Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Blaasgruis
Moderator: moderatorteam
- mandyy
- Vaste gebruiker
Blaasgruis
Afgelopen woensdag ben ik met Bratis' teruggegaan naar de DA om zijn urine te laten onderzoeken, aangezien hij een blaasontsteking heeft.
Komen ze er nu achter dat hij blaasgruis heeft, en veel ook. Zijn pH waarde ligt op het moment op 7.
Nu wilde ze hem op eens streng dieet zetten voor blikvoer (SD?) voor 6 weken lang. Ik ben hier absoluut tegen, aangezien ik mijn hond liever vers rauw vlees voer (hij zit momenteel op CB, maar wil hem liever NRV voeren, maar dat is helaas nog niet mogenlijk).
Kan iemand mij hierbij helpen?
Komen ze er nu achter dat hij blaasgruis heeft, en veel ook. Zijn pH waarde ligt op het moment op 7.
Nu wilde ze hem op eens streng dieet zetten voor blikvoer (SD?) voor 6 weken lang. Ik ben hier absoluut tegen, aangezien ik mijn hond liever vers rauw vlees voer (hij zit momenteel op CB, maar wil hem liever NRV voeren, maar dat is helaas nog niet mogenlijk).
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Blaasgruis
Mijn Gina heeft momenteel blaasstenen en haar pH-waarde is 8. De da heeft mij aangeraden haar 2x per dag een vit. C tablet te geven om de urine te verzuren.mandyy schreef:Afgelopen woensdag ben ik met Bratis' teruggegaan naar de DA om zijn urine te laten onderzoeken, aangezien hij een blaasontsteking heeft.

- Moon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bracco Italiano
Helpt het? Ik wilde voor mijn schoonmoeder vit. C tabletjes halen bij de apotheek, ook om de urine te verzuren. De apotheker gaf aan dat ze dan enorme hoeveelheden vit. C zou moeten slikken. Hij raadde 'Cranberry blaas' aan. Maar het kan natuurlijk heel goed dat het bij een hond heel anders werktlieke schreef:
Mijn Gina heeft momenteel blaasstenen en haar pH-waarde is 8. De da heeft mij aangeraden haar 2x per dag een vit. C tablet te geven om de urine te verzuren.
Gr. Marijke

- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Ik weet nog niet of het helpt want ik ben pas 4 dagen bezig. Nadeel is dat de da (nog) niets wil doen omdat Gina loops is en het moeilijk is om te zeggen of het bloed bij de loopsheid hoort of van de blaas af komt. Bovendien is bij Gina de enige mogelijkheid om urine te verzamelen door haar zonder luier te laten rondlopen en het van de grond op te zuigen met een pipet, helaas is het monster dan ook niet helemaal zuiver.Moon schreef:Helpt het? Ik wilde voor mijn schoonmoeder vit. C tabletjes halen bij de apotheek, ook om de urine te verzuren. De apotheker gaf aan dat ze dan enorme hoeveelheden vit. C zou moeten slikken. Hij raadde 'Cranberry blaas' aan. Maar het kan natuurlijk heel goed dat het bij een hond heel anders werktlieke schreef:
Mijn Gina heeft momenteel blaasstenen en haar pH-waarde is 8. De da heeft mij aangeraden haar 2x per dag een vit. C tablet te geven om de urine te verzuren.
En aan een volle luier heeft de da ook niets omdat daar ook weer onzuiverheden in zitten
Nou is ze op 5 februari loops geworden, dus als het goed is moet ze er over een weekje van af zijn en dan moet ik nog een keer urine brengen.
Overigens, ik heb een blaasgruiskater gehad die ik jaren lang 1 vit.C tabletje per dag gaf en dat werkte bij hem wel goed, al moest hij uiteindelijk toch een penisamputatie ondergaan. Maar hij is ondanks alles toch ruim 13 geworden

