat een pup moddervet mag zijn maar gewoon gezond wat vel over de botten zeg maar.
Liever schraal dan iets extra's.
Die botjes hebben het tijdens het opgroeien al zwaar genoeg.
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ligt ook wel erg aan de vacht he? Bij Jack zie je zijn ribben bij beweging, en ik vind hem momenteel mooi op gewicht. Lilo kon altijd vreten als een dijker en bleef mager, maar daar zie ik nu geen ribben meer dus daar moet een ons of wat vanaf.
In het algemeen vind ik ribben zien (of voelen onder een dikkere vacht) niet zo'n probleem, en al helemaal niet als een hond gewoon lekker gespierd is en dus wel stevige dijen heeft. Van die uitstekende heupbotten vind ik *te* mager.
In het algemeen vind ik ribben zien (of voelen onder een dikkere vacht) niet zo'n probleem, en al helemaal niet als een hond gewoon lekker gespierd is en dus wel stevige dijen heeft. Van die uitstekende heupbotten vind ik *te* mager.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- renee-uk
- Zeer actief
Nee absoluut niet mee eens, maar ik ben het sowieso wat gewicht aangaat haast nooit eens met dierenartsen.frank1985 schreef:de dierenarts vertelde mij dat een pup tot een maand of 5 best wat extras mee mag torsen. daar bedoelde ze niet mee denk ik zo dat een pup moddervet mag zijn maar gewoon gezond wat vel over de botten zeg maar.renee-uk schreef:Ik weet niet wat je precies bedoelt met een jonge pup, maar ik hou mijn pup juist liever schraal.frank1985 schreef:ik heb altijd ( geleerd ) dat als je de ribben duidelijk ziet een hond te mager is. als je de ribben niet ziet en er met je hand over heen gaat ook niet voelt de hond te dik is en als je de ribben niet zien maar wel voelt het precies goed is. Ook is mij altijd verteld dat een hele jonge pup best was extras mag hebben....

- frank1985
- Zeer actief
omdat ???renee-uk schreef:Nee absoluut niet mee eens, maar ik ben het sowieso wat gewicht aangaat haast nooit eens met dierenartsen.frank1985 schreef:de dierenarts vertelde mij dat een pup tot een maand of 5 best wat extras mee mag torsen. daar bedoelde ze niet mee denk ik zo dat een pup moddervet mag zijn maar gewoon gezond wat vel over de botten zeg maar.renee-uk schreef:Ik weet niet wat je precies bedoelt met een jonge pup, maar ik hou mijn pup juist liever schraal.frank1985 schreef:ik heb altijd ( geleerd ) dat als je de ribben duidelijk ziet een hond te mager is. als je de ribben niet ziet en er met je hand over heen gaat ook niet voelt de hond te dik is en als je de ribben niet zien maar wel voelt het precies goed is. Ook is mij altijd verteld dat een hele jonge pup best was extras mag hebben....
ben gewoon benieuwd hoor naar jou visie
- Hanneke2
- Zeer actief
Re: Wanneer vindt jij een hond mager?
Mijn DA niet hoor, die piekerde met mij mee hoe we destijds revaliderende (en dus beperkt bewegende) Jack van wat ponden af konden helpen. Jack was op dat moment voor mij, voor de DA en voor z'n poten iets te zwaar, maar nog steeds een slanke hond naar Nederlandse maatstaven. Lilo was graatmager toen ze voor het eerst bij de DA kwam, en daar 'mocht wel iets aan, maar niet teveel hoor!'Drijver schreef:Ik denk dat het gros van de dierenartsen een wat (te) mollige hond juist prima vindt. Als ik mensen met een dikke hond tegen kom wordt er altijd gezegd dat de DA hem prima op gewicht vond.samantha! schreef: Ik merk trouwens dat het ook in de medische wereld nogal wat verschilt.
Mijn honden worden door die van mij standaard te mager bevonden.
Ik vind ze juist prima zo. Je kunt de ribben voelen zonder diep te hoeven gaan, maar je kunt ze net niet zien. Dat is bij de pluizenbollen wel iets lastiger.
Ze waren ooit wel iets voller (en ook tóen vond mijn DA ze te mager) maar ik merk dat ze nu beter in hun vel zitten en ook actiever zijn.
En als ik dat zie, zit het voor mij goed
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- renee-uk
- Zeer actief
omdat je meeste DA's honden die naar mijn mening goed op gewicht zijn te mager vinden en honden die naar mijn idee te dik zijn goed.
Mijn DA in Helmond was geweldig en een uitzondering op de regel. Zij verzuchtte eens toen ik daar met mijn schrale jonge hond binnenkwam 'oh geweldig, eindelijk een dh die er uitziet zoals een dh eruit hoort te zien' en ze bedoelde toen niet zijn raskenmerken
Mijn DA in Helmond was geweldig en een uitzondering op de regel. Zij verzuchtte eens toen ik daar met mijn schrale jonge hond binnenkwam 'oh geweldig, eindelijk een dh die er uitziet zoals een dh eruit hoort te zien' en ze bedoelde toen niet zijn raskenmerken

