Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
honden die bezit verdedigen.
Moderator: moderatorteam
- Moos
- Zeer actief
honden die bezit verdedigen.
Van de week liepen we in losloopgebied en het was redelijk druk met honden. Op een gegeven moment had een, ik meen, Duitse staande, ergens in de blaadjes iets te vreten gevonden. Niemand had dat verder in de gaten, en Vera loopt langs. Iets de dichtbij volgens die Duitse staande en die valt dus uit. Het was echt fors uitvallen want Vera had een kwijlplek op d'r kop zitten en schoot ook echt gillend weg. Ze is geen gillerd (dit zal de tweede of derde keer zijn dat ik haar ergens om heb horen gillen), en we komen wel vaker honden tegen die een beetje snauwen bij een stok ofzo en dan loopt ze alleen weg zo van "oke, ik ga al". Ze was hierna ook echt even van slag (heb ik niet op gereageerd verder en toen was het snel weer goed).
Nu vroeg ik me af, voor de mensen die een hond hebben die dus heel fel voer o.i.d verdedigt; hoe gaan jullie daarmee om als je hond losloopt?
Ik vond dit een beetje een onhandige situatie eigenlijk, want om nou ongenadig op je flikker te krijgen als je als hond nietsvermoedend langsloopt vind ik ook weer zo wat. Daarnaast was Vera dus meteen pleitte, maar het was nog minder lollig geworden denk ik als de andere hond even terug zou happen.
Aan de andere kant lijkt het me dus verdraaid lastig om zoiets te voorkomen, want soms ligt er nou eenmaal iets te vreten in de bossen, en je kan dat niet altijd zien als baas.
Nu vroeg ik me af, voor de mensen die een hond hebben die dus heel fel voer o.i.d verdedigt; hoe gaan jullie daarmee om als je hond losloopt?
Ik vond dit een beetje een onhandige situatie eigenlijk, want om nou ongenadig op je flikker te krijgen als je als hond nietsvermoedend langsloopt vind ik ook weer zo wat. Daarnaast was Vera dus meteen pleitte, maar het was nog minder lollig geworden denk ik als de andere hond even terug zou happen.
Aan de andere kant lijkt het me dus verdraaid lastig om zoiets te voorkomen, want soms ligt er nou eenmaal iets te vreten in de bossen, en je kan dat niet altijd zien als baas.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
1 van mij zou hetzelfde doen (wat ik dus in het andere topic ook al zei toen met mn teef) maar die bijt dan echt... de ander zal het zsm in zn bek proberen te krijgen en ermee weglopen...
Als je het weet lijkt het me logisch daar rekening mee te houden maar goed vreten in de struiken weet je dus nooit vooraf...
Daarom krijgen ze hier allemaal hun eigen bal in hun bek... hebben ze wat en hoeven ze niks te vreten of ergens anders over te ruzieen
Als je het weet lijkt het me logisch daar rekening mee te houden maar goed vreten in de struiken weet je dus nooit vooraf...
Daarom krijgen ze hier allemaal hun eigen bal in hun bek... hebben ze wat en hoeven ze niks te vreten of ergens anders over te ruzieen

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Moos
- Zeer actief
Precies, dat bedoel ik, het lijkt me heel lastig altijd voor te zijn zoiets (tenzij je inderdaad honden hebt die een hele wandeling met een bal in hun bek willen lopenmalinois schreef:1 van mij zou hetzelfde doen (wat ik dus in het andere topic ook al zei toen met mn teef) maar die bijt dan echt... de ander zal het zsm in zn bek proberen te krijgen en ermee weglopen...

Maar aan de andere kant vind ik het dus ook wel weer erg lullig dat een andere hond dan volledig uit het niets zo'n forse correctie krijgt. In Vera's beleving werd ze volgens mij opeens aangevallen, want ze liep alleen maar dus zag het ook niet als een correctie voor een bepaald gedrag richting de andere hond. Ik zou het zelf ook erg vervelend vinden als mijn honden dat zouden doen, maar zou ik niet zo snel weten hoe dat altijd te voorkomen

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Ik zou ook niet weten wat te doen behalve dan net als malinois een bal in de bek geven.
Ehmmmmmm daar moeten andere honden dan ook misschien weer van af blijven?
Dan kan je van de regen in de drup terecht komen..........
Heb het probleem gelukkig niet. In ieder geval niet zo sterk.
Als ze iets lekkers vinden mag een andere hond best toekijken
Ehmmmmmm daar moeten andere honden dan ook misschien weer van af blijven?

