Bron : DierenNieuws.nlAls je een huisdier met gedragsproblemen hebt, kan je opzoek gaan naar een diergedragsdeskundige. Maar, waarom zou je zoeken als je jezelf tot deskundige kunt bombarderen? De titels diergedragsdeskundige en diergedragstherapeut zijn vrij te gebruiken in Nederland. En er zijn steeds meer mensen die zich zo noemen.
Er bestaan opleidingen die beweren op te leiden tot diergedragsdeskundige, maar wettelijk is hier niets over vastgelegd. Het kan als eigenaar van een huisdier dan ook lastig zijn om de juiste 'deskundige' te vinden.
Om uit te zoeken of klanten van diergedragsdeskundigen tevreden zijn met deze situatie wordt door Hogeschool Van Hall Larenstein een tevredenheidsonderzoek gehouden. De ervaring van de baasjes en de behaalde resultaten bij het huisdier staan hierin centraal. Iedereen die de afgelopen vijf jaar met een hond, kat, konijn of papegaai naar een diergedragsdeskundige geweest is, kan meedoen aan het onderzoek!
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Mag iedereen zich zomaar dier-gedragsdeskundige noemen ??
Moderator: moderatorteam
Mag iedereen zich zomaar dier-gedragsdeskundige noemen ??
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Gremlins
- Aantal honden: 5
-
- Zeer actief
Ik kwam laatst een jongedame tegen met het uiterlijk en de gedragingen van een 18 jarige (ze was in de twintig).
De jongedame was net klaar met haar opleiding tot gedragstherapeut in Barneveld.
Ze ging zich nu vestigen als hondenschool / gedragstherapeutische praktijk.
Ze had zelf geen hond, ook nooit gehad.
Máááár, als ze eenmaal gevestigd was ging ze ook een hond aanschaffen.
En daar zal je terecht komen met je probleemhondje.
De jongedame was net klaar met haar opleiding tot gedragstherapeut in Barneveld.
Máááár, als ze eenmaal gevestigd was ging ze ook een hond aanschaffen.

-
- Zeer actief
Mickie schreef:Nou, die heeft dan tenminste de theorétische kennis nog...Ennath schreef:Ik kwam laatst een jongedame tegen met het uiterlijk en de gedragingen van een 18 jarige (ze was in de twintig).
Máááár, als ze eenmaal gevestigd was ging ze ook een hond aanschaffen.![]()

Laat ik nou erg op ervaring kicken

Maar in theorie wist ze heel wat.
Dat wel

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
er is een martin Gaus acedemie en daar kun je dus o.a ook de gedragstherapeut volgen.
maar het gaat wel over de Gaus techniek. dus je leert (zo denk ik) zijn manier hoe met honden om te gaan. je leert natuurlijk ook de basis van hondentaal. maar die kun je naar mijn mening niet uit een boekje halen. omdat je een hond echt moet zien en eigenlijk ook een beetje moet kennen om echt zijn gedrag te weten en te voorspellen.
ik vind dit dus nogal moeilijk. want de opleidingen die er zijn zijn niet onpartijdig. dus niet objectief. ze leren een methode. en er zijn meerdere methodes die kunnen werken. en bij de ene hond is een heel andere methode nodig dan bij een andere.
ik zou ook geen therapeute willen die niet zelf een hond of nog beter honden heeft.
maar het gaat wel over de Gaus techniek. dus je leert (zo denk ik) zijn manier hoe met honden om te gaan. je leert natuurlijk ook de basis van hondentaal. maar die kun je naar mijn mening niet uit een boekje halen. omdat je een hond echt moet zien en eigenlijk ook een beetje moet kennen om echt zijn gedrag te weten en te voorspellen.
ik vind dit dus nogal moeilijk. want de opleidingen die er zijn zijn niet onpartijdig. dus niet objectief. ze leren een methode. en er zijn meerdere methodes die kunnen werken. en bij de ene hond is een heel andere methode nodig dan bij een andere.
ik zou ook geen therapeute willen die niet zelf een hond of nog beter honden heeft.
Je hebt ook nog de opleiding bij O&O (www.hondenopvoeding.nl). Ik weet niet of die partijdig of wat dan ook zijn.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje - Aantal honden: 3
Nou, wat mij betreft wel hoor. Er zijn er met minder ervaring die zich zo noemenNanna schreef:Ah, ik heb 5 honden en heb jarenlang als DA assistente gewerkt én in een kennel met 120 honden.
Mag ik, mag ik, mag ik, assieblief mezelf ook gedragsdeskundige noemen?
Ah, toe?

