Je leest hier wel vaker dat bepaalde rassen qua 'taal' niet zo geweldig samen gaan. Bekend voorbeeld de Labjes en de Herders. Labjes die als dolle overal op af willen, Herders met een grote(re) persoonlijke zone.
Nu kan Vera bijvoorbeeld aanstormende Labjes heel goed af laten remmen met een vermijdende lichaamstaal, terwijl dat (afwachtende) bij sommige Herders (Duitsers voornamelijk) juist uit lijkt te lokken om wel even haar tegen de grond te schoffelen. Om maar even voor het gemak bij deze twee groepen te blijven.
Waar zit dat 'm dan in? Hebben sommige rassen echt een ander idee van hondentaal? Bijvoorbeeld een Labje dat als een dolle op een Herder afstormt, ziet die niet dat die Herder aangeeft het niet te willen? Of wordt dat eigenlijk niet aangegeven van afstand? Of wordt dat wel aangegeven maar snapt Labje dat niet (of wil het niet snappen)?
Dus wat ik meer bedoel denk ik

Als Vera met weggedraaide kop een hond af staat te wachten bedoelt ze volgens mij toch echt nooit "schoffel me maar even tegen de grond". En toch reageren sommige honden daar dus wel op die manier op (met name Duitse Herders dus) terwijl andere reageren met "heee, jij, doe eens even leuk spelen met mij!"(Labjes dus

Gaat daar dan dus ergens iets mis in de communicatie tussen Retriever en Herder groep, of is het meer van "ik zie het wel, maar trek lekker mijn eigen plan"?