Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Voor de fokkers die brok voeren..
Moderator: moderatorteam
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Voor de fokkers die brok voeren..
Hoe kijken jullie er tegen aan als een van de pupeigenaren een pup vers gaat voeren, terwijl je zelf brok voert en de pups ook op brok op hebt laten groeien?
Komt dit ook altijd ter sprake in het "kenningsmakingsgesprek"?
Zou het voor jullie een reden zijn om die persoon geen pup te geven?

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
- *Evie*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): www.Adebowale.nl
- Contacteer:
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Re: Voor de fokkers die brok voeren..
Ik denk dat je dit eerder andersom zult tegenkomen.nathalietjuh schreef:Hoe kijken jullie er tegen aan als een van de pupeigenaren een pup vers gaat voeren, terwijl je zelf brok voert en de pups ook op brok op hebt laten groeien?
- nathalie
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoe bedoel jeRosita Compagner schreef:Ik denk dat je dit eerder andersom zult tegenkomen.nathalietjuh schreef:Hoe kijken jullie er tegen aan als een van de pupeigenaren een pup vers gaat voeren, terwijl je zelf brok voert en de pups ook op brok op hebt laten groeien?

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
- nathalie
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, oke.. Maar er zijn ook nog steeds mensen die beweren dat vers slecht is voor honden. Dat daar nooit genoeg in kan zitten ed.Marjoleine schreef:Kan me voorstellen dat versvoerders geen pup verkopen aan een brokkenvoerder
Maar aan de andere kant: dat kun je niet verplichten.
Geen koper doet het zo goed als jij natuurlijk
Nou verwacht ik wel dat met name fokkers zich er wat meer in gaan intresseren, maar goed...

- AnnSophie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
- Contacteer:
Ik heb ooit al een fokker gezien (maar weet niet meer welke, weet zelfs niet meer welk ras) die expliciet op zijn/haar website vermeldde dat hij/zij geen puppen verkocht aan rauwvoerders, want zelf voerden ze brok.
Moest ik fokker zijn, dan zou ik mijn pupkopers toch proberen overtuigen van rauwe voeding al was het maar kvv, alles is in mijn ogen beter dan brok....
Moest ik fokker zijn, dan zou ik mijn pupkopers toch proberen overtuigen van rauwe voeding al was het maar kvv, alles is in mijn ogen beter dan brok....
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
zo, bijvoorbeeld http://link.marktplaats.nl/211203289nathalietjuh schreef:Hoe bedoel jeRosita Compagner schreef:Ik denk dat je dit eerder andersom zult tegenkomen.nathalietjuh schreef:Hoe kijken jullie er tegen aan als een van de pupeigenaren een pup vers gaat voeren, terwijl je zelf brok voert en de pups ook op brok op hebt laten groeien?
Zou het voor jullie een reden zijn om die persoon geen pup te geven?![]()
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
je kunt het prima als voorwaarde stellen hoor, wil men de hond niet op vers zetten, dan dus geen pup voor hen. gaan ze maar ergens anders naartoe. simpel toch? dat mensen gaan liegen, tja, dat is een ander verhaal, maar dat kam net zo goed met andere dingen gebeuren.Marjoleine schreef:Kan me voorstellen dat versvoerders geen pup verkopen aan een brokkenvoerder

