Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gewetensvraag...aangifte doen van bijtincident of niet?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Dante01
nieuw lid

Gewetensvraag...aangifte doen van bijtincident of niet?

Ongelezen bericht door Dante01 »

Bij ons in de straat woont een "gevaarlijke" hond, hiermee bedoel ik hij bijt nogal snel.
Ik weet het niets anders te omschrijven dan gevaarlijk, mijn spijt hiervoor, ik weet dat honden niet zo worden geboren maar gemaakt... :roll:
Enkele weken geleden heeft hij een pup van een overbuurvrouw echt "te pakken"gehad.
Totaal 16 hechtingen waren er voor nodig om de wond te hechten....het beestje is echt toegetakeld, zo zielig. :jank:

Nou ben ik samen met die overbuurvrouw naar de het gezin toegestapt waarvan deze gevaarlijke hond is.
Zij zegt de hond van pup af te hebben en ja hij hapt weleens naar andere honden maar dat is omdat dan andere honden te dicht bij hem lopen.

Helaas is het omgekeerde waar de overbuurvrouw kwam net naar buiten en zij liep voorbij met haar haar "gevaarlijke" hond.
Omdat zij de bolderkar bij zich had met kinderen en was het kiezen of delen, de bolderkar loslaten of de hond.

Wij wonen in een zeer drukte winkelstraat onze voordeuren grenzen aan de stoep.
Dus er lopen altijd mensen kinderen enz.
Als wij in de portiek staan en zij loopt met haar hond voorbij, wil die gevaarlijke hond door het glas heen ons hondje grijpen...het kwijl zit dan op de deur.
De moet haar hond dan ook echt meesleuren!!
Ook als je achter de hond loopt of met haar een praatje wil maken kan dit niet hij erbij is, hij trekt zijn lip op en hapt naar je. :eek:

De discussie is op niets uitgelopen, ze wil de rekening van dierenarts niet betalen en vindt haar hond misschien niet een allemansvriend maar dat is nou eenmaal zo...
Dat ze in een omgeving waar het dichtbevolkt is, tja je kunt niet overal rekening mee houden. :boos:

Door oproepen (buurtvereniging) heeft de overbuurvrouw meerdere klachten ontvangen over deze hond (het betreft totaal 4 bijtincidenten).

Wat nu te doen, aangifte of niet? Bij de voorgaande bijtincitenten is dat wel gedaan.
Een goede buur is beter dan een verre vriend.....of niet?
Je moet wel met zijn alle samenleven of niet.....
Dit is voor mij een echte gewetensvraag, als de hond in beslagnemen en een aggressietest afleggen dan wordt hij zeker afgemaakt en ik ben bang dat ik dan niet meer kan slapen.

Dank jullie wel voor het lezen en hoop op goede raad (sorry voor het lange verhaal!!) :ok:
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Ga eens op persoonlijke titel informeren op het politiebureau. Niet bij de wijkagent maar bij diegene die op het bureau wordt gezien als die de meeste ervaring heeft met honden.

Ik denk nl dat er helemaal niet zo snel overgegaan wordt tot inbeslagname en afmaken. Het zal er meer op uitlopen dat de mevrouw gesommeerd wordt haar maatregelen te nemen = muilkorf. En dat laatste lijkt me alleen maar een heel goed idee.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Een hond wordt niet afgemaakt omdat hij een loslopende hond bijt hoor :wink:
Afbeelding
*Ellen*

Ongelezen bericht door *Ellen* »

Aangifte doen.
Rhiannon
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rhiannon »

IK zou helemaal geen gewetens problemen hebben,als ik ergens niet normaal met mijn hondje langs kan lopen omdat er een aso hond woont en die ook al eens 4 keer gebeten heeft dan ga ik daar zeker wat aan doen.

Een hond die zomaar een pup pakt :denken:
Dante01
nieuw lid

Het stelt mij gerust dat meerdere wegen naar Rome leiden.

En een aso-hond vindt ik een allerbeste omschrijving.
Nou zo op het forum te hebben gelezen hebben meerder mensen last van zo's aso-hond in wijk/buurt.
Had een beetje het idee dat het echt weer een probleem was waar ik en de overbuurvrouw alleen mee in de maag zaten... :wink:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Hoe triest ik het ook vind voor de hond(die dus een produkt is van zijn wanopvoeding) zou ik toch contact opnemen met de politie.
Mensen en dieren moeten gewoon veilig door hun eigen straat kunnen lopen zonder het risico te lopen aangevallen te worden door deze hond.
Wellicht wordt hij dan eens in beslag genomen en ergens geplaatst waar hij beter op zijn plaats is.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

ik zou aangifte doen :wink:
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Ik denk dat je helemaal niet meer kunt slapen als die hond een kind gegrepen heeft en daardoor m.s. voor derest van het leven verminkt is .... en dat terwijl jij en buurtgenoten geweten hebben dat die kans erin zat. Er is al eerder aangifte gedaan, dus het wordt tijd dat de eigenaar van de hond maatregelen treft ...... muilkorf om tijdens het uitlaten.
Ik zou aangifte doen.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Geen twijfel over. Aangifte doen. :wink:
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

zeker aangifte doen...muilkorf gebod is ook ene optie...kan d ehond in ieder geval niet meer bijten...
Afbeelding
Hanneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded Collie