- Moos
- Zeer actief
Ja, zo heeft Moos eens als een lappenpop in de bek van een hond lopen bungelen omdat hij per ongeluk tegen die bal aankwam die die hond inderdaad had omdat er anders gekliert werd...ranetje schreef:Ik zou ook niet weten wat te doen behalve dan net als malinois een bal in de bek geven.
Ehmmmmmm daar moeten andere honden dan ook misschien weer van af blijven?![]()
Ik moet zeggen dat ik dit op deze manier ook maar zelden heb gezien. Ik ken het snauwen wel, of het grommen. Maar zo fel uitvallen niet.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
hier is het zo, zolang ze er niet echt AAN zitten is het goed... er naar kijken mag nogranetje schreef:Ik zou ook niet weten wat te doen behalve dan net als malinois een bal in de bek geven.

reageert zich dan eerst nog op de bal af overigens...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Moos
- Zeer actief
Moos werd door een doldrieste Lab omver gebeukt, maakte drie salto's achterover, en kwam toen tegen die hond en dus de bal aan.malinois schreef:hier is het zo, zolang ze er niet echt AAN zitten is het goed... er naar kijken mag nogranetje schreef:Ik zou ook niet weten wat te doen behalve dan net als malinois een bal in de bek geven.
Toen werd hij dus gegrepen, en flink ook.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
als hij zelf geraakt wordt is het nog niet erg... maar die bal mag je niet aankomen... had er bij de vorige nog wat achter getikt overigens, dan reageert hij zich eerst nog op de bal af.Moos schreef:Moos werd door een doldrieste Lab omver gebeukt, maakte drie salto's achterover, en kwam toen tegen die hond en dus de bal aan.malinois schreef:hier is het zo, zolang ze er niet echt AAN zitten is het goed... er naar kijken mag nogranetje schreef:Ik zou ook niet weten wat te doen behalve dan net als malinois een bal in de bek geven.
Toen werd hij dus gegrepen, en flink ook.

- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Biène heeft dat ook heel erg met voer, vandaar dus ook dat ze extra lekkere dingen (vers vlees, bot etc) dus ook altijd in de kennel krijgt.
2 jaar geleden dacht ik ze allemaal een bot te geven rond nieuwjaar, gevolg was dat ik om 12 uur 2 honden uit elkaar kon halen omdat Marouck te dicht langs Biènes bot liep....ik had dus een flinke knauw in mijn arm te pakken toen ik ze wilde scheiden.
Ze heeft dat (binnen de roedel) gelukkig niet met ballen, sterker nog...madam loopt continu te loeren of ze niet ook nog de bal van Marouck of Nika kan jatten.
Andere honden ontloop ik zoals bekend, dus ik heb dat probleem verder niet in het bos ofzo als ze loslopen. Vindt ze in het bos iets eetbaars, dan maakt ze dat ze wegkomt met dat lekkers. Zo heeft ze vorig jaar een heel stuk van de wandeling een vogelpoot meegesjouwd, had flink wat overredingskracht nodig om die te laten lossen.
2 jaar geleden dacht ik ze allemaal een bot te geven rond nieuwjaar, gevolg was dat ik om 12 uur 2 honden uit elkaar kon halen omdat Marouck te dicht langs Biènes bot liep....ik had dus een flinke knauw in mijn arm te pakken toen ik ze wilde scheiden.

Ze heeft dat (binnen de roedel) gelukkig niet met ballen, sterker nog...madam loopt continu te loeren of ze niet ook nog de bal van Marouck of Nika kan jatten.

Andere honden ontloop ik zoals bekend, dus ik heb dat probleem verder niet in het bos ofzo als ze loslopen. Vindt ze in het bos iets eetbaars, dan maakt ze dat ze wegkomt met dat lekkers. Zo heeft ze vorig jaar een heel stuk van de wandeling een vogelpoot meegesjouwd, had flink wat overredingskracht nodig om die te laten lossen.

Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
-
- Vaste gebruiker
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Mijn dametje heeft dat ook, alles is voor haar en alleen voor haar
Als ze een goede bui heeft wilt ze nog wel eens delen, maar soms is ze ook gewoon sjaggie (ik denk door pijn van haar ED en artrose). Ze kan dan "gewoon" grommen en snauwen. Ze heeft het vooral met speeltjes, die krijgt ze buiten ook niet mee. Krijgt ze er een te pakken dan pak ik die gewoon snel af. Zo uitvallen doet ze niet, alleen als de andere hond het van haar af wilt pakken en dat voorkom ik. Ik zou als ze zo zou reageren als jouw voorbeeld haar toch wel flink op dr kop geven.

- Frenkie
- Zeer actief
- Contacteer:
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Moos
- Zeer actief
Ja inderdaad. Daar heeft Vera ook al een paar keer mee te maken gehad, want die is nogal van het begroeten van de mens die bij de hond hoort. Dat bleef dan wel altijd bij haar grommend wegbeuken zeg maar, echt happen gelukkig (nog) niet.Hutsje schreef:gelukkig doen mijn honden dat niet, ik vind het ook heel vervelend. je hebt ook honden die de baas ook heel erg verdedigen. althans, die vinden dat andere honden niet te dicht bij de baas mag komen en dan dus ook heel plotselng uitvallen als de hond per ongeluk nietsvermoedend te dicht bij komt.

- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Mijn honden doen het niet zo;Max geeft het gewoon af aan die hond als die dat nou zo graag wil hebben en Bente kijkt even heel vuil om er vervolgens mee weg te sjezen.
Gisteren kreeg Bente een snauw van een Golden toen ze te dicht bij zijn stok kwam.
So what
Moet ze er maar vanaf willen blijven
Gisteren kreeg Bente een snauw van een Golden toen ze te dicht bij zijn stok kwam.
So what

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Moos
- Zeer actief
Een snauw daar denkt Vera, en ik ook, ook bij "so what"marian* schreef:Mijn honden doen het niet zo;Max geeft het gewoon af aan die hond als die dat nou zo graag wil hebben en Bente kijkt even heel vuil om er vervolgens mee weg te sjezen.
So what![]()

Ik had het ook echt over honden die veel feller verdedigen dan even een snauw of even een grommetje ofzo. Niet aleen omdat ik het erg lullig vind als je hond die nietsvermoedend langloopt even voor zijn gevoel wordt aangevallen, maar ook omdat je pas echt een probleem hebt als die andere hond het niet pikt dat hij uit het niets aangevallen wordt

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Ja,maar dat kun je nou eenmaal niet altijd voor zijn.Voor de hond die het overkomt dikke,vette pech maar je kunt als baas van de verdediger nou eenmaal niet altijd voorzien dat er iets gaat gebeuren.Moos schreef:Een snauw daar denkt Vera, en ik ook, ook bij "so what"marian* schreef:Mijn honden doen het niet zo;Max geeft het gewoon af aan die hond als die dat nou zo graag wil hebben en Bente kijkt even heel vuil om er vervolgens mee weg te sjezen.
So what![]()
Moet ze er maar vanaf willen blijven![]()
![]()
Ik had het ook echt over honden die veel feller verdedigen dan even een snauw of even een grommetje ofzo. Niet aleen omdat ik het erg lullig vind als je hond die nietsvermoedend langloopt even voor zijn gevoel wordt aangevallen, maar ook omdat je pas echt een probleem hebt als die andere hond het niet pikt dat hij uit het niets aangevallen wordt

- Moos
- Zeer actief
Nee, dat zeg ik ook steedsmarian* schreef:Ja,maar dat kun je nou eenmaal niet altijd voor zijn.Voor de hond die het overkomt dikke,vette pech maar je kunt als baas van de verdediger nou eenmaal niet altijd voorzien dat er iets gaat gebeuren.Moos schreef:Een snauw daar denkt Vera, en ik ook, ook bij "so what"marian* schreef:Mijn honden doen het niet zo;Max geeft het gewoon af aan die hond als die dat nou zo graag wil hebben en Bente kijkt even heel vuil om er vervolgens mee weg te sjezen.
So what![]()
![]()

Als mijn hond echt zo grof tekeer zou gaan dan denk ik namelijk dat ik wel even wat meer ogen in mijn achterhoofd zou hebben als er andere honden in de buurt zijn, bijvoorbeeld

Want het is natuurlijk ook weer niet zo dat ze elke wandeling tig dingen te vreten vinden.
Dan nog blijft het erg lastig, dat ben ik me je eens natuurlijk.

- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
nou, als ik weet dat mijn honden dit zouden doen zou ik toch echt wel mijn maatregelen treffen hoor. je wéét dus dat je hond uitvalt als een hond te dichtbij komt, dan meld je dat of je vermijd zo'n situatie, lijkt mijmarian* schreef:Ja,maar dat kun je nou eenmaal niet altijd voor zijn.Voor de hond die het overkomt dikke,vette pech maar je kunt als baas van de verdediger nou eenmaal niet altijd voorzien dat er iets gaat gebeuren.Moos schreef:Een snauw daar denkt Vera, en ik ook, ook bij "so what"marian* schreef:Mijn honden doen het niet zo;Max geeft het gewoon af aan die hond als die dat nou zo graag wil hebben en Bente kijkt even heel vuil om er vervolgens mee weg te sjezen.
So what![]()
![]()

Belle heeft er een handje van om mij te verdedigen, dmv, grauwen en chagerijnen als een andere hond bv tegen mij aanspringt. Bekende honden kan ik trouwens probleemloos aaien.
Toch Marloes? Vorige keer was het geen probleem toen Vera mij kwam begroeten, Belle maakte er niets van.
Bij vreemde honden wil ze ze nog wel eens wegjagen.
Ik neem nooit meer brokjes of voer mee naar wandelingen. Belle heeft daar nl. geen oog voor tijdens het wandelen, neemt ze soms zelfs niet eens aan. Terwijl als ik bv dat zakje zou laten vallen (is wel eens per ongeluk gebeurd :N: ) en er stormt een andere hond op af, ze dan wél weer uit d'r slof schiet omdat het dan wel ineens voor haar is.
Toch Marloes? Vorige keer was het geen probleem toen Vera mij kwam begroeten, Belle maakte er niets van.

Bij vreemde honden wil ze ze nog wel eens wegjagen.
Ik neem nooit meer brokjes of voer mee naar wandelingen. Belle heeft daar nl. geen oog voor tijdens het wandelen, neemt ze soms zelfs niet eens aan. Terwijl als ik bv dat zakje zou laten vallen (is wel eens per ongeluk gebeurd :N: ) en er stormt een andere hond op af, ze dan wél weer uit d'r slof schiet omdat het dan wel ineens voor haar is.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik vind het helemaal niet belachelijk als een hond zijn bezit of baas verdedigd tegen vreemde honden. Ik denk ook dat andere honden helemaal niet zo onnozel zijn als ze lijken. Waarom zouden mijn honden wel begrijpen van elkaar hoe het zit en moet een vrolijke labrador ineens op Eva's bal kunnen duiken? Of tegen mij opspringen? Dat vinden mijn honden ook niet goed en gelijk hebben ze. Ze vinden het ook niet goed als er een hond op een van hen duikt dus waarom wel op mij?
Ze doen niks meer dan een afstraffing geven en daarna is alles duidelijk. Leren andere honden alleen maar van en een hond die over iets heen gebogen staat en strak en naderende hond aankijkt geeft genoeg signalen voor de gemiddelde hond om te weten hoe het zit. Niks moeilijks aan voor een hond om dat te begrijpen. Als Vera gebeten werd (niet gebeten maar gewaarschuwd) weet ze tenminste dat ze niet geheel vrij en zonder enige plichtpleging in de persoonlijke zone van elke hond kan rondlopen. Ze moet opletten als ze op een andere hond zijn lip gaat zitten en dat kan ze prima leren
Een hond die zonder enige aarzeling op mij afstormt doet dat alleen omdat hij denkt dat hij daarmee weg komt. Niet omdat dat normaal zou zijn want ze weten prima dat niet elke hond en niet elk mens van ze gedient is. Het is dus domweg brutaal om zonder op de ander te letten rond die ander te gaan lopen alsof de ander lucht is
Het is ook voor een hond een keuze om door een persoonlijke zone van een voor hem vreemde hond op diens baas af te gaan. 
Ze doen niks meer dan een afstraffing geven en daarna is alles duidelijk. Leren andere honden alleen maar van en een hond die over iets heen gebogen staat en strak en naderende hond aankijkt geeft genoeg signalen voor de gemiddelde hond om te weten hoe het zit. Niks moeilijks aan voor een hond om dat te begrijpen. Als Vera gebeten werd (niet gebeten maar gewaarschuwd) weet ze tenminste dat ze niet geheel vrij en zonder enige plichtpleging in de persoonlijke zone van elke hond kan rondlopen. Ze moet opletten als ze op een andere hond zijn lip gaat zitten en dat kan ze prima leren

