Mijn ervaring is op basis van 2 pups maar het is bij allebei wel heel overduidelijk dat mijn idee hierover toch wel redelijk klopt.
En dan gaat het over het aanleren van dingen die ze op volwassen leeftijd ook moeten kunnen.
Zowel bij Bowie als bij Fien is mij heel erg opgevallen dat dingen die in de puppenperiode moeilijk of moeizaam gingen, in de jonge honden/volwassen periode makkelijker of vele male makkelijker ging/gaat.
Neem het borstelen van een hond. Dat was bij Bowie een klein drama en bij Fien een groot drama. Omdat je een pup toch echt aan dit soort dingen moet laten wennen (dacht ik toen bij Bowie) ging ik toch een beetje geforceerd borstelen waardoor het eigenlijk alleen maar moeizamer ging. Op een gegeven moment heb ik het gewoon gelaten voor wat het was en heb een tijd lang niets gedaan. Toen Bowie wat ouder was en er toch echt een keer geborsteld moest worden heb ik op hoop van zegen maar de borstel gepakt en we zien wel hoe het gaat. Op dat moment was er niets meer aan de hand en borstelen was geen enkel probleem meer

Bij Fien eigenlijk net zo alleen daar ben ik er heel snel al mee gestopt en nu ze behoorlijk begint te verharen heb ik haar voor het eerst echt geborsteld. Geen enkel probleem.
En zo zijn er nog wel meer dingen die als pup een drama waren en op volwassen leeftijd niets meer aan de hand is.
Kan het misschien zo zijn dat als ik dit echt doorgedrukt had omdat een pup dat toch écht moet leren dat het finaal mis was gegaan en dat het misschien ook niet makkelijk meer aan te leren is?
Oftewel