Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Karakter pup voorspellen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ik kreeg de adhd-er :mrgreen:
En het is een heerlijk werkhondje geworden, zoals ik gehoopt had :wink:
Afbeelding
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Bij Kiera had ik toendertijd heel sterk het idee van 'niet doen'. Dit was door de fokker en door Kiera's uitstraling toen. Mijn moeder had dat toen ook. Toch voor haar gekozen, omdat ik toen eindelijk een tweede hond mocht en die zo snel mogelijk wou hebben, voordat mijn vader zich bedacht (tja, zo dacht ik op mijn veertiende :roll:). Dat gevoel klopte ook. De pups zaten in een schuurtje (hebben de eerste 8 weken volgens mij ook niks anders gezien), en achteraf hoorde ik van iemand dat zij de vorige eigenaar van de teef was, en deze angstig agressief was. Eerste 2 jaar bijna volledig gericht op het angstige er zoveel mogelijk uit krijgen. Is goed gelukt al zeg ik het zelf, al zit het er natuurlijk nog steeds in. Ik wil haar nu nooit meer kwijt, maar in het begin was het wel erg zwaar op die leeftijd (ik kon wel terugvallen op mijn ouders, maar dat wou ik niet). Ik loop graag behendigheidwedstrijden, maar dat gaat niet met Kiera. Ze is supergevoelig voor mijn humeur, en ik ben toch altijd een beetje zenuwachtig bij een wedstrijd. Dat, en de drukte om de ring, maakt dat Kiera dichtklapt. Die loopt dus alleen voor de fun op de club. Maakt niks uit, zolang ze er maar lol in heeft.

Nu hebben we Mi-Lan uitgekozen uit 2 reutjes. Hij was toen 5,5 week oud, vond het zelf iets te vroeg, maar deze pups lieten al goed karakters zien. Bij Mi-Lan had ik meteen een klik en dat is echt een haantje de voorste. Niet snel onder de indruk (krijg van de fokker veel filmpjes, eerste keer uit de werpkist in de kamer, eerste keer vrij in de keuken) en was erbij toen de pups voor het eerst naar buiten gingen. Zo heb ik dus vrij goed kunnen zien hoe snel de pups zich herstelden in een vreemde situatie. Mi-Lan is een heel vrolijk hondje en is heel avontuurlijk ingesteld :wink: Fokker zei laatst via msn dat het sable reutje nu toch een stuk onderdaniger is dan Mi-Lan. Dus denk dat we een goede keuze hebben gemaakt (we krijgen hem vrijdag pas).
Ik wil straks graag behendigheid met hem gaan doen en misschien een paar shows. Maar in eerste instantie komt hij als leuke hond in huis. Dat vind ik toch de voornaamste reden om een hond te nemen. Gewoon als leuke hond. Als hij behendigheid niet leuk vind, is dat jammer voor mij.
Ik denk dat als je met in je ogen een pup uitkiest voor de behendigheid, en je al meteen hoge verwachtingen hebt, dit niet goed is voor jezelf en voor het hondje. De kans op teleurstelling is er, en de hond zal dit vast voelen. Als je ook kijkt, behendigheid is één of twee uurtjes per week, de rest van de week heb je ook een hond :wink: (dit bedoel ik niet naar jou toe hoor, maar wat ik wel eens merk op wedstrijden)
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik kies ze ook heel duidelijk op de klik, Hoewel bij DuCain iets minder als bij Baco- en dat klopte ook wel DuCain was al een gecompliceerde pup, maar we hebben hem aardig bij kunnen sturen :mrgreen:
geen spijt van gehad, van geen van beide, ook al is Baco`s leven één langgerekt afscheid :jank: ik zou hem niet gemist willen hebben
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

Het hangt voor mij van verschillende factoren af, een hond voor het "werk" koop ik bij een fokker die echt voor het "werk" fokt. Dan is de garantie dat ik ermee kan doen wat ik wil al wat groter.
Verder ga ik regelmatig heen om me er een beeld van te vormen, voordat ik ga kiezen vraag ik vaak of de puppen waaruit ik wil kiezen mee kunnen naar een ruimte waar ze nog nooit zijn geweest.
Dat doe ik om de beurt met de puppen, ik kijk dan naar hoe gestresst raakt die pup en nog belangrijker hoe herstelt de pup zich? Ik bv. laat eens wat vallen en weer kijk ik hoe de pup zich herstelt. Daar haal ik vaak de pup uit die mij aanspreekt.

