Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sporten met de hond

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

chrico
Zeer actief

Sporten met de hond

Ongelezen bericht door chrico »

Mag dat ten koste van de hond gaan?

Ik was laatst in discussie met iemand over het gebruik van honden. Die persoon vond het heel normaal dat de blaren op de poten van de hond stonden en dat de hond dat maar moest kunnen hebben vanwege het soort want het was geen poedel.
Zelf vind ik die instelling niet kunnen. Dat je sporten wil met je hond prima maar je kan verwondingen voorkomen door bijv de poten te beschermen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Blaren is wel heel erg :N: Ik zou niet gaan zeuren om een klein wondje hier of daar, maar echt blaren.. nee dat vind ik niet kunnen..
chrico
Zeer actief

Ik dus ook niet en vooral als je weet dat je het kan beperken door voorzorgsmaatregelen te treffen.
Dat een hond zich kan verwonden binnen een sport kan altijd gebeuren, ongeluk zit in een klein hoekje.
Maar om er vanuit dat gaan dat bepaalde rassen er maar tegen moeten kunnen gaat mij te ver bij dit soort verwondingen.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

De sport mag nooit ten koste gaan van het dier, in de paardensport is dit al heel lang een issue. Maar blaren op de poten van mijn hond door de sport gaat mij te ver.
Ik zou bijna zeggen dat de training dan niet goed aangepast is aan de hond :wink:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Lijkt me niet. Ook een beetje onzinnig, als het ten koste van de hond gaat, kun je er ook niet goed mee sporten :wink: Dus het is ook nog eens in je eigen nadeel, zelfs als je je hond als gebruiksvoorwerp zou zien.
chrico
Zeer actief

Dat is dus wat ik bedoel met voorzorgsmaatregelen nemen.
Kito vind het geweldig om op rotsen te klauteren, daar kan hij uren mee zoet zijn. Zijn poten zijn wel beschermd als we weten dat hij meegaat om te voorkomen dat hij ze stuk loopt aan scherpe rotsen.
Hij presteerd er niet minder om en het zegt verder helemaal niets over zijn lichamelijke conditie, hard zijn of wat ook.
Hij zou ook zonder bescherming doorgaan al zijn zijn poten stuk maar dat moet je toch niet willen?
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Ik vind het niet kunnen, als je doelbewust over de grenzen van je hond gaat, dan vind ik dat bijna op dierenmishandeling neerkomen.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

makkelijk antwoord wat mij betreft natuurlijk mag dat ten koste van de hond gaan het moet toch leuk blijven voor mens en dier daar lijken de blaren op de poten toch niet bij horen
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

nog een keer proberen...krijg steeds foutmeldingen als ik post.

Wat martijn ook al scheef, sommige sporters zien hun hond als gebruiksvoorwerp dat toevallig nodig is om een bepaalde sport te kunnen beoefenen. Bevalt de hond niet of gaat de hond kaduuk dan kopen we toch fijn een nieuwe?

Ik erger mij er dood aan in de africhtingswereld. Maar dat moge wel duidelijk zijn.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

chrico schreef:Dat is dus wat ik bedoel met voorzorgsmaatregelen nemen.
Kito vind het geweldig om op rotsen te klauteren, daar kan hij uren mee zoet zijn. Zijn poten zijn wel beschermd als we weten dat hij meegaat om te voorkomen dat hij ze stuk loopt aan scherpe rotsen.
Hij presteerd er niet minder om en het zegt verder helemaal niets over zijn lichamelijke conditie, hard zijn of wat ook.
Hij zou ook zonder bescherming doorgaan al zijn zijn poten stuk maar dat moet je toch niet willen?
Gewoon uit nieuwschierigheid :wink:
Waarmee of hoe zijn ze dan beschermd?

Sporten en daarmee blaren op de poten van een hond veroorzaken lijkt me te ver gaan :?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik herken dit totaal niet. Vind sporters juist heel voorzichtig qua fysiek van honden omdat de hond voor je het weet tijden uitgeschakeld is.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Ik ga nu beginnen hardlopen en ben even onder begeleiding van een sportschool en ga een start to run programma volgen op men mp3 samen met zirka.
In maart wil ik men eerste canicross lopen in zeebrugge en zirka is net een dik jaar oud en ik vind toch dat het ook eerst opgebouwd moet worden. Wanneer er gepekeld is ga ik niet met haar lopen, ik kijkde eerste dagen aan hoe zij stapt of ze niet stijf is.