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik begrijp niet precies wat je nu bedoelt?nathalietjuh schreef:Ja, oke... Maar er zijn ook nog steeds mensen die beweren dat vers slecht is voor honden. Dat daar nooit genoeg in kan zitten ed.Marjoleine schreef:Kan me voorstellen dat versvoerders geen pup verkopen aan een brokkenvoerder
Nou verwacht ik wel dat met name fokkers zich er wat meer in gaan intresseren, maar goed...
Ja, er zijn mensen die denken dat vers slecht is.
Bedoel je nu dat een brokkenvoerder geen pup zal willen verkopen aan een versvoerder?
Dat kan vast wel voorkomen, net als andersom: een versvoerder die niet verkoopt aan een brokkenvoerder.
@Hutsje: tja, verplichten kun je toch niets.
Zodra iemand een pup heeft gekocht kan hij die op ander voer zetten.
Daar helpt geen contract tegen, en de rechter geeft je ook geen gelijk.
Afspraken maken kan altijd, maar als mensen zich er niet aan wensen te houden, kun je daar niets aan doen tenzij de hond mishandeld/verwaarloosd wordt. En dat is niet aan de orde in dit soort gevallen.
Dat bedoelde ik eigenlijk
- Sjalot
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler - Aantal honden: 1
- Contacteer:
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Mijn pups speen ik af op zowel brok als vers vlees. Ik geef de pupkopers ook beide mee.
Ik wijs ze iig op de voordelen van vers vlees, wat ze daar verder mee doen kan ik ze niet verplichten, dat moeten ze verder zelf beslissen.
Ik wijs ze iig op de voordelen van vers vlees, wat ze daar verder mee doen kan ik ze niet verplichten, dat moeten ze verder zelf beslissen.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
- Hutsje
- Zeer actief
ja, ik schreef dat ook al he? als mensen gaan liegen doe je daar weinig aan. maar je kunt al wel gaan screenen, en tijdens voorgesprekken over voer haal je er echt wel uit wat men voert hoor, of men rauw voert (dus zelf samenstelt) of brok. die mensen gaan dan maar fijn een deur verder. ik heb het zelf ook eens gehad, in mijn contracten stond ook dat de pup een goed voer moest hebben en ik had een aantal brokkenmerken en vers vlees erin staan. op een gegeven moment hoorde ik dat de pup op diner en bonzo stond. toen heb ik ook meteen gezegd dat de garantie (indien er een (erfelijke) afwijking is of wat dan ook) onmiddelijk zou vervallen omdat op dat voer je geen pup van een groot ras gezond groot kon brengen. de pup was heel snel weer terug naar beter voer.Marjoleine schreef:Ik begrijp niet precies wat je nu bedoelt?nathalietjuh schreef:Ja, oke... Maar er zijn ook nog steeds mensen die beweren dat vers slecht is voor honden. Dat daar nooit genoeg in kan zitten ed.Marjoleine schreef:Kan me voorstellen dat versvoerders geen pup verkopen aan een brokkenvoerder
Ja, er zijn mensen die denken dat vers slecht is.
Bedoel je nu dat een brokkenvoerder geen pup zal willen verkopen aan een versvoerder?
Dat kan vast wel voorkomen, net als andersom: een versvoerder die niet verkoopt aan een brokkenvoerder.
@Hutsje: tja, verplichten kun je toch niets.
Zodra iemand een pup heeft gekocht kan hij die op ander voer zetten.
Afspraken maken kan altijd, maar als mensen zich er niet aan wensen te houden, kun je daar niets aan doen tenzij de hond mishandeld/verwaarloosd wordt. En dat is niet aan de orde in dit soort gevallen.
Dat bedoelde ik eigenlijk

-
Ella46
- Zeer actief
ik vind die discussie over voer altijd een beetje apart. Naar mijn mening moet je voeren waar de hond het goed op doet. Ik heb mijn reu heel lang vers gevoerd (afgespeend op KVV en brok) en hij doet het toch echt het beste op een brok (uiteraard wel een goede brok). Zou me toch wat zijn als de fokker me hiervoor ging veroordelen.
Verplichten kan je sowieso niemand.
"Andy" Ground Zero Fifth Av. BH AD TT
- Hutsje
- Zeer actief
tja, er zijn mensen die vinden dat hun hond het het beste doet op bonzo. die krijgen echt geen pup van mij hoor.Ella46 schreef:ik vind die discussie over voer altijd een beetje apart. Naar mijn mening moet je voeren waar de hond het goed op doet. Ik heb mijn reu heel lang vers gevoerd (afgespeend op KVV en brok) en hij doet het toch echt het beste op een brok (uiteraard wel een goede brok). Zou me toch wat zijn als de fokker me hiervoor ging veroordelen.

-
Ella46
- Zeer actief
Ja maar wat als die mensen een pup van jou kopen, hem een jaar of 2 op vers hebben en dan toch overgaan op een brok. Om vervolgens de hond in positieve zin te zien veranderen?Hutsje schreef:tja, er zijn mensen die vinden dat hun hond het het beste doet op bonzo. die krijgen echt geen pup van mij hoor.Ella46 schreef:ik vind die discussie over voer altijd een beetje apart. Naar mijn mening moet je voeren waar de hond het goed op doet. Ik heb mijn reu heel lang vers gevoerd (afgespeend op KVV en brok) en hij doet het toch echt het beste op een brok (uiteraard wel een goede brok). Zou me toch wat zijn als de fokker me hiervoor ging veroordelen.
Ga je dan ook naar ze toe om te zeggen dat ze onacceptabel bezig zijn? "jouw hond doet het beter op brok dan op welke kvv of vers dan ook dus je bent een slechte baas voor de hond?"
"Andy" Ground Zero Fifth Av. BH AD TT
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
inderdaad. ik selecteer mensen op het feit of ik denk dat ze het beste voor het beestje zoeken. ook op voergebied.Ella46 schreef:Ja maar wat als die mensen een pup van jou kopen, hem een jaar of 2 op vers hebben en dan toch overgaan op een brok. Om vervolgens de hond in positieve zin te zien veranderen?Hutsje schreef:tja, er zijn mensen die vinden dat hun hond het het beste doet op bonzo. die krijgen echt geen pup van mij hoor.Ella46 schreef:ik vind die discussie over voer altijd een beetje apart. Naar mijn mening moet je voeren waar de hond het goed op doet. Ik heb mijn reu heel lang vers gevoerd (afgespeend op KVV en brok) en hij doet het toch echt het beste op een brok (uiteraard wel een goede brok). Zou me toch wat zijn als de fokker me hiervoor ging veroordelen.
Ga je dan ook naar ze toe om te zeggen dat ze onacceptabel bezig zijn? "jouw hond doet het beter op brok dan op welke kvv of vers dan ook dus je bent een slechte baas voor de hond?"
ik heb mijn pupkopers de voordelen van vers uitgelegd. mijn pups hadden ook in het nest geen brok gezien, alleen kvv.
sommigen geven nog vers, de meesten in combinatie met een goede brok. ik vertrouw hun oordeel en zolang de hond het goed doet is het best

-
S@ndr@
- Zeer actief
dat is toch ook een beetje een kwestie van loslaten
dat is dus een reden dat ik niet ga fokken, er is geen eigenaar goed genoeg
.
Ik snap zowiezo al niet hoe je die klein frummeltjes kunt zien vertrekken
maar als je dat dan doet, vind ik dat je vertrouwen moet hebben in de koper, ook al voert hij of zij anders dan de fokker
voorlichting kun je altijd geven en dan maar hopen op het beste toch :sst:
Ik snap zowiezo al niet hoe je die klein frummeltjes kunt zien vertrekken
maar als je dat dan doet, vind ik dat je vertrouwen moet hebben in de koper, ook al voert hij of zij anders dan de fokker
voorlichting kun je altijd geven en dan maar hopen op het beste toch :sst:
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ne, maar dat vinden al de eigenaren dus ook: er is niemand goed genoeg, dus ze doen enorm hun best.S@ndr@ schreef:dat is toch ook een beetje een kwestie van loslatendat is dus een reden dat ik niet ga fokken, er is geen eigenaar goed genoeg
.
Ik snap zowiezo al niet hoe je die klein frummeltjes kunt zien vertrekken![]()
Degenen die bij mij door de ballotage komen in elk geval wel
Die frummeltjes zijn trouwens na een week of acht echt wel aan één op één aandacht toe, hoor!
En al die blije baasjes maken dat vertrek meer dan goed.
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
-
loony
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel - Aantal honden: 4
- Contacteer:
- Hutsje
- Zeer actief
dat schrijf ik hier nergens, ik schrijf alleen dat ik het onacceptabel vind dat men een molosser(zowieo om het even wat voor ras) pup op bonzo groot brengt en dat ik dus dan de garantie intrek. ik zie liever dat men vers (zelf samenstellen) voert dan brok maar als ze perse brok wilen voeren omdat ze hebben uitgeprobeerd dat vers niet gaat dan heb ik niets tegen op een geode brok. ik ben het alleen nog niet tegen gekomen.Ella46 schreef:Ja maar wat als die mensen een pup van jou kopen, hem een jaar of 2 op vers hebben en dan toch overgaan op een brok. Om vervolgens de hond in positieve zin te zien veranderen?Hutsje schreef:tja, er zijn mensen die vinden dat hun hond het het beste doet op bonzo. die krijgen echt geen pup van mij hoor.Ella46 schreef:ik vind die discussie over voer altijd een beetje apart. Naar mijn mening moet je voeren waar de hond het goed op doet. Ik heb mijn reu heel lang vers gevoerd (afgespeend op KVV en brok) en hij doet het toch echt het beste op een brok (uiteraard wel een goede brok). Zou me toch wat zijn als de fokker me hiervoor ging veroordelen.

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat was ook al een aanname. Geen idee waarom hier nu wilde verhalen bij bedacht worden. Je kunt je pup/kittenkopers best selecteren hoor, wanneer ze niet zien zitten wat jij voert dan gaan ze gewoon een deurtje verder. Fokkers genoeg en je moet je over en weer wel prettig voelen.Nanna schreef:Rosita Compagner schreef:Wie doet dat dan?Nanna schreef:
Ik denk dat dat beter werkt dan met een strenge bek en zwaaiend met een contract dingen gaan voorschrijven.nathalietjuh schreef: Zodra iemand een pup heeft gekocht kan hij die op ander voer zetten.
- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
- nathalie
- Zeer actief
- Contacteer:
Waar zeg ik dit?Nanna schreef:Rosita Compagner schreef:Wie doet dat dan?Nanna schreef:
Ik denk dat dat beter werkt dan met een strenge bek en zwaaiend met een contract dingen gaan voorschrijven.nathalietjuh schreef: Zodra iemand een pup heeft gekocht kan hij die op ander voer zetten.

-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik vind dat mensen ook helemaal zelf moeten weten wat ze voeren. Eva is grootgebracht op kvv en eet nu vers en kvv door elkaar. Maar als ik vind dat ze het beter zou doen op brokken dan ging ik zo weer brokken geven. Gelukkig zou ik daarover gewoon in gesprek kunnen met de fokker en als ik zou willen overstappen dan heb ik daar zo mijn redenen voor. Ik wil toch het beste voor mijn honden anders had ik ze niet (gekregen)
Ikzelf heb geen problemen met brokken. Ik vind mijn honden beter op kvv en vers en dus geef ik dat. Mijn vorige hond at wel brokken en Dapper en Cleo aten altijd brokken tot 3 jaar geleden ongeveer. Ze waren ook heel gezond toen en net als nu nooit ziek. Wie ben ik om dat dan te veroordelen.
Ikzelf heb geen problemen met brokken. Ik vind mijn honden beter op kvv en vers en dus geef ik dat. Mijn vorige hond at wel brokken en Dapper en Cleo aten altijd brokken tot 3 jaar geleden ongeveer. Ze waren ook heel gezond toen en net als nu nooit ziek. Wie ben ik om dat dan te veroordelen.
-
kiki78
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel
De fokker van mijn pup (is net geboren) geven zelf brok. We hebben het uitgebreid over rauwe voeding gehad. Ze vinden het zelf te moeilijk en te veel werk maar stonden er positief tegen over dat ik rauw voer. Dit vind ik een goed uitgangspunt. Het is bespreekbaar en zolang iemand maar goede argumenten heeft en goed heeft nagedacht over de voeding die hij/zij geeft vind ik dat goed. Als zij zouden eisen dat ik brok zou gaan voeren dan kocht ik daar geen pup.

