Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Witte hond en voeding?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Witte hond en voeding?

Ongelezen bericht door blacky »

Een beetje een rare titel ik weet het. Maar ik zit er wel een beetje mee. Ik heb een Coton de Tulear waar ik zo af en toe mee naar shows ga. Het is een zeer mooie hond erg lief en leuk. Nu is een Coton volgens de rasbeschrijving een overwegend witte hond. En daar zit hem nu net de kneep.

Onze Coton heeft veel pigment wat zich ook uit in bruine verkleuring van de vacht. Nu weet ik dat het voer wat de hond krijgt hier invloed op kan uitoefenen. Dit zou te maken hebben met de hoeveelheid koper in het voer?.

Mijn vraag is: zijn er meer eigenaren van witte honden en hebben die gemerkt dat hun hond geel kleurde bij een bepaald soort voer? Of dat ze juist witter werden?

Ik zoek dus naar een soort voer waar Spikey minder kleur toont in zijn vacht. Het moet goed voer zijn. Nu krijgt hij Biofood brokken en kvv.
Afbeelding
gevni havanezers
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Danielle »

Het is niet zo zeer koper, maar meer Caroteen wat de problemen geeft, maar ook bijvoorbeeld zalm. In de tijd dat ik nog witte herders had en fokte zaten we daar ook mee. Het grootste probleem hadden de honden toen met Royal Canin en Proplan zalm/rijst (kip/rijst is geen probleem).
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Danielle schreef:Het is niet zo zeer koper, maar meer Caroteen wat de problemen geeft, maar ook bijvoorbeeld zalm. In de tijd dat ik nog witte herders had en fokte zaten we daar ook mee. Het grootste probleem hadden de honden toen met Royal Canin en Proplan zalm/rijst (kip/rijst is geen probleem).
Maar dat is toch wat anders dan het pigment van de Coton dat op plekken in de vacht dus een kleur veroorzaakt?

Het lijkt mij persoonlijk stug dat je daar met voer iets aan kan doen, of uberhaupt iets aan kan doen. Dat pigment zit nou eenmaal in zijn vacht.

Had je, blacky, deze vraag trouwens niet al eerder gesteld? :denken:
Afbeelding
blacky
Zeer actief

dan zou dus het probleem kunnen schuilen in de schapenvetblokjes met zalm? En zal eens letten op de hoeveelheden caroteen in het voer wat ze krijgen.

Helaas is het zo dat Spikey naast een witte hond nogal uit de toon valt.
Afbeelding
gevni havanezers
Moos
Zeer actief

blacky schreef:
Helaas is het zo dat Spikey naast een witte hond nogal uit de toon valt.
Ja, omdat Spikey een Coton is met veel pigment in zijn vacht :19:

Sommige pups worden helemaal wit, en sommigen blijven volwassen ook nog kleur houden. Dat dat niet gewenst is is ooit schijnbaar eens bepaald, maar je krijgt jouw hond echt niet ook helemaal wit lijkt mij hoor.
Laatst gewijzigd door Moos op 23 jan 2009 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
blacky
Zeer actief

Moos schreef:
Danielle schreef:Het is niet zo zeer koper, maar meer Caroteen wat de problemen geeft, maar ook bijvoorbeeld zalm. In de tijd dat ik nog witte herders had en fokte zaten we daar ook mee. Het grootste probleem hadden de honden toen met Royal Canin en Proplan zalm/rijst (kip/rijst is geen probleem).
Maar dat is toch wat anders dan het pigment van de Coton dat op plekken in de vacht dus een kleur veroorzaakt?

Het lijkt mij persoonlijk stug dat je daar met voer iets aan kan doen, of uberhaupt iets aan kan doen. Dat pigment zit nou eenmaal in zijn vacht.