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Mijn DA geeft ook de voorkeur aan CranberryMoon schreef:Helpt het? Ik wilde voor mijn schoonmoeder vit. C tabletjes halen bij de apotheek, ook om de urine te verzuren. De apotheker gaf aan dat ze dan enorme hoeveelheden vit. C zou moeten slikken. Hij raadde 'Cranberry blaas' aan. Maar het kan natuurlijk heel goed dat het bij een hond heel anders werktlieke schreef:
- mandyy
- Vaste gebruiker
Dat dacht ik dus ookNanna schreef:Zéker bij een reu loop je de kans dat de blaassteentjes gaan vastlopen in de penis.
Dat is dus bij Charles gebeurd...
Je moet héél goed opletten of je reu nog wel met een krachtige straal plast, als het zo'n zielig Chihuahuastraaltje is moet je gaan rennen richting DA. Tenzij het een Chihuahua is natuurlijk
Verder zie ik niks in speciale brokken, ik zou gewoon vers blijven voeren.
Een paar weken geleden hebben we met praktijkles les gehad van een DA, die ons ook alles heeft verteld over blaasgruisjes bij reuen, dus wat dat betreft ben ik goed op de hoogte.
Strakjes ga ik eerst nog even langs, om te vragen wat voor gruis het nou precies is, aangezien ze me dat niet hebben verteld
- mandyy
- Vaste gebruiker
Net even de DA gebeld, en het is struviet.
Ga zo even de stad in om vitamine C pillen te halen en cranberry sap.
Door z'n KVV gaat wat extra water.
Ik probeer a.s. maandag eendagskuikens mee te nemen van m'n stage (is in principe al geregeld) en wil zo snel mogenlijk kippennekken zien te regelen. Zo krijgt hij toch zo veel mogenlijk echt vers binnen.
Iemand nog wat extra tips?
Ik probeer a.s. maandag eendagskuikens mee te nemen van m'n stage (is in principe al geregeld) en wil zo snel mogenlijk kippennekken zien te regelen. Zo krijgt hij toch zo veel mogenlijk echt vers binnen.
- ranetje
- Zeer actief
Ik betwijfel of hij cranberrysap lekker vindtmandyy schreef:Net even de DA gebeld, en het is struviet.
Ik geef de cranberry pillen van het Kr***vat
- mandyy
- Vaste gebruiker
- ranetje
- Zeer actief
- mandyy
- Vaste gebruiker
-
mwillow
Je kan er rauwe honing doorheen doen om het minder zuur te maken en dan apart van het voer af geven. Ik heb zo'n idioot die de cranberry sap op zich al helemaal ziet zitten.mandyy schreef:De cranberry sap gaat er inderdaag niet geweldig in (terwijl hij normaal altijd van mn cola drinkt).
Ik meng de sap met z'n voer en een beetje water erbij, dan gaat het wel gewoon op.
- ranetje
- Zeer actief
Geef hem dan die cranberrypillen van het Kr***vatmandyy schreef:Gelukkig is het niet zo'n hele moeilijke hond![]()
Behalve met brokken (maar daar hoef ik me geen zorgen meer om te maken).
Zelfs pillen slikken gaat als een gek en toen ik 'm liet chippen gaf ie geen kik
Heb je ook geen probleem meer
Edit:typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 23 feb 2009 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hummer
- Actief
Ik heb met Hummer pas precies het zelfde gehad. Hij had ook last van struviet. Ik heb hem 4 weken SD gegeven. Ik vind het een beetje egoistisch/dom om te zeggen dat je persee vers wil voeren en dan maar een huis tuin en keuken middeltje gaat geven om het probleem te proberen op te lossen (en je weet niet eens of het gaat werken.
Je hond kan veel pijn ervaren van blaasgruis. De blaasonsteking komt ook niet zomaar uit de lucht vallen, maar doordat de blaas geiriteerd is. Zo erg is het toch niet om je hond even op SD te zetten? BIj Hummer werd het struviet na 2 weken minder en na 4 weken was het gelukkig weg. Ik heb hem nu weer op KVV staan en houd zijn urine goed in de gaten.
Ik zou toch even SD geven en dan weer lekker je eigen voer. Succes met je hond.
Je hond kan veel pijn ervaren van blaasgruis. De blaasonsteking komt ook niet zomaar uit de lucht vallen, maar doordat de blaas geiriteerd is. Zo erg is het toch niet om je hond even op SD te zetten? BIj Hummer werd het struviet na 2 weken minder en na 4 weken was het gelukkig weg. Ik heb hem nu weer op KVV staan en houd zijn urine goed in de gaten.
Ik zou toch even SD geven en dan weer lekker je eigen voer. Succes met je hond.
Een hond is leuk, maar een Welsh corgi cardigan is het einde!!
-
mwillow
De betreffende hond komt juist van de brok en heeft daar de nasleep van......om te beweren dat dit vrouwtje egoïstisch en dom bezig is, doordat zij de juiste oplossingen biedt voor haar hond is wel erg kort door de bocht, vind je zelf niet? Struviet los je op door de urine te verzuren, door te spoelen en koolhydraatvrij te voeren. Heel simpel............en het werkt.....bij veel honden zelfs beter en sneller dan een SD voer.Hummer schreef:Ik vind het een beetje egoistisch/dom om te zeggen dat je persee vers wil voeren en dan maar een huis tuin en keuken middeltje gaat geven om het probleem te proberen op te lossen (en je weet niet eens of het gaat werken.
- Sannepan
- nieuw lid
- Mijn ras(sen): toypoedel, Chinese naakthond x toypoedel
Mijn hondje is geopereerd aan blaasstenen. 4 maanden later had ze weer enorm veel blaasgruis. DA raadde aan om 6 weken SD blikvoer te geven. Dat heb ik gedaan, daarna overgestapt op Vers Vlees van Lotgering aangevuld met 2 eurologist tabletten per voeding, na 10 dagen 1 tablet per voeding. Na 5 weken toch nog blaasgruis. Nog een keer vers vlees met 2x2 eurologist per dag (na 10 dagen weer naar 2x1) + 2x1 tablet Lysium. Na 4 weken urine gebracht en wat bleek: Geen gruis meer, prima urine.
De ph waarde heb ik nog even op peil gehouden met appelazijn. En omdat haar urine wat geconcentreerd was heb ik een "soepje" van haar versvlees maaltijd gemaakt.
Werkt prima!
De ph waarde heb ik nog even op peil gehouden met appelazijn. En omdat haar urine wat geconcentreerd was heb ik een "soepje" van haar versvlees maaltijd gemaakt.
Werkt prima!