Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Braken m.b.v. zout geen goed idee
Moderator: moderatorteam
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Braken m.b.v. zout geen goed idee
Op een ander forum gevonden.
=====================
Onderstaand een nieuw inzicht over het laten braken met zout na het inslikken van iets ongewenst.
Zout doodt dieren
Sterfgevallen ontdekt in Amsterdam
door Nienke Oort - AMSTERDAM -
Keukenzout, een bekend eerste hulpmiddel om huisdieren te laten braken als zij iets giftigs hebben binnengekregen, blijkt beesten te doden. In de Spoedkliniek Weesperzijde in Amsterdam zijn onlangs honden aan dit huis-, tuinen keukenmiddel overleden en de artsen luiden nu de noodklok.
Op internet, in EHBO-boeken voor dieren en door dierenartsen wordt het geven van een schep keukenzout vaak geadviseerd als eerste hulpactie, als het baasje weet dat zijn dier iets giftigs heeft binnengekregen. De dierenartsen van de Spoedkliniek raden dit nu sterk af; één schep zout kan al fataal zijn.
Zout heeft een irriterende werking op het slijmvlies van het maag-darmkanaal, waardoor gebrek aan eetlust, braken en diarree vaak de eerste verschijnselen na opname van zout zijn. Door de hoge natriumconcentratie in het bloed verplaatst water zich vanuit de weefsels naar het vaatbed, wat kan leiden tot ophoping van een abnormale hoeveelheid vocht in weefsels.
Sloom
De artsen van de Spoedkliniek kwamen er achter dat als de natriumconcentratie ook in de hersenen gaat stijgen, dit kan leiden tot rusteloosheid. Het dier wordt prikkelbaar, sloom en/of krijgt spiertrekkingen, toevallen en koorts. Uiteindelijk kan het beest in coma raken en overlijden.
Het eerste geval waarbij duidelijk werd dat het keukenzout de doodsoorzaak was en niet het giftige middel was bij een acht jaar oud schipperke hondje. Het dier had een hartmedicijn van zijn bazin ingeslikt. Op advies van haar dierenarts gaf ze de hond een schep zout.
Vanaf dat moment is het misgegaan en konden ook de artsen bij de Spoedkliniek niets meer voor het hondje doen. Tien uur na de inname van het zout was het hondje dood.
Een ander geval betreft een skye terriër, die een sok had ingeslikt. De eigenaren gaven tot twee keer toe een schep zout, maar de hond braakte niet. Aangekomen bij de Spoedkliniek kreeg de hond ook daar nog een braakmiddel, maar ook dat werkte niet. Na zes uur kreeg de hond een epileptische aanval en na twaalf uur raakte het dier in coma. Ze hebben de hond laten inslapen.
De dierenartsen van de Spoedkliniek hebben nu een artikel geschreven voor het Tijdschrift voor Diergeneeskunde dat vrijwel bij elke praktijk in Nederland wordt bezorgd. Op deze manier hopen zij dat het snel bekend wordt dat keukenzout niet meer gebruikt mag worden als braakmiddel bij huisdieren.
=====================
Onderstaand een nieuw inzicht over het laten braken met zout na het inslikken van iets ongewenst.
Zout doodt dieren
Sterfgevallen ontdekt in Amsterdam
door Nienke Oort - AMSTERDAM -
Keukenzout, een bekend eerste hulpmiddel om huisdieren te laten braken als zij iets giftigs hebben binnengekregen, blijkt beesten te doden. In de Spoedkliniek Weesperzijde in Amsterdam zijn onlangs honden aan dit huis-, tuinen keukenmiddel overleden en de artsen luiden nu de noodklok.
Op internet, in EHBO-boeken voor dieren en door dierenartsen wordt het geven van een schep keukenzout vaak geadviseerd als eerste hulpactie, als het baasje weet dat zijn dier iets giftigs heeft binnengekregen. De dierenartsen van de Spoedkliniek raden dit nu sterk af; één schep zout kan al fataal zijn.
Zout heeft een irriterende werking op het slijmvlies van het maag-darmkanaal, waardoor gebrek aan eetlust, braken en diarree vaak de eerste verschijnselen na opname van zout zijn. Door de hoge natriumconcentratie in het bloed verplaatst water zich vanuit de weefsels naar het vaatbed, wat kan leiden tot ophoping van een abnormale hoeveelheid vocht in weefsels.
Sloom
De artsen van de Spoedkliniek kwamen er achter dat als de natriumconcentratie ook in de hersenen gaat stijgen, dit kan leiden tot rusteloosheid. Het dier wordt prikkelbaar, sloom en/of krijgt spiertrekkingen, toevallen en koorts. Uiteindelijk kan het beest in coma raken en overlijden.
Het eerste geval waarbij duidelijk werd dat het keukenzout de doodsoorzaak was en niet het giftige middel was bij een acht jaar oud schipperke hondje. Het dier had een hartmedicijn van zijn bazin ingeslikt. Op advies van haar dierenarts gaf ze de hond een schep zout.
Vanaf dat moment is het misgegaan en konden ook de artsen bij de Spoedkliniek niets meer voor het hondje doen. Tien uur na de inname van het zout was het hondje dood.
Een ander geval betreft een skye terriër, die een sok had ingeslikt. De eigenaren gaven tot twee keer toe een schep zout, maar de hond braakte niet. Aangekomen bij de Spoedkliniek kreeg de hond ook daar nog een braakmiddel, maar ook dat werkte niet. Na zes uur kreeg de hond een epileptische aanval en na twaalf uur raakte het dier in coma. Ze hebben de hond laten inslapen.
De dierenartsen van de Spoedkliniek hebben nu een artikel geschreven voor het Tijdschrift voor Diergeneeskunde dat vrijwel bij elke praktijk in Nederland wordt bezorgd. Op deze manier hopen zij dat het snel bekend wordt dat keukenzout niet meer gebruikt mag worden als braakmiddel bij huisdieren.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Sanne!!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradeitje!
-
Fin
- Zeer actief
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Ik denk dat de opname heel snel kan gaan en dat het ook van hond tot hond kan verschillen.Sanne!! schreef:als ze daarna niet braken moet je idd wel naar de dierenarts maar als ze gewoon braken braken ze het zout ook weer uit dus ik vraag me af in hoeverre dit dan waar is...
er zijn zoveel verschillende theorien!!
Bovendien zou het me niet verbazen als het in het geval van het Schipperke ook nog eens de combi van hartmedicijnen en natrium geweest is die fataal was.
Maar goed,een gewaarschuwd mens ez.