Een hond die zonder enige aarzeling op mij afstormt doet dat alleen omdat hij denkt dat hij daarmee weg komt. Niet omdat dat normaal zou zijn want ze weten prima dat niet elke hond en niet elk mens van ze gedient is. Het is dus domweg brutaal om zonder op de ander te letten rond die ander te gaan lopen alsof de ander lucht is

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Ja natuurlijk doe je wat je kunt om het te vermijden.Hutsje schreef:nou, als ik weet dat mijn honden dit zouden doen zou ik toch echt wel mijn maatregelen treffen hoor. je wéét dus dat je hond uitvalt als een hond te dichtbij komt, dan meld je dat of je vermijd zo'n situatie, lijkt mij.
Ik wil alleen maar zeggen dat je het nooit voor 100 % kunt voorzien.
Als ik weet dat mijn hond zo reageert loop ik met ogen voor en achter en als er iets dreigt te gebeuren waarschuw ik of lijn mijn hond aan.

Jij hebt toch geen waak en verdedigingshonden dus hoef je dit inderdaad van jouw honden niet te verwachten.Nanna schreef:Ik zou zo'n hond dóódvermoeiend vinden.Hutsje schreef: je hebt ook honden die de baas ook heel erg verdedigen. althans, die vinden dat andere honden niet te dicht bij de baas mag komen en dan dus ook heel plotselng uitvallen als de hond per ongeluk nietsvermoedend te dicht bij komt.Ik zie het nut er ook niet zo van; alsof de hele wereld er op uit is om jou als baas te grazen te nemen
Vind zulke honden meestal ook niet zo bijster slim, beetje van die voetbalsupportertjes
.
Charles reageert zelden of nooit op honden of voorbijgangers, het is hem Wurscht. Tóch heeft ie twee keer lelijk gedaan tegen iemand die ik ook niet vertrouwde. Zo'n hond is vele malen praktischer in het daaglijks gebruik.
Ik vind het zelf nog dommer om te denken dat jouw Charles over een speciale Jomandagave beschikt en precies weet wie wel of niet te vertrouwen is.
Dat vermogen hebben honden gewoonweg niet.
De dronken kerel die op jou afkomt al stommelend en lallend maar absoluut geen kwaad in de zin heeft meer kans op een agressieve reactie van een van de honden dan de vrolijke aansprekende tasjesdief die na een leuk babbeltje plots je hersens in slaat om er dan vervolgens met je tas vandoor te gaan.
- rick en kimo
- Actief
dat met vertrouwen heeft vooral iets te maken met apart gedrag al er iemand iets doet wat de hond maar raar vind zal die daar tegen uitvallen of in iedergeval waken.
zo ken ik er nog wel een laatst was ik kimo aan het uitlaten en was even ergens gaan staan, toen er een vrouw gewoon haar poort aan het opendoen was en voor kimo was dat raar dus begon hij te blaffen en te grommen.
ONTOPIC:
kimo doet eigenlijk zijn eigen ding en als er dan een vreemde hond komt kijken wat hij doet en hij is toevallig met eten bezig of met iets anders da hapt hij.
alleen denkt hij wel dat hij dat zelf wel mag.
zo ken ik er nog wel een laatst was ik kimo aan het uitlaten en was even ergens gaan staan, toen er een vrouw gewoon haar poort aan het opendoen was en voor kimo was dat raar dus begon hij te blaffen en te grommen.
ONTOPIC:
kimo doet eigenlijk zijn eigen ding en als er dan een vreemde hond komt kijken wat hij doet en hij is toevallig met eten bezig of met iets anders da hapt hij.
alleen denkt hij wel dat hij dat zelf wel mag.

Laatst gewijzigd door rick en kimo op 30 dec 2008 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

als hij eraan komt niet op de grond gaan liggen want........hij knabbeld aan je oor!
waarom niet? tommie gromt ook niet snel maar de keren dat hij dat wel tegen iemand deed vertrouwde ik die persoon ook niet.tineke schreef:
Jij hebt toch geen waak en verdedigingshonden dus hoef je dit inderdaad van jouw honden niet te verwachten.
Ik vind het zelf nog dommer om te denken dat jouw Charles over een speciale Jomandagave beschikt en precies weet wie wel of niet te vertrouwen is.
Dat vermogen hebben honden gewoonweg niet.
De dronken kerel die op jou afkomt al stommelend en lallend maar absoluut geen kwaad in de zin heeft meer kans op een agressieve reactie van een van de honden dan de vrolijke aansprekende tasjesdief die na een leuk babbeltje plots je hersens in slaat om er dan vervolgens met je tas vandoor te gaan.
- Moos
- Zeer actief
Ik ben het er deels wel mee eens, en ik vind het zelfs prima als een andere hond Vera wegbeukt bij zijn baas.MARC_S schreef:Ik vind het helemaal niet belachelijk als een hond zijn bezit of baas verdedigd tegen vreemde honden. Ik denk ook dat andere honden helemaal niet zo onnozel zijn als ze lijken. Waarom zouden mijn honden wel begrijpen van elkaar hoe het zit en moet een vrolijke labrador ineens op Eva's bal kunnen duiken? Of tegen mij opspringen? Dat vinden mijn honden ook niet goed en gelijk hebben ze. Ze vinden het ook niet goed als er een hond op een van hen duikt dus waarom wel op mij?
Ze doen niks meer dan een afstraffing geven en daarna is alles duidelijk. Leren andere honden alleen maar van en een hond die over iets heen gebogen staat en strak en naderende hond aankijkt geeft genoeg signalen voor de gemiddelde hond om te weten hoe het zit. Niks moeilijks aan voor een hond om dat te begrijpen. Als Vera gebeten werd (niet gebeten maar gewaarschuwd) weet ze tenminste dat ze niet geheel vrij en zonder enige plichtpleging in de persoonlijke zone van elke hond kan rondlopen. Ze moet opletten als ze op een andere hond zijn lip gaat zitten en dat kan ze prima leren![]()
Een hond die zonder enige aarzeling op mij afstormt doet dat alleen omdat hij denkt dat hij daarmee weg komt. Niet omdat dat normaal zou zijn want ze weten prima dat niet elke hond en niet elk mens van ze gedient is. Het is dus domweg brutaal om zonder op de ander te letten rond die ander te gaan lopen alsof de ander lucht isHet is ook voor een hond een keuze om door een persoonlijke zone van een voor hem vreemde hond op diens baas af te gaan.

Zouden ze echt gaan bijten niet, maar dat is ook wat anders.
Aan de andere kant is 'persoonlijke zone van de hond' natuurlijk nogal een breed begrip. Ze ging die hond niet op zijn lip zitten, ze liep langs, zoals er continu honden langs elkaar lopen als ze los lopen. Ze kwam niet aangedenderd (doet ze sowieso nooit bij onbekende honden, ze kijkt wel beter uit), ze moest toevallig ook die kant op want daar stond ik namelijk (vlakbij die hond). Ik vind dan weer niet dat ze hoeft te leren dat als ze langs een andere hond loopt dan ze fors op haar lazer kan krijgen. Tja, het kan wel gebeuren, maar ik vind dat niet echt een enorm opbouwend leermoment.
Die hond stond ook niet te fixeren ofzo, want dan had ik dat zelf ook wel gezien (en de baas van die hond ook

Vera durft niet eens te naderen als een JR direct naar haar kijkend aan komt gelopen, ze zou dus ook nooit een hond naderen die fixerend over iets heen gebogen staat, laat staan dat ze dan aan zou komen denderen.
Ik geloof in dit geval dus niet dat ze zich dommer voordeed dan ze was. Bij Moos had ik dat geloofd

Inderdaad daar heb ik laatst met Micron een mooi staaltje van meegemaakt.Inge O schreef:ben ik het wel mee eensMARC_S schreef:Ik vind het helemaal niet belachelijk als een hond zijn bezit of baas verdedigd tegen vreemde honden. Ik denk ook dat andere honden helemaal niet zo onnozel zijn als ze lijken. Waarom zouden mijn honden wel begrijpen van elkaar hoe het zit en moet een vrolijke labrador ineens op Eva's bal kunnen duiken? Of tegen mij opspringen? Dat vinden mijn honden ook niet goed en gelijk hebben ze. Ze vinden het ook niet goed als er een hond op een van hen duikt dus waarom wel op mij?
Ze doen niks meer dan een afstraffing geven en daarna is alles duidelijk. Leren andere honden alleen maar van en een hond die over iets heen gebogen staat en strak en naderende hond aankijkt geeft genoeg signalen voor de gemiddelde hond om te weten hoe het zit. Niks moeilijks aan voor een hond om dat te begrijpen. Als Vera gebeten werd (niet gebeten maar gewaarschuwd) weet ze tenminste dat ze niet geheel vrij en zonder enige plichtpleging in de persoonlijke zone van elke hond kan rondlopen. Ze moet opletten als ze op een andere hond zijn lip gaat zitten en dat kan ze prima leren![]()
Een hond die zonder enige aarzeling op mij afstormt doet dat alleen omdat hij denkt dat hij daarmee weg komt. Niet omdat dat normaal zou zijn want ze weten prima dat niet elke hond en niet elk mens van ze gedient is. Het is dus domweg brutaal om zonder op de ander te letten rond die ander te gaan lopen alsof de ander lucht isHet is ook voor een hond een keuze om door een persoonlijke zone van een voor hem vreemde hond op diens baas af te gaan.
. een beetje het principe 'wie zijn gat brandt moet op de blaren zitten
'.
als dit soort aanval als 'uit het niets wordt ervaren' is het toch ook wel omdat de hond in kwestie de signalen niet oppikt of wil oppikken die zouden vermijden dat het niet 'uit het niets is'.
gisteren knalde kwiebus hier al spelend hard tegen sette aan - echt hard. nou, dat doet hij echt ook geen twee keer hoor. het is wel een andere situatie, maar in die zin houdt het er wel verband mee dat een hond idd gewoon soms even door elkaar moet geschud worden om de hondse regeltjes weer even wat strikter te gaan naleven.
Micron was met mij op de Vlietlanden met mijn kleinkinderen en er was een jonge flatcoat van een maand of 10 die aan Milano zijn muts die aan zijn trui vastzat begon te trekken.
Spelenderwijs dat wel maar ondertussen wel in het ventje zijn hoofd bijtend die het op een krijsen zette.
Ik brulde die hond behoorlijk hard weg en direct corrigeerde Micron hem zo fanatiek dat de flatcoat de sloot indook
Milano moest er vreselijk om lachen toen en vind Micron nu reuze stoer

Honden die met een behoorlijke vaart op je afkwamen of de ongeleide projectielen die direct bovenop je doken werden door Orson ook op minder zachtzinnge wijze vertelt op te zouten, en daar viel nooit een gaatje bij al zag het er wel indrukwekkend uit

Ook honden die zich bijzonder respectloos gedroegen in het roedel konden zo'n tractatie tegemoet zien.
Met eten was hij mild in eigen roedel maar er moest wel van zijn bak worden afgebleven.
We hadden een keer een teefje te logeren die zonder omhaal op zijn etensbak sfstormde ondanks dat ze zelf een eind verderop met haar eigen etensbak stond en die kreeg ook een aframmeling ,zonder ernstige gevolgen verder

Speelgoed was absoluut geen probleem thuis of op vakantie met mijn vriendin en haar honden maar ook not done door een volkomen vreemde hond om tdenken dat je dat wel even kon afpakken.
- Moos
- Zeer actief
Maar er waren dus geen signalen in de trant van fixerende over het eten hangen ofzo. Vera is echt niet achterlijk hoorInge O schreef: ben ik het wel mee eens. een beetje het principe 'wie zijn gat brandt moet op de blaren zitten
'.
als dit soort aanval als 'uit het niets wordt ervaren' is het toch ook wel omdat de hond in kwestie de signalen niet oppikt of wil oppikken die zouden vermijden dat het niet 'uit het niets is'.
gisteren knalde kwiebus hier al spelend hard tegen sette aan - echt hard. nou, dat doet hij echt ook geen twee keer hoor. het is wel een andere situatie, maar in die zin houdt het er wel verband mee dat een hond idd gewoon soms even door elkaar moet geschud worden om de hondse regeltjes weer even wat strikter te gaan naleven.

Moos zou daar dwars doorheen zijn gegaan als hij ook dat vreten wilde, maar Vera kwam niet om het vreten, ze kwam naar mij toe en ik stond stomtoevallig naast die hond, waarvan ik dacht dat hij gewoon stond te snuffelen, andere signalen heb ik niet gezien