Ervaringsdeskundige ben je zowieso, da's dan al mee dan het meisje uit het voorbeeld even hierboven kan zeggen als ze zelf geen hond heeft

-
- Zeer actief
- Contacteer:
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Zelfs dan is het nog lastig denk ikInge O schreef:als diegene én de praktijk én de theorie zo'n beetje doorsparteld heeft?Wil de hond schreef:Maar wanneer zou iemand zich dan wél met recht honden-gedragsdeskundige mogen noemen, aan welke criteria zou zo iemand dienen te voldoen?

Ik ken wel een paar goede GT's en er zullen nog wel meer zijn.
Maar eigenlijk is het een schaap met 5 poten.
Theorie èn praktijk en dan ook nog over kunnen brengen aan de baas van de hond. Dus "communicatief vaardig"

-
- Zeer actief
- Contacteer:
- ranetje
- Zeer actief
Waarmee je je lekker onder een antwoord uitwringtInge O schreef:moeilijk, want zodra de overheid er zich mee bemoeit gaat het meestal mis (lees : richting theorie) :N:Wil de hond schreef:Ja, zoiets zou ik ook zeggen,
Maar, stel nu eens dat er een soort van overheids-certificaat zou komen voor deze "titel", wat zouden dan de eisen dienen te zijn waaraan iemand dient te voldoen om die zich "gecertificeerd honden-gedragsdeskundige" te mogen noemen?.

Een uitgebreide theoriecursus.
Bij die cursus is een examen alleen toegestaan als je een eigen hond hebt die je hebt opgevoed tot een redelijk gemakkelijke hond.
Dus de hond moet zich zo gedragen dat hij anderen niet hindert.
En bij het theorie examen komt een praktijkexamen waar je met je hond opdrachten moet uitvoeren.
De hond hoeft die opdracht niet te kennen/kunnen of direct uit te voeren, maar als het niet lukt moet je kunnen laten zien hoe je je hond begeleidt om toch in de goede richting te komen.
Daarnaast moet je in eenvoudige woorden kunnen uileggen wat je een hond hebt geleerd of moet leren, hoe je tot resultaat kunt komen en hoe je iemand daarbij moet begeleiden.
Ik denk dat je wel altijd vast zit aan bepaalde "stromingen" in de opleiding.
Dat is niet zo vreselijk, als het er maar bij staat op je diploma

- ranetje
- Zeer actief
JaInge O schreef:viel het opranetje schreef:Waarmee je je lekker onder een antwoord uitwringtInge O schreef:moeilijk, want zodra de overheid er zich mee bemoeit gaat het meestal mis (lees : richting theorie) :N:Wil de hond schreef:Ja, zoiets zou ik ook zeggen,
Maar, stel nu eens dat er een soort van overheids-certificaat zou komen voor deze "titel", wat zouden dan de eisen dienen te zijn waaraan iemand dient te voldoen om die zich "gecertificeerd honden-gedragsdeskundige" te mogen noemen?.
![]()
![]()
![]()
?

O jeetje. :N:Inge O schreef:ik zou daar nog graag een portfolio aan toe willen voegen van je hele hondse bestaan, eventueel met (trainings-/opvoedings-/speel- enz. ) filmpjes.Een uitgebreide theoriecursus.
Bij die cursus is een examen alleen toegestaan als je een eigen hond hebt die je hebt opgevoed tot een redelijk gemakkelijke hond.
Dus de hond moet zich zo gedragen dat hij anderen niet hindert.
En bij het theorie examen komt een praktijkexamen waar je met je hond opdrachten moet uitvoeren.
De hond hoeft die opdracht niet te kennen/kunnen of direct uit te voeren, maar als het niet lukt moet je kunnen laten zien hoe je je hond begeleidt om toch in de goede richting te komen.
Daarnaast moet je in eenvoudige woorden kunnen uileggen wat je een hond hebt geleerd of moet leren, hoe je tot resultaat kunt komen en hoe je iemand daarbij moet begeleiden.
Ik denk dat je wel altijd vast zit aan bepaalde "stromingen" in de opleiding.
Dat is niet zo vreselijk, als het er maar bij staat op je diploma
Ik denk dat ik dat eventueel wel zou willen beperken tot vanaf de start van de studie.
Om al van kind af aan te bedenken dat je van alles moet filmen lijkt me wat te veel gevraagd