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Precies.Het is niet nieuw.Inge O schreef:ik heb het ook altijd metbekeken, want dat je kan sterven aan een hoge dosis zout is allang geweten
Volgens mij kan het met rattengif wel maar met ander gif weer niet,en dat heeft dan volgens mij weer te maken basisch en niet-basisch.
Of haal ik dan nu weer dingen door elkaar

- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
- CKS
- Zeer actief
Toch wel, gewoon een waterstofperoxideoplossing. Of kun je dat niet krijgen in Nederland bij te drogist? Zal toch haast wel? Gewoon in de bek spuiten: ze gaan schuimen en kort daarna braken. Meestal danInge O schreef:nee, niet echt. ik weet wel dat vroeger ook nog wel een zeepoplossing werd aangeraden (bij kindertjes), maar het betrouwbaarste is 'gewoon' een spuit bij de daFrenk schreef:Maar is er dan een ander huis-tuin-keuken middeltje.
Kees
- Frenk
- Zeer actief
En dat levert geen risico op voor de verdere gezondheid?Casey schreef:Toch wel, gewoon een waterstofperoxideoplossing. Of kun je dat niet krijgen in Nederland bij te drogist? Zal toch haast wel? Gewoon in de bek spuiten: ze gaan schuimen en kort daarna braken. Meestal danInge O schreef:nee, niet echt. ik weet wel dat vroeger ook nog wel een zeepoplossing werd aangeraden (bij kindertjes), maar het betrouwbaarste is 'gewoon' een spuit bij de daFrenk schreef:Maar is er dan een ander huis-tuin-keuken middeltje.
Kees
Vindt het namelijk wel fijn om iets in huis te hebben.