Verde geen agility of flyball bij stormweer als dit of een hele dag regenval, in de winter en bij regenval al helemaal geen dogfrisbee.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

wel ja als je geen poedel hebt dan kan dat makkelijk :19: waarom niet :N:
tijd dat ie zelf eens een flinke blessure oploopt :ok:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ik herken het ook niet gelukkig, wat heb je aan hond die zich niet voor de volle 100% kan geven door blessures/pijn etc. :19:
Ik heb toen het zo hard vroor wel gewoon getraint, maar niet gesprongen en geen lange afstand stellen gedaan... beide onderdelen wat op dat moment met die harde ondergrond zeer blessure gevoelig is.
Wat zou ik er aan hebben om dan te zeggen, ach gewoon springen en gewoon stellen maar vervolgens moet ik hem 2 maanden stilleggen omdat hij geblesseerd is... :wink: dan schiet ik toch geen drol op?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

estelle schreef:Wat martijn ook al scheef, sommige sporters zien hun hond als gebruiksvoorwerp dat toevallig nodig is om een bepaalde sport te kunnen beoefenen. Bevalt de hond niet of gaat de hond kaduuk dan kopen we toch fijn een nieuwe?

Ik erger mij er dood aan in de africhtingswereld. Maar dat moge wel duidelijk zijn.
Dat was me niet ontgaan nee :wink:

Maar zelfs als je je hond als gebruiksvoorwerp ziet, is het niet zo slim er mee om te gaan zoals door TS beschreven wordt, simpelweg omdat het je geen goed resultaat in de sport geeft en ook omdat het dan een duur grapje wordt. Zo scheutig met geld zijn de meesten in de africhting nou ook weer niet :wink:

Ik zal niet ontkennen dat de doorloopsnelheid van honden bij bepaalde africhters niet hoog is, maar ik zie erg weinig om me heen dat mensen niet uitkijken voor blessures e.d. en al helemaal niet dat ze een hond laten sporten met letsel.
Drijver
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gremlins
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Drijver »

twinkeltje schreef:makkelijk antwoord wat mij betreft natuurlijk mag dat ten koste van de hond gaan het moet toch leuk blijven voor mens en dier daar lijken de blaren op de poten toch niet bij horen
Ik denk dat je hier een vierlietterwoordje vergeten bent?
Pas als hij flora en fauna heeft verwoest, heeft de mens in de gaten dat hij geld niet kan eten.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Gos schreef:
estelle schreef:Wat martijn ook al scheef, sommige sporters zien hun hond als gebruiksvoorwerp dat toevallig nodig is om een bepaalde sport te kunnen beoefenen. Bevalt de hond niet of gaat de hond kaduuk dan kopen we toch fijn een nieuwe?

Dat was me niet ontgaan nee :wink:

Maar zelfs als je je hond als gebruiksvoorwerp ziet, is het niet zo slim er mee om te gaan zoals door TS beschreven wordt, simpelweg omdat het je geen goed resultaat in de sport geeft en ook omdat het dan een duur grapje wordt. Zo scheutig met geld zijn de meesten in de africhting nou ook weer niet :wink:

Ik zal niet ontkennen dat de doorloopsnelheid van honden bij bepaalde africhters niet hoog is, maar ik zie erg weinig om me heen dat mensen niet uitkijken voor blessures e.d. en al helemaal niet dat ze een hond laten sporten met letsel.
nee ik ook niet, wat zou je daar voor voordeel bij hebben? :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Tibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Duitse Herders, 3 langhaar teckels kaninchen en dwerg, 1 miniature australian shepherd, 1 kruising toypoedel x schipperke
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tibby »

Helaas ken ik deze voorbeelden ook. Iemand die koste wat het koste doorging met zijn hond (zware slijtage aan heupen en rug), omdat zijn jonge hond er nog niet aan toe was om hem op te volgen. Als de jonge hond zover was, dan zouden ze de oude in laten slapen, want hij kon toch niets meer.
Wij zijn de vereniging daar af gestuurd, omdat ik weigerde Kim na 10 dagen alweer te laten trainen, omdat ze kant je boord had gelegen na een operatie. Ik was een mietje en kon vertrekken.