-
- Zeer actief
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Contacteer:
En wie gaat de aspirant-deskundigen toetsen?Dus de hond moet zich zo gedragen dat hij anderen niet hindert.
En wat houdt dat in: "dat je hond anderen niet hindert"?
Lijkt me vrij lastig te beoordelen hoor, want stel dat je een "nogal heftige" hond hebt die jij perfect onder controle hebt, iemand anders, de beoordelaar, kan zomaar vinden dat die hond en jij samen een maatschappelijk onaanvaardbaar gebeuren zijn.
- ranetje
- Zeer actief
Doe eens een suggestie?Wil de hond schreef:En wie gaat de aspirant-deskundigen toetsen?Dus de hond moet zich zo gedragen dat hij anderen niet hindert.

Daarom misschien zoals bij meer vormen van beoordeling drie deskundigen?En wat houdt dat in: "dat je hond anderen niet hindert"?
Lijkt me vrij lastig te beoordelen hoor, want stel dat je een "nogal heftige" hond hebt die jij perfect onder controle hebt, iemand anders, de beoordelaar, kan zomaar vinden dat die hond en jij samen een maatschappelijk onaanvaardbaar gebeuren zijn.

Bij de Martin Gaus school kun je je meteen uitleven op de honden die daar zitten. Hondentaal krijg je al bij de opleiding tot instructeur, ik heb hem zelfs gehad bij de EHBO voor Dieren bij het LOI.Emma schreef:er is een martin Gaus acedemie en daar kun je dus o.a ook de gedragstherapeut volgen.
Wat dacht je van gewoon honden met gedragsproblemen 'behandelen'? Want met het alleen opvoeden van je hond, wil nog niet zeggen dat je bij 'n hond met gedragsproblemen kunt achterhalen waar dit aan ligt en hoe dit dat zo op te lossen dat de eigenaar er ook mee om kan gaan?Inge O schreef:neeee, niet álles op film natuurlijkranetje schreef:O jeetje. :N:inge o schreef: ik zou daar nog graag een portfolio aan toe willen voegen van je hele hondse bestaan, eventueel met (trainings-/opvoedings-/speel- enz. ) filmpjes.
Ik denk dat ik dat eventueel wel zou willen beperken tot vanaf de start van de studie.
Om al van kind af aan te bedenken dat je van alles moet filmen lijkt me wat te veel gevraagd![]()
, een paar filmpjes hier en daar en de rest gewoon 'aantonen' via foto's/verhalen/certificaten/diploma's/gevolgde cursussen enz.
.
- YvetteJ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
- ranetje
- Zeer actief
Nee volgens mij niet.YvetteJ schreef:Die Martin Gaus opleiding is op HBO niveau, wil dat ook zeggen dat je een erkend HBO diploma krijgt?? Zo letterlijk kan ik dat namelijk zo snel niet vinden op de website...
Je krijgt certificaten voor modules waar je voor het examen bent geslaagd.
Het HBO niveau wijst in dit geval op het opleidingsniveau dat je nodig hebt om deze modules te kunnen volgen.
Denk ik?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik doe de opleiding tot gedragstherapeut bij Dogvision (voorheen van Hall). Het is ook een opleiding op HBO-niveau die bestaat uit 7 modules en 3 jaar duurt. Een van die modules is het behalen van je instructeursdiploma, incl een stageperiode. Er is wel een soort van koepelorganisatie, Alpha, nederlandse vereniging voor gedragstherapeuten. Hiervoor moet je de opleiding gevolgd hebben bij Dogvision of Martin Gaus. Voor wat het waard is, het is een begin en niet door de overheid geregeld. Ikzelf doe daarnaast ook nog KK1 en KK2. Zolang het geen beschermd beroep is mag iedereen zich zo noemen. Dus of de overheid bemoeit zich ermee en dan krijg je allerlei regeltjes die misschien hele waardevolle mensen buitensluiten, of je laat het aan de markt over en dan krijg je gegarandeerd versnippering en verschillende zuilen. Zolang de overheid zich er niet mee bemoeit krijg je voor de opleiding ook nooit een officieel erkend HBO diploma. Er zijn ook helemaal geen eisen waar je als opleider aan moet voldoen, je mag zomaar een opleiding beginnen. Of je dan veel klanten zal ontvangen is natuurlijk een andere vraag, maar het mag wel!