- CKS
- Zeer actief
Voor zover ik weet alleen een beste buikpijnFrenk schreef:En dat levert geen risico op voor de verdere gezondheid?Casey schreef: Toch wel, gewoon een waterstofperoxideoplossing. Of kun je dat niet krijgen in Nederland bij te drogist? Zal toch haast wel? Gewoon in de bek spuiten: ze gaan schuimen en kort daarna braken. Meestal dan
Kees
Vindt het namelijk wel fijn om iets in huis te hebben.
Kees
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Contacteer:
Daar krijg je zwarte haren blond mee, dat ga ik echt niet in de bek van mijn hond spuiten...Casey schreef:Toch wel, gewoon een waterstofperoxideoplossing. Of kun je dat niet krijgen in Nederland bij te drogist? Zal toch haast wel? Gewoon in de bek spuiten: ze gaan schuimen en kort daarna braken. Meestal danInge O schreef:nee, niet echt. ik weet wel dat vroeger ook nog wel een zeepoplossing werd aangeraden (bij kindertjes), maar het betrouwbaarste is 'gewoon' een spuit bij de daFrenk schreef:Maar is er dan een ander huis-tuin-keuken middeltje.
Kees
Is er geen ander huismiddel.....??

- thom
- Zeer actief
- Contacteer:
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
ik ken de risico's van zout, ik ben er dan ook wel voorzichtig mee, maar toch is het wel iets wat ik gebruik als het nodig is... als het gaat om iets/voorwerp wat zo snel mogelijk eruit moet (en kan!), dan neem ik het zout risico maar even voor lief, ik ken meer honden die gestorven zijn aan het vreemde wat ze ingeslikt hebben dan honden die door het gegeven zout zijn overleden.
-
Cantus
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
dat zou ik ook echt NOOIT gebruikenthom schreef:Daar krijg je zwarte haren blond mee, dat ga ik echt niet in de bek van mijn hond spuiten...Casey schreef:Toch wel, gewoon een waterstofperoxideoplossing. Of kun je dat niet krijgen in Nederland bij te drogist? Zal toch haast wel? Gewoon in de bek spuiten: ze gaan schuimen en kort daarna braken. Meestal danInge O schreef:nee, niet echt. ik weet wel dat vroeger ook nog wel een zeepoplossing werd aangeraden (bij kindertjes), maar het betrouwbaarste is 'gewoon' een spuit bij de daFrenk schreef:Maar is er dan een ander huis-tuin-keuken middeltje.
Kees![]()
![]()
ook geen zout...gewoon auto in en naar de DA
- thom
- Zeer actief
- Contacteer:
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
:N:Casey schreef:Toch wel, gewoon een waterstofperoxideoplossing. Of kun je dat niet krijgen in Nederland bij te drogist? Zal toch haast wel? Gewoon in de bek spuiten: ze gaan schuimen en kort daarna braken. Meestal danInge O schreef:nee, niet echt. ik weet wel dat vroeger ook nog wel een zeepoplossing werd aangeraden (bij kindertjes), maar het betrouwbaarste is 'gewoon' een spuit bij de daFrenk schreef:Maar is er dan een ander huis-tuin-keuken middeltje.
Kees
wat spuit de dierenarts eigenlijk in de hond om hem te laten braken?
Eng hoor, ik heb bij Gol ook wel een paar keer een lepel zout naar binnen gegooid toen ze iets gevroten had. De eerste keer ging ze wel direct braken, de tweede keer niet en zijn we naar de da geraced. Daar braakte ze alsnog na een spuit, maar denk niet dat ik nog snel een lepel zout naar binnen gooi na dit verhaal..
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- thom
- Zeer actief
- Contacteer:
- Frenk
- Zeer actief
- thom
- Zeer actief
- Contacteer:
- Frenk
- Zeer actief
Nee, maar die kun je daar blijkbaar bij de drogist halen in de juiste verhouding. En hier dus misschien ook wel.thom schreef:Dat mag ik toch hopen, maar wij kennen de oplossing toch niet..??Frenk schreef:Het gaat om een oplossing ervan, niet om het originele spul. Toch?thom schreef:Daar krijg je zwarte haren blond mee, dat ga ik echt niet in de bek van mijn hond spuiten...![]()
![]()

- Frenk
- Zeer actief
Ik vind een naam waar morfine in staat, trouwens ook best heftig klinkenInge O schreef:ik heb het heel vroeger, toen die apodinges nog niet bestond, ook nog wel een keer gebruikt, zonder schade bij de hond, maar ik blijf er toch wat huiverig tegenover, iets geven waarvan je het echte effect op het lichaam niet kent.Gollum schreef:Oké, dat klinkt wat minder eng dan waterstofperoxide, dat komt ws omdat ik daarbij gelijk aan haarverf moet denken.Inge O schreef:apomorfine, dat werkt rechtstreeks op het braakcentrum in de hersenenGollum schreef:wat spuit de dierenarts eigenlijk in de hond om hem te laten braken?
.
Vind het wel jammer dat zout blijkbaar zo gevaarlijk is.

- Frenk
- Zeer actief
Nee, dat begrijp ik.Inge O schreef:dat het geen speelgoed is zei ik hierboven al, maar het is tenminste in detail onderzocht en beschreven, dat kan je van waterstofperoxide niet zeggen.
Het was meer een grapje en een verzuchting
Ik heb nu twee keer zout gebruikt en was heel blij met middeltjes als zout of ontbijtkoek. Vandaar.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
tja, wat Noor ook zegt, ik heb de honden hier ook weleens zout gegeven als ze iets naar binnen hadden gewerkt... nooit ergens last van gehad. Natuurlijk doe je dat niet voor elk wissewasje...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- CKS
- Zeer actief
Hmmmm... waterstofperoxide is gewoon H2O2. De oplossing die je bij de drogist koopt is iets van 3%. H2O2 reageert tot H2O (water
en O waarbij de O met een ander O atoom tot O2 (zuurstof).
Oftewel, de eindproducten zijn water en zuurstof. Hoezo enge, ononderzochte effecten op het lichaam? Waterstofperoxide wordt in de humane geneeskunde onder andere gebruikt om infecties in de mondholte te bestrijden. Dat spuit ik dus 100 x liever in de bek van een hond dan een lepel zout waarbij inderdaad een zoutvergiftiging op de loer ligt.
De reactie gaat (logischerwijs) gepaard met een boel gebruis, en dat is precies waarmee de braakneiging opgewekt wordt.
Inge O: hier wordt ook veel ranitidine gebruikt om braken op te wekken (in hoge dosis uiteraard). In Europa niet?
Groetjes,
Kees
Oftewel, de eindproducten zijn water en zuurstof. Hoezo enge, ononderzochte effecten op het lichaam? Waterstofperoxide wordt in de humane geneeskunde onder andere gebruikt om infecties in de mondholte te bestrijden. Dat spuit ik dus 100 x liever in de bek van een hond dan een lepel zout waarbij inderdaad een zoutvergiftiging op de loer ligt.
De reactie gaat (logischerwijs) gepaard met een boel gebruis, en dat is precies waarmee de braakneiging opgewekt wordt.
Inge O: hier wordt ook veel ranitidine gebruikt om braken op te wekken (in hoge dosis uiteraard). In Europa niet?
Groetjes,
Kees
- Frenk
- Zeer actief
En waarom blondeert waterstofperoxide dan? (gewoon uit pure interesseCasey schreef:Hmmmm... waterstofperoxide is gewoon H2O2. De oplossing die je bij de drogist koopt is iets van 3%. H2O2 reageert tot H2O (wateren O waarbij de O met een ander O atoom tot O2 (zuurstof).
Groetjes,
Kees

- CKS
- Zeer actief
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Aantal honden: 2
- Hamilton
- Zeer actief
Ja weet ik nog wel van vroeger, spuit apomorfine erin en met afwasteiltje in de wachtkamer gaan zitten, meestal werd er al na enkele minuten gekotstInge O schreef:
apomorfine, dat werkt rechtstreeks op het braakcentrum in de hersenen.
Laatst gewijzigd door Hamilton op 24 feb 2009 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
En in het teiltje?Hamilton schreef:Ja weet ik nog wel van vroeger, spuit apomorfine erin en met afwasteiltje in de wachtkamer gaan zitten, meestal werd er al na enkele minuten gekostInge O schreef:
apomorfine, dat werkt rechtstreeks op het braakcentrum in de hersenen.
Mijn honden zouden het er beslist naast doen. :N: