Nederlanders willen hardere aanpak dierenbeulen
9 december 2008
Dierenbeulen moeten vaker en zwaarder bestraft worden. Ook moet het mogelijk zijn daders een levenslang verbod op het houden van dieren op te leggen. Zie daar de mening van de Nederlandse bevolking, zoals die naar voren komt uit opinieonderzoek uitgevoerd in opdracht van de Dierenbescherming.
Wat de Dierenbescherming betreft is aan de vooravond van de behandeling van de nieuwe ‘Wet dieren’ de tijd rijp om de politiek te confronteren met het slappe Nederlandse vervolgingsbeleid bij dierenmishandeling. Nog vorige maand besloot een rechter een hond terug te geven aan zijn drugsverslaafde eigenaar die het dier stelselmatig mishandelt. Dit soort schokkende zaken, waar er de afgelopen tijd meer van waren, vormden voor de Dierenbescherming aanleiding te laten peilen hoe Nederland denkt over dierenmishandeling en -verwaarlozing.
De Nederlandse bevolking is eenduidig in haar oordeel: 98 procent vindt dat mensen die dieren verwaarlozen of mishandelen, gestraft moeten worden. Eenderde denkt dat dierenbeulen er in Nederland echter ongestraft mee wegkomen. Bijna 60 procent geeft aan de huidige straffen voor dierenmishandeling (maximaal 18.500 euro geldboete of een gevangenisstraf van maximaal 3 jaar) te laag te vinden en bijna iedereen (86%) denkt dat deze straffen bijna nooit worden opgelegd.
Houdverbod
Bijna 90 procent van de bevolking vindt dat de rechter de mogelijkheid moet krijgen daders een houdverbod op te leggen als zelfstandige straf en zo’n 60 procent vindt dat dit houdverbod zelfs levenslang moet zijn. En als men ondanks dit houdverbod toch weer dieren gaat houden, dan wil ruim 80 procent dat de nieuwe dieren in beslag worden genomen.
Op dit moment heeft de rechter alleen de mogelijkheid om tot het opleggen van een verbod op het houden van dieren over te gaan als zogenaamde ‘bijkomende voorwaarde’ bij een voorwaardelijke straf. Houdt de betreffende persoon dan tóch weer dieren, dan dient hij de geldboete te betalen. Het verbod om dieren te houden komt dan direct te vervallen.
De Dierenbescherming wil af van deze gang van zaken en pleit voor een houdverbod als zelfstandige straf. In andere landen zoals Groot-Brittannië en Frankrijk is dit systeem al succesvol ingevoerd.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Moderator: moderatorteam
- samantha1986
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Franse Bulldog
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Senna 11.12.04 - 12.11.12 (Am.Staff), Diesel 10.01.08 - 09.05.14 (Boxer) herplaatser, Harrie 15.08.06 - 09.05.16 (Franse Bulldog) herplaatser

Bob 27.08.11 (X Fr.Bulldog) herplaatser
Kaya 12.09.16 (X Bullterrier)
Reflecterende hesjes voor de hond! Het kan gevaarlijk zijn om je hond in het donker uit te laten. Jaarlijks gebeuren er aanrijdingen waarbij honden en auto's betrokken zijn.
Met de reflecterende hesjes of ben je er zeker van dat jij en je hond sneller gezien worden in het donker. https://hondenhesjes.jimdo.com/

Bob 27.08.11 (X Fr.Bulldog) herplaatser
Kaya 12.09.16 (X Bullterrier)
Reflecterende hesjes voor de hond! Het kan gevaarlijk zijn om je hond in het donker uit te laten. Jaarlijks gebeuren er aanrijdingen waarbij honden en auto's betrokken zijn.
Met de reflecterende hesjes of ben je er zeker van dat jij en je hond sneller gezien worden in het donker. https://hondenhesjes.jimdo.com/
-
Muk
Daar ben ik het mee eens. Maar de straffen mogen van mij in zijn algemeenheid wel wat strenger.
Ik zou het vooral erg mooi vinden als er bij veroordeelde dierenbeulen een verbod op het houden van dieren zou komen. Dat zal natuurlijk nooit afdoende kunnen helpen, maar het zou wel al een hele grote stap vooruit zijn. Zeker als er een hele fikse boete / celstraf bij komt als die dierenbeulen dan weer opnieuw dieren houden.
Nu is het zo dat als er een inbeslagname van dieren is, dat die persoon na die inbeslagname weer vrolijk verder kan gaan met het houden van dieren. Die dan weer een jaar later opnieuw inbeslaggenomen worden. En dat schiet niet op natuurlijk.
Ik zou het vooral erg mooi vinden als er bij veroordeelde dierenbeulen een verbod op het houden van dieren zou komen. Dat zal natuurlijk nooit afdoende kunnen helpen, maar het zou wel al een hele grote stap vooruit zijn. Zeker als er een hele fikse boete / celstraf bij komt als die dierenbeulen dan weer opnieuw dieren houden.
Nu is het zo dat als er een inbeslagname van dieren is, dat die persoon na die inbeslagname weer vrolijk verder kan gaan met het houden van dieren. Die dan weer een jaar later opnieuw inbeslaggenomen worden. En dat schiet niet op natuurlijk.
-
doggy
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Sterker nog in veel gevallen gaan de mishandelde of verwaarloosde dieren zelfs weer terug naar de mishandelaar !Muk schreef:Daar ben ik het mee eens. Maar de straffen mogen van mij in zijn algemeenheid wel wat strenger.
Gr. Aniek