Ongelezen bericht door Hanneke »

Je hebt een goede buur getoond door te gaan praten. Als je dan op een muur van onbegrip en onwil stuit, is het niet anders. Aangifte doen dus en hopen dat dit ofwel tot een verantwoorder gedrag van buuf leidt ofwel tot een muilkorfgebod.
Groetjes,
Hanneke.

When you are over the hill, you pick up speed.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Aangifte doen. Hier wordt 'n park ook onveilig gemaakt door iemand met (sorry) een herder die nogal bijtgraag is, naar kleine en grote honden. En er wordt dus aangifte gedaan. Als het 'n keertje gebeurt, ok, maar als het keer op keer dezelfde hond is, moet er echt iets gebeuren, dus aangifte doen.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Als er iedere keer iets gebeurt en niemand doet ooit aangifte, dan zul je ook nooit verhaal kunnen halen.
Dan moet je ook niet zeuren. Ik was allang aangifte wezen doen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
miemot
Zeer actief

Ongelezen bericht door miemot »

Kan je het niet aan de buurvrouw voorleggen, dat als ze er niks aan doet (vb. muilkorf) dat julie dan aangifte gaan doen? Dan is ze gewaarschuwd en kan ze nog altijd zelf beslissen of ze al dan niet het risico wil nemen.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Rhiannon schreef:IK zou helemaal geen gewetens problemen hebben,als ik ergens niet normaal met mijn hondje langs kan lopen omdat er een aso hond woont en die ook al eens 4 keer gebeten heeft dan ga ik daar zeker wat aan doen.

Een hond die zomaar een pup pakt :denken:
Ben het mee eens. Wie weet krijgt hij dan een muilkorf verbod ofzo. Wil die vrouw dat haar hond niet omdoen?
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik sluit me bij de anderen aan; aangifte doen.Als ze uit zichzelf en na een gesprek met de buurt zelf geen maatregelen wil treffen, zoals muilkorven, dan kan een aangifte misschien zorgen dat een wijkagent eens met haar gaat praten en dat helpt vaak beter.
Je slaapt waarschijnlijk minder goed als ieder uit angst zijn mond houdt en er nog meer honden het slachtoffer worden.Jammer altijd, zulke onverantwoordelijk bazen :19:
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Gewoon naar de politie gaan en vragen naar de hondenbrigade.
Aangifte kun je trouwens niet doen, er is geen strafbaar feit gepleegd.Maar goed in de volksmond wordt melding doen van iets al gauw aangifte doen genoemd.
Niet te lang mee wachten, want aanlijngeboden en muilkorfgeboden moeten worden opgelegd door de gemeente via de APV, op advies van de hondengeleider. De hond wordt dan aangemerkt als gevaarlijke hond. Bij de gemeente willen ze nog wel eens strak de hand leggen aan termijnen én ze rekenen vanaf het bijtincident, en niet vanaf de datum dat iets gemeld wordt. Is er dan een week of 7-8 overheen gegaan, dan zijn er gemeentes die geen aanlijn en/of muilkorfgebod meer opleggen. En de hond wordt niet zomaar ineens in beslag genomen. Als ze het eventueel opgelegde aanlijn- en/of muilkorfgebod overtreden wordt het een ander verhaal. De hond kan dan wel in beslag worden genomen, waarbij trouwens herplaatsen dan net zo aan de orde is als inslapen.
Gr. Aniek

Afbeelding
Dante01
nieuw lid

stand van zaken

Door mijn overbuurvrouw is er melding van het incident gedaan.
Ik heb mijn woord toegevoegd als getuige van gedrag van de "gevaarlijke hond".
De agente in kwestie versprak zich wel tijdens mijn getuigenis, ze noemde de hond bij naam terwijl ik deze niet eens wist.....
Ik vroeg haar dus wie zij noemde en toen zei zij zo heet de hond toch?
Ik reageerde zo van weet ik toch niet....en toen was het even een slok water en verder gaan. :roll:
Politie gaat nu de zaak "onderzoeken". :denken:

Nou bleek na gesprek met de verzekering van de overbuurvrouw dat melding ook nodig was ivm de verzekering.
De eigenaar van de gevaarlijke hond weigert immers de verantwoordelijke schade te vergoeden.