Zelf ben ik een paar keer van sport veranderd, omdat mijn hond de andere sport niet meer kon. Tibby is van diensthond terug gegaan naar de behendigheid (dat was niet medisch, maar iets op mijn werk) en na haar bekkeninstabiliteit ben ik daarmee gestopt en doe ik doggydance. Daar kan je met de beperkingen van je hond werken, dus sommige dingen doe ik niet.
Groetjes Thea en een poot van Tibby, Gioi, Miep, Whoopi, Nikita, Tante Truus en Meike

Niet meer bij ons, maar voor altijd in ons hart Jake, Fether, Kim, Zenna & Iwan
chrico
Zeer actief

ranetje schreef:
chrico schreef:Dat is dus wat ik bedoel met voorzorgsmaatregelen nemen.
Gewoon uit nieuwschierigheid :wink:
Waarmee of hoe zijn ze dan beschermd?

Sporten en daarmee blaren op de poten van een hond veroorzaken lijkt me te ver gaan :?
Paw wax om in te smeren en evt hondenschoen/sok
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tibby schreef: Wij zijn de vereniging daar af gestuurd, omdat ik weigerde Kim na 10 dagen alweer te laten trainen, omdat ze kant je boord had gelegen na een operatie. Ik was een mietje en kon vertrekken.
als dat zo was zou ik een klacht indienen tegen zo'n vereniging... het zou toch mooi zijn... het is jouw hond toch?
De vereniging waar ik train is zeer wedstrijdgericht maar juist daarom heel voorzichtig qua blessures bij honden... beter iets te lang wachten dan te kort...
Afbeelding
Chiki
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie

Ongelezen bericht door Chiki »

Het is ook absoluut niet mijn ervaring dat mensen maar lukraak de idiootse dingen met hun honden doen onder de noemer hoe Estelle het verwoord: als ie kaduuk is nemen we gewoon weer een nieuwe... :roll:

In mijn omgeving zijn de meesten juist voorzichtig waar het op gezondheid en blessures aankomt. (Dus niet altijd maar afstandstellen omdat de hond zo mooi snoeihard komt :N: ) (maar misschien is dit juist omdat men "op de penning zit" :mrgreen:) .

Denk dat het vooral een kwestie van gezond verstand is. Trainingen aanpassen op de hond, weersomstandigheden e.d. Mijn eigen wedstrijdhond gaat ook met me mee hardlopen (±12 km), omdat ik het gezellig vind om hem mee te hebben, het is veilig en het houdt hem mooi in conditie. Uiteraard bouw je dit soort dingen op, zelfde als met fietsen.
doggyfun
Erelid
Mijn ras(sen): border collies, whippet, middenslag kees, chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door doggyfun »

Hoi,

Ik vind dat de sport absoluut niet ten koste van je hond mag gaan.
Kan je hond een sport om wat voor reden niet aan, kies dan voor een andere sport, als je zonodig moet sporten.

Helaas gebeurt het nog in veel takken van sport....

En het "o dan schaffen we maar een nieuwe hond aan" is niet iets wat alleen in de africhtingswereld voor komt, jammergenoeg.

Ik kan er zelf met m'n verstand niet bij.......ik heb er 1 bij die door een bijtincident geen wedstrijden agility meer durft te lopen.
Denk je dat ik die hond wegdoe? no way! geen haar op m'n kop wat er ook maar aan zou denken.

Nee, een hond is een levend wezen en geen wegwerpprodukt.
Sporten moet plezier voor mens en hond zijn, en daar passen m.i. geen bijv. blaren bij met de reactie"daar moet ie maar tegen kunnen o.i.d.)