-
Selena
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
mijn pups speen ik af op kvv + vers, de laatste week krijgen ze vaak ook wat (kwalitatief goede) brok erbij omdat veel mensen nog steeds brok voeren.
In mijn infodocumentje (en ook in gesprekken) geef ik aan dat men een goede kwaliteit voer moet geven (dus idd geen bonzo ofzo..). Ik geef zowel kwalitatief goede brokken, als KVV's aan, alswel adressen van internetfora over zelf samenstellen.
Mensen krijgen bij mij wat voer mee, zodat iig voor de pup de overgang geleidelijk kan gaan.
Bij het laatste nest is 1 pup volledig op de vers (kvv + vers spul) gebleven en van degene zijn de andere honden ook over gegaan. Van de andere pups zit een deel op KVV in combi met brok en een deel op brok.
Ik zie het KVV voeren als een goede start van de pups en ik voer het mijn eigen honden omdat ik het beter vind. Maar als sommigen er niet genoeg aan hebben of mijn KVV is niet goed genoeg ontdooid krijgen mijn eigen honden ook nog wat brok.
Als ik alleen brok zou voeren aan mijn puppen denk ik dat ik dezelfde eisen zou hebben. Hangt er idd alleen vanaf of de fokker wel werkelijk weet wat vers voeren inhoudt
In mijn infodocumentje (en ook in gesprekken) geef ik aan dat men een goede kwaliteit voer moet geven (dus idd geen bonzo ofzo..). Ik geef zowel kwalitatief goede brokken, als KVV's aan, alswel adressen van internetfora over zelf samenstellen.
Mensen krijgen bij mij wat voer mee, zodat iig voor de pup de overgang geleidelijk kan gaan.
Bij het laatste nest is 1 pup volledig op de vers (kvv + vers spul) gebleven en van degene zijn de andere honden ook over gegaan. Van de andere pups zit een deel op KVV in combi met brok en een deel op brok.
Ik zie het KVV voeren als een goede start van de pups en ik voer het mijn eigen honden omdat ik het beter vind. Maar als sommigen er niet genoeg aan hebben of mijn KVV is niet goed genoeg ontdooid krijgen mijn eigen honden ook nog wat brok.
Als ik alleen brok zou voeren aan mijn puppen denk ik dat ik dezelfde eisen zou hebben. Hangt er idd alleen vanaf of de fokker wel werkelijk weet wat vers voeren inhoudt
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
- Amber
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben geen fokker, maar kan alleen wel melden hoe onze ervaringen zijn bij de aanschaf van een nieuwe pup, ik heb tot op hede nog geen fokker meegemaakt die zei dat we wel of geen brok moesten voeren, of wel of geen kvv. Maar de meeste gaan er wel vanuit dat je brok voert, want daarom geven ze ook altijd een zak brok mee van wat hun hebben gevoerd.
Ik denk ook niet dat je dit mensen kunt verplichten, het is uiteindelijk de keuze van de kopers wat ze hun hond geven.
Ze adviseren alleen wel altijd om kwalitatief goed voer te geven!
Onze Bullmastiff Mack is afgespeend op vlees, en heeft ook altijd bij de fokker regelmatig vlees gehad, maar er werd ook brok bij gegeven.
Denk dat ze ook wel moeten, want als je een nest hebt van 10 pups ofzo, is het aardig kostbaar om enkel en uitsluitend vlees te geven.
Onze pup Kay van nu 12 weken , kreeg enkel en alleen brok bij de fokker, maar ik heb hem Cold Turkey over gezet op Kvv.
En dit is probleemloos verlopen.
Hij is nu pas drie maanden, maar zijn vacht glimt als een spiegel.
Als ik dit even vergelijk met een van onze eerdere herders, nu ruim 11 jaar geleden.
Had deze pup zeker in zijn puppe tijd totaal geen glimende vacht, nu wist ik toen niet beter , als dat ik brok moest geven, en dat kreeg ie dus ook.
Wij dachten we geven Eukanuba dat was duur dus dat moet goed zijn.
Met de info die ik nu tot mijn beschikking heb, denk ik bij mezelf,,,
NOOIT MEER. Wij hebben met onze Eukanuba hond ontzettend veel huid en vacht problematiek gehad!.En hij hoefde maar iets van de straat op te pikken, of een koekje of kluifje te eten,, en hij was helemaal van slag.
Diaree,,, toen wist ik niet wat dit kon veroorzaken,, nu denk ik beter te weten.
Een hond die te Steriel is, heeft kan zeker kwa darmflora niet veel hebben.
En ik wijt dit toch aan de brok.
Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Ik denk ook niet dat je dit mensen kunt verplichten, het is uiteindelijk de keuze van de kopers wat ze hun hond geven.
Ze adviseren alleen wel altijd om kwalitatief goed voer te geven!
Onze Bullmastiff Mack is afgespeend op vlees, en heeft ook altijd bij de fokker regelmatig vlees gehad, maar er werd ook brok bij gegeven.
Denk dat ze ook wel moeten, want als je een nest hebt van 10 pups ofzo, is het aardig kostbaar om enkel en uitsluitend vlees te geven.
Onze pup Kay van nu 12 weken , kreeg enkel en alleen brok bij de fokker, maar ik heb hem Cold Turkey over gezet op Kvv.
En dit is probleemloos verlopen.
Hij is nu pas drie maanden, maar zijn vacht glimt als een spiegel.
Als ik dit even vergelijk met een van onze eerdere herders, nu ruim 11 jaar geleden.
Had deze pup zeker in zijn puppe tijd totaal geen glimende vacht, nu wist ik toen niet beter , als dat ik brok moest geven, en dat kreeg ie dus ook.
Wij dachten we geven Eukanuba dat was duur dus dat moet goed zijn.
Met de info die ik nu tot mijn beschikking heb, denk ik bij mezelf,,,
NOOIT MEER. Wij hebben met onze Eukanuba hond ontzettend veel huid en vacht problematiek gehad!.En hij hoefde maar iets van de straat op te pikken, of een koekje of kluifje te eten,, en hij was helemaal van slag.
Diaree,,, toen wist ik niet wat dit kon veroorzaken,, nu denk ik beter te weten.
Een hond die te Steriel is, heeft kan zeker kwa darmflora niet veel hebben.
En ik wijt dit toch aan de brok.
Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Groetjes van Amber en een poot van Mack en Kay