Had je, blacky, deze vraag trouwens niet al eerder gesteld? :denken:
Nee dacht het niet wel de vraag over koper dacht ik :denken:
Een coton is een beetje een rare hond hoor! Hij had vlekken die trekken weg, je krijgt uitgroei zeg maar. (op de huid is de vacht wit en als het goed is wordt dat steeds groter) Maar onder invloed van bepaalde voedingsstoffen kunnen de vlekken terug komen. Je ziet bij Spikey nu bruinepunten dan een stuk wit en het wat ongeveer een halve cm uit de huid komt is weer bruin :denken:

En ook het verkleuren van de witte haren zie je nu gebeuren dus hij wordt geler.
Zijn vacht is verder wel in een zeer goede conditie.
Afbeelding
gevni havanezers
blacky
Zeer actief

Ach en dat hij kleur heeft tja dan had ik zijn wittere broertje maar moeten nemen. :mrgreen: Maar Spikey was veel liever en leuker( en zijn bouw was beter)
Hij zal ook altijd geelige vlekken houden hoor! Maar hij wordt helemaal een beetje geler en dat Kan aan de voeding liggen.

Net zo dat je een wissel neusje met ik meen vlierbes weer helemaal op kleur kunt krijgen.
Afbeelding
gevni havanezers
Moos
Zeer actief

blacky schreef:Ach en dat hij kleur heeft tja dan had ik zijn wittere broertje maar moeten nemen. :mrgreen: Maar Spikey was veel liever en leuker( en zijn bouw was beter)
Hij zal ook altijd geelige vlekken houden hoor! Maar hij wordt helemaal een beetje geler en dat Kan aan de voeding liggen.

Net zo dat je een wissel neusje met ik meen vlierbes weer helemaal op kleur kunt krijgen.
Ja, dat geler zou eventueel aan voeding kunnen liggen. Maar je stelt zelf de vraag over dat zijn pigment zijn vacht verkleurd. Ja, dat heb je bij sommige Cotons, en het lijkt mij erg stug dat je dat dus kan veranderen :19:
Afbeelding
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Volgens mij heeft veel pigment toch echt niks met de vacht te maken hoor. Alle drie mijn honden hebben een prachtig pigment maar de ene is nou eenmaal witter dan de andere.
In aanleg hebben ze alle drie een spierwitte vacht. Dit kan je zien door in de haren even een kleine scheiding te maken en vanaf de huid te kijken.
Toch zijn ze alle drie verschillend qua kleur. Jurek oogt bijvoorbeeld altijd gorig of crèmig. Het lijkt wel of zijn vacht wat poreuzer is. Na de ruiperiode is hij ook altijd weer even wit. Jelka is bij ons de witste maar die heeft een wat zachtere vacht.

Ik heb wel eens gehoord dat van Carocroc ook een wat gelige vacht kan ontstaan.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

De verkleuring bij een Coton heeft echt niets met voer te maken, je kan daar niets aan doen als hij wat meer champagne in zijn vacht heeft. Als hij wat gelig wordt kan je proberen met een wit shampoo dit wat op te bleken, ze worden dan altijd wel iets witter. Helemaal wit hou je ze niet als je gewoon met ze naar buiten gaat dan verkleuren ze altijd iets, showhonden die niet buiten komen en dus niet vies worden zijn altijd het witst.
Mijn Coton is helemaal wit, ze had als pupje heel licht champagne bij haar oren. Dit is helemaal weg getrokken toen ze volwassen werd. Miura wordt nu 8 jaar en als ik haar gewassen heb zie ik dat er weer licht champagne terug komt. Komt wel meer voor dat als ze ouder worden dat er toch weer meer kleur terug komt. Miura krijgt al bijna haar hele leven lang zalm olie door haar eten en ze is gewoon echt wit, het heeft bij haar geen invloed op de vacht. Miura heeft vroeger altijd brokken gegeten tegenwoordig krijgt ze kvv en barf, ook hier heb ik geen verschil gezien in haar kleur.
Ik zou Spikey gewoon lekker met witshampoo wassen en lekker showen met kleur. Ik vind het zelf erg leuk die kleur en jammer dat je het niet ziet op show. Kan je mooi publiek laten zien dat er ook Cotonnen met kleur bestaan. :wink:
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

paar keer scheren maakt de vacht wel bleker van kleur. Helaas heb je voor de show dan weer een ander probleem.... :smile: :smile:
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

onze witte herder krijgt oranje oren ( :mrgreen: ) van voer met veel caroteen. Maar dan is het dus ook echt oranje, en niet gelig.

Wij voeren inmiddels al jaren kvv en er is geen verkleuring in de vacht meer te zien.
:pop:
antheman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond en Australian shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door antheman »

Ehm,

Hier heb ik nog nooit van gehoord!