Groetjes,
corina
http://www.treibball.nl,http://www.kvv-zevenaar.nl: ruim assortiment kvv, barfprodukten, snacks
chrico
Zeer actief

S@ndr@ schreef:wel ja als je geen poedel hebt dan kan dat makkelijk :19: waarom niet :N:
tijd dat ie zelf eens een flinke blessure oploopt :ok:
Dat schoot mij ook echt verkeerd die opmerking, het is geen poedel.
Alsof daarmee de vrijwaring komt dat dit ineens goedgekeurd word. Ik vind het doodzielig als je zo denkt over je hond want dat zegt in mijn ogen heel veel.

Het lijkt mij dat als je iets met je hond doet dat je oplet dat het de hond geen kwaad doet, niet verwond, niet overbelast.
Maar er dan nog trots op zijn dat een hond verwond is (zo noem ik blaren) en dan niet piept vind ik echt triest.
Het kan altijd gebeuren, er hoeft maar iets te liggen waaraan ze zich openhalen, alleen zou ik reageren van ships verdorrie en de hodn gaan verzorgen maar niet vertellen van ach het is Kito maar, die moet het kunnen handelen als stoere hond :roll:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Chiki schreef: (Dus niet altijd maar afstandstellen omdat de hond zo mooi snoeihard komt :N: )
zo'n hond heb ik dus en de keren dat we echt afstandstellen zijn op 1 hand te tellen... het heeft totaal geen zin, dus gewoon stellen op een paar meter is ruim voldoende ... de keren dat er echt afstand gesteld gaan worden zijn op een wedstrijd of examen... dan moet het... maar ik ben er helemaal niet gelukkig mee dat ie als een blinde inkomt... maar je doet er geen drol aan helaas.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

De enige regel die voor mij zou gelden is dat de hond er lol in moet hebben en kans op blessures zo klein mogelijk. Maar ook je hond moet er geschikt voor zijn. Er zijn mensen die met hun Franse Bulldog behendigheid doen, voor mij is dat vragen om problemen. Pas de sport aan op je hond.
twinkeltje
moderator

Drijver schreef:
twinkeltje schreef:makkelijk antwoord wat mij betreft natuurlijk mag dat ten koste van de hond gaan het moet toch leuk blijven voor mens en dier daar lijken de blaren op de poten toch niet bij horen
fuck
Afbeelding
twinkeltje
moderator

twinkeltje schreef:
Drijver schreef:
fuck
oops niet dus :N:
Afbeelding
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Blaren zijn niet altijd te voorkomen.

Hier een reutje die bij de afzet zijn voet iets draaide. Daaroor had hij natuurlijk sneller slijtage en het risico op blaren.
Voetjes om de dag ingespoten met Cani Sport om de eeltlaag dikker te krijgen en rustig de training opbouwen. Net zolang tot hij steeds beter ging lopen en we de afstand konden gaan opvoeren.

Desondanks kan je je nog vergissen. Het lijkt allemaal goed te gaan en je voert de afstand iets op. En dan heeft hij ineens toch een blaar en je moet dan nog wel naar huis terug.
In dit geval kon ik niet bellen "kom de hond even halen" en noodgedwongen ben ik in een heel rustig wandeltempo terug gegaan met een kreupelende hond.

Thuis natuurlijk wel de voetjes schoongemaakt en verzorgd.

Hij is geslepen genoeg om extra aandacht te krijgen door zielig te doen dus we hadden al eerder afgesproken daar totaal gen aandacht aan te schenken. Voor buitenstaanders kan dat dan overkomen als onverschilligheid en van dat moet hij maar kunnen hebben.

Neemt niet weg dat ik behoorlijk baalde omdat we nu weer een poosje stil hebben gelegen en ook de UV training moest weer van voren af aan opgepakt worden. En wie kan ik de schuld geven ?
Alleen mijzelf
twinkeltje
moderator

oke erg en ik denk dat je er wel van geleerd hebt en het niet nog eens voor zal komen
kon je ook geen taxi krijgen dan
Afbeelding
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Taxi chaufeurs zijn er niet op gebrand om een harige hond mee te nemen.
Later hij hij probeemloos zijn UV examen gedaan
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”