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
Ik zeg toch ook niet zonder, maar dat je het niet kunt 'leren' zonder 'n stage om het zo maar te noemen. Dat je als gedragstherapeut 'n hond fatsoenlijk moet kunnen opvoeden lijkt me niet meer dan normaal.Inge O schreef:en ook omgekeerd kan je geen 'gedragsproblemen' behandelen als het gewone gedrag van een hond niet in je lijf vergroeid zit.Neeltje schreef:Wat dacht je van gewoon honden met gedragsproblemen 'behandelen'? Want met het alleen opvoeden van je hond, wil nog niet zeggen dat je bij 'n hond met gedragsproblemen kunt achterhalen waar dit aan ligt en hoe dit dat zo op te lossen dat de eigenaar er ook mee om kan gaan?Inge O schreef:neeee, niet álles op film natuurlijkranetje schreef: O jeetje. :N:
Om al van kind af aan te bedenken dat je van alles moet filmen lijkt me wat te veel gevraagd![]()
, een paar filmpjes hier en daar en de rest gewoon 'aantonen' via foto's/verhalen/certificaten/diploma's/gevolgde cursussen enz.
.
Dat klopt, maar met dat gedrag hoef je ook niet naar 'n gedragstherapeut, daar kun je bij 'n gewone instructeur ook terecht.Inge O schreef:de meeste zogenaamde gedragsproblemen zijn te reduceren tot normaal hondengedrag waar de bazen verkeerd (of helemaal niet) zijn mee omgegaan. basisgedrag en ervaring daarmee blijft voor mij dus het allerbelangrijkste en ja natuurlijk dat ervaring met dat 'probleemgedrag' ook in je 'portfolio' moet zitten.Neeltje schreef:Ik zeg toch ook niet zonder, maar dat je het niet kunt 'leren' zonder 'n stage om het zo maar te noemen. Dat je als gedragstherapeut 'n hond fatsoenlijk moet kunnen opvoeden lijkt me niet meer dan normaal.Inge O schreef:en ook omgekeerd kan je geen 'gedragsproblemen' behandelen als het gewone gedrag van een hond niet in je lijf vergroeid zit.Neeltje schreef: Wat dacht je van gewoon honden met gedragsproblemen 'behandelen'? Want met het alleen opvoeden van je hond, wil nog niet zeggen dat je bij 'n hond met gedragsproblemen kunt achterhalen waar dit aan ligt en hoe dit dat zo op te lossen dat de eigenaar er ook mee om kan gaan?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
ik dacht dat opleiding gedragstherapeut HBO opleiding is en dat je dat na je MBO kan volgen???
of moet je dan al eerst HBO hebben om tot die opleiding toegelaten te worden??
zat namelijk zelf ook aan zo`n opleiding te denken. maar vind het best prijzig om allemaal zelf te betalen. of krijg je op deze opleiding ook soort studiefinanciering of is het aftrekbaar ofzo? want het is geen geldig HBO opleiding.
hoe ligt dat eigenlijk? weet iemand dit?
zat namelijk zelf ook aan zo`n opleiding te denken. maar vind het best prijzig om allemaal zelf te betalen. of krijg je op deze opleiding ook soort studiefinanciering of is het aftrekbaar ofzo? want het is geen geldig HBO opleiding.
- YvetteJ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Je kan je aanmelden na HAVO of MBO en eventueel met relatieve ervaring. Ik denk niet dat je studiefinanciering zult krijgen aangezien het geen erkende opleiding is. Volgens mij is het ook alleen maar deeltijd maar dat weet ik niet zeker.Emma schreef:ik dacht dat opleiding gedragstherapeut HBO opleiding is en dat je dat na je MBO kan volgen???
Groetjes Yvette
Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)