En het is een heerlijk werkhondje geworden, zoals ik gehoopt had

Moderator: moderatorteam
Ik denk dat je wat dit betreft wel altijd voor jezelf voor ogen moet houden dat je een hond ook graag moet willen als huishond, als maatje, en niet alleen maar vanwege de mogelijke sport. Denk ik hoorBoutje schreef:
En hoe beladen worden je verwachtingen als je echt een hond kiest met een Doel en je hond dit misschein niet kan waarmaken?
De kans is in ieder geval een stuk groter dan bij een nest uit een showlijnBoutje schreef:Iemand anders gaat binnenkort een aussie er bij krijgen, de combi is uitgezocht op werklust en agility prestaties en ze heeft eerste nestkeus, maar in welke mate is dan voorspelbaar of die hond het ook echt gaat maken?
O ja, natuurlijk ken ik ook voorbeelden van mensen die een pup terugbrengen die dit of dat verkeerd doet en daarom niet geschikt is om te werken volgens de baas. Ik doelde meer op honden die al getraind zijn en die de sport niet leuk blijken te vinden. Als de hond dan herplaatst wordt als huishondje en daar gelukkig verder leeft, dan heb ik daar verstandelijk weinig problemen mee.Inge O schreef:tot op bepaalde hoogte heb je gelijk, maar als ze daardoor honden gaan omruilen als ouwe sokken (en dat gebeurt op die manier bij sommige 'echte' wedstrijdfreaks) dan vind ik het beneden alle peil. dan heb je geen hond meer voor je plezier, maar voor je eigen eer en glorie en daar zie ik echt niks meer in van wat mij kan treffen in een leuke baas-hond-relatie.Zoek stok! schreef:Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo schandelijk als iemand een hond voor de sport neemt en de hond herplaatst als de hond niet geschikt blijkt te zijn. Tenminste, als hij er een echt goed baasje voor vindt. Hondje zit daar dan toch veel beter dan bij iemand die niet blij is met de hond? Let wel, een Mechelaar in het asiel stoppen omdat hij niet goed genoeg bijt, vind ik dus van den zotte.
dit bv.
vind ik dus wel beneden alle peil - veel kans dat die man zelf amper nog het verschil kent tussen de kattenloop en een sprongWat blijkt nu, het hondje let veel minder op de baas dan de eerste hond (lijkt me logisch, man gaat uit werken en de hondjes zijn met 2 thuis ipv alleen), man overweegt hondje terug naar de fokker te doen en een ander te nemen.
Ik zie het verschil ook niet zo.Nanna schreef:Wat is het verschil?Zoek stok! schreef:Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo schandelijk als iemand een hond voor de sport neemt en de hond herplaatst als de hond niet geschikt blijkt te zijn. Let wel, een Mechelaar in het asiel stoppen omdat hij niet goed genoeg bijt, vind ik dus van den zotte.
In het asiel stoppen is geen goed huis vinden voor de hond. Sterker nog, er zitten zoveel doorgedraaide Mechels in het asiel dat de kans groot is dat hij moeilijk een baasje zal kunnen vinden. Het is dus houden totdat je iemand gevonden hebt. Vind ik nogal een verschil.Nanna schreef:Wat is het verschil?Zoek stok! schreef:Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo schandelijk als iemand een hond voor de sport neemt en de hond herplaatst als de hond niet geschikt blijkt te zijn. Let wel, een Mechelaar in het asiel stoppen omdat hij niet goed genoeg bijt, vind ik dus van den zotte.
Toch vind ik dat erg moeilijk hoor, een hond 'zomaar' herplaatsen omdat ie niet geschikt is voor de sport of omdat zijn karakter toch niet helemaal is geworden wat je had gehoopt.renee-uk schreef:Een hond herplaatsen omdat ie of niet geschikt is voor de sport of niet geschikt voor de fok vind ik niet verkeerd eigenlijk.
Sporters en fokkers kunnen nou eenmaal geen honden stapelen en vooral bij iemand die sport is zo'n hond veel beter af als huishond bij een ander dan als niet werkende sporthond bij een africhter, waar de hond nauwelijks nog de kennel uitkomt.
Vind ik wel een goed argumentPaddle schreef:Toch vind ik dat erg moeilijk hoor, een hond 'zomaar' herplaatsen omdat ie niet geschikt is voor de sport of omdat zijn karakter toch niet helemaal is geworden wat je had gehoopt.renee-uk schreef:Een hond herplaatsen omdat ie of niet geschikt is voor de sport of niet geschikt voor de fok vind ik niet verkeerd eigenlijk.
Sporters en fokkers kunnen nou eenmaal geen honden stapelen en vooral bij iemand die sport is zo'n hond veel beter af als huishond bij een ander dan als niet werkende sporthond bij een africhter, waar de hond nauwelijks nog de kennel uitkomt.
Ok, de hond is wsl beter af bij een baasje hem wel graag in huis wil nemen, maar is dat een goed argument?
Want dan kan je evengoed een broodfokpuppy kopen met het argument dat ie veel beter af is bij iemand thuis dan in een glazen kooitje.
Iemand die een hond laat wegkwijnen in zijn kennel omdat ie niet voldoet aan de sporteisen is in mijn ogen geen enkele hond waard...
Omdat je imo een hond neemt voor de hond zelf en daarbij eventuele fok/sportambities. Niet omgekeerd.ranetje schreef: Vind ik wel een goed argument![]()
Het is niet te vergelijken met Broodfok.
Je zoekt een hond uit op goede lijnen, goede gezondheid en goede en verantwoorde manier van opgroeien in een nest.
Dan blijt hij niet geschikt voor waar je hem voor wilde.
Waarom zou hij dan moeten blijven?
Een fokker kan inderdaad niet eindeloos bklijven stapelen.
Ik ken diverse honden die op die manier later uitgeplaatst zijn en een prima plek hebben gevonden.
Het omruilen van honden zoals je sokken inwisselt vind ik raar en zeker het voorbeeld dat gegeven is van de niet kijkende BC is krankzinnig.
Dat is gebrek aan vermogen van de baas om met een ander karakter te werken.
Die baas kan beter nooit meer een nieuwe hond nemen. Een copie van zijn eerste hond bestaat er niet.
In het belang van de hond............................ jaPaddle schreef:Omdat je imo een hond neemt voor de hond zelf en daarbij eventuele fok/sportambities. Niet omgekeerd.ranetje schreef: Vind ik wel een goed argument![]()
Het is niet te vergelijken met Broodfok.
Je zoekt een hond uit op goede lijnen, goede gezondheid en goede en verantwoorde manier van opgroeien in een nest.
Dan blijt hij niet geschikt voor waar je hem voor wilde.
Waarom zou hij dan moeten blijven?
Een fokker kan inderdaad niet eindeloos bklijven stapelen.
Ik ken diverse honden die op die manier later uitgeplaatst zijn en een prima plek hebben gevonden.
Het omruilen van honden zoals je sokken inwisselt vind ik raar en zeker het voorbeeld dat gegeven is van de niet kijkende BC is krankzinnig.
Dat is gebrek aan vermogen van de baas om met een ander karakter te werken.
Die baas kan beter nooit meer een nieuwe hond nemen. Een copie van zijn eerste hond bestaat er niet.
Dus als je een hond neemt op 'verantwoordelijke' wijze is het ok om hem te herplaatsen als hij niet word wat je ervan verwacht?
Maar als je de hond ergens in een winkel koopt en hij word niet wat je ervan verwacht dan is het je eigen schuld?
Voor sommige honden is in huis wonen niet leukBoutje schreef:Opent meteen een andere discussie. Mag een "sporthond" of "werkhond" dan wel in een kennel of verdient elke hond het ook huishond te mogen zijn?
Ik ben tegen broodfok, dat zekerranetje schreef: In het belang van de hond............................ ja![]()
Als je een hond in een winkel koopt, loop je behoorlijk risico op een broodfok hondje.
Door daar te kopen werk je mee aan het uitbuiten van honden.
In mijn ogen niet in het belang van de hond.
Inge O schreef:ik zie nog een (groot) verschil in het voorspellen van het karakter in het algemeen of het voorspellen van een werkkarakter.
natuurlijk, in de echt extreme gevallen zal het wel duidelijk zijn : een pup die al de hele dag door (bij wijze van spreken) speeltjes loopt te apporteren en heel mensgericht is zal allicht een betere werkhond worden dan eentje die een broertje dood heeft aan apporteren en de hele dag in zijn eentje op stap is.
maar alles wat daar tussenin zit vind ik heel moeilijk om te beoordelen op werkkarakter omdat er zoveel factoren spelen.
alles is ook relatief natuurlijk : een hovawart met een superwerkkarakter zal in de ogen van een mechelfanaat nog tekortschieten, ligt er dus helemaal aan wat je eigen criteria zijn.
Ik durf te zeggen dat ik dat kan, in mijn ras.massam schreef:zulke extremen haal je er wel uit maar of je echt specifiek een werkhondje eruit kan pikken weet ik ook neit hoor
Dat is wat ik zo verafschuw aan de sport (vooral africhting dan). Het is er blijkbaar normaal om een hond te nemen in de eerste plaats voor de sport en jezelf en niet voor de hond zelf.Gos schreef:
Dat in zulke gevallen de hond aangeschaft is puur vanwege de sport is iets wat je zelf misschien nooit zou willen doen, maar dat wil nog niet zeggen dat het per definitie slecht is of dat die mensen niet goed zijn voor hun honden (die zijn er natuurlijk ook wel). Er zijn er erg veel die daarnaast ook "gewoon" huishonden hebben en daar alles voor doen. Maar zoals al gezegd, je kunt niet blijven stapelen en voor veel mensen is de sport en het in clubverband trainen iets wat ze niet zouden willen opgeven voor een aantal jaar om een niet-geschikte hond te kunnen houden.
Ik vind "recht" een te zwaar woordPaddle schreef:Ik ben tegen broodfok, dat zekerranetje schreef: In het belang van de hond............................ ja![]()
Als je een hond in een winkel koopt, loop je behoorlijk risico op een broodfok hondje.
Door daar te kopen werk je mee aan het uitbuiten van honden.
In mijn ogen niet in het belang van de hond..
Maar ik snap niet dat iemand die zijn hond verantwoordelijk heeft gekocht meer 'recht' heeft op herplaatsen dan iemand die dat niet heeft gedaan.
Integendeel, van iemand die zijn hond verantwoordelijk koopt verwacht ik juist meer volhardenheid en pure liefde voor de hond zelf. En niet alleen voor de fok of sport potentie die bij de hond komt kijken.
Ik begrijp heel goed dat je dat vreselijk vindt. Ik zou het ook niet gemakkelijk kunnen, emotioneel gezien dan. Maar het is maar de vraag of het voor de hond nu zo'n ramp is (nu heb ik het niet over honden die als oud vuil behandeld worden en buiten de training geen enkel aandacht krijgen). We denken zo snel dat wij onvervangbaar zijn voor een hond en dat een hond geen fijn leven kan hebben zonder ons. Als er dan een goed herplaatsadres gevonden wordt, denk ik dat het wel meevalt, eerlijk gezegd.Paddle schreef: Dat is wat ik zo verafschuw aan de sport (vooral africhting dan). Het is er blijkbaar normaal om een hond te nemen in de eerste plaats voor de sport en jezelf en niet voor de hond zelf.
Een hond is imo geen ding die je vervangt als hij stuk is of niet goed werkt. Maargoed, ik ben wsl maar een softie in de ogen van de meeste africhters...
Ik denk persoonlijk dat een hond altijd beter af is met een baas die wel tevreden met hem is, ongeacht de reden waarom de ex baas ontevreden met hem was.ranetje schreef:als een baas ontevreden is met zijn hond, kan die hond wel eens beter bij een andere baas zitten.
Daar heb je gelijk in, voor de hond is het allemaal geen ramp wsl.Gos schreef:[
Ik begrijp heel goed dat je dat vreselijk vindt. Ik zou het ook niet gemakkelijk kunnen, emotioneel gezien dan. Maar het is maar de vraag of het voor de hond nu zo'n ramp is (nu heb ik het niet over honden die als oud vuil behandeld worden en buiten de training geen enkel aandacht krijgen). We denken zo snel dat wij onvervangbaar zijn voor een hond en dat een hond geen fijn leven kan hebben zonder ons. Als er dan een goed herplaatsadres gevonden wordt, denk ik dat het wel meevalt, eerlijk gezegd.