En de fokker, die kent het grut het best dus op zijn oordeel en datgene wat ik in de laatste weken zie zorgt ervoor dat ik een besluit neem. Dat doe ik nooit op een klik....die klik komt wel, zeker als je er intensief mee aan de gang gaat. Ik een wil een ondernemende pup, die vlot herstelt van schrik, niet onzeker is, kijk naar de bouw, of de pup op mensen gericht is..enz enz

Ik heb geen hoge verwachtigen van een hond, realistische eerder; ik investeer erin en doe mijn best, zorg ervoor dat de hond het goed heeft en kijk dan wel hoever we er mee komen. Vaak kom ik uit bij honden die baasgericht zijn, voldoende naar mijn smaak willen en kunnen werken.
Dat maakt het niet beladen.
Moet eerlijkheidshalve wel vertellen dat ik bij mijn laatste duitser de afspraak had dat als hij niet geschikt zou zijn voor de sport, hij terug zou gaan naar de fokker..maar na een jaar bleek dat hij toch met name op het B gedeelte tekortkwam...en de fokker gaf toen al aan dat ik bij het volgende nest eerste keus zou hebben. Dat heb ik toen niet gedaan omdat die hond op alle andere vlakken zo geweldig was dat ik er geen afstand van kon doen. Geweldig in en om huis, sociaal, kindervriend, waanzinnig sportief, zeer baasgericht, speurde prima, manwerk goed, behendigheid, flyball, hij deed en kon alles. En nu hij met "pensioen" is gaat hij voor het sophia snuffelcollege mee naar de scholen, doet hij zo goed :ok:

Ahum, een heel stuk geschreven zo op de vroege ochtend..
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Re: Karakter pup voorspellen

Ongelezen bericht door Moos »

Boutje schreef:
En hoe beladen worden je verwachtingen als je echt een hond kiest met een Doel en je hond dit misschein niet kan waarmaken?
Ik denk dat je wat dit betreft wel altijd voor jezelf voor ogen moet houden dat je een hond ook graag moet willen als huishond, als maatje, en niet alleen maar vanwege de mogelijke sport. Denk ik hoor :wink:

Saar was in het nest eigenlijk een heel middenmoterig pupje, kwam net zo enthousiast op ons af als de rest, en stoeide veel met haar moeder. Ze had een zusje die echt een enorm pittig ding was (en nog twee broertjes), en achteraf denk ik dat ze zich daar erg aan optrok, want uit het nest was ze een vrij onzeker ding, heel onderdanig ook. Saars zusje was al besproken, dus ik had eigenlijk niet zoveel keus, maar had zelf ook voor Saar gekozen en niet voor het hele pittige pupje :wink:

Vera was natuurlijk het enige teefje, met maar twee pups in het nest, en dan is het ook wat lastiger denk ik om een enorme inschatting te maken.
Maar zoals ze nu is klopt wel behoorlijk eigenlijk met hoe ze toen was; snel herstellen van schrik (en niet heel snel schrikken), eenmaal aan het spelen best pittig in spel maar in het eerste contact met andere honden eerder juist heel bescheiden. Precies een match met Saar dus ook, niet te overheersend aanwezig, maar ook geen heel onderdanig miepje. :wink:
Ze reageerde met 5-6 weken ook al exact zo op Saar als ze nu op andere honden reageert. Kijken of er contact gemaakt kan worden, en wellicht gespeeld, maar als er ook maar een staart naar beneden gaat van de andere hond absoluut niet door blijven douwen.
Afbeelding
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Bij Miura klopte mijn 'voorspellingen over hoe zij zou worden' precies. Eigenwijs, best dominant en heel erg op mensen gericht. Ze was ook het enige teefje in het nest dus ik had ook verder geen keus.
Bij Fenja heb ik me toch iets vergist in haar karakter. De fokker heeft uiteindelijk gekozen, maar toen ik haar met 4 weken voor het eerst zag had ik wel gelijk zoiets van die wil ik. De andere 2 pupjes stonden voor aan de puppyren te springen naar me, en zij bleef in het midden zitten kijken naar me van, wie ben jij en denk maar niet dat ik meteen lollig ga zitten doen. Dat gedrag bleef wel een beetje zo de weken erna, en dat is wel gebleven, ze vindt iedereen wel leuk maar heeft maar 1 baas en dat ben ik. Zelfs mijn vriend, die ze iedere dag ziet heeft ze eigenlijk niet zo veel mee.
Alleen in haar werklust heb ik me wel vergist. In het dagelijks leven is ze heel makkelijk en gevoelig. Een lichte stemverheffing is al genoeg bij haar. Als ze behendigheid doet slaat ze totaal om en moet ik juist vrij streng zijn anders neemt ze echt een loopje met me. Daar heb ik me dus duidelijk in vergist, in haar werkkaraktertje, ik had nooit gedacht dat ze daar zo fel in zou kunnen zijn.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo schandelijk als iemand een hond voor de sport neemt en de hond herplaatst als de hond niet geschikt blijkt te zijn. Tenminste, als hij er een echt goed baasje voor vindt. Hondje zit daar dan toch veel beter dan bij iemand die niet blij is met de hond? Let wel, een Mechelaar in het asiel stoppen omdat hij niet goed genoeg bijt, vind ik dus van den zotte.

En de keuze in het nest. De eerste stap is natuurlijk om een fokker te vinden die mede op werklust fokt. Ik ga voor de Aussie pup die veel speelt, zelfverzekerd is en waar ik een klik mee heb. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze dan later geen enkele werklust blijkt te hebben. Het kan wel dat ze agility niet leuk blijkt te vinden of dat ze er niet zo goed in is. Nou heb ik sowieso geen WK aspiraties en daarbij switch ik dan net zo makkelijk naar een andere sport.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Boutje schreef:Iemand anders gaat binnenkort een aussie er bij krijgen, de combi is uitgezocht op werklust en agility prestaties en ze heeft eerste nestkeus, maar in welke mate is dan voorspelbaar of die hond het ook echt gaat maken?
De kans is in ieder geval een stuk groter dan bij een nest uit een showlijn :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef:Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo schandelijk als iemand een hond voor de sport neemt en de hond herplaatst als de hond niet geschikt blijkt te zijn. Tenminste, als hij er een echt goed baasje voor vindt. Hondje zit daar dan toch veel beter dan bij iemand die niet blij is met de hond? Let wel, een Mechelaar in het asiel stoppen omdat hij niet goed genoeg bijt, vind ik dus van den zotte.
tot op bepaalde hoogte heb je gelijk, maar als ze daardoor honden gaan omruilen als ouwe sokken (en dat gebeurt op die manier bij sommige 'echte' wedstrijdfreaks) dan vind ik het beneden alle peil. dan heb je geen hond meer voor je plezier, maar voor je eigen eer en glorie en daar zie ik echt niks meer in van wat mij kan treffen in een leuke baas-hond-relatie.

dit bv.
Wat blijkt nu, het hondje let veel minder op de baas dan de eerste hond (lijkt me logisch, man gaat uit werken en de hondjes zijn met 2 thuis ipv alleen), man overweegt hondje terug naar de fokker te doen en een ander te nemen
vind ik dus wel beneden alle peil - veel kans dat die man zelf amper nog het verschil kent tussen de kattenloop en een sprong :19: .
O ja, natuurlijk ken ik ook voorbeelden van mensen die een pup terugbrengen die dit of dat verkeerd doet en daarom niet geschikt is om te werken volgens de baas. Ik doelde meer op honden die al getraind zijn en die de sport niet leuk blijken te vinden. Als de hond dan herplaatst wordt als huishondje en daar gelukkig verder leeft, dan heb ik daar verstandelijk weinig problemen mee.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nu ben ik natuurlijk altijd de fokker, dus ik heb het relatief makkelijk met kiezen.
Ik kan de pups de hele dag beoordelen en weet exact wie wat doet en wanneer.
Ik zit er zelden naast als mensen een specifiek iets voor ogen hebben, maar veel hangt ook af van hoe de mensen met een hond trainen.
Die hond kan barsten van de capaciteiten, als de baas het niet snapt, houdt het op.

Ik maak dus de keuze en de baas moet eerst al door de ballotage hier, voor ze überhaupt in aanmerking komen voor een pup.
Ik heb een keer toch verkocht terwijl ik twijfelde, en verdomd, dat ging fout :jank:
Gelukkig gaat het nu goed met de hond, maar hij is wel herplaatst.

Als ik maar enigszins het idee heb dat mensen geen realistische eisen hebben, houdt het voor mij al op.

Zelf kiezen we vooral op karakter en ik schat eigenlijk altijd goed in welke aanleg erin zit. Dat is vaak wel lastig omdat stabijs allrounders zijn, en er zijn echt verschillende types in het werken. Maar ik zie dat tot nog toe altijd goed.

Onze wetters hebben we gekocht, en met Rinne Roos hebben we enorm geaarzeld, omdat we gek genoeg meteen wisten welke we wilden.
Dan ga je toch denken: dan kan nooit, zo vroeg, laat ik eens heroverwegen ;)
Maar we kwamen toch telkens bij deze dame uit en tot nog toe (ze is een jaar nu) voldoet ze helemaal aan wat we zochten.
Waar we dan vooral naar kijken is of ze past in de bestaande roedel; de werkaanleg is bij wetters eigenlijk nooit een probleem. Die is er gewoon volop en als dat er niet uitkomt ligt dat aan de baas.
Ik heb het in 20 jaar althans niet anders meegemaakt.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

bij ruby was ik zelf nog te jong om te weten hoe ruby is uitgezocht.weet wel dat mijn tante de keus heeft gemaakt over welk pupje naar ons toe kwamen daar heeft ze tot op de dag van vandaag een hele goede keus in gemaakt.qua trainen en dingen leren had ik niet een makkelijkere 1ste hond kunnen krijgen.
met canyon was er weinig keus,er was maar 1 pup en dat was canyon die uitgroeide tot een draak 1ste klas :mrgreen: ook toen was ik vrij jong en hield me daar echt niet mee bezig,was allang blij dat ik er een 2de flat bij kreeg.
shadow als herplaatser had ik ook weinig keus:of wel of niet.er moest een klik zijn en die was er over duidelijk.
bij onze nieuwe pup wordt met 7,5 week een puppytest afgenomen.ik wil erg graag een leuke werker die graag wilt apporteren en er niet van zelf mee vandoor gaat maar ook wilt samen werken met mij,mocht blijken dat het later omslaat naar totaal geen apporteerdrift dan is dat jammer maar daarom doe ik hem dan niet weg.vindt dat ook wat vreemd als je bv een hond neemt voor de behendigheid en dit niet wil lukken dat je hem dan weg doet.je doet het toch samen en dan kan je toch samen met je hond naar een andere sport zoeken?als behendigheid belangrijker is voor je dan het plezier van de hond kan je net zo goed zelf over die sprongen heen springen :roll:
wel zou ik graag een minder doetje willen dan ruby en shadow,is ook heel fijn hoor van die doetjes maar ik vond een hondje zoals canyon waar ik iets meer moeite voor moest doen toch ook wel een uitdaging en aangezien dit de 4de flat wordt kan ik zeggen dat ik een meer haaibaai wel aankan.
Afbeelding

jemble 5 maanden
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Nanna schreef:
Zoek stok! schreef:Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo schandelijk als iemand een hond voor de sport neemt en de hond herplaatst als de hond niet geschikt blijkt te zijn. Let wel, een Mechelaar in het asiel stoppen omdat hij niet goed genoeg bijt, vind ik dus van den zotte.
Wat is het verschil?
Ik zie het verschil ook niet zo.

Ik denk wel dat je in een nest al iets kunt zeggen, maar of je voorspellingen helemaal uit zullen komen weet je nooit. Dat weet je wanneer je een hond aanschaft.
Lumi koos ik uit, omdat het een leuk werkhondje leek. Tot nu toe is dit uitgekomen. Ook wilde ik wel een hondje om af en toe te showen en mogelijk een nestje te fokken. Over de bouw kun je in het nest wel al iets zeggen over het algemeen. Lumi is nog steeds goed in verhouding, maar is 5 cm te klein gebleven waardoor ik haar niet hoef te showen. Ook heeft ze PL, en een nestje fokken gaat dan ook niet gebeuren. Het kleine formaat en de PL was niet de verwachting uit deze combinatie. Fokken blijft een deel gokken (al denk je wel iets te weten op het moment dat bij jou de eerste 7 generaties bekend zijn).
Zoek stok!
Zeer actief

Nanna schreef:
Zoek stok! schreef:Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo schandelijk als iemand een hond voor de sport neemt en de hond herplaatst als de hond niet geschikt blijkt te zijn. Let wel, een Mechelaar in het asiel stoppen omdat hij niet goed genoeg bijt, vind ik dus van den zotte.
Wat is het verschil?
In het asiel stoppen is geen goed huis vinden voor de hond. Sterker nog, er zitten zoveel doorgedraaide Mechels in het asiel dat de kans groot is dat hij moeilijk een baasje zal kunnen vinden. Het is dus houden totdat je iemand gevonden hebt. Vind ik nogal een verschil.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

eigenlijk is dat wat linda schrijft ook bijna het zelfde als weg doen bij niet geschikt zijn voor de fok.vindt ik ook wat maf en zou dat zelf absoluut niet kunnen.dat je een hond weg doet omdat het in de roedel niet lekker gaat waardoor er een totaal niet lekker in z'n vel zit vindt ik wat anders,dan kies je puur voor de hond.maar weg doen omdat fikkie niet over een hindernis wilt springen vindt ik raar,fikkie weg doen omdat hij niet wilt bijten vindt ik net zo raar.er zijn zat andere sporten waar fikkie misschien wel lol in heeft,met een bc kan je gaan drijven of gg gaan lopen en het zelfde met een mh.als onze pup niet wilt apporteren of het gaat niet lekker in de jachttraining dan stap iknet zo makkelijk over op een andere sport en als hij dat dan wel leuk vindt ga ik het vanzelf net zo leuk vinden.het gaat toch om de lol van de hond en niet alleen om het moeten van de baas?
Afbeelding

jemble 5 maanden
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Een hond herplaatsen omdat ie of niet geschikt is voor de sport of niet geschikt voor de fok vind ik niet verkeerd eigenlijk.
Maar dan ook goed herplaaten en niet in een asiel dumpen.
Vaak kan dat herplaatsen ook via de rasvereniging en kan zo'n hondje prima functioneren als huishond bij mensen die er blij mee zijn.

Sporters en fokkers kunnen nou eenmaal geen honden stapelen en vooral bij iemand die sport is zo'n hond veel beter af als huishond bij een ander dan als niet werkende sporthond bij een africhter, waar de hond nauwelijks nog de kennel uitkomt.

Omdat ik meestal zulke herplaatsers heb heb ik niet zoveel ervaring met een pup kopen.
Ik ben bij Jan totaal voor de 'klik' gegaan en eigenlijk heeft hij mij uitgekozen ipv ik hem.

Toen ik op 6 weken definitief moest kiezen twijfelde ik nog steeds tussen 2 reutjes. Reutje 2 bleef slapen die dag en Jan was druk met zn broertjes en zusjes en de speeltjes maar kwam elke keer even op mijn schoot zitten (ik zat op de grond).

Een week voor ik hem kwam halen was een van zn balletjes -die wel beide aanwezig waren op 6 weken- verdwenen maar ik heb er geen moment over gedacht om dan toch reutje nummer 2 te nemen. Het was Jan en het bleef Jan voor mij.
De balletjes zijn beide ingedaald en hij is de hond geworden die ik voor ogen had.

Als dat niet zo geweest was had hij toch gebeleven, dan maar geen sport.
Mja ik ben ook niet echt een africhter, meer een hobbyist.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Paddle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

renee-uk schreef:Een hond herplaatsen omdat ie of niet geschikt is voor de sport of niet geschikt voor de fok vind ik niet verkeerd eigenlijk.

Sporters en fokkers kunnen nou eenmaal geen honden stapelen en vooral bij iemand die sport is zo'n hond veel beter af als huishond bij een ander dan als niet werkende sporthond bij een africhter, waar de hond nauwelijks nog de kennel uitkomt.
Toch vind ik dat erg moeilijk hoor, een hond 'zomaar' herplaatsen omdat ie niet geschikt is voor de sport of omdat zijn karakter toch niet helemaal is geworden wat je had gehoopt.

Ok, de hond is wsl beter af bij een baasje hem wel graag in huis wil nemen, maar is dat een goed argument?
Want dan kan je evengoed een broodfokpuppy kopen met het argument dat ie veel beter af is bij iemand thuis dan in een glazen kooitje.

Iemand die een hond laat wegkwijnen in zijn kennel omdat ie niet voldoet aan de sporteisen is in mijn ogen geen enkele hond waard...
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Paddle schreef:
renee-uk schreef:Een hond herplaatsen omdat ie of niet geschikt is voor de sport of niet geschikt voor de fok vind ik niet verkeerd eigenlijk.

Toch vind ik dat erg moeilijk hoor, een hond 'zomaar' herplaatsen omdat ie niet geschikt is voor de sport of omdat zijn karakter toch niet helemaal is geworden wat je had gehoopt.

Ok, de hond is wsl beter af bij een baasje hem wel graag in huis wil nemen, maar is dat een goed argument?
Want dan kan je evengoed een broodfokpuppy kopen met het argument dat ie veel beter af is bij iemand thuis dan in een glazen kooitje.

Iemand die een hond laat wegkwijnen in zijn kennel omdat ie niet voldoet aan de sporteisen is in mijn ogen geen enkele hond waard...
Vind ik wel een goed argument :wink:
Het is niet te vergelijken met Broodfok.
Je zoekt een hond uit op goede lijnen, goede gezondheid en goede en verantwoorde manier van opgroeien in een nest.
Dan blijt hij niet geschikt voor waar je hem voor wilde.
Waarom zou hij dan moeten blijven?
Een fokker kan inderdaad niet eindeloos bklijven stapelen.
Ik ken diverse honden die op die manier later uitgeplaatst zijn en een prima plek hebben gevonden.

Het omruilen van honden zoals je sokken inwisselt vind ik raar en zeker het voorbeeld dat gegeven is van de niet kijkende BC is krankzinnig.
Dat is gebrek aan vermogen van de baas om met een ander karakter te werken.
Die baas kan beter nooit meer een nieuwe hond nemen. Een copie van zijn eerste hond bestaat er niet.

Iemand die zijn hond laat wegkwijnen in de kennel is geen hond waard.
Hij moet zorgen dat er een goede baas komt voor die hond.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Paddle
Zeer actief

ranetje schreef: Vind ik wel een goed argument :wink:
Je zoekt een hond uit op goede lijnen, goede gezondheid en goede en verantwoorde manier van opgroeien in een nest.

Ik ken diverse honden die op die manier later uitgeplaatst zijn en een prima plek hebben gevonden.

Het omruilen van honden zoals je sokken inwisselt vind ik raar en zeker het voorbeeld dat gegeven is van de niet kijkende BC is krankzinnig.
Die baas kan beter nooit meer een nieuwe hond nemen. Een copie van zijn eerste hond bestaat er niet.
Omdat je imo een hond neemt voor de hond zelf en daarbij eventuele fok/sportambities. Niet omgekeerd.

Dus als je een hond neemt op 'verantwoordelijke' wijze is het ok om hem te herplaatsen als hij niet word wat je ervan verwacht?
Maar als je de hond ergens in een winkel koopt en hij word niet wat je ervan verwacht dan is het je eigen schuld?
ranetje
Zeer actief

Paddle schreef:
ranetje schreef: Vind ik wel een goed argument :wink:

Omdat je imo een hond neemt voor de hond zelf en daarbij eventuele fok/sportambities. Niet omgekeerd.

Dus als je een hond neemt op 'verantwoordelijke' wijze is het ok om hem te herplaatsen als hij niet word wat je ervan verwacht?
Maar als je de hond ergens in een winkel koopt en hij word niet wat je ervan verwacht dan is het je eigen schuld?
In het belang van de hond............................ ja :wink:
Als je een hond in een winkel koopt, loop je behoorlijk risico op een broodfok hondje.
Door daar te kopen werk je mee aan het uitbuiten van honden.
In mijn ogen niet in het belang van de hond.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

Boutje schreef:Opent meteen een andere discussie ;-). Mag een "sporthond" of "werkhond" dan wel in een kennel of verdient elke hond het ook huishond te mogen zijn?
Voor sommige honden is in huis wonen niet leuk :wink:
Waarom weet ik niet, maar het komt voor.

Mijn honden zijn in huis.
Ik wil geen kennel.
Ik werk met ze (niet uitzonderlijk doelgericht :wink: ) en ook verder maken ze deel uit van mijn leven.
Afbeelding
Paddle
Zeer actief

ranetje schreef: In het belang van de hond............................ ja :wink:
Als je een hond in een winkel koopt, loop je behoorlijk risico op een broodfok hondje.
Ik ben tegen broodfok, dat zeker :wink: .

Maar ik snap niet dat iemand die zijn hond verantwoordelijk heeft gekocht meer 'recht' heeft op herplaatsen dan iemand die dat niet heeft gedaan.

Integendeel, van iemand die zijn hond verantwoordelijk koopt verwacht ik juist meer volhardenheid en pure liefde voor de hond zelf. En niet alleen voor de fok of sport potentie die bij de hond komt kijken.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Inge O schreef:ik zie nog een (groot) verschil in het voorspellen van het karakter in het algemeen of het voorspellen van een werkkarakter.

natuurlijk, in de echt extreme gevallen zal het wel duidelijk zijn : een pup die al de hele dag door (bij wijze van spreken) speeltjes loopt te apporteren en heel mensgericht is zal allicht een betere werkhond worden dan eentje die een broertje dood heeft aan apporteren en de hele dag in zijn eentje op stap is.

maar alles wat daar tussenin zit vind ik heel moeilijk om te beoordelen op werkkarakter omdat er zoveel factoren spelen.

alles is ook relatief natuurlijk : een hovawart met een superwerkkarakter zal in de ogen van een mechelfanaat nog tekortschieten, ligt er dus helemaal aan wat je eigen criteria zijn.

inderdaad.

ik had er 1 die met 3 dagen al kon snauwen :N: is ook een geweldige hond geworden, maar oh wat een terrorist. gelukkig een superbaas voor gevonden die dat varkentje perfect onder controle heeft.

zulke extremen haal je er wel uit maar of je echt specifiek een werkhondje eruit kan pikken weet ik ook neit hoor
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Ik denk dat het altijd heel moeilijk zo niet onmogelijk zal zijn voor de meeste mensen hier om zich voor te stellen dat iemand een hond met een ander specifiek doel neemt dan als (al dan niet daarnaast ook sportende of werkende) huis/gezelschapshond. Ik kon me dat vroeger ook niet voorstellen, nu wel, met dien verstande dat ik het ook liever combineer als ik de kans heb :wink:

Dat er honden uit de africhting direct in asiels terecht komen, heb ik vanuit mijn omgeving gelukkig nog niet meegemaakt. Als een hond niet genoeg moed heeft om het werk te kunnen doen of niet genoeg drift, dan wordt er voor zover ik het om me heen zie, meestal een gewoon herplaatsadres gezocht. Ik denk dat zo'n hond dan beter af is dan wanneer hij niks te doen zou hebben bij zijn baas die dan met een andere hond aan het trainen is. Bij veel KNPV-africhters komen de honden met de bedoeling dat ze afgericht weer weggaan, en ik denk dat als zo'n hond dan gaat werken, hij echt niet slecht af is (en dan bedoel ik niet ergens om in z'n eentje een bouwterrein o.i.d. te bewaken natuurlijk).

Dat in zulke gevallen de hond aangeschaft is puur vanwege de sport is iets wat je zelf misschien nooit zou willen doen, maar dat wil nog niet zeggen dat het per definitie slecht is of dat die mensen niet goed zijn voor hun honden (die zijn er natuurlijk ook wel). Er zijn er erg veel die daarnaast ook "gewoon" huishonden hebben en daar alles voor doen. Maar zoals al gezegd, je kunt niet blijven stapelen en voor veel mensen is de sport en het in clubverband trainen iets wat ze niet zouden willen opgeven voor een aantal jaar om een niet-geschikte hond te kunnen houden.

Er zijn trouwens ook mensen die bij voorkeur een hond nemen voor de africhting die al een paar maanden ouder is omdat ze dan menen beter te kunnen inschatten of het karakter ervan mogelijkheden biedt voor de sport.
Laatst gewijzigd door Gos op 05 jan 2009 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:zulke extremen haal je er wel uit maar of je echt specifiek een werkhondje eruit kan pikken weet ik ook neit hoor
Ik durf te zeggen dat ik dat kan, in mijn ras.
Maar ik denk ook dat het per ras verschilt.

Basale aanleg haal ik er wel uit bij andere rassen, maar subtieler dan dat, dat is moeilijker als je een ras niet kent.

Overigens heeft iedereen denk ik weer andere eisen voor een "werkhond", het hangt er ook vanaf wat je dan wel onder werk verstaat.

Afbeelding

Paddle
Zeer actief

Gos schreef:
Dat in zulke gevallen de hond aangeschaft is puur vanwege de sport is iets wat je zelf misschien nooit zou willen doen, maar dat wil nog niet zeggen dat het per definitie slecht is of dat die mensen niet goed zijn voor hun honden (die zijn er natuurlijk ook wel). Er zijn er erg veel die daarnaast ook "gewoon" huishonden hebben en daar alles voor doen. Maar zoals al gezegd, je kunt niet blijven stapelen en voor veel mensen is de sport en het in clubverband trainen iets wat ze niet zouden willen opgeven voor een aantal jaar om een niet-geschikte hond te kunnen houden.
Dat is wat ik zo verafschuw aan de sport (vooral africhting dan). Het is er blijkbaar normaal om een hond te nemen in de eerste plaats voor de sport en jezelf en niet voor de hond zelf.

Een hond is imo geen ding die je vervangt als hij stuk is of niet goed werkt. Maargoed, ik ben wsl maar een softie in de ogen van de meeste africhters...
ranetje
Zeer actief

Paddle schreef:
ranetje schreef: In het belang van de hond............................ ja :wink:
Ik ben tegen broodfok, dat zeker :wink: .

Maar ik snap niet dat iemand die zijn hond verantwoordelijk heeft gekocht meer 'recht' heeft op herplaatsen dan iemand die dat niet heeft gedaan.

Integendeel, van iemand die zijn hond verantwoordelijk koopt verwacht ik juist meer volhardenheid en pure liefde voor de hond zelf. En niet alleen voor de fok of sport potentie die bij de hond komt kijken.
Ik vind "recht" een te zwaar woord :wink:
Maar als ik een vergelijking maak met mensen die een hond kopen zonder zich te realiseren wat dat inhoudt en hem dan op een gegeven moment weer weg doen omdat het tegen valt, dan heb ik daar minder begrip voor.
Ook al is het ook voor die hond veel beter om bij een andere baas te zitten :wink:

Volgens mij legt Gos het prima uit :ok:
Ik kan me daar tenminste wel in vinden :wink:

Ook al zou ik zelf niet op die "werk-manier" kiezen en kan ik me op dit moment helemaal niet voorstellen dat ik ooit een hond zou herplaatsen, als een baas ontevreden is met zijn hond, kan die hond wel eens beter bij een andere baas zitten.
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Paddle schreef: Dat is wat ik zo verafschuw aan de sport (vooral africhting dan). Het is er blijkbaar normaal om een hond te nemen in de eerste plaats voor de sport en jezelf en niet voor de hond zelf.

Een hond is imo geen ding die je vervangt als hij stuk is of niet goed werkt. Maargoed, ik ben wsl maar een softie in de ogen van de meeste africhters...
Ik begrijp heel goed dat je dat vreselijk vindt. Ik zou het ook niet gemakkelijk kunnen, emotioneel gezien dan. Maar het is maar de vraag of het voor de hond nu zo'n ramp is (nu heb ik het niet over honden die als oud vuil behandeld worden en buiten de training geen enkel aandacht krijgen). We denken zo snel dat wij onvervangbaar zijn voor een hond en dat een hond geen fijn leven kan hebben zonder ons. Als er dan een goed herplaatsadres gevonden wordt, denk ik dat het wel meevalt, eerlijk gezegd.
Laatst gewijzigd door Gos op 05 jan 2009 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ranetje schreef:als een baas ontevreden is met zijn hond, kan die hond wel eens beter bij een andere baas zitten.
Ik denk persoonlijk dat een hond altijd beter af is met een baas die wel tevreden met hem is, ongeacht de reden waarom de ex baas ontevreden met hem was.

Ik kan me ook prima vinden in de uitleg van Gos trouwens :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Mja, als je op die manier een hond herplaatst ben je wel eerlijk: ik kan hem niet geven wat hij nodig heeft, want ik verwacht andere dingen, dus ik herplaats de hond.
Dat is misschien egoïstisch, maar eerlijk naar jezelf én naar de hond.

Doe je een hond weg omdat hij uit de broodfok komt en je je wat anders had voorgesteld van een hond, dan was je al ondoordacht bezig toen je hem aanschafte, wat feitelijk al oneerlijk is naar de hond.
Als je hem dan wegdoet, is dat misschien uit even egoïstische motieven, maar minder eerlijk: je dacht al niet na bij de aanschaf en nu ook niet: die hond voldoet niet dus moet ie weg.
Alsof het een fiets is en je liever een ander model wilt. En hij kwam van een junk, dus gooi maar in de gracht, er komt wel een andere junk met een knappere fiets, zoiets.

edit: kan me prima vinden in de uitleg van Gos trouwens.

Afbeelding

Paddle
Zeer actief

Gos schreef:[

Ik begrijp heel goed dat je dat vreselijk vindt. Ik zou het ook niet gemakkelijk kunnen, emotioneel gezien dan. Maar het is maar de vraag of het voor de hond nu zo'n ramp is (nu heb ik het niet over honden die als oud vuil behandeld worden en buiten de training geen enkel aandacht krijgen). We denken zo snel dat wij onvervangbaar zijn voor een hond en dat een hond geen fijn leven kan hebben zonder ons. Als er dan een goed herplaatsadres gevonden wordt, denk ik dat het wel meevalt, eerlijk gezegd.
Daar heb je gelijk in, voor de hond is het allemaal geen ramp wsl.

Het ergste vind ik gewoon dat er mensen rondlopen met zo'n instelling, die emotioneel geen greintje pijn of zelfs maar ongemak hebben als hun hond naar een ander adres gaat amdat ie niet meer goed genoeg is voor de sport. Hoe kan je nu zo afstandelijk zijn tegen een levend wezen :19: ?
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”