Ik zou me kunnen voorstellen dat een rauw gevoerde reu sperma van betere kwaliteit zou kunnen hebben. Maar zou voeding ook te maken hebben met het wel of niet willen dekken? De lust daartoe bedoel ik.
En nee, ik doel niet op oesters of eieren
Moderator: moderatorteam
Hoe moet ik het dan formuleren? Een reu die moet dekken bedoel ik.Nanna schreef:Wat bedoel je met van/door?Drijver schreef:Ik vraag me af of er een relatie is in het dekken van/door een reu en de voeding die hij krijgt.

ja weet je Jes... ik zal niet zeggen dat het er niks mee te maken heeft, ik weet het gewoon niet, niemand weet het echt, maar ik ken meer dan genoeg fokkers die al 20/30 fokken die nog nooit de ellende van miskramen, leegblijven enz hebben gehad en die voeren echt niet rauw/vers.Hutsje schreef:geen idee, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen en ik weet dat de fokker van kiefer nu een dikke 30 jaar fokt, en ook al zolang rauw voert, op een korte periode na waarin ze slecht aan rauw vlees kon komen. toen had ze heel veel ellende, leegblijven van de teven, miskramen, sterfte in de nesten. ze is heel snel weer over gegaan op rauw en daarna geen problemen meer gehad.
bij kiefje is vorige week zaad afgenomen, fernhout vertelde dan 6 tot 8 rietjes al veel was, kiefer gaf er 12![]()
. of dat komt door het rauw voeren geen idee, en ik weet ook niet of het invloed heeft op het dekken zelf want dat heeft hij nog niet gedaan.
zij is begonnen met rauw voeren, toen dus nooit problemen en na een jaar of 10 moest ze dus noodgedwongen over op brok en toen begon de ellende. een jaar later dus weer overgestapt en ellende over. maar het is geen wetenschappelijk bewijs idd. maar zij zal nooit meer terug naar brok gaan (en ik ook niet!).yamie schreef:ja weet je Jes... ik zal niet zeggen dat het er niks mee te maken heeft, ik weet het gewoon niet, niemand weet het echt, maar ik ken meer dan genoeg fokkers die al 20/30 fokken die nog nooit de ellende van miskramen, leegblijven enz hebben gehad en die voeren echt niet rauw/vers.Hutsje schreef:geen idee, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen en ik weet dat de fokker van kiefer nu een dikke 30 jaar fokt, en ook al zolang rauw voert, op een korte periode na waarin ze slecht aan rauw vlees kon komen. toen had ze heel veel ellende, leegblijven van de teven, miskramen, sterfte in de nesten. ze is heel snel weer over gegaan op rauw en daarna geen problemen meer gehad.
bij kiefje is vorige week zaad afgenomen, fernhout vertelde dan 6 tot 8 rietjes al veel was, kiefer gaf er 12![]()
. of dat komt door het rauw voeren geen idee, en ik weet ook niet of het invloed heeft op het dekken zelf want dat heeft hij nog niet gedaan.

oh nee dat snap ik volkomen hoor, en het gaat er denk ik vooral om ( zolang er geen wet. bewijs is) wat je eigen gevoel is.Hutsje schreef:zij is begonnen met rauw voeren, toen dus nooit problemen en na een jaar of 10 moest ze dus noodgedwongen over op brok en toen begon de ellende. een jaar later dus weer overgestapt en ellende over. maar het is geen wetenschappelijk bewijs idd. maar zij zal nooit meer terug naar brok gaan (en ik ook niet!).yamie schreef:ja weet je Jes... ik zal niet zeggen dat het er niks mee te maken heeft, ik weet het gewoon niet, niemand weet het echt, maar ik ken meer dan genoeg fokkers die al 20/30 fokken die nog nooit de ellende van miskramen, leegblijven enz hebben gehad en die voeren echt niet rauw/vers.Hutsje schreef:geen idee, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen en ik weet dat de fokker van kiefer nu een dikke 30 jaar fokt, en ook al zolang rauw voert, op een korte periode na waarin ze slecht aan rauw vlees kon komen. toen had ze heel veel ellende, leegblijven van de teven, miskramen, sterfte in de nesten. ze is heel snel weer over gegaan op rauw en daarna geen problemen meer gehad.
nee. ws niet, ik denk ook dat dat gewoon niet kan.Hutsje schreef:wetenschappelijk bewijs zal er wel nooit komen
het leggen van kippen ga je vergelijken met het voorplanten van mensen?Marjoleine schreef:Te vette kippen leggen niet, wist je dat?Nanna schreef:Nou, leg in dat geval het hoge geboortecijfer in de derde wereldlanden maar uit.
