Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sterilisatie ipv castratie teef

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Sterilisatie ipv castratie teef

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Is het mogelijk om een teef te steriliseren ipv te castreren?
Ik zou zeggen van wel, maar ik heb geen idee hoe het er van binnen uitziet en het kan best zijn dat het technisch gezien een stuk lastiger is.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Het zou wel moeten kunnen denk ik, maar ik kan me eigenlijk niet echt bedenken wat het voordeel zou zijn.
Ze wordt dan nog gewoon loops, en ik neem niet aan dat je vreemde reuen buiten haar dan gewoon wil laten dekken ook al kunnen er geen pups van komen.
Als je zelf een reu in huis hebt zal hij er ook nog net zo hard opwillen, en dan is volgens mij sterillisatie van de reu een veel simpelere ingreep, dacht ik hoor.
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Moos schreef:Het zou wel moeten kunnen denk ik, maar ik kan me eigenlijk niet echt bedenken wat het voordeel zou zijn.
Ze wordt dan nog gewoon loops, en ik neem niet aan dat je vreemde reuen buiten haar dan gewoon wil laten dekken ook al kunnen er geen pups van komen.
Als je zelf een reu in huis hebt zal hij er ook nog net zo hard opwillen, en dan is volgens mij sterillisatie van de reu een veel simpelere ingreep, dacht ik hoor.
Het voordeel zou zijn dat de hormoonhuishouding niet in de war geschopt wordt.

Mijn vorige reuen heb ik laten castreren. Maar nadat Kevin (mijn vorige hond) een schildklierprobleem kreeg, heb ik me wat meer verdiept in het castreren. Een traagwerkende schildklier komt wat vaker voor bij schnauzers en het castreren kan hier een nadelige invloed op hebben.
Nu zal ik alleen nog in een uiterst geval laten castreren.

Omdat hier binnenkort misschien een teefje in huis komt, wil ik eigenlijk wel het risico van een (oeps)nest uitsluiten. Daarom denk ik er over na of dat een mogelijkheid zou.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Liesbeth schreef:
Het voordeel zou zijn dat de hormoonhuishouding niet in de war geschopt wordt.
Ja, maar dan kan je net zo goed het teefje niet sterilliseren en de reu laten sterilliseren wat volgens mij een minder zware ingreep is. :wink:

Ik snap uiteraard het voordeel wel van dat je dan niet aan de hormoonhuishouding komt, alleen daarna typte ik dus waarom ik persoonlijk dan, als het je om de reu/teef combi in huis gaat, eerder de reu zou laten sterilliseren. Omdat ik dus zou denken dat dat een minder zware ingreep is.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”