Kees at Farmfood en Cavom, nu carocroc en zo nu en dan een eitje, hart, en pens. Zijn kleur blijft toch echt hetzelfde.
Moos
Zeer actief

Nanna schreef:Je ziet het soms bij Samojeden ook.
De één staat stralend wit in de ring terwijl de ander biscuitkleurig lijkt te zijn.
Volgens mij is dat gewoon omdat die hond meer pigment heeft en niet iets dat je met voeding oplost.
Afbeelding
Afbeelding
Klopt (tenminste, dat het niet door de voeding komt). Thuis vroeger hadden we een Samojeed, en die kreeg met ouder worden steeds meer biscuitkleur. Dat was normaal voor zover ik me kan herinneren (ik was een kind toen natuurlijk).
Ik dacht dat dat ook niet gewenst was trouwens?
Afbeelding
blacky
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:paar keer scheren maakt de vacht wel bleker van kleur. Helaas heb je voor de show dan weer een ander probleem.... :smile: :smile:
:mrgreen: Heel soms he maar dan ook heel soms overweeg ik dat :smile:

Tja het blijft natuurlijk een hond waar we van alles mee doen. Dus binnen houden omdat hij dan een mooiere vacht zou krijgen is niet aan de orde. Vind dat zo zielig :jank:
Maar eventueel zijn voeding aan passen had ik nog kunnen overwegen. Mits de kwaliteit van deze voeding ook goed is.
Wel erg bedankt voor jullie antwoorden. Ben alweer veel wijzer geworden. Zal me de show wel worden denk ik. Hij is door onze Laik half kaal gevreten :smile: (beetje overdreven hoor) En ik weet ook wel dat ik een hondje heb waar de echte coton fokkers niet mee op show komen. Nou en zal mij een zorg zijn. Onze eerste U hebben we al op zak met vlekken.
Afbeelding
gevni havanezers
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

Hier een spierwitte hond die ook kvv/barf krijgt. De pigmentvlekken schijnen zelfs amper door zijn vacht heen, iets wat je niet vaak ziet bij Staffies.
Ik heb nog nooit gemerkt dat zijn vacht van voeding een kleurtje kreeg. Wel dat likplekken en plekjes rond zijn mond gauw wat oranje van kleur worden door het speeksel.
En tja, bloedvlekken heeft hij ook wel eens, ziet er altijd lekker luguber uit :mrgreen: Maar dat is zo te verwijderen en laat ook geen vlekken na.
Groetjes,
Wendy
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Witte hond en voeding?

Ongelezen bericht door Marjoleine »

blacky schreef:Onze Coton heeft veel pigment wat zich ook uit in bruine verkleuring van de vacht.
Ja, een Coton is dus een witte hond met vlekken. Die vlekken zijn recessief geel en Cotons hebben graying, dus het verkleurt naar heel erg licht. De een heeft dat uiteraard sterker dan de ander.
Maar het blijft dus een bonte hond, zo simpel is dat.
Nanna schreef:Je ziet het soms bij Samojeden ook.
De één staat stralend wit in de ring terwijl de ander biscuitkleurig lijkt te zijn.
Volgens mij is dat gewoon omdat die hond meer pigment heeft en niet iets dat je met voeding oplost.
Sammies zijn niet wit, die zijn recessief geel. Net als trouwens witte herders en nog zo wat rassen, zoals bijvoorbeeld Goldens ;)
Je kunt selecteren op kleur, dat zie je bij de Goldens heel duidelijk, en bij de Sammies is dat ook gedaan.
En ook die witte herders zijn gewoon recessief geel, vandaar de kleurverschillen.
Dat zit 'm gewoon in de kleur, en in die kleur heb je, zoals in alle kleuren, nuanceverschillen.
Met voeding verander je dat niet, zeker niet structureel.

Overigens: als mensen het over pigment hebben, gaat het meestal niet over de vacht maar over de slijmvliezen, de lippen en de neus en zo dus.
Welke kleur die hebben, heeft helemaal niks met de vachtkleur te maken, zoals jullie inmiddels zouden moeten weten ;)

*kijkt belerend
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”