Als het leven goed is hoef je je niet voort te planten blijkbaar
Zoiets?
Ja maar.... Nanna heeft ook een zoonMarjoleine schreef:Te vette kippen leggen niet, wist je dat?Nanna schreef:Nou, leg in dat geval het hoge geboortecijfer in de derde wereldlanden maar uit.
Zoiets?
Het gaat om de drang tot voortplanten.yamie schreef:het leggen van kippen ga je vergelijken met het voorplanten van mensen?Marjoleine schreef:Te vette kippen leggen niet, wist je dat?Nanna schreef:Nou, leg in dat geval het hoge geboortecijfer in de derde wereldlanden maar uit.
Dat komt omdat je je pijn verbergt, want je had een heel hard levenNanna schreef:Ik lach hier zó hard dat de ramen er van rinkelenDrijver schreef:Ja maar.... Nanna heeft ook een zoonMarjoleine schreef:Te vette kippen leggen niet, wist je dat?Nanna schreef:Nou, leg in dat geval het hoge geboortecijfer in de derde wereldlanden maar uit.
Als het leven goed is hoef je je niet voort te planten blijkbaar![]()
![]()
Toch nog een goeie daad verricht vandaagNanna schreef:Ik lach hier zó hard dat de ramen er van rinkelenDrijver schreef:Ja maar.... Nanna heeft ook een zoonMarjoleine schreef:Te vette kippen leggen niet, wist je dat?Nanna schreef:Nou, leg in dat geval het hoge geboortecijfer in de derde wereldlanden maar uit.
Zoiets?![]()
![]()
Ik denk gewoon aan vers voer in de vorm van minstens kvv maar het liefst barf.Marjoleine schreef:Ik vind de gedachte dat een reu die vers krijgt beter dekt wel fascinerend.
Ik heb een teefje dat een aantal keren leegbleef om onduidelijke redenen.
Toen we overstapten op vers raakte ze wel drachtig.
Toeval? Tja, geen idee.
Voor reuen kan het best evenveel invloed hebben, maar of het ook op het dekken invloed heeft?
Geen idee eigenlijk.
Waaraan denk je in dit geval (want dus niet aan eieren en oesters)?
Het staat wel beschreven, hoor....in zowel Juliëtte de Baïracly als in beide boeken van Billinghurst, Schultze beschrijft er iets over, evenals Jane Anderson.........voeding is volgens hen wel degelijk van invloed voor o.a. het libido van de reu en de tucht van de teef.Drijver schreef:Ik denk gewoon aan vers voer in de vorm van minstens kvv maar het liefst barf.Marjoleine schreef:Ik vind de gedachte dat een reu die vers krijgt beter dekt wel fascinerend.
Ik heb een teefje dat een aantal keren leegbleef om onduidelijke redenen.
Toen we overstapten op vers raakte ze wel drachtig.
Toeval? Tja, geen idee.
Voor reuen kan het best evenveel invloed hebben, maar of het ook op het dekken invloed heeft?
Geen idee eigenlijk.
Waaraan denk je in dit geval (want dus niet aan eieren en oesters)?
Ik kan me zo voorstellen dat mensen letterlijk moe worden van alle toevoegingen die in hun eten zitten. En eerlijk is eerlijk: in de meeste brokken zitten natuurlijk ook toevoegingen die er niet in horen en dus een of andere uitwerking op de hond zouden moeten hebben in mijn ogen. Als ik er over nadenk zou een hond een iets natuurlijker gedrag moeten krijgen als hij ook natuurlijke voeding krijgt. In de mensenwereld zijn er voorbeelden te over; kinderen die geen kleurstoffen meer kregen werden aanzienlijk rustiger. Dat is toch een van de duidelijkste voorbeelden. Maar ik moet het denk ik toch echt in de honden zoeken.
Okee, mijn eigen honden dan. Sinds mijn honden (in mijn ogen) goed voer krijgen zijn ze ook stabieler in hun gedrag geworden. Ze gedragen zich ook echt als hond, ik laat ze zich ook als hond gedragen, op een hele natuurlijke manier. De rangorde van mijn 6 is gewoon in orde en daar gedragen ze zich onderling ook naar.
Ik kan me dus voorstellen dat een hond die alleen maar brokken te eten krijgt, en dus teveel ballaststoffen en toevoegingen, zich ook niet lekker voelt. En dat dat zich misschien kan uiten in het wel of niet willen dekken.
Overigens is dit geen reu van mij, maar ik vraag het me af uit interesse. Deze reu heeft met pijn en moeite 1 keer gedekt en daar toch een nest van 6 kids uit getrokken. Met zijn vruchtbaarheid is dus niks mis. Maar hij doet er daaaagen over voordat hij er eindelijk op zit. En dat is natuurlijk niet echt fijn voor de mensen die van heinde en ver voor een dekking komen.
Vandaar mijn vraag. Zou het voer uitmaken voor het libido?
Het is dus een brokkenhond.
Maar ik denk dat niemand het werkelijk weet. De reacties zijn nogal uiteenlopend. Wel bedankt voor het reageren allemaal. Hierdoor kon ik met mijn gedachten soms toch een andere weg inslaan.
Het zou dus een kwestie van uitproberen zijn neem ik aan...
Eigenlijk ben ik er toch wel nieuwsgierig naar...
De tucht van de teef? Wat een afgrijselijk woordSandraH schreef:Het staat wel beschreven, hoor....in zowel Juliëtte de Baïracly als in beide boeken van Billinghurst, Schultze beschrijft er iets over, evenals Jane Anderson.........voeding is volgens hen wel degelijk van invloed voor o.a. het libido van de reu en de tucht van de teef.
Dat zijn aspecten die zeker van belang zijn. Daarnaast denk ik dat er fokkers zijn die een match proberen te maken die totaal niet past na een natuurlijke dekking, maar koste wat 't kost via KI zo'n teef drachtig willen krijgen een erg verkeerde insteek in verantwoord fokken is.Marjoleine schreef:De tucht van de teef? Wat een afgrijselijk woordSandraH schreef:Het staat wel beschreven, hoor....in zowel Juliëtte de Baïracly als in beide boeken van Billinghurst, Schultze beschrijft er iets over, evenals Jane Anderson.........voeding is volgens hen wel degelijk van invloed voor o.a. het libido van de reu en de tucht van de teef.
Maar goed, dat heeft er niks mee te maken.
Tja....![]()
Wat volgens mij van groter belang is voor een goede en vooral natuurlijke dekking is de tijd die mensen nemen.
Ik geef er zelf de voorkeur aan de verloofden een weekje samen te kunnen laten zijn. Ik heb dan liefst de reu bij mij, omdat reuen niet erg veel geven om hun omgeving als ze bij hun geliefde mogen zijn, terwijl teven daar vaak meer moeite mee hebben.
De reu dus liefst hier, en dan mogen ze zelf bekijken wanneer ze zich wensen te verenigen, zeg maar.
Ik denk dat dat gedek op afspraak veel funester is, en dat het gesjouw met teefjes die nog niet dekrijp zijn ook niet bevorderlijk is.
Dat voeding volgens mij ook invloed heeft is een ander verhaal, dat denk ik dus óók
Ho, hier moet ik toch even op in haken. Dit nest is via een natuurlijke dekking tot stand gekomen en niet via KI.SandraH schreef: Dat zijn aspecten die zeker van belang zijn. Daarnaast denk ik dat er fokkers zijn die een match proberen te maken die totaal niet past na een natuurlijke dekking, maar koste wat 't kost via KI zo'n teef drachtig willen krijgen een erg verkeerde insteek in verantwoord fokken is.
Het ging toch niet over een specifieke reu?Drijver schreef:Ho, hier moet ik toch even op in haken. Dit nest is via een natuurlijke dekking tot stand gekomen en niet via KI.
(Of doelde je niet op de reu waar het in dit geval om gaat, maar in zijn algemeenheid?)
Nee, niet specifiek over deze reu, een opmerking in zijn algemeenheid...maar wat in de praktijk dus wel al teveel gebeurt. Jij wilt antwoorden op invloeden en oorzaken over het wel of niet pakken van een teef in relatie tot voeding. Lees maar eens wat boeken, dan heb je antwoorden op al je vragen in deze. Ik denk dat er een grote kern van waarheid in zit wat beschreven is van o.a. JdB.Drijver schreef:Ho, hier moet ik toch even op in haken. Dit nest is via een natuurlijke dekking tot stand gekomen en niet via KI.SandraH schreef: Dat zijn aspecten die zeker van belang zijn. Daarnaast denk ik dat er fokkers zijn die een match proberen te maken die totaal niet past na een natuurlijke dekking, maar koste wat 't kost via KI zo'n teef drachtig willen krijgen een erg verkeerde insteek in verantwoord fokken is.
(Of doelde je niet op de reu waar het in dit geval om gaat, maar in zijn algemeenheid?)
Het ging inderdaad over "in het algemeen" maar met deze reu die ik ken in mijn achterhoofd. Maar dat konden jullie niet weten, sorry.Marjoleine schreef:Het ging toch niet over een specifieke reu?Drijver schreef:Ho, hier moet ik toch even op in haken. Dit nest is via een natuurlijke dekking tot stand gekomen en niet via KI.
Ik dacht dat je het vroeg in het algemeen met een reu als aanleiding.
Dan is hij aanleiding, kapstok if you will, meer niet.
Zo interpreteer ik het althans.
Ben ik met je eens, het gebeurt teveel. En als het om bovenstaande redenen zou zijn is dat echt niet goed.SandraH schreef:Nee, niet specifiek over deze reu, een opmerking in zijn algemeenheid...maar wat in de praktijk dus wel al teveel gebeurt. Jij wilt antwoorden op invloeden en oorzaken over het wel of niet pakken van een teef in relatie tot voeding. Lees maar eens wat boeken, dan heb je antwoorden op al je vragen in deze. Ik denk dat er een grote kern van waarheid in zit wat beschreven is.Drijver schreef:Ho, hier moet ik toch even op in haken. Dit nest is via een natuurlijke dekking tot stand gekomen en niet via KI.SandraH schreef: Dat zijn aspecten die zeker van belang zijn. Daarnaast denk ik dat er fokkers zijn die een match proberen te maken die totaal niet past na een natuurlijke dekking, maar koste wat 't kost via KI zo'n teef drachtig willen krijgen een erg verkeerde insteek in verantwoord fokken is.
En dit vind ik ook wel heel wijs geschreven. Ik kan me hier wel voor een groot deel in vinden ja.parelridder schreef:Ik denk dat het weinig of geen invloed heeft.
Bij mensen hebben leefgewoonten ook pas invloed als ze bar en boos zijn.
Wie fokt, krijgt vroeg of laat te maken met tegenslag. Een fokker die al vele, vele, vele nesten fokte en nooit tegenslag kende (leeg blijven, miskraam, dood geboren pups, pups met een aangeboren of erfelijke afwijking...), dat bestaat volgens mij niet. Veel of weinig pech op dat gebied zit volgens mij vaker in de lijnen waarmee gefokt wordt (het is bij mensen ook erfelijk bepaald, dus waarom bij honden niet?), dan in de voedingskeuze.
Mensen die pogen zwanger te worden, zwanger te blijven en/of een gezond kind te krijgen, doen doorgaans ook hun stinkende best heel gezond te leven, maar het is niet de voeding die gaat bepalen hoe succesvol ze zijn in hun poging.
En als vers vlees zou leiden tot een (opvallend) betere vruchtbaarheid, dracht, etc. dan zouden we dat moeten terug zien bij de wolven. Dan zou er bij wolven dus geen sprake moeten zijn van leeg blijven, miskraam of 'zwakke broeders'. Da's niet het geval. Moeder natuur regelt daar nou juist zo mooi dat als er iets niet helemaal top is, het dier de alpha-positie niet bereikt/behoud. Alleen de aller sterksten planten zich voort. Fokkers, willen zich vaak wat meer inspannen om eea toch te doen slagen: voedingssupplementen, teef weerhouden te bijten of weg te lopen, een opstapje voor de kleine reu, etc. Er is een fokwens en we kennen allerlei kwaliteiten die we graag willen dat het dier toch door geeft..
Yep.Drijver schreef:En dit vind ik ook wel heel wijs geschreven. Ik kan me hier wel voor een groot deel in vinden ja.