- frank1985
- Zeer actief
het valt mij hier in de buurt erg op de labradors vaak ondzettend vet zijn. zo zonde want als je naar mijn idee een strakke labrador hebt zien ze er erg mooi uit. het schijnt ook slecht te zijn voor de algemene gezondheid van een hond als deze echt te dik is.renee-uk schreef:omdat je meeste DA's honden die naar mijn mening goed op gewicht zijn te mager vinden en honden die naar mijn idee te dik zijn goed.
ik heb mijn DA al wel 2 x gevraagd wat het gemidelde gewicht van een mechelaar van 6,5 maand moet zijn, nooit een echt antwoord gekregen.
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Ik ook. Alleen is het bij honden met dubbele vacht (zoals onze Silka) best moeilijk te voelen. Bij haar is het zo dat ik pas in het voorjaar - als ze haar winterjas kwijt raakt - kan voelen of ze wellicht wat te veel vet heeft.renee-uk schreef:Ik kan me prima vinden in de stelling dat je de ribben niet moet kunnen zien maar wel voelen.

Overigens hebben oudere honden wel een beetje de neiging wat te 'knokig' te worden. Bij Billy voel ik niet alleen zijn ribben maar ook zijn ruggegraat.
Toch is 'ie volgens mij niet te mager. Zal wellicht ook met spierverlies te maken hebben?

- renee-uk
- Zeer actief
Ik denk dat daar geen standaard antwoord op is, dat hangt af van de bouw van je hondje, is het een reu of een teef, heeft het veel bespiering (spieren wegen meer dan vet) etc.frank1985 schreef:het valt mij hier in de buurt erg op de labradors vaak ondzettend vet zijn. zo zonde want als je naar mijn idee een strakke labrador hebt zien ze er erg mooi uit. het schijnt ook slecht te zijn voor de algemene gezondheid van een hond als deze echt te dik is.renee-uk schreef:omdat je meeste DA's honden die naar mijn mening goed op gewicht zijn te mager vinden en honden die naar mijn idee te dik zijn goed.
ik heb mijn DA al wel 2 x gevraagd wat het gemidelde gewicht van een mechelaar van 6,5 maand moet zijn, nooit een echt antwoord gekregen.
Ik denk dat je ook daar het verste mee komt als je gewoon aanhoudt dat je de ribben moet kunnen voelen maar niet zien.
Dat is ze in elk geval niet te dik en ook niet te mager.

- renee-uk
- Zeer actief
Dat denk ik wel.Rami schreef:Ik ook. Alleen is het bij honden met dubbele vacht (zoals onze Silka) best moeilijk te voelen. Bij haar is het zo dat ik pas in het voorjaar - als ze haar winterjas kwijt raakt - kan voelen of ze wellicht wat te veel vet heeft.renee-uk schreef:Ik kan me prima vinden in de stelling dat je de ribben niet moet kunnen zien maar wel voelen.
Overigens hebben oudere honden wel een beetje de neiging wat te 'knokig' te worden. Bij Billy voel ik niet alleen zijn ribben maar ook zijn ruggegraat.
Toch is 'ie volgens mij niet te mager. Zal wellicht ook met spierverlies te maken hebben?
Is misschien toch net zo als bij mensen, als ik mijn moeders schouders voelde waren die ook erg knokig terwijl ze toch niet een mager oud vrouwtje was.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik zie een pup ook liever wat schraler dan van die propjes. Volgens mij kunnen ze dan al hun energie steken in het aanmaken van spieren, pezen en botten zonder extra gewicht mee te sjouwen. Ook bij volwassen honden vind ik de meesten aan de dikke kant. Ja maar hij is gecastreerd hoor je dan. Tsja, daar worden ze niet dik van, ze hebben alleen minder voer nodig om op gewicht te blijven. Ik probeer ook altijd de heupbotten aan de achterkant goed te blijven voelen, ribben wel voelen, maar geen uitstekende ruggengraat. Ik moet zeggen ik heb op een show wel eens een Azawakh gezien die voor mijn gevoel echt te mager was. Maar het schijnt toch zo te horen.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Dat heb ik met Max ook.Rami schreef:Overigens hebben oudere honden wel een beetje de neiging wat te 'knokig' te worden. Bij Billy voel ik niet alleen zijn ribben maar ook zijn ruggegraat.
Hoewel hij nog niet echt oud is (volgende maand 9).
Max is een korthaar en bij hem zie je die ruggegraat toch wel een beetje uisteken, je voelt hem ook goed.
En dat terwijl het lijkt of er over de ribben wel een laagje vet zit.
Voor de ribben moet ik ook echt drukken om ze te voelen, terwijl je de ruggegraat gelijk voelt.
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
bij de doggen wil ik het liefst geen ribben zien , Eagle krijg ik helaas niet dikker bij hem zie je wel de 2 laatste ribben , vindt het echt niet mooi staan. Leggy is juist weer te dik , maar ik krijg haar niet dunner , die moet een beetje vet aan Eagle geven
.

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
ik zie wel graag wat ribben... dus liever wat schraler.
dit was bijv. mn oudste dober toen hij nog volop in de wedstrijden zat:

en dit mn oudste mechelaar

zo zie ik ze het liefst... liever iets te weinig dan teveel... zeker met wat hun gewrichten moeten verduren heb ik ze liever wat schraler
dit was bijv. mn oudste dober toen hij nog volop in de wedstrijden zat:

en dit mn oudste mechelaar

zo zie ik ze het liefst... liever iets te weinig dan teveel... zeker met wat hun gewrichten moeten verduren heb ik ze liever wat schraler

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Youp
- Zeer actief
Bij Diesel hen ik de 1e 3 jaar een paar ribben kunnen zien. Ik vind dat ook geen gezicht bij een dog. Ik kon hem kilo's per dag voeren maar dat hielp niets. Ik heb me er maar bij neergelegd, want ongezond is het niet.jip007 schreef:bij de doggen wil ik het liefst geen ribben zien , Eagle krijg ik helaas niet dikker bij hem zie je wel de 2 laatste ribben , vindt het echt niet mooi staan. Leggy is juist weer te dik , maar ik krijg haar niet dunner , die moet een beetje vet aan Eagle geven.
Na zijn 3e is hij een kilo of 4 bijgekomen en nu precies goed met 65 kilo.
Hij is niet heel grof voor een reu en een cm of 83. Dikker wil ik hem ook niet hebben.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
En ik vind jouw doggen te dik, iedere keer dat ik een foto van Eagle zie denk ik: mooie hond, maar hij moest wat schraler en bespierder zijn.jip007 schreef:bij de doggen wil ik het liefst geen ribben zien , Eagle krijg ik helaas niet dikker bij hem zie je wel de 2 laatste ribben , vindt het echt niet mooi staan. Leggy is juist weer te dik , maar ik krijg haar niet dunner , die moet een beetje vet aan Eagle geven.

Ik vind dan ook het gros van de DD die je in de showring ziet niet mooi.
Dwz: niet mooi op gewicht en in de bespiering.
Maar ik weet dat ik daar een uitzondering in ben.

Ik wil in een DD de laatste twee ribben zien in beweging en er een stevig pakket spieren op zien.
Dus niet schraler voeren .... maar meer naast de fiets, minstens 10 km per dag (en liever meer)
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Ik ben ook wel van de schrale honden, vind Caja zelf op het moment ook wat aan de zware kant.
Bij gladharige honden mag je in beweging ook best de laatste rib zien vind ik.
'tollermensen' vinden Caja meestal broodmager en ik vind de meeste tollers te dik
Gelukkig heb ik dierenartsen die een hond graag ook redelijk schraal zien, zeker als er mee gesport word.
Bij gladharige honden mag je in beweging ook best de laatste rib zien vind ik.
'tollermensen' vinden Caja meestal broodmager en ik vind de meeste tollers te dik

Gelukkig heb ik dierenartsen die een hond graag ook redelijk schraal zien, zeker als er mee gesport word.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Het ligt denk ook wel ene beetje aan het ras , mijn windhonden bv daar moet je ribben bij zijn anders zijn ze gewoon tevet en dat is absoluut niet goed voor de gewrichten etc.
Ik zie eigenlijk bijna alle honden het liefste wat schralen...dus als ze in beweging zijn zeker de laatste 2 ribben..
Ik vind honden al snel te"dik"
De 2 honden van Malinois ( dober en mechelaar) vind ik super mooie honden..mooie bespiering, mooi lijf...
Ik zie eigenlijk bijna alle honden het liefste wat schralen...dus als ze in beweging zijn zeker de laatste 2 ribben..
Ik vind honden al snel te"dik"
De 2 honden van Malinois ( dober en mechelaar) vind ik super mooie honden..mooie bespiering, mooi lijf...