Ik hoop jullie op de hoogte te kunnen houden van deze zaak.
Frenk
Zeer actief

Je zegt "verspreken" alsof je er meer achter zoekt? :19: Denk je dat het misschien niet de eerste melding is geweest?
Afbeelding
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Frenk schreef:Je zegt "verspreken" alsof je er meer achter zoekt? :19: Denk je dat het misschien niet de eerste melding is geweest?
Het wordt pas echt lastig als de agente de mensen kent... :N: En dat ze zicht DAAROM versprak door de naam van de hond te noemen en niet op basis van het feit dat er al eerder melding gedaan is.
Voor hetzelfde geld is de mevrouw met de desbetreffende hond haar schoonzus of zo :N:
Frenk
Zeer actief

mercedes2803 schreef:
Frenk schreef:Je zegt "verspreken" alsof je er meer achter zoekt? :19: Denk je dat het misschien niet de eerste melding is geweest?
Het wordt pas echt lastig als de agente de mensen kent... :N: En dat ze zicht DAAROM versprak door de naam van de hond te noemen en niet op basis van het feit dat er al eerder melding gedaan is.
Voor hetzelfde geld is de mevrouw met de desbetreffende hond haar schoonzus of zo :N:
Oeh, ja, dat kan natuurlijk ook nog :N:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Aangifte doen. Ik kan me voorstellen dat je buren liever te vriend houd maar dit gaat in mijn ogen te ver. Haar hond is een gevaar voor de maatschappij. Dat klinkt heel hard maar ik ben van mening dat een hond geen gevaar mag zijn voor mensen of andere dieren, als dat wel zo is heeft de eigenaar een probleem en moet dat oplossen. Dat doet de eigenaar in dit geval niet, dan maar politie.
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Deze mevrouw doet geen moeite om haar verantwoordelijkheid te nemen, aangifte is dus de enige optie die overblijft. Ik zou wel aangeven bij de politie dat jullie niet zozeer willen dat het dier in BESLAG word genomen, maar WEL dat het een aanlijn- en muilkorfplicht opgelegd krijgt... (Ik neem tenminste aan dat daar het gewetensprobleem zit)...
Afbeelding
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sky »

Waar ik boos om word is mensen met hapgrage honden bestempelen dat ze hun hond niet opvoeden of hebben opgevoed.

Ik heb ook een herder die de eerste 5 maanden niet uit de kennel is geweest bij de fokker en 3x per week op de knpv club om te mogen bijten en dan weer in de kennel, uitlaten deden ze in een andere kennel met zand.
Vreemde honden en mensen heeft ze nooit gezien.

Nu is ze een jaar en heb ik haar eindelijk zover dat ze pas bijt als een hond haar opzoekt en kan ze ook los en andere hnoden nergeren, zit ze aan de riem dan negeerd ze vaak wel maar komen ze te dicht in de buurd (mensen en honden) dan bijt ze.

Vindt ik niet erg, heb ik voor gekozen (oke niet helemaal want ik wilde gewoon een leuk KNPV hondje om mee te trainen) MAAR ik zorg wel dat ze niet iemand of een hond kan bijten, echter zodra ze uitvalt naar een hond of mens (van een afstand omdat ik eerder bij haar ben dan zei bij die hond of persoon) kan ik mijn hond niet opvoeden en heb k haar vals gemaakt. :roll:

Ook ken ik verschillende herders van al 7 weken die vreemde honden en mensen happen,grommen, deze zijn echt (nog) niet zo gemaakt hoor.

Een muilkorf heb ik bij mijn hond 2x omgehad en daarmee is ze gelijk beide keren door een andere hond angevallen en kon ze zich dus niet verweren, resultaat : mijn hond werd nog agressiever, dus deze komt er niet meer in tenzij het echt heeeel erg word en ik de situatie niet meer onder controlle zou hebben.

Ik heb ervoor gekozen om het aanvallen voor te zijn en erop te trainen, helaas gaat dat niet van de een op de andere dag.
Zou mijn hnod wel echt zonder aanlijding gaten in andere honden of zelfs mensen bijten dan let ik niet goed op en zal ze toch een muilkorf om moeten want ik wil dat niet op mijn geweten hebben.
Nu na 6 maanden trainen kunnen er honden op 2 meter afstand langslopen en ze negeerd ze dus we gaan vooruit, en echte schade heeft ze tot nu toe niet toegebracht op (toen ik haar net had) 2 kapotte jassen na.

Dit gaat dus op iemand die er geen moeite in wil stoppen want dan ga je niet met en hond en bolderkar met kinderen lopen.
En zorg je dat je niet in situaties kom waarin je de riem los moet laten :roll:

Ik zou lekker aangiften doen voordat er een kind word gegrepen of een klein hondje word dood gebeten.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”