Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Cairn terrier
Moderator: moderatorteam
- petra1
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
- Aantal honden: 5
Cairn terrier
Wie weet er een goede Cairn fokker en kan me meer vertellen over de gezondheid van het ras en waar op gelet moet worden als je een fokker gaat bezoeken.
Ik weet wel waar ik op moet letten bij Beagles,maar van de Cairn heb ik geen kaas gegeten.
Het is dan ook niet voor mezelf,maar voor een kennis.
Ik weet wel waar ik op moet letten bij Beagles,maar van de Cairn heb ik geen kaas gegeten.
Het is dan ook niet voor mezelf,maar voor een kennis.
- petra1
- Zeer actief
- MirandaH
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairns!!!
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Misschien kun je eens kijken op de website van de rasvereniging:
http://www.nctc.nl
Daar staat ook een uitgebreide uitleg over levershunt. En er is meen ik ook een folder waarin een aantal fictieve fokkers bezocht wordt, waaruit ook blijkt dat de term 'goede fokker' ook erg afhangt van je eigen wensen en voorkeuren.
Enne, even voor de duidelijkheid: inmiddels komt bij de Cairn in minder dan 1,5% van de gevallen levershunt voor, waar dat volgens onderzoekers van de Universiteit van Utrecht bij andere rassen gemiddeld tussen de 2% en 6% ligt.
Verder zal ik maar niet reageren, want echt onbevooroordeeld ben ik niet natuurlijk
Oja, ze (je kennis bedoel ik dus) kan ook contact opnemen met Marijke de Vries van de pupbemiddeling (telefoonnummer staat op de site). Zij is heel behulpzaam en is goed op de hoogte.
http://www.nctc.nl
Daar staat ook een uitgebreide uitleg over levershunt. En er is meen ik ook een folder waarin een aantal fictieve fokkers bezocht wordt, waaruit ook blijkt dat de term 'goede fokker' ook erg afhangt van je eigen wensen en voorkeuren.
Enne, even voor de duidelijkheid: inmiddels komt bij de Cairn in minder dan 1,5% van de gevallen levershunt voor, waar dat volgens onderzoekers van de Universiteit van Utrecht bij andere rassen gemiddeld tussen de 2% en 6% ligt.
Verder zal ik maar niet reageren, want echt onbevooroordeeld ben ik niet natuurlijk
Oja, ze (je kennis bedoel ik dus) kan ook contact opnemen met Marijke de Vries van de pupbemiddeling (telefoonnummer staat op de site). Zij is heel behulpzaam en is goed op de hoogte.

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
- petra1
- Zeer actief
Wauw,dat is een hele vooruitgang wat de levershunt betreft.
Maar gewoon blijven reageren,want ze kunnen alle tips gebruiken!
Dat van de Cairn club zal ik ze meteen even doorgeven.
@IngeO: kijk,dat is dan dus weer heel wat anders.
Het had wel te maken met een ader,zover had ik het goed,maar ik zal alle reacties naar ze doorsturen.
Het had wel te maken met een ader,zover had ik het goed,maar ik zal alle reacties naar ze doorsturen.
- *kelly*
- Zeer actief
zeker even contact op nemen met de cairn club
Ik kan je wel de naam geven van een goede fokker, maar er zijn er natuurlijk meedere... Ga ook eens op shows rondkijken, vaak erg leerzaam.
Ik kan je wel de naam geven van een goede fokker, maar er zijn er natuurlijk meedere... Ga ook eens op shows rondkijken, vaak erg leerzaam.
"Mensen kunnen fouten maken, honden kunnen vergeven."
"De enige fout van een hond is dat hij geen honderd jaar kan worden."
"De enige fout van een hond is dat hij geen honderd jaar kan worden."
- Maryanne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
- Aantal honden: 12
- Contacteer:
- petra1
- Zeer actief
- MirandaH
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat vermoeden we wel. In principe worden combinaties die shunt geven niet herhaald, alle fokkers via de club die testen de pups op shunt en als een hond een shuntafwijking heeft gegeven worden er (heb ik begrepen) meestal afspraken gemaakt met de fokker dat als het nog eens voorkomt, de hond uit de fokkerij gehaald wordt. Blind elke hond die een shunt geeft eruit halen heeft weinig zin, om dat het hier om polygene vererving gaat. Dat is dan weer gebleken uit een proefnest tussen twee lijders, dat een heel shuntvrij nest opleverde.Inge O schreef:MirandaH schreef:
is dat door de screening?
Er loopt sinds kort een groot onderzoek (met geld van de EU) waarbij hopenlijk de vererving van de portosystemische shunt (zoals de levershunt binnen ons ras heet, er zijn meerdere vormen) vastgelegd kan worden. De hoop/verwachting is dat we met een jaar of 3 een DNA test hebben, waardoor we als het goed is lijders kunnen gaan voorkomen.
Ben ik toch wel een klein beetje trots op: mijn reu Jamie, Tessa en een door mij gefokte reu hebben begin dit jaar bloed afgestaan voor het onderzoek. Het is een leuk idee dat mijn Cairntjes op die manier een piep-piep-piep-kleine bijdrage kunnen leveren aan het opsporen van de markers.
En de reden waarom ik bevooroordeeld ben: ik fok ze dus zelf

- petra1
- Zeer actief
- MirandaH
- Zeer actief
- Contacteer:
Tuurlijkpetra1 schreef:Juist daarom is het goed als je wil blijven reageren,want jij hebt wat dat betreft info uit de eerste hand!MirandaH schreef: En de reden waarom ik bevooroordeeld ben: ik fok ze dus zelf![]()
Mag ik jouw kennelnaam ook doorgeven?

-
goud
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk dat toch wel 95 % van de bij de club aangesloten fokkers de levershunttest doet. Zonder dat krijg je geen pupbemiddeling van de club. Koop a.u.b wel bij een bij de club aangesloten fokker. Niet dat dat een garantie geeft, maar zij voldoen wel aan de voorwaarden van de club. Verder is het een ras, wat een consequente hand nodig heeft. Maar wij zijn net als Miranda verslingerd aan Cairns. Ze moeten minstens 2 x per jaar naar een trimmer en worden met de hand geplukt. Houdt met die kosten ook rekening.petra1 schreef:Wauw,dat is een hele vooruitgang wat de levershunt betreft.
Maggie.
Maggie
- petra1
- Zeer actief
-
goud
- Zeer actief
- Contacteer:
- Hamilton
- Zeer actief
en haar ken ik nog van hèèèèl vroeger, toen haar ouders nog fokteMaryanne schreef:Zo mag ik het graag horen. Dat is mijn nichtjeOja, ze (je kennis bedoel ik dus) kan ook contact opnemen met Marijke de Vries van de pupbemiddeling (telefoonnummer staat op de site). Zij is heel behulpzaam en is goed op de hoogte.
-
goud
- Zeer actief
- Contacteer:
En onze eerste Cairn kwam van haar moeder.Hamilton schreef:en haar ken ik nog van hèèèèl vroeger, toen haar ouders nog fokteMaryanne schreef:Zo mag ik het graag horen. Dat is mijn nichtjeOja, ze (je kennis bedoel ik dus) kan ook contact opnemen met Marijke de Vries van de pupbemiddeling (telefoonnummer staat op de site). Zij is heel behulpzaam en is goed op de hoogte.
Maggie
Maggie
- YvetteJ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
- Aantal honden: 2
- Contacteer: