Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

nog groener dan groen

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

lauraV
Zeer actief

nog groener dan groen

Ongelezen bericht door lauraV »

ja zoals de titel het al zegt ben ik in rauwvlees voeren nog een groentje :denken: .misschien dat ik domme of naieve vragen ga stellen , maar ik heb zo veel vragen , en ik heb het idee dat een wereld voor me open gaat . :wink: even een schetsje van de huidige feiten:Noa : 5,7 kg, binnen rustig en buiten met de bal erg adhd ,veel spiermassa en moet smorgens goed eten anders spuugt ze rond 11 uur smorgens gele schuim.Loeka : 7,1 kg (beetje te dik maar is net loops geweest en lijkt dan of ze kilos aan gekomen is) altijd rustig (liever lui dan moe :wink: ) en zal als ze de kans krijgt alles opeten wat ze tegen komt.Beiden honden krijgen brok van Fokker en kunnen de hele dag door ervan eten. afgemeten eten ze 1 volle mok met brok per dag.smorgens krijgen ze blikvoer,rodiworst of een schijf energique.
Maar goed nu de vragen:als kind heb ik dat ik geen kippenbotjes en (vis)graten aan de hond mocht voeren ?
ik wil beginnen met 1 a 2 dagen voeren van rauw vlees naast de fokker brok , kan dat probleemloos?
is er een rekensom of zo voor het geven van rauw vlees aan een hond per gewicht ik kilos?
hoe ga ik dit opbouwen zonder dat de honden misschien aan de diaree gaan?
hoe zijn de verhoudingen bot/vlees, dus als ik vlees geef hoeveel gewicht aan bot moet er dan bij?
het zijn een hoop vragen en er zullen er nog veel volgen , en vergeef me als het domme vragen zijn maar op dit moment wil ik zo veel info en ervaringen opslurpen :roll:

alvast bedankt!!!

liefs laura
lauraV
Zeer actief

zo ,ben een paar uurtjes verder met lezen:)ik ben er wel een beetje uit wat ik wel en niet wil.het echte barfen lijkt me hier gezien mn appartementje toch niet zo de oplossing aangezien het niet zo lekker is voor mn laminaat wat hier ligt.(evenals de zalmkoppen)wel wil ik gaan beginnen met de kippen en eenden nekken om ze te laten wennen, dusss....morgen maar eens op zoek gaan bij een paar slagers die hier genoeg in de buurt liggen.verder ga ik eens kijken wat de dierenzaken hier in de vriezer hebben liggen. natuurlijk sta ik nog steeds open voor suggestie en antwoorden op de bovengestelde vragen.ik kan op dit moment alleen maar "geweldig" bedenken en ben er van overtuigd van het rauwe vlees (denk dat ik  ook maar eens met mn goede vriendin over dit onderwerp ga inlichten)denk dat ik nu maar naar mn bedje ga want het is al half 4...oepsssliefs , laura
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Als ik jou was zou ik wat speciale rauwvoedersite's gaan bezoeken ,je vind daar veel info en ook nog lijsten met adressen van vleesleveranciers door heel nederland dus ook bij jou in de buurt :wink:
Twee dagen vers geven ipv brok is mogelijk hoor ik ben ook part time begonnen maar doe het nu al tot grote tevredenheid van de doggies enkele jaren.
Volledig overstappen op kvv is ook nog een optie maar ook dat kun je afwisselen met een barfdagje er tussendoor.
lauraV
Zeer actief

wat nu eigelijk ineens in me op komt, bij fokker zie je vaak dat pups die over moeten gaan op brok brinta pap krijgen?
is dat nu eigelijk niet slecht die granen en lactose?

liefs , laura
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

lauraV schreef:wat nu eigelijk ineens in me op komt, bij fokker zie je vaak dat pups die over moeten gaan op brok brinta pap krijgen?

liefs , laura
het is goedkoop he ;). gelukkig zie je ook steeds meer fokkers die op vers afspenen ;).
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

lauraV schreef:wat nu eigelijk ineens in me op komt, bij fokker zie je vaak dat pups die over moeten gaan op brok brinta pap krijgen?
Het stond in heel wat boeken zo aangeraden hoor.
Maar nee, goed is het niet neem ik aan.

Ben je al wat verder in wat handig is?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
lauraV
Zeer actief

ik ga dadelijk de stad eens rond snuffelen :P
omdat ik goede ervaringen heb met energique blijf ik in ieder geval hier voorlopig mee door gaan.
noa en loeka hebben allebei 1 nestje gehad en de pups hebben voordat ze op brokken gingen ook iedere keer energiqe gehad , ze vonden het heeerlijk en hebben dus ook nooit brinta gehad laat staan gewone melk.
vandaag maar eens op jacht naar kippen nekken, lukt dat niet dan maar zaterdag ff op de markt kijken :wink:

liefs laura
lauraV
Zeer actief

kan het eigelijk kwaad als ik de avond vantevoren het bevroren vlees afgedekt in een bakje op de aanrecht laat staan?
dus de hele nacht op de aanrecht laat ontdooien?
ook i.v.m. salmonella?

liefs , laura
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

lauraV schreef:kan het eigelijk kwaad als ik de avond vantevoren het bevroren vlees afgedekt in een bakje op de aanrecht laat staan?
dus de hele nacht op de aanrecht laat ontdooien?
ook i.v.m. salmonella?

liefs , laura
Nee hoor, kan geen kwaad.
Honden zijn niet zo gevoelig voor salmonella omdat hun maagsappen zo zuur zijn dat de salmonella er niet in gaat overleven. :wink:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Drijver
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gremlins
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Drijver »

liefs , laura
Hier geen pap voor de pups. Ze slaan die fase over en beginnen meteen aan een hele zachte kvv, even aangelengd met wat water. Maar ze gaan dan ook niet over brok.
Met pap kunnen pups niet zoveel nee. En ja, ik vind het wel slecht voor ze, maar daarover zullen de meningen altijd blijven verschillen :mrgreen: :mrgreen:
Pas als hij flora en fauna heeft verwoest, heeft de mens in de gaten dat hij geld niet kan eten.
lauraV
Zeer actief

nou ...vanmiddag zoals verteld de slagers hier in de buurt langs gegaan.... maar viel dat ff tegen pfffff.
veel slagers waren gesloten op maandag , en degene die open waren hadden niet wat ik zocht betreft het slacht afval (wel heb ik uit mn ooghoek een mooie grootte rundertong gezien in de vriezer)
bij de kippenpoelier hadden ze geen kippen of eendennekken , maar wel weer gemalen kippen afval .( dus geen koppen of veren en zo maar resten die afgesneden zijn van t vlees)
hiervan heb ik een pondje meegenomen om morgenvroeg te voeren en kijken hoe ze er op reageren.(ze krijgen beiden dus 125 gram)
ik wilde ze niet overbelasten door de eerste keer te veel te voeren.
nu tijdens het typen rijst mij ook de vraag of de qualiteit goed is , evt. te vet ?
verder zat ik te bedenken dat ik voor 250 gram 0,70 euro betaalde, dus 1 kg 2.80 euro , als ik verder ga zoeken kan ik daar misschien een betere kwaliteit kip voor kunnen vinden (bij grotere afnamen) en zelf malen en doseren ik kant en klare pakketjes
verder zaterdag maar eens naar de markt gaan:)
maar waar halen jullie het vlees van kalf , lams of evt. wild?
lauraV
Zeer actief

vandaag ook tussen neus en lippen aan mn moeder gevraagd wat ze met dr oude blender doet :smile:
op barf plaats ben ik me verder in aan het lezen :wink:

liefs , laura
lauraV
Zeer actief

@ tineke , kun je een link geven van die adressen van vleesleveransiers in de buurt? ( in mijn geval dus Limburg/Weert )

alvast super bedankt

liefs , laura
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Kijk eens bij herby.
Die bezorgt nog thuis ook ;)

Afbeelding

lauraV
Zeer actief

@marjolein , ga meteen ff kijken.vandaag ook een adres bij een dealer van carnibest gevonden ,op nog geen 10 minuten hier vandaan , super dus!!!!!!vandaag hebben de dames gemalen kippenvlees en bot gehad , alles is goed gegaan wat betreft de ontlasting en ze hebben na de heerlijk liggen uitbuiken.verder nog een islamitische slager gevonden en wat kippenekjes, maagjes en hartjes besteld , wel vond ik de kilo prijs wat aan de dure kant .gelukkig heb ik nog de tijd om verder te kijken naar een goedkopere optie (lees slager) voordat dit allemaal op is.verder ben ik wat slagers afgegaan voor vers vlees ,waar 1 alleen maar uiteindjes van broodbeleg had en heb dit maar mee genomen.achteraf was dit na zelf proeven veel te zout en heb alles maar weggegooit

liefs , laura

ps.zijn hier in weert nog mensen die aan barf of kvv doen?
Hutsje
Zeer actief

je moet ook niet naar slagers maar naar slachters ;). de islamiet heeft ook vast schapenpens en geitenribben en dergelijke ;). en ik geef nooit varkenslvees ivm aujeski.
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

lauraV schreef:maar waar halen jullie het vlees van kalf , lams of evt. wild?
Bij de islamitische slager kan je enorm veel halen, kalfs, lams en wild bestel ik bij Herby maar ik vrees dat die niet in Limburg levert :mrgreen:
lauraV
Zeer actief

hihihih 2 dagen rauw eten in de week zijn er al 3 geworden.
alleen zoek ik nog een juiste merk brok die ik de rest van de dagen kan voeren naast t rauw vlees.
ik heb een proefpakket aan gevraagd bij cavom.

liefs , laura
Dondersteen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondjes

Ongelezen bericht door Dondersteen »

Herby levert wel in Limburg.

Ik woon ook buiten levererings gebied en ik bestel met een aantal mensen en hij komt het hier ook brengen.

Als je op een speciaal rauw voer forum gaat kijken kan je vaak mee doen met anderen om iets te bestellen.
Afbeelding
annie laumen
Zeer actief

Ongelezen bericht door annie laumen »

De Wico verkoopt ook rauw

Maalbroek 1
6071 ns Swalmen
tel 0475 403565 of 06 54398361

Openingstijden Ma. gesloten
Di. t/m Vr. 8.oo - 17.00 uur- Zat . 8.00 -13.00 uur

Is misschien iets voor jou
Als ik p de camping ben in Herkenbosch ga ik er geregeld na toe
Kijk anders eens op www.wico-diervoeding.com

Groetjes Annie Laumen
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:Bij de islamitische slager kan je enorm veel halen, kalfs, lams en wild bestel ik bij Herby maar ik vrees dat die niet in Limburg levert :mrgreen:
Er zit toch een Brabantse afdeling tegenwoordig in ehm ... Brabant? Dit klinkt raar, geloof ik.
In elk geval, volgens mij is er een Brabantse dependance van Herby dacht ik, en Weert is bijna Brabant ;)

Afbeelding

lauraV
Zeer actief

vanmorgen carnibest lamsvlees gevoerd , en hebben maar een beetje ervan gegeten :19:
balen dus...maar ik geef t niet zomaar op......heb nog een paar rollen van 250 gram liggen :(:

liefs . laura
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

lauraV schreef:vanmorgen carnibest lamsvlees gevoerd , en hebben maar een beetje ervan gegeten :19:
balen dus...maar ik geef t niet zomaar op......heb nog een paar rollen van 250 gram liggen :(:

liefs . laura
Later gewoon weer hetzelfde aanbieden. :wink:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Zoraya
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Zoraya »

wendy71 schreef:
lauraV schreef:vanmorgen carnibest lamsvlees gevoerd , en hebben maar een beetje ervan gegeten :19:

liefs . laura
kijk maar eens op www.lupa-diervoeding.nl
Daar zal je zeker je keuze vinden
Hutsje
Zeer actief

Zoraya schreef:
wendy71 schreef:

liefs . laura
:denken:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Zoraya schreef:
wendy71 schreef:

liefs . laura
Ik zou toch zweren dat dat reclame is :19:

Afbeelding

Zoraya
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Zoraya »

Marjoleine schreef:
Zoraya schreef:
wendy71 schreef:

liefs . laura
Ik zou toch zweren dat dat reclame is :19:
Sorry als ik iets verkeerd doe, ik wilde Laura alleen aan een adres helpen bij haar in de buurt, waar ze keuze genoeg heeft. Ik zelf koop hier regelmatig.
Er wordt toch ook verwezen naar de wico in Roermond. Mag dat wel dan.
?
Ik snap het niet hoor, wilde alleen maar behulpzaam zijn.

groetjes
Zoraya
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Minhie »

Geef je nog steeds blikvoer? :N:
De verhouding zijn trouwens verschillend, je kan via de nrv methode voeren of via de barf methode. Het verschil daarin zijn de percentages en bij Barf geef je groentes.

NRV percentages: De meest natuurgetrouwe percentages voor een hond zijn: 60-70% spiervlees, 10-15% orgaanvlees en zo’n 15% bot.

Barf voorbeeld: 50% vleesbot, 15% groente, 15% orgaanvlees en 20% spiervlees.

Honden die merendeel KVV ( compleet versvlees ) eten hoeven geen orgaan meer te hebben: dit is al meer dan voldoende aanwezig in KVV. Je kunt het menu dan beter aanvullen met rauwe vlezige botten en spiervlees

Kippebotten en vissengraat mag je gewoon geven, mits het rauw is, dus niet gekookt.

Bron: voernatuurlijk.nl
Afbeelding
lauraV
Zeer actief

nou , hier hebben ze al geproefd van kippe hart , maag en nekjes .
conklusie ......niet eten , maar vreten :ok:
en die kippenekken.....lekker smikkelen en knagen deden ze, geweldig om te zien :)
de carnibest hebben ze niet echt goed gegeten, dus ga ik na aanraden van mn zus het een half minuutje in de magnetron doen en kijken of ze het dan beetje bij beetje willen eten.
ik had wel het idee dat de dame bij de islamitische slager me raar aan keek toen ik zei dat het voor de honden was :denken:
o ja , de kippelevertjes lusten ze niet , zelfs loeka niet eens

ik ben zo blij dat ze er goed op reageren, zelfs geen overdadig gekrab of diaree (maar denk dat ze de energique al gewend waren:) )

het gaat gewoon goed!!!! :ok:

